15 Nisan 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

15 Nisan 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER bombalamaktan, Makariosun evini bombalamaktan, derhal çıkartma- lar yapmaktan yüksek sesle bahse- denler, atanlar ve tutanlar tam bir sessizlik içindedirler. Ağızlarım aç- tıkları zaman da bunu, bahane söy- lemek için yapmaktadırlar ve tabii kendi hareketsizliklerinin kusurunu dahi İnönüye yüklemeye çalışmak- tadırlar: Adada onbin yunan aske- ri varmış da, Makarios silâhlanmış "Haysiyetli politika" ne zaman- dır onbin kopilden veya bir kaç toptan korkar hale gelmiştir? . Kıbrıs konusunda İstanbul Köp- rüsü konusunda konuşurcasına ha- fif konuşanlar, bunda mahzur gör- meyenler şimdi zannediyorlarsa ki nl kendi kendine sormamakta- , "Hani, haysiyetli politika?" di- m “bunlar fena halde yanılıyorlar demektir.. B.P. Oyun içinde oyun Len Parti) azreti Muhammed Peygamberi- iz, Mir'aca çıkacağı bir zaman, önüne ansızın, çok heybetli bir as- lan dikilir. -Kükremektedir. o Pey- gamberimiz birden irkilir ve par- mağındaki hatemi -yani yüzüğü- as- lanın ağzına atar.. Aslan zararsız ha- le gelir ve peygamberimiz Mir'aca çıkar. Dönüşünde bir de bakar ki, aslanın ağzına attığı yüzük, Hazreti Alinin parmağında! Bir an şaşırır, 'Ya Ali, sana erdim ama, sırrına €- remedim' der ve ekler: "Ali, sen Al- lahın aslanısın!." Bu, bütün müslüman ülkelerde ve Anadoluda yüzyıllardır anlatı- lan, özellikle, Ali taraftarı oldukla- rı için kendilerine alevi o denilen mezhep sâliklerince çok değer veri- len bir efsanedir. Ücra bir köyde bir alevi, -hattâ alevi oolmıyanlar da- zamanın cumhurbaşkanının kim ol- duğunu bilmeyebüir, fakat bu efsa- neyi bilir, buna inanır. Alevilerin gözünde "aslan", bu yüzden, bir ne- vi kutsallık kazanmıştır. Aliyi tem- sil eden bir semboldür . 1966'nın sonlarına doğru bazı varlıklı ve politika heveslisi alevi- ler tarafından bir parti kurulmuş ve bu partinin amblemine 12 yıldızla çevrelenmiş bir aslan yerleştirilmiş- Alevi mezhebine mensup bir fab- rika işçisi, kendisine, "Aslan ve 12 6 Kulağa Küpe... Aslan yürekli yeni Rişarlar! Are Partisi der ki: Alevile- rin hakkını Alevi o Partisi korur! Ama o zaman alevi va- tandaşlar bir sınıf olurlar, is- ter istemez karşı sınıflar onun hakkından gelmeye çalışırlar.. İşçi Partisi der ki: rin hakkını sendikalar man işçi vatandaşlar bir sınıf olurlar, ister istemez karşı sı- nıflar onun hakkından gelme- ye çalışırlar.. İnsan İsmet Paşanın, ken- disine arap temsilcisine cevabını ha- fırlıyor. "— Ama düşününüz, ya bir de hristiyanlar bir Hıristiyan de yı eri leri i, (Haçlı Seferleri de böyle “Daşlamıştı da.. yıldız neyi temsil ediyor?" diye so- rulduğunda, e lal Hazreti Aliyi temsil Hüseyin Balan Allah söyletince.. AKİS etmektedir. Bilirsiniz, biz aleviler Hazreti Aliyi çok severiz. Aslan res- minin etrafındaki 12 yıldız da 12 İmamı temsil etmektedir. Bu, asır- lardır böyle bilinir" diye cevap ver- imdi Türkiyede bazı aklıevvel- ler, Türkiyedeki alevilerin bir parti- de kanalize edilmesi halinde, bir türlü ilerliyemedikleri opolitikada artık ikbal yollarının kendilerine a- çılacağını ummaktadırlar. Tıpkı, bü- tün işçileri aynı partide toplamak heveslileri gibi.. Perdenin daha da ardındaki bazı iktidar mensupları ise sinsi sinsi gülmekte, "Aleviler lâik Halk Partisine oy verirdi. Şim- di bu partiyi -alevilerin kurduğu Birlik Partisini- desteklersek, nasıl olsa bizim tarafa çekemeyeceğimiz bu büyük oy kitlesi ile rakibimizin -yani CHP'nin- ilgisini keseriz" diye hesap yapmaktadırlar. Böylece ortaya çıkan parti, İkti darın desteği ile, CHP'nin kuvvetli olduğu bölgelerde teşkilâtlandırı!- makta, bazı politika heveslileri par- lak rüyalar içinde yüzmektedirler. Demirel No: 2 (Geçen haftanın sonunda Cumarte- si günü, bir AKİS muhabiri, bu partinin Genel Başkanına, — Ne zaman iktidara gelecek- siniz?" diye sordu ve şu cevabı al- Ni "— Allanın izniyle, 1969'da!" Kısa adı BP -ingiliz sermayesine dayanan meşhur petrol şirketi BP ile karıştırılmamalıdır- olan Birlik Partisinin Ankarada Bayındır So- kaktaki Genel Merkezinde ileri sü- rülen bu ilginç iddianın sahibi, Hü- seyin Balandır. Birkaç gün öncesi- ne kadar Bölükbaşının yanında do- laşan silik (omilletvekillerinden biri olan Balan, şimdi Birlik Partisinin Genel Başkanıdır. BP Genel Başkanı, geçen hafta yapılan mülakatta "1969'da iktidar" iddiasını ileri sürdükten sonra, şu soru m karşılaştı ve nedense biraz şaşır "— “Peki, siz Cumhurbaşkanı mı olacaksınız, yoksa (Başbakanlıkla yetinecek misiniz?" Genel Başkanlık odasında bir te- dirginlik rüzgârı esti. Mülakatı, ve bilhassa Genel Başkanın cevapları- nı, oğlunu evlendiren babaların memnuniyeti ile izleyen Genel Yö- netim Kurulu üyeleri, bu soru kar- şısında huzursuzluk ifade eder şe- kilde kıpırdandılar. Hem sorunun 15 Nisan 1967