29 Şubat 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Şubat 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Reisicumhur Hz. dün Dolma- bahçe sarayındaki o dairelerinde meşgul olmuşlar ve bir tarafa çıkmamışlardır. Cenevrede Akşam (Baş tarafı birinci sahifede) evvelâ Rus teklifinin reye konma- sını istedi. M. Tardicu, gerek M. Nadolniye, gerek M. Litvinofa sertçe cevaplar verdi. Paristen buraya kadar, alelâcele, yorgun argın gelişine mana vermek ve ilk gösterişi yapmak istedi, muvaffak oldu. Tevfik Rüştü bey söz alarak dedi Oki: “Sir OJohu Simon tarafından yapılan teklife maal- memnuniye iştirâk ederim. Çünki, şimdiye kadar vâki olan bütün teklifler ( ihzari projenin tadili veya mütemmimi rimel. Türkiyenin teklifi de bir tadil ve itmam teklifidir. Türk teklifi, M. Tardicu cenaplarının çok güzel bir tabirini kullanacağım, çerçi- venin boş kalan yerlerini doldur- mak için bir usuldür. Fakat, dostum M., Lifvınof, tam ve kati terki teslihat teklifinin bu çerçi- veye giremiyeceğini, ve bu teklifi tetkik etmek, reye koymak lâzım geldiğini söylemekte (o haklıdır. Çünki, bu teklif kabul edilirse, diğer teklifler, filhakika, kendi- liğinden sukut eder..,, Komisyon, yarın Rus teklifini tetkik ederek reye koyacaktır. Konferans, bu suretle asl mesaisine başlamış oluyor. Necmeddin Sadık Çarşı tehlikede mi? eabale onlikten mürekkep 400 imzalı o bir mi rg Eminönü riyasetine © verilmi Verilen mazbatada mel dairelerden Aza almak üzere teşkil edilecek bir komisyon marifetile çarşının bir an evvel feni tetkiki istenmektedir. Son karlar dolayısile (çarşının gene birçok yerleri inhidama meyyal bir vaziyet arzetmiştir. Birçok dükkânlar tehlike altında bulunmaktadır. Ani bir inbidam vukuunda mühim bit miktarda insan zayiatından da korkulmak- tadır. Sami zade Süreyya bey Moskova Konsolosu bulunduğu sırada bir maliye müfettişinin teftişi üzerine zimmetine para geçirmekle zan altına alınan ve evrakı cibeti adliyeye tevdi olunan eski gazeteci arkadaşlarımızdan Sami Zade Süreyya bey hakkında yapılan tahkikat bu kerre hitama ermiş ve vaki iddia sabit olama- dığından mumaileyhin men'i mu- hakemesine karar verilmiştir. Devlet inhisarlarının 9 sene zarfındaki faaliyeti — Ankara, 28 — Devlek ii AYET TAK İğürelerizin tesis tarihlerin- İn itibaren faaliyetlerini gösteren bir istatistik tanzim edilmektedir. Bu eserde inhisar idarelerinin meali, sınai ve idari faaliyetleri rakamlarla izah edilecek, inhisar- -ların son 9 sene zarfında ithalât ve ihracata ait mukayeseli malü- mat bulunacaktır. Muhabbet muskası! Adana 28 (A. A.) — Bir üfü- rükçü bir kadına muhabbet mus- kası verirken cürmü meşhut ha- linde yakalanarak adliyeye veril- miştir. Bununla beraber şimdiye kadar yakalanan üfürükçülerin başı bulunmuştur. Balık yerine antika! Roma, 28 (A.A.) — San Be- nedetto del Tronto balık sandal- larından birisi, ağlarında Romalılar devrine alt 3 testi bulmuştur. | haberlere Şanghayda yeni muharebeler Japonların yeni Çin mevzilerine taarruzları kâmilen tardedildi Şanghay 29 (A.A.) — Çin kuvvetleri, şehirde hakim olan gayri müsait şarait besebile ve Japon tayyarelerinin havadan yaptıkları taarruzlar netice- sinde şehir sokaklarının sivil ahali cesetlerile dolu bulunması itibarile işgal etmekte oldukları Kiang Wan'ı dün tamemen ve katiyen terk ve tahliye etmişlerdir. Japon hava taarruzlari, şehrin sokaklarında açık- ta kalan (cesetlerin defnini imkânsız bir hale ge- tirmektedir. Çinliler, şimdi Kiang Vanın garbindeki yeni hatlarını ve Japonlar da dün sabah Çinlilerin terkettikleri hatları işgal eylemişlerdir. Japon kuvvetleri Çinlileri yeni mevzilerinden çıkarmak için taarruz etmişse de bu taarruz dün öğleden sonra akim kalmıştır. Dün Japon tayyareleri imtiyaz mıntakası) hudut- larının dışında kalan Hanş Chow tayyare meyda- nını tekrar bombardıman etmişlerdir. Atılan bom- bala,r demiryolu mevkifini yıkmış ve yangın da mütebaki kısımlarını tamamen harap etmiştir. Mareşal Chang - Kai - Chek'n hususi tayyare kargâhı de Japon tayyareleri tarafından tamamen harap edilmişse de Çinliler tayyareleri kaldırmışlardı. bundan evvel bütün Bu arada 11 inçi Japon fırkasına mensup 1500 asker, Japon torpito filosusun ateşinin himayesi altında Woosung'a ihraç edilmiştir. Kinag Wan'daki Japon hatlarına gönderilecektir. Burada bir mütareke aktinin muhtemel olmadığı kanaati mevcuttur. Reuter Ajansının muhabiri tarafından sorulan suallere cevap veren, Japon bahriye erkâm Amiral bayrağım hâmil olan Izduma gemisini 4 büyük dev- letin Tokioda yaptıkları uzaklaştırmak niyetinde olmadıklarını telmih edecek cevaplar vermişlerdir. talebe rağmen katiyen Japonya devletlere henüz hiç bir cevap vermedi Londra 28 ( Hususi ) — Japonya, Şanghayda bitaraf mıntaka önünde duran zirhhlarını çekmesi hakkında devletler tarafından vuku bulan teşeb- büse hiç bir cevap verniemiştir. Bu hareket Londra siyasi mahafilinde büyük bir infial uyandırmıştır. Bir kısımı Ingiliz gazeteleri şiddetli makaleler neşrediyorlar. Amele fırkası Japonya ile siyasi münasebatın kesil- mesi hususunda ısrar ediyor. Rusya askeri tedbirler alıyor Bu hususta Moskova gazetelerinde resmi bir tebliğ intişar etti Viyana, 28 (Hususi) — Neues Winer Journal Varşova veMos- kovadan aldığı haberlere göre Rus Sovyet hükümeti Mançuri hududunda mühim askeri tedbir- ler almağa karar. vermiştir. Bu münasebetle Moskova gazetele- rinde şu tebliğ neşredilmiştir: “ Mançurideki beyaz Rus mülk #ecileri faaliyetlerini artlırmış- lardır. Bu sebeple Rus hükümeti de bazı tedbirler ittihazına karar vermiştir. , Bu tebliğ, Rusyanın askeri hazırlığına dair ilk resmi haber- dir. Diğer taraftan Sovyet gaze- teleri de şu mulümatı veriyorlar ; “ Amiral Kolönk İözimetinden Heri Japonyada oturmakta olan beyaz Rus cene- ralı amiral Smyrnof, Mançuri- deki beyaz Rus mültecilerinden bir kolordu teşkili için Japonya hükümeti ile müzakereye girişmiş- tir. Bu kolorduya Balkan mem- leketlerindeki beyaz Ruslarin da girmesi için bazı hazırlıklar ya- pılıyor. Bu hususta şimdiden Parisle müzakere cereyan ediyor. Fransa hükümeti bunların ve bilhassa Yuğoslavyada bulunan beyaz Rusların Aksayı şarka naklini kolaylaştıracaktır. ,, Sovyet gazeteleri bu haberler münasebetile Japonyanın. tahri- kâtinı siddeti İönkit ediyorlar. » Gxzileler bu hareketin iki hükü- ed UNU met arasında çok tehlikeli ihti- lâflara sebep olabileceğini ilâve ediyorlar. Japonyanın talebi Londra, 28 (Hususi) — Japon hükümeti Mançurinin şimalindeki askerlerini, Rus idaresi altında bulunan oşimendüfer hattından geçirmek için teşebbüste bulun- muştur. Japonyanın bu taleh! Moskovada (asabiyet © uyandır- mıştır. Japonlar bu askerleri Siberya hududuna nakletmek istiyorlar. Bunların iddiasına göre burada, Rus toprağına girmek istiyen bir takım Çin İkavvetleri toplan- Miş, Japon askeri bu kuvvetleri dağıtacak imiş. uslar hudutta mühim askeri tedbirler almaktadırlar. Bilhassa beyaz Rusların tahrikâtına karşı bazırlık yapılıyor. Bir becayiş Kâbil büyük elçimiz riyaseti cumhur kâtibi umumisi oluyor Bu göre Cenevre sulh konferansında bulunan Riyaseti- cumhur kâtibi umumisi Tevfik beyle, Kâbil büyük elçimiz Hik- met bey arasında becayiş yapıla- cağı söylenilmektedir. Hikmet bey Riyaseticumhur umumi kâtipliğini Tevfik bey de Kâbil elçiliğini deruhte edecekler- dir. Tevfik bey Istanbula müte- veccihen Cenevreden hareket et- miştir. Hikmet bey de mezunen sabah Ankaradan gelen | vazifesi mahallinden ayrılmıştır. Ankara defterdarlığındaki ihtilâs Ankara 29 (Telefon) — Ankara defterdarlığı muhasebe müdürlü- gündeki ihtilâs hakkında tahkikat devam etmektedir. (Ehli vukuf tarafından yapılan tetkikat neti- cesinde veznedar Şükrü efendi muhtelif suretlerle ihtilâsta bu- lunmakla maznundur. Yakında Şükrü efendinin ve arkadaşlarının muhakemelerine başlanacaktır. Izmir mühendisleri Izmir, 27 (Hususi ) — Belediye mizin, şehri imar ve eski nafıa heyeti hakkında tahkikat icra için Avrupadan mutahassıs getireceği hibeli matbuatın hayreti, mühen- dislerin de teessürünü mucip oldu. Mühendisler “Türkiye'de mühen- dis yok mu?,, cevabını veriyorlar. Suriyede tedhiş Örfi idareye rağmen nümayişler devam ediyor Adana 28 (Hususi) — Suriyede askeri tedhiş siyaseti başlamıştır. Şiddetli bir örfi idare tesis edil miştir. Yeni çıkan matbuat ka- nunu gazetelerin ağızlarını tama- mile bağlamıştır. Halepte isyan ve anarşi devam etmektedir. Örfi idarenin ilânına rağmen her gün bir çok vakalar kaydolunmaktadır. Suriye talebe- lerinin Humusta aktetmek istedik- leri kongre menolunmuştur. Trabzon dereleri yükseliyor Trabzon, 27 (Hususi) — Hava kıble tarafından esiyor; kar eriyor. Bazı derelerin suyu yükseliyor. Bunlar, yarın “Bir tokat Dilenci çocuğun sebep olduğu hadise Evvelki gece Glorya sinemasının önünde garip bir hadise olmuştur, Ekrem bey isminde bir zat sine- maya girerken yanına bir dilenci yaklaşmış ve kendisinden para istemiştir, Ekrem bey dilenci ço- cuğa yanından çekilmesini biraz sertçe söylemiştir. Bunun Üzerine aynı çocuğa biraz evvel veren madam “Edvards, isminde bir genç kadının kendisine dik dik baktığını görmüştür. Bunun üzerine Ekrem beyle kadın arasında bir münakaşa olmuş ve Ekrem bey kadına bir tokat atmiştır. Mesele hakkında zabıta tahkikat yapmaktadır. Bir polis 17 sene hapse mahküm oldu Çenberlitaşta gazinocu Nadir efendiyi öldüren polis memuru Faik efendinin muhakemesi dün bitmiştir. Faik efendi 17 sene 6 ay hapse ve 1000 lira tazminat vermeğe mahküm edilmiştir. polis devriyesini silâhla tehdit edenler Reşit ve Cemal isimlerinde iki kişi geçenlerde . Beşiktaşta gece polis devriyesine silâh teşhir edip kaçmışlardı. O zamandan beri zabıta iki kişiyi aramakta idi. Yapılan tahkikatta bunların Eminönü civarında bulundukları i tesbit edilmiştir. Eminönü polis (; merkezi Reşit ve Cemali yakalı- yarak adliyeye vermiş, 7 inci istintak dairesi tahkikata vaziyet etmiştir. Yük meselesinden kavga Galata rıhtımında Ah ve Şerei isminde iki hamal arasında yük meselesinden © bir. kavga çıkmış, Şeref, Aliyi sol bacağından sus- talı çakıile yaralamıştır. Bir eve taarruz Karagümrükte Mehmet isminde biri Makbule hanımın evine taar- ruz ettiş, evin camlarını kırmıştır. Kadın hamile öldüğu için çocu- ğunu düşürmüştür. Kar topundan yaralandı Arnavutköyünde Akıntı E nunda geren Duo ve Fayzi arabacı Mubarremi kar topuna tutmuşlardı. Muharrem kulağından ağır surette yaralanmıştır. Yangın başlangıcı Kumkapıda Tavşan mahallesind celep Fehmi efendi sobayı fazla yakmış, soba tutuşmuştur. Yetişi- lerek sirayetine meydan verilme- den ateş bastırılmıştır. Bir komünist tutuldu Zabıta, hareketi şüpheli görü- len hüviyeti meçhul bir şahsın üzerinde komünist propaganda- sına ait beyannameler bulmuştur. Gerek bu adam, gerekse bu işle alâkadar olmalarından şüphe edilenler hakkında tabkikat yapıl- maktadır. Bu husustaki tahkikatın bir, iki güne kadar intaç edileceği ümit olunmaktadir. Bulunan beyannameler aşağı, yukarı İzmirde yakalananlara mü- şabihtir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava ' kapalı olacaktır. Rüzgâr şimal istikametinden esecektir. Bu sabah hararet sıfırdı. Sinop ve civavarıne kar yağ- maktadır. Adapazarı, İzmit taraf- larınada kar yağıyor. 29 Şubat 1Y32 İ para. bur- Ca ni m a