28 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2. Dünya nereye gidiyor (Baş tarafı birinci sahifede) tarafta büyük bir inkisari hayal uyandıracak ve silâhlanmanın art- masına sebep olacaktır. Bunun için bir anlaşma zemini bulmak özere büyük devletler murahhasları arasında son bir içtima yapılması muhtemeldir. Cemiyeti akvama tabi beynel- milel mesai kalemi içtimamda kâtibi umumi eski fransız nazır- larından M. Albert Thomas mühim bir nutuk irat etmiştir. Sabık nazır bugün dünyanın çok fena bir vaziyette bulunduğundan bah- melek demiştir ki: “ Harbi umuminin Gittiği za- mandan beri 74 sene geçti, fakat dünya bir türlü tabii halini bu- lamadı. Eski vaziyeti iade etmek, dünyaya tabii şeklini vermek için yapılan teşebbüsler nelicesiz kalmıştır. Insanlar bunu bilmeli ve vaziyeti ona göre muhakeme etmelidir. Bugün hükümetlere düşen mü- him bir vazife var: İktisadi sahada el ele verek çalışmak... Eğer bu cihet ihmal edilir, her memleket kendi hududu içine kapanırsa vahim üakıbetler baş gösterecektir. ,, Yunan takımı (Baş tarafı birinci sabifede ) o gün ilk maçını, Galatasaray ta- kımile oynayacaktır. Aldığımız ma- lümata göre Galatasaray ve Fener bahçe takımları, şimdiye kadar vuku bulan neşriyat hilâfına olarak kendi hakiki kuvvetlerini denemek ve anlamak istedikleri cihetle, takviye maksadile yekdiğerinden oyuncu almaksızın, asıl kendi kadrolarile sahaya çıkacaklar ve Selânik muhtelitine karşı oynaya- caklardır. Bu itibarla, yarınki maçta Gala- tasaray muhtelitinin, şu şekilde çıkması kuvvetle muhtemeldir. Ulvi Bnrhan Suphi Nihat Mithat Rebii K. Faruki Leblebi Kemal Celâl Takımımıza muvaffakıyetler te- menni ederiz. Bulgar heyeti Bugün Beylerbeyi sarayında çay ziyafeti verilecek Dün şehrimize gelen bulgar muallim ve profesörlerinden mü- rekkep bir kafile bugün öğleden evvel darülfünunu ve dişçi mek- tebini ziyaret edeceklerdir. Öğle- den sonra saat 15 te vapurla Bey- lerbeyi o sarayına « gideceklerdir. Sarayda bulgar muallimleri şere- fine bir çay ziyafeti verilecektir. Yarın müzeler, alay köşkü ziya- ret edilecek ve öğleden sonra da halk evinde çay ziyafeti verile- cektir. Muallimler pazar günü Bursaya gidecekler ve salıya Ya- lova tarikile Bursadan dönecek- lerdir. Anadoluda kar , Sıvas havalisi kâmilen kar altında Sivas, 27. (Hususi ) — Dün akşam şehrimize çok miktarda kar yağmıştır. Kar devam ediyor. Her taraf bembeyazdır. Civara da bol miktarda kar yağmıştır. Hava soğuk ve rüzgârlıdır. Bulutlu hava Yeşilköy rasat merkezinden verilen omalümata göre bugün hava kısmen bulutlu ve sakin olarak geçecektir. Dün âzami sıcaklık on beş, enaz sicaklık da sekiz dereceyi bulmuştur. Bu sabah saat 7 de 13 derece olarak kaydedilmiştir. Vehbi Akşam Bu Sabahki Teleraflar Konferans dağılıyor mu? Fransız başvekili hastalığı hasebile Cenevreye m bildirdi Cenevre 27 ( Hususi) — Terki teslihat konfe- ransını çıkmazdan kurtarmak için büyük devletler murahhaslarının toplanarak müzakerede bulunması Şimdilik bunun kabil olamıyacağı Çünkü fransız başvekili M. Tardieu düşünülmüştü. anlaşılmıştır. rahatsızlandığından (o Cenevreye bildirmiştir. Bu sebeple düşünülen içtima kalmıştır. Tardieu şiddetli rahatsız olduğunu bildirmiştir. tesi günü hareket edecektir. Fransız başvekilinin cuma günü yâpılması bir mezleden ve boğazından Alman beşvekili ve Amerika hariciye nazırı bugünlerde Cenevreden ayrılacaklardır.. Ingiliz başvekili de nihayet cumar- rahatsızlığının, gelemiyeceğini uyandırmıştır. Cenevre 28 müzakeratını ileri götürmek için yeniden çareler arandığı bir zamana tesadüfü Cenevre mahafilinde tesir uyandırmıştır. Bu yüzden müzakerenin teeh- hura uğrıyacağı söyleniyor. Şimdiye kadar müsbet bir netice elde edile- memesi konferans âzası bir asabiyet başvekilinin bir arasında Maamafih lagiliz müddet sonra tekrar Cenevreye gelmek emelinde olduğu söyleniyor. M. Stimson Cemahiri Müttehideye avdet ediyor (A. A.) — M. Stimsonun gelecek cuma'Cenevreden ayrılarak salı günü Cemahiri Müttehideye azimet için Wille Frahche vapuruna konferans rakip olacağı söyleniyor. Başvekilin Rusya seyahati Odesadaki ziyafette çok samimi nutuklar irat edildi Odesa, 27 — Türk heyeti öğle yemeğinden sonra Odesa imalâthenelerini gezmiştir. Mat- buat yurdu tarafından Türk ga- zetecilerine bir çay ziyafeti veril- miştir. Ehali heyetimizi hararetle selâmlamıştır. Odesa sokaklarına müsafirlerimize hitaben : Türkce yazılmış “hoş geldiniz! gibi lavhalar göze çarpıyordu. Akşam mıntaka icra komitesi reisi M. Pakhomoff tarafından heyeti- mize bir. ziyafet verilmiştir. M. Pakhomoff söylediği bir nutukta: “Biz Çar ve Sultan rejimini yıktık. Bugün iki millet Karade- nizden yekdiğerine dostane bir surette ellerini uzatmaktadırlar.,, demiştir. OM. Pakhomoff Ismet İspirto Adapâzar ve Ereğlide yeni iki fabrika açılacak | Ankara, 28 (Telefon)— Benzine ispirto o karıştırılası (hakkındaki | kanun lâyihası bugünlerde heyeti vekileye verilecektir. Bu mesele | etrafında yapılan tetkikata göre | memleketimizde senede 28-30 | milyon kilo benzin sarfedilmek- tedir. Benzine âzami yüzde otuz ispirto karıştırılacağına göre se- nevi ispirto o istihlâkâtı dokuz milyon kiloyu bulacaktır. Şimdiki halde müskirat inhisar idaresinin istihsal ettiği ispirto miktarı buna kâfi değildir. Bu sebeple ayrıca tedbirler alınması | zaruri görülmüştür. Bu cümleden olmak üzere Adapazarı ve Ereğli civarında ispirto istihsal imalathanenesi ya- pılması muhtemeldir. Bu imalât- hanelerin Adapazarı ve Ereğlide | | olması Adapazarının mebzul olan | | patatesinden ve Ereğlinin iyi bir surette yetiştirdiği Mısırlarından istifade içindir. Ereğli havalisinde pancar zeriya- tına ehemmiyet verilmesi düşü- nülüyor. Vapurculuğa verilecek şekil Ankara 28. (Telefon) — Milli vapurculuğa verilecek istikamete | ve yeni şekle dair iktisat vekâleti Seyrisefain idaresinin mütalâasını | almağa karar vermiştir. Seyrise- fain idaresinde bu husus görüşü- lürken vekâletin bir de memuru bulunacaktır. İ kişinin paşadan Bakisederkeh Rusyanın “eski dostu, şöbretşiar kumandan,, tabirlerini kullanmıştır. Bundan sonra M. Pakhomoff Gazi haz- retlerinin, İsmet paşanın, Tevfik Rüştü beyin sıhhatlerine kadehini kaldırmıştır. Ismet paşa verdiği cevap ta: “ Size milliyetperver Türkiyenin derin ve samimi hissiyatını geti- riyorum. Karadeniz bizi ayırma- yor, bilâkis iki milleti birleştiri- yor.,, demiş kadehini M. Kalenin, M. Stalin. M. Molotoff şerefine kaldırmıştır. o Misafirler | bundan sonra tiyatroya gitmişlerdir. Moskova 27 — Buradaki L'in- dustrialisation gazetesi de Türkiye hakkında “ Dumlupınarda müca- Japonya - Çin Müzakere yeniden inkıta tehlikesine maruz Londra, 27 (Hususi) —. Şang-. haydan gelen haberlere göre Çin ile Japonya arasında mü- tareke akti için cereyan eden müzakere yeniden fena kir safhaya girmiştir. Japonlar, dün İngiliz sefirinin teklifi etrafında Çinlilerle birleşmiş- lerken bugün yeni bir takım taleplerde bulunmuşlardır. Çinliler bu talepleri reddet- mışlerdir. İcap ederse müzake- ratin inkitaa uğramasını göze aldıklarını bildirmişlerdir. Komünistler Çocuğa p para verenler : araştırılıyor Komünistlik propagandası yapan- lar hakkında zabıta tetkikata “devam .etmektedir. Bir gün evvel tevkif edildiği yazılan maznun 15 yaş larında bir çocuktur. Maznun, (o tanımadığı bir kaç kendisine - beyanname vererek bunları dağıtmasını söyle- diklerini *ve buna mukabil elli kuruş ta ücret verdiklerini söyle- miştir. Zabıta bu adamları aramaktadır. Tahkikat ve isticvaplar odevani ediyor. dele eden türk, isimli bir makale neşretmiştir. Bu makalede: “Ecnebi sermayedarları Türki- yenin milli istiklâllerile kabili telif olmayan hususatı etmiyece- ğini bir türlü anlamıyorlar. Bu gazete Türkiyenin son senelerde sanayini inkişaf ettirdiğini, şimen- difer programının daha şimdiden bir kısmının ikmal edildiğini yaz- maktadır. Ismet Pş. Hz. Gazi Hz. le- rinden bir telgraf — almışlardır. Bu telgrafta Gazi Hz. başve- kile iyi seyahatler temenni etmek- | tedir. Sıhhiye vekili Refik bey de | çektiği bir telgrafta İsmet paşaya | sıhhat temennisinde bulunmuştur. , Garip bir makale Bir yunan gazetesinin neşriğatına iki İzmir gazetesinin cevabı Izmir 27 (Hususi) — Yunanis- tanda çıkan Elefteros o Antropos gazetesinin Apollon takımile İzmire gelen muharriri yazdığı bir maka- lede İzmir hakkında: “Ah vatan! Ah o topraklar! gibi tabirler kullanmıştır. N Yunanlı muharrir bundan başka ! izmirde gördükleri hakkında saç- sapan bazı şeyler yazmış, Yunan- / lıların İzmirde esir gibi yaşadık- | larını, Türklerin Yunanlılara hâlâ ! husumet beslediklerini, İzmirin | harabe halinde olduğunu, Türk- lerin bu harabezarda ağlaştıkla- rını da yazısına ilâve etmişti. Bu yazı burada haklı bir asa- biyet uyandırmıştır. Hizmet ve Halkın sesi gazeteleri yunanlı muharrire şiddetli cevaplar ver- mişlerdir. Hizmet verdiği cevapta i diyor ki; ” “Biz töpraklarımıza l | dikilmiş gözleri topraklarla doyurmuş ve | l doldurmuş milletiz. Itilâfnamelere sadık * ve (o vefakâriz. (o Atina sahasında oyuncularımız yumurta | tutuldular. | Halbuki Apollon oyuncuları, oyun- | ve limon kabuğuna cumuz Lütfünün bacağını kırdık- | ları halde nezih halkımız bunu sükütle karşıladı. Iki taraf mat- buatı vazifelerini idrak 'etmelidir.,, demektedir. | edecek tahsisatı 28 Nisan 1932 Şehir meclisinde Dün ekmek ve su meselesi müzakere edildi Şehir meclisi 'dün toplanmıştır. Azadan Etem İzzet bey havayici zaruriye (o fiatlerinin oyükselmesi hakkında ne gibi tedbirler alındı- gına ve zabıtai- belediye teşkilâ- tının vazifesini o yapıp yapmadı- ğına dair iki sual takriri vermiş, bunlar cevap verilmek üzere ma- kama havale edilmiştir. Bundan. sonra Galip Babtiyar beyin un ve ekmek fiatleri hak- kındaki takririne iktisat müdürü Asım Süreyya bey cevap ver- miştir. Bu izahata göre ekmek fiatlerindeki (o yükseklik gram farkından ileri geliyor ve geçen seneki ekmek fiatlerile bu seneki fiatler arasında fark yoktur. Esa- sen zahire borsasının hesaplarına göre nark koymaktadır. Bu sözlere Galip Bahtiyar, Hamdi beyler itiraz etmişlerdir. Bunlar belediyenin vazifesi ekmek fiatlerini Okoyarken bir hesap ameliyatı yapmaktan ibaret olma- dığını iddia etmişlerdir. Hararetli münakaşalardan sonra halka daha ucuz ekmek yedirmek için bele- diyenin tetkikat yaparak meclisi tenvir etmesine karar verilmiştir. Bundan sonra Emin Âli bey, Adanın su ihtiyacı hakkında ev- velce verdiği takriri izah etmiş ve demiştir ki: — Takririmde ada elektriği hakkında vali beyin gösterdiği gayrete teşekkür etmekliğim bir nezaket eseri değildir. Kemali samimiyetle arzediyorum: Istanbul belediyesinin sarfettiği mesainin ciddiyetine şahit oldum. Takrir- lerde bir çok imzalar bulunı âdettir. Fakat ben bu takririn altına imza toplamadım. Meclisin galip ekseriyetini temin edece- ğime emindim. Ekmek bahsinden sonra suyu mevzuu bahsetmek yerinde ola- caktır. Ekmeğin yirmi para fazla satılmasına hasas olan meclisi tenekesine dokuz âliniz suyun kuruş veren adamlar eminimki biraz acırlar. Adalılara tabiatın hususiyet ve lutüflarına ne kadar nail olmuşlarsa su hususunda o kadar bedbahttırlar. Bundan yirmi yirmi beş sene evvel adada bir Kaz oğlu suyu vardı. Bu gün buna hasret çekiyoruz. Adalı Avni bey beyanatında belediyeninin horos neslini ihya bile koyduğunu söyledi. Buna kıyasen herhalde Ada suyu da düşünülmüştür. Binaenaleyh vali beyden teselli verecek izahatı istiyorum. Vali bey: “ Vicdanıma ağır gelen meselelerden biri de adanın su meselesidir. Bunu şimdiye kadar yapamadığıma çok mütees- sirim, Kazoğlu suyunun bulaşık yıkamağa bile müsait olmadığına dair raporlar vardır. Bizzarure bu su terkedilmiştir , dedikten sonra şimdi Ada suyunu temin etmek için elektrikten istifade edil- mek sirası geldiğini bunun için Adalarda muhtelif yerlerde artezi- yen kuyuları için icapeden tecrü- beleri yapmak maksadile Avru- paya alet ve edevat sipariş edil- diğini, bu aletlerin bir aya kadar geleceğini, tecrübeler neti- cesinde su bulunmazsa 800-1000 tonluk bir vapur sipariş edilerek adaya terkos veya elmalı suyu nakil ( ettirmeği (düşündüğünü söyledi. Tevfik Salim paşa, Kazoğlu suyunun mülevves bir hale gel- mesinin imkânı olmadığını.söyledi. Emin Âli bey söylenilen sözleri teselli makamında kabul “etmekle beraber Obütçe (o müzakeresinde hakkı kelâmını muhafaza edece- ğini beyan etti. Muhiddin bey Yalova yolları hakkındaki suale cevap verdi. Kış münasebetile (inşaatın oteehhür elii ini, maamafih müteahhitten “ me.wwun olmadığıni söyledi.