23 Şubat 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Şubat 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

le Sahile 2 Gazi Hz. Reisicumhur Hz. dün Dolma- bahçe sarayındaki o dairelerinde meşgul olmuşlar ve öğleden sonra Fatih, Topkapı ve Şişli tarafla- rında bir gezinti yapmışlardır. Gazi Hz. Bahçekapıdan geçerken otomobillerini durdurarak civar- daki mağazalardan bazı eşya mü- bayaa etmişlerdir. Vapurculuğu ıslah (Baş tarafı birinci sahifede) Bundan başka vapurlarda tahli- siye vasıtalarının kontrol edilmesi lâzımdır. Bu vazife deniz ticaret müdiriyetine aittir. Ben bir çok tüccar vapurlarının tahlisiye vası- talarının sağlam olmasından şüp- heliyim. İster inhisar olmuş, ister ferdi teşebbüsle vapur işletilsin, bunlar ikinci derecede kalan meseleler- dir. Evvelce söylediğim gibi her şeyden evvel intizamı temin etmek icap eder. Gümrük resmi meselesi Gümrük idaresile vapurcular arasında gümrük resmi ibtilâfı henüz bitmemiştir. £ Vapurcular gümrük resmini vermemek için, mahkemeye mürcaat etmişlerdir. Dün bu davaya başlanmıştır. | Vapurcular, gümrük resmine bir lâyiha ile itiraz ederek günr- rüğe bildirmişlerdir. Gümrük idaresinden bu lâyihaya cevap Çin hükümeti uzun bir harp için hazırlanıyor Şanghay 23 (A.A.) — Salâhiyettar bir menbadan öğrenildiğine göre Çin milli hükümeti bir sene devam edecek bir harp için hazırlıklar yapmakta, mühimmat ve tayyareler satın almakta ve bu maksatla ehemmiyetli mebaliğ sarfetmektedir. Japon mermilerinin Çapey dahilinde tutuşturmuş olduğu yangınlar muaz- zam alev menbaları teşkil eyle- mektedir. Japonlar, kendi zayiatlarının 500 kadar telef ve yaralı olduğunu söylü- yorlarsa da bu miktarın çok daha yüksek olduğu zannediliyor. Bilmukabele Çinlilerin asker zayiatı 500 telef 1500 yaralıdır. Sivil Çinli halkın harp hasebile verdiği zayiat daha fazladır. Londra 22 (A.A) — Daily Herald gazetesi, Japon taarruzunun evvelce tanzim edilmiş plâna nazaran 30 saat teahhur etmiş olduğunu yazmak- tadır. Bir çok Japon hücum tankları çamura saplanmıştır. Ilk büyük muharebe Japonlar bütün gayretlerine rağmen verilmiştir. Mahkeme bugün kat'i bir karar verecektir. Sabık İspanya kralı geldi (Baş tarafı birinci sahifede ) © Uribariye burada ne iş yaptığını sormuş, şarkı söylediğini işidince: “Gidip sizi dinliyeceğim,, demiştir. © Alfons, Istanbul Fâkkındaki ihtisaslarını şu suretle ifade et- miştir: “Bahrisefidin Şark sahillerini, bilhassa İstanbulu ziyret etmeği eskidenberi | istiyordum. Fakat ozamanki meşguliyetim ve vaz- iyetim buna müsait değildi. Şimdi fırsat bulunca hemen bu seyahate çıktım. Istanbulu, meth- edildiği kadar güzel buldum. Bu güzel şehirde ancak bir buçuk gün kalabileceğime müteessifim. , Sabık kral şimdiki halde Fran- sada, Paris civarında Fontaineb- lunda yerleşmiştir. Elyevm ailesi orada bulunmaktadır. © — Vapur kumandanı sabık Kralın vapurda çok neşeli göründüğünü, ekseriya güvertede dolaştığını, yolcularla sık sık görüştüğünü söylemiştir. Et, stadyom Şehir meclisi dün karar verdi Şehir meclisi dünkü içtimaında iki mühim karar vermiştir. Vali Muhididdin beyin izahatından sonra elde mevcut kırk bin lira ile büyük bir stadyom yapmağa şimdilik im- kân olmadığından yalnız Istanbul semtindeki otuz spor klübünün ihtiyacı için Yeni bahçede küçük bir saha yapılmasına ve Fener bahçe sahasınada bir mikdar yar- dım edilmesine karar verilmiştir. Bundan sonra et hakkındaki tetkik mazbataları okunmuş en- cümenler etin azami yetmiş kuruşa satılabileceğini iddia ediyorlardı. Muhiddin bey, derhal tedbir almakta tereddüdünü izhar etmesine rağ- men Cevdet Kerim beyin ısrarı üzerine ete azami fiat konmasına müttefikan karar verilmiştir. Yani et yetmiş kuruştan fazlaya satıla- mayacaktır. bu harpte muvaffak olamadılar Londra, 22 (Hususi) — Japon taarruzu 24 saat devam ettikten sonra hafiflemiştir. Şimdi daha ziyade topçu muharebesi vuku buluyor. Japnlar kara ve deniz toplarile Çin mevzilerini bombar- dıman ediyorlar. Çinliler de ağır toplar getirmişler ve Japon mev- zilerini topa tutmağa başlamış- lardır. Çin topları Japon karar- gâhına şiddetle ateş etmektedir. 24 saat devam eden muharebe Japonlara pek az bir şey temin edebilmiştir. Japonlar ne Vosoung, nede Çapey cihetinde ilerliyeme- mişlerdir. Yalnız bu iki mevzi arasında, tar ilerlemişler ve bu köye yak- laşmışlardır. Fakat Çinliler son derece şiddetli bir mukavemet gösterdiklerinden köyü işgal ede- memişlerdir. Japonlar burada vaziyetlerini müsait görmedikleri için geceleyin tekrar geriye, hatlarına çekilmiş- lerdir. Çinliler her tarafta son derecede şiddetle harbediyorlar. Çin aske- rinin mukavemeti herkesi, hattâ bizzat Japonları hayrete düşür- müştür. Bu vaziyet karşısında Japonlar taarruza devam etmek için acele imdat kuvveti istemiş- Bugün iki fırka Jaopn askeri- nin gelmesi bekleniyor. Maamafih bu kuvvetin kâfi gelmiyeceği ve daha bir fırka gönderileceği zan- nolonuyor. Şanghay civarında mühim hava muharebeleri de olmuştur. Bu muharebelerde bir çin tayyaresi düşmekle beraber Japonlar eskisi serbestçe uçamamışlar ve Te omba atamamışlardır. Şanghayda halk korku içindedir. Şehrin üzerinden mütemadiyen gülleler geçiyor. Hastahaneler, her taraf yaralılarla doludur. kuvvetlerini / bir in Çin aftaya kadar 20 kilometro geriye süreceklerini, ondan sonra hare- Kiangoua köyü civarında bir mik- | lerdir. kâtı tatil edeceklerini söyliyorlar. İki tarafın büyük zayiatı Şanghay, 23 (A. A.) — Yeni Japon taarruzu 3 gün devam eden barekâttan sonra tardedilmiş olmasına rağmen Japon sağ cenahı, oldukça ileri götürülmüş ve Çin nişancı kıtaatı tarafından muannidane müdafaa edilen Kiang Wanı ihata eylemiş bulun- maktadır. Japonların harekâtı, araziyi getirmiş olan yağmurlardan dolayı surette sıkıntıya girecektir. Ecnebi askeri müşahitler, Japonların muvaffak olmadan evvel takviye kıtaatı almaları ve belki de mühim zayiat vermeği kabul etmeleri lâzım geldiği kanatindedir. Japonların bildirmiş oldukları 300 kişilik telef we yaralı miktarı yalnız Kiang Wan cephesihe aittir, berbat bir hale ehemmiyetli Büyük Şanghayın belediye reisi, Büyük Britanya baş konsolosuna çekmiş olduğu bir telgrafta 19 uncu Çin ordusunun Woosung tarafından gelerek Lachang üzerine teveccüh eden 2500 kişilik mub- telit Japon livasını kahir bir hezimete uğrattığını bildirmiştir. Belediye reisi telgrafında Çin kuvvetlerinin dün akşam bir taarruz yaparak düşman kuvvetlerinin bir kısmını imtiyaz mıntakası hudutlarına kadar geri çekilmeğe icbar etmiş olduklarını da ilâve eylemiştir. Ajan Reuter'in Şanghaydaki muhabiri Kiang Wan yarış sahasının ekek kadın ve hattâ çok küçük yaşta sivil Çinli cesetleri ile dolmuş olduğunu beyan etmiştir. Mali vaziyet Bazı istisna ve muafiyetler kaldırılacak Ankara 22 — Fırka maliye komisyonu tetkikatına devam edi- yor. Âzalar mesaileri hakkında hiç bir şey söylemiyorlar. Maamafih komisyon tahsil edilebilecek vari- datın ancak 145 milyon lira olduğun anlamıştır. Bütçenin mas- raf kısmı da buna göre tanzim edilecektir. Bunun için geçen seneki büt- çeye göre ya kırk bir milyon lirayı tasarruf etmek, yahut bu açığı kapatmak üzere yeni verği- ler ihdas etmek lâzım gelmektedir Bir rivayete göre de barem ka- nununda tadilât yapılacak, me- murlardan yeniden tekaüt tahsi- satı kesilecek, buhran Vergisi serbest meslek erbabınada teş- mil edilecektir. Şeker meşelesi Ankara, 23 ( Hususi ) — Hü- kümet şeker meselesi hakkında tetkikat o yapmaktadır. Şekere âzami bir fiat tayin edilmesi ihtimalinden bahsediliyor. Her halde bu hüsusta ihtikâra mey- dan verilmiyecektir. Ankarada da gümrük muamelesi yapılacak Ankara 23 (Telefon)— Konten- jan listesinden bir kısım tefrik edilerek (oAnkaradada gümrük muamelesi oyapılması hakkında icra edilmekte olan tetkikat iler- lemiştir. Gümrük ve inhisarlar radada bir antrepo nkara elefon) — Öğre, diğime göre fırka tetkik komis- yonu bazı kanunların tadiline lüzum gösterecektir. Bu meyanda bazı istisnaların ve muafiyetlerin kaldırılması çok muhtemeldir. Fırka grupu Bugünkü içtimada müza- kere edilecek meseleler Ankara 23 — Bugün toplana- cak fırka grupnnda maliye ko- misyonu reisinin şimdiye kadar alınan tedbirler hakkında izahat vermesi muhtemeldir. Ayni içtimada Ankarada yapır- lacak vekâlet binaları hakkında dahiliye vekâletinin hangi kanuna tevfikan (o idarei bususiyelerden para istediğinin izahına dair Refik Şevket beyin takriri müza- kere edilecektir. İzmir 22 — Rıhtım şirketi sui istimalleri hakkında tetkikat yap- mak üzere Osmanlı, Doyce otfyant Ahali bankaları müdürlerinden mürekkp bir ehli vukuf teşkil edilmiştir. 23 Şubat 1932 Kar kesildi Fakat soğuklar elân devam ediyor Evvelki gece başlıyan kar dün öğleye doğru : kesilmiş, hava aç- mıştır. Fakat soğuk devam ediyor, Bu sabah her taraf kalın bir buz tabakası altında idi. Yeşilköy o rasat verilen malümata göre bugün hava yarı açık, yarı kapal: ola- caktır. Rüzgâr mutehavvil olacak- tır, Dün gece bararet nakıs beş, bu sabah dekuzda zait iki derc- ceydi. Ankara ve Anadoluda kar Ankara. 22 — Ankarada dün akşamdan beri kar yağıyor. Bu sabah karın irtifa 5 santimetre idi. Bütün gün tipi devam etti. Denizli 22 (A.A.) — Geceden başlayan kar fırtınası öğleye kadar devam etmiştir. Her taraf karla örtülmüştür. Dağlara ve geçitlere çok kar düştüğünden kazalarla münakalât kesilmiştir. Kayseri 22 (A. A.) — Kısa bir yağmuru müteakip sürekli kar yağmağa başlamıştır. Çankırı 22 (A. A.) — iki günden beri devam eden kar fırtınası Kastamonu yolunu kapa- mıştır. Çerkeşten alınan malâmata göre bazı mahallerde kar bir adam boyunu geçmiştir. Kar ve fırtına elân devam etmektedir. Manisada kar Manisa, 23 (Hususi) — Evelki akşamdan dün öğleye kadar mü- temadiyen kar yağmış, karın irtifa: bir karışı geçmiştir. Dün sokaklarda yürümek çok güçtü. Bugün hava açmıştır. Belediye kaldırtmaktadır. di Bulgaristanda nakıs 29 derece Sofya 22 (A.A) — Bulgaristan- da şiddetli bir soğuk hüküm sür- mektedir. Dün, bazı mıntakalarda termometre, nakıs 29 dereceyi göstermiştir. Memleketin her tarafına mebzul surette kar yağmıştır. Bazı mahal- lerde kar tabakasının irtifa İ metre 60 santimetrodur. Mührü bozmuşlar İçeriye girip bir esrarhane yapmışlar! Taksimde Mis sakağında bir ev gizli randevu yeri olduğundan geçende polis tarafından kapa- tılmış ve mübürlenmişti. Taksim polis merkezi komiser muavini Avni bey dün gece bu evin önünden geçerken kapıdaki resmi mühürün sökülmüş oldu- ğunu görmüştür. Avni bey kapıyı açıp içeriye girmiş, bu sırada bir odadan beş kişi çıkarak memurun üzerine hücum etmişler ve göğsünden itip dışarıya çıkarmak istemişler- dir. Ayni bey devriyeleri de çağırıp evde araştırma yapmıştır. Bu araştırmada evde Yahya, Fikri, Dimitri, Petro, Mehmet ve Refet isimlerinde 6 kişi yakalan- mış ve bir çok esrar ve kokain mekezinden bulunmuştur. Yapılan tahkikatta, bundan bir hafta kadar evvel esrar ve kokain içirmek yüzünden evleri ve kahveleri kapatılan Refetle diğer bir kaç arkadaşının bu evin mührünü kendikendilerine bozarak işgal edip gizli esrarhane yaptıkları anlaşılmıştır. Hepsi yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Yangın Asmaltında Haralambo efendi- nin ardıyesinden dün gece sabaha karşı yangın çıkmış ve ardiyede bulunan (Oeşyadan bir hısım yandıktan sonra söndürülmüştür.