1 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

- , La — Toprağı bol | 1 Eyl 1293 AKŞAMDAN AKŞAMA Mektepten çıkan kimsesiz çocuklar Dün, . matbaamıza iki genç müracaat etti. Daha doğrusu iki çocuk... Zira, henüz on beş, on altı yaşlarındalar. Boyunlarını büküp dediler ki: — Beyefendilerl,. Feci halimizi lütfen gazetenize yazarak üzeri- mize dikkati celbedin... Biz şehit çocuklarıyız... Dumlupınar mekte- binde okuduk... Fakat tahsilimiz bitti addolunuyor... Artık hayata atılmalı imişiz... Insaf edin: Ne iş göreceğiz? Neyle geçineceğiz?... Yardım umarak baş vurdukları- mızdan biri: “Sene bereketli!- diye bizimle alay bile etti- ortalıkta kavun karpuz kabuğu boldur. Yer, geçinirsiniz...,, Yavruların gözü sulandı. Bizi de müteessir ettiler. Maalesef, bu, mücerret bir hadise değildir. Matbaamıza bu tarzda baş vuran çocuklar ve genç- ler bir değil, beş değil, on değil, on beş değildir. Hele mekteplerin tatilini müteakip, her sene, adeta, akın halinde, bir çocuk ve genç müracaatı mevsimi olur: — Tahsilimiz bittiği için bizi mektepten çıkardılar. Yerimiz, yurdumuz, geçim vasıtamız yok. Iş de bulamıyoruz. o Şimdi biz ne yapacağız? Bir yetim çocuğu okutmaktan maksat, onu hayatın daha yüksek bir safhası için hazırlamak olsa gerektir. Bu gibi yavrulara (bir meslek öğretilmeli, hattâ böyleleri için açılan mekteplerin fabrika, ima- lâthane, yahut daha büyük bir mektep nevinden bir mahreci olmak lâzım değil midir? Yoksa: — Okudun! Haydi artık sokağa! - diye on beş on “altı yaşındaki çocukları kollarından tutup başımızdan atacaksak niçin onları tahsil ettirip te, biçarelere iyiyi kötüden tefrik kabiliyetini verdik?.. Şayet babalarının şehit olduğu daha ilk günden beri onları ellerinden tutmasaydık ta sokakta kalsalardı, bari, o şaraite temessül ederler, şimdikinden daha mesut olurlardı. Tekmil (omekteplerimizin bir mahreci olmalıdır. Mahrecini dü- şünmeden hiç bir mektep açma- malı... Aylak yarı münevver, artık âdi işlerde de çalışmasını istemi- yeceği için, hem kendi hesabına, hem memleket hesabına faydasız, hattâ zararlı bir tahsil görmüş addolunabilir. (Vâ-Nü) nuna m Tophane cinayeti tahkikatı Evvelki gece Tophanede bir kadın yüzünden Ibrahim ismin- de birini ağır surette yaralıyan Akşam ŞEHİR HABERLERİ Kime ait Taksimdeki su depoları ihtilâfı Taksim emlâk şirketi, Taksim kışlasile talimhane meydanını ma- liyeden satın aldığı zaman Tak- simde abidenin karşısındaki Tak- sim su deposunun da kendisine satıldığını bir kaç sene evvel iddia etmişti. Belediye, bu suyun evkafa ait olduğunu ve evkaf sularının da belediyeye intikal etliğini iddia ederek şirketin bu iddiasını red- detmiştir. O zaman şirket, elindeki arsa- ları satmak ve ifraz muamelesi yaptırmak maksadile belediyenin bu talebin sükünetle karşılamış ve bu noktada fazla ısrar etmemişti. Bu günlerde belediye, Taksim su hazinesini oOve yanındaki umumi Ohalâyı kaldırmak ve burasını tevsi etmek fikrinde olduğundan belediye ile şirket arasındaki ihtilâf yeniden baş göstermiştir. Ibtilâf bu günlerde kati surette halledilecektir. Kavga ve cerh Büyükderede Zeynel ve Kemal isimlerinde iki kişi kavga etmiş- ler, Kemal, Zeyneli başından tehlikeli şurette yaralamıştır. Mec- ruh hastaneye kaldırılmış, Kemal yakalanmıştır. Otel hırsızı Elbise ile çamaşırları aşırıp gitmiş Son günlerde gene bir takım otel hırsızları peyda olmuştur. Bunlar malüm şekilde müşteri sıfatile otellere girerek aynı odada yatan diğer müşterilerin eşyalarını aşırmaktadırlar. Zahıta evvelki gün bu şekilde bir otel hırsızlığı meydana çıkar- mıştır : Nuri efendi isminde birisi Sirkecide bir otele misafir olmuş- tur. Ayni gece odadaki diğer yatağı da İsmail isminde birisi kiralamıştır. Aradan iki gece geçtikten osonra Nuri efendi, evvelki sabah uyandığı zamam yanındakı kiracının gitmiş olduğunu görmüş ve yataktan kalkınca duvarda asılı bulunan bir takım yeni elbisesile bavulundan bir çok çamaşırlarının aşırılmış olduğunu görmüştür. Adamcağız derhal otelciye ve polise müracaat etmiştir. Yapılan tahkikatta İsmailin yeri tesbit edilerek kendisi yakalanmıştır. Ismailin otelden aşırdığı eşya- | Dördüncü kattan.. Genç bir kız düştü, fakat kazaya uğramadı Bir kaç gün evvel Kadıköyünde Dumlupınar sokağında garip bir hadise olmuştur. Bu sokakta otu- ran Haçik efendi isminde bir tüccarın genç kızı evinin en üst katındaki o tarasada ( dolaşırken aşağıya, kaldırımların (o üzerine düşmüştür. Herkes, dördüncü kattan düşen kızın parça parça olacağını zan ediyordu. Hattâ kızın annesi: “Kızım öldükten sonra ben nasıl yaşarım?,, diye deli gibi bir halde evden çıkıp denize doğru koşma- ga başlamıştır. Fakat kıza hiç bir şey olma- dığı hayretle görülmüştür. Annesi de tutularak eve getirilmiştir. Şimdi ana kız geçirdikleri heye- candan dolayı tedavi ediliyorlar. Şişlide (Miko apartımanında oturan küçük bir musevi çocuğu tarasadan sokağa bakarken düş- müştür. oÇocuğada hiç bir şey olmamıştır. Sivrisinekler Gelecek sene tekrar . mücadele başlıyor Haydarpaşa ve Kadıköyünden Pendik ve Yakacığa kadar uza- nan sahada üç dört sene evel sivrisinekleri oimha etmek için sıtma mücadele heyetleri müca- deleye başlamışlardı. Bu mücadele sayesinde geceleri sivrisinekler- den oturulamayan meselâ Eren- köyünde sivrisineklerin (o mıktarı hemen hemen kalmamıştı. Fakat, bu sene mücadele bir az gevşe- miş, heyetler su birikintilerine ham petrol gibi öldürücü madde- ler dökememişler, bu yüzden ye- niden sivrisinekler baş göster- miştir. Malümdur ki sivrisineklerin en büyük fenalığı sıtmanın intişarına sebep olmalarıdır. Haber aldığımıza göre önümüz- deki sene mücadeleye bir kat daha dikkat edilecektir. Mücadele üç sene müddetle devam ederse Istanbul cıvarında sivrisinek sür- feleri temamile imha edilmiş ola- cak ve bu sanada yeniden sivri- sineklere tesadüf edilmiyecektir. AKŞAM ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş GAYLIK 750 » 1450 > 3AYLIK 400 > 800 » 1AYLIK 150 » — . wp” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş kır ruşluk pul göndermek lâzımdır. Rebiülâhır 29 — Ruzuhızır: 119 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 857. 10,41 581 92 v1z 136 Va. 3,40 5,27 12,14 15,55 18,44 20,71 Otobüsler Bugünkü vaziyet daha iki sene devam edecek Belediye, şehir dahilinde oto- büs işletmek imtiyazını hükümet- ten almıştı. İmtiyaz mucibince belediye otobüs nakliyatını ken- disi yapmak mecburiyetindedir. Bunu başkasına devredemez. Bu şerait dahilinde belediyenin ya bugünkü vaziyetin devamına mü- saade etmesi, yahut bizzat otobüs işletmesi lâzımdır. Belediye mevcut (otobüslerin maliyet fiati çıkıncıya kadar, yani daha iki sene müddetle işleme- sine müsaâde edecektir. Iki sene sonra bizzat otobüs işletmeğe başlıyacaktır. o Iptida (Üsküdar, Kadıköy, ve Haydarpaşa cihetin- de otobüs nakliyatı tanzim edile- cek, bundan sonra Istanbul cihe- tine geçilecektir. Polenez köyü halkı Her sene olduğu gibi bu sene de evvelki gün Polenez köyü lehlileri Büyükderedeki leh sefaretinde sefir tarafından kabul edilmiş, kendilerine bir çay ziyafeti veril- miştir. Polonez köyü lehlileri 1830 da çarlık Rusyaya karşı Türk ordusile birlikte harbeden leh kazaklarının hafitleridir. Sefa- rethanede verilen çay ziyafeti çok neşeli olmuştur. Yeni mektepler Bu sene 23 köy mektebi yapılıyor Şehir meclisi daimi encümeni bu sene yeniden yaptırılacak 23 köy mektebinin ihalesile meşgul olmaktadır. Bu sene yeni mek- tepler Bakırköy, Kartal, Pendik, Şile, Çatalca ve Silivride inşa edilecektir. Kartal mektebi dar ve ihtiyaca kifayet etmediği için bu sene genişletilecektir. Bundan başka bu sene Kartalın Samandere ve Başıbüyük köyle- rinde ve Pendikte de yeni birer mektep (yapılacaktır. Mektebin ibalesi 15 eylülde icra edilecektir. Bu mekteplerden başka Şile köylerinin de mektep ihtiyacına ehemmiyet verilecektir. Şilenin dört köyüne birer mek- tep, Bakır köyüne üç, Silivri ve Çatalcanın hiç mektep bulunma- yan köylerinde birer mektep inşa edilecektir. Bundan evel yapılan köy mek- tepleri tek bir müteaahhide ihale ediliyor, bu her inşaatın başında bulunmadığı için inşaatta bazı noksanlar şörülüyordu. Bu sene bu mahzuru ortadan kaldırmak ve mekteplerin biran evvel biti- Sahife 3 İKTİSADI HABERLER: Izmir ihracat tacirlerinin şikâyetleri Izmir tacirleri, orada bulunan gümrükler ve inbhisarlar vekili Rana beyi ziyaret ederek ibra- catı tesbit kararnamesinde şu noktalarda O müşkülâta (tesadüf ettiklerini beyan eylemişler ve il tadilini rica eylemişler- ir; 1 — Üzüm, incir, halı, tiftik, yün, gülyağı, zeytinyağı ve ka- saplık hayvan ihraç eden tüccar- lar; mallarını ihraç etmeden üç gün evvel ticaret odasında teşek- kül eden ihracat tesbit komisyo- nuna ihraç edecekleri malın miktar nevi evsaf türk lirası ve döviz üzerinde kıymeti hakkında hazır- lıyacağı üç nüshadan mürekkep beyannameyi vermek mecburiye- tindedir, Üzüm ve incir ihracatı okadar nazik bir meseledir ki; bunun için üç gün evvel beyanname hazırla- masına ve verilmesine oOimkân görülmemektedir. 2 — Ankonsinyasyon ve emre olarak yapılacak ihracat için verilecek beyannameler (o ancak sevkedildikleri mahallerde satıl- dıktan sonra ihracat tesbit komis- yonları tarafından tasdik olunarak sahiplerine verilecektir. Tacirler: Ankonsinyasyon sev- kiyat yaparken malın yüzde 75 nisbetinde bedelini aldıklarından o günkü borsa satış ücreti üze- rinden namlarına beyanname ve- rilmesini istemişlerdir. 3 —Bir de opsiyon olarak yapılan sevkiyat vardır ki; karar- namede buna dair hiç bir sara- hat yoktur. Opsiyon; yani tüccarın malını bir vapura tahmil ederek liman liman dolaştırmak ve müşteri bulduğu limanda satmak suretile yapılacak ihracat için de tüccar- lara beyanname verilmesi temenni edilmiştir. Bir kamyon devrildi Fınklıda Hacı Ali efendinin kömür deposuna ait kamyon dün Sarıyerden geçerken kazaen dev- rilmiştir. Kamyon parçalanmışsa da nü- fusça zayiat olmamıştır. 6 ay hapis Geçenlerde Riza isminde bir hırsız yakalanarak adliyeye teslim edilmişti, Üçüncü ceza mahkeme- sinde yapılan muhakeme netice- sinde Rizanın cürmü sabit olmuş ve kendisi 6 ay müddetle hapse mahküm edilmiştir. Maltepe belediye binası Geçen cuma günü Maltepede zuhur eden yangında Maltepe belediye (dairesi de (o yanmıştı. Belediye dairesi iki bin liraya sigortalıdır. Belediye, bu sigorta Cafer hakkında polis tahkikatı | dan bir kısmı bulunmuştur. Elbi- Idarehane: Babıâli civarı rilmesini temin etmek için her | parasına beş yüz lira daha ilâve ikmal edilerek evrakile birlikte | seleri sattığı anlaşılmakadır. Tah- Acımusluk sokağı 13 No. kazadaki mektepler (o ayrı ayrı | ederek kendisine bir bina yap- adliyeye teslim edilmiştir. kikat devam ediyor, ZAM müteahitlere ihale edilmiştir. tıracaktır. —— Ee — a m am a — a olsun, bizim - bir kitabet hocamız vardı Amca bey... . “Gençlik, yani 15 le 25 yaş arası... Amca Beye göre... ... Yıldızlı, bülyalı bir geceye benzer... .. Her şey hayal meyal görü- nürl,, derdi. Bilmem doğru mudur? A. B. — Evlendiği zaman in- sanda şafak attığına bakılı.. hocanın hakkı var azizimli...