1 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

1 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Lehistan hü Bu Sakhahki 'Fei grajlar Akşam kümeti kendisine müttefik arıyor Leh hariciye müsteşarı bu maksatla seyahat etmektedir Bükreş, 3 — Almanyada cereyan eded vakalar Lehistanda büyük bir dikkat ve alâka ile takip ediliyor. Gün geçtikçe kuvvet bulan Alman miliyet- perverlerin (o başlıca emeli Ar manyanın (Ooşark (| hudutlarının yeniden çizilmesi , Danziğ ko- ridorunun ortadan o kaldırılma- sıdır. Bu sebeple Almanyadaki cereyan Lehistanda endişe ile karşılanmaktadır. Lehistan hükümeti bu sebeple, Rusya cihetinden emin olmak için, Sovyetlerle bir ademi teca- vüz ve bitaraflık misaki aktet- miştir. Fakat Lehistan bunu kâfi görmediğinden Avrupanın cenubu şarki hükümetlerile de anlaşmalar tesisine çalışıyor. Lehistan hariciye müsteşarı M. Beck bu maksatla seyahat etmek- tedir. Leh hariciye (müsteşarı şimdi Bükreşte bulunmaktadır. Bu ziyaret iki hükümet arasındaki münasebatı ve ittifakı daha ziyade kuvvetlendirmek içindir. M. Beck Budapeşteyi de ziyaret edecektir. Lehistanın Rusya ile ademi tecavüz misakı aktetmesi Roman- yada fena tesir etmişti. Leh hari- ciye müsteşarı bu tesiri izale et- meğe çalışacaktır. Diğer taraftan Lehistan, Rusya ile daha sıkı bir anlaşma teminini isüyor. Almanya müsavat istiyor Bu hususta Fransaya müracaat etti Paris 31 (Hususi) — Isviçre telgraf ajansının beyanına göre Almanya hü- kümeti silâhlarda' müsavat esasının tanınması için bugün Fransa hükü edecektir. meti nezdinde resmi teşebbüste bulun- muştur. Fransız meclisi vükelâsı yarın toplanarak bu müracaatı müzakere Bolivya - Paraguay Iki tarafda ısrar ediyor Santiago de Chili, 31 (A.A.)— Bolivya bükümeti Paraguaydan almış olduğu 3 istihkâmı iadeden katiyen istinkâf eylemektedir, Paraguay hükümeti de bu istih- kâmlar iade edilmedikçe müza- kerata girişmemeğe karar ver- miştir, Paraguaya ait Avala istihkâmı yakınında ateşler içinde bir Bo- livya tayyaresi iskat edilmiştir. Hattı Üstüva hükümetinde kıyam Guayaguil 31 (A.A.) — Süfe- ranın müdahalesi sayesinde kıya- ma nihayet verilmiştir. Bundan başka hükümetin şartlarını kabul eden kıyamcılarla bir de mütare- ke imza edilmiştir. Meşru hükümet kıtaatı yarın Ouitş şehrine girecek ve M. Al bornoz (o muvakkaten o riyasete tayin edilecektir. Müsademeler neticesinde telef olan 5000 kişi- nin cesedi Ouito şehri sokakla- rında ve Bolivar kışlaları civarında yatmaktadır. Kıyamcılar teslim olmadan evel timarhanedeki delileri teslim ve tahliye eylemişlerdir. Adanada yeni bir kız lisesi Adana, 31 (A.A.) — Kapanan Amerikan kız kolleji yerine şeh- rimizde kız lisesi açılması takarrür etmiştir. Bir haftaya kadar kayıt ve kabul muamelesine başlana- caktır. Kız velileri bu karardan son derece memnundurlar, ingilterede grevler Manchester 31 ( A.A.) — Son alınan baberler, grev hareketinin tedrici surette Lancashire pamuk mamulâtı sanayiine de sirayet etmekte olduğunu bildirmektedir. Fransa, Rusyaya eşya satmak istiyor Moskova 31 — Fransız sanayi mümessilleri buraya gelmişlerdir. Bunlar beş milyon delarlık levazım verilmesi için müzakerede bulu- nuyorlar. Dün akşam Ertuğrul yatile Yalovadan geldiler Reisicumhur Hz. dün öğle- ( den sonra Ertuğrul yatile Yalovadan Istanbula gelmişler ve Dolmabahçe sarayını teşrif etmişlerdir. Gazi Hz. le bir- likte Meclis reisi Kâzım, Baş- vekil İsmet paşalar, dahiliye vekili Şükrü Kaya, hariciye vekili Tevfik Rüştü beyler de Istanbula gelmişlerdir. Ismet paşa Heybelide yattan çıkarak biraderinin köşküne gitmiş- lerdir. Akhisarda üzüm fiaileri Akhisar 31 — ( Hususi) Üzüm fiatleri düşmektedir. Birinci nevi üzüm 20 kuruşa kadar satılıyor. Bir kısım müstahsil malını bir an evvel elinden çıkarmağa çalış- maktadır. Balıkesirin kurtuluş günü Balıkesir, 31 (A.A.) — Balıke- sirliler, kurtuluş günü olan 6 eylülü parlak bir surette tes'it edeceklerdir. o Himayei etfal ce- miyeti o gün fakir ve kimsesiz çocukları sünnet ettirecektir. Gümrükler vekilinin tetkilatı Izmir 31 (A.A.) — Şehrimizde bulunmakta olan Gümrük ve inhi- sarlar vekili Ali Rana beyfendi bu sabah berayı tetkik Bergama ve Dikiliye azimet etmiştir. Fevzi paşa Hz.nln tebrik ve teşekkürleri Ankara 31 (A. A.) — Büyük erkânı harbiye reisi müşür Fevzi paşa Hz. büyük zaferin yıldönümü münasebetile ordu namına almiş oldukları resmi ve hususi tebrik- lere ayrı ayrı cevap vermek müm- kün olmadığından bilmulabele samimi tebrik ve teşekkürlerinin iblâğına Anadolu ajansını tavsit buyurmuşlardır. Yeni usul Yeni kontenjan kararna- mesi tetkik ediliyor Bu günden itibaren yeni kon- tenjan kararnamesinin tatbikine başlanmaktadır. Evvelcede yazdı- ğımız gibi ihracat yapacak olan tacirler, ticaret odasında ihracatı tesbit komisyonlarına müracaat edeceklerdir. Bu komisyonlar ibraç edilen mala bir kıymet takdir edecektir. Tüccar, bu kıymetin nısfı derece- sinde ithalât hakkını kazanacaktır. Şimdilik tüccar, üzüm, incir, fındık, yün, halı, tiftik, zeytin yağı, gül yağı, kasaplık hayvanat, gibi başlıca ihraç malları için komisyonlara müracaat edecektir. Tüccar, komisyonlar bu malla- rın kıymetini, cinsini, gerek türk parasile ve gerek ihraç edileceği ecnebi devlet dövizile kıymetini ibraç iskelesinde ihraca hazır bulunan malın sevkinden üç gün evvel iki kıta beyannamesile bil- direcektir. Ihracatı otesbit komisyonları, Istanbul, İzmir, Gireson, Ordu, Trabzon, Ayvalıkta bulunacaktır. hazretlerinin Istanbul, 31 (A.A.) — Başvekil paşa hazretleri 30 ağustos müna- sebetiyle kendilerine vaki olan tebtikâta, ayrı ayrı cevap verebil- mek mümkün olmadığından, te- şekkürlerinin ve bilmukabele teb- riklerinin iblâğına Anadolu Ajan- sını tavassut buyurmuşlardır. Maarif vekili Kiliste Kilis, 31 (A. A.) — Dün zafer bayranım Antep halkile birlikte tesit eden maarif vekili Esat bey, refakatinde Antep valisi ile ku- mandan beyler olduğu halde Kilise gelmiş ve hararetle karşı- lanmıştır. Vekil bey Cumhuriyet Halk fırkası merkezinde bir saat has- buhalde bulunduktan sonra mek- tepleri teftiş etmiş ve noksanlarını sorarak Gaziantebe avdet etmiştir. Esat beyin yarın, Fevzi paşa tarikile Mersine ve Silifkeye azi- metleri muhtemeldir. nin p ema ene aym le irtihal Merhum Tophane muhasebecisi Taşçı zade Hasan Tevfik efendi- nin bafidesi Elâziz valii sabıkı merhum hacı Halit bey kerimesi esbak Trabzon müddei umumisi Burhaneddin beyin zevcesi Ruhiye hanım bir müddetten beri müp- telâ olduğu hastalıktan rehayap olamıyarak (| irtihali (o darübaka etmiştir. Cenazesi yarınki cuma günü sabahleyin (o Kadıköyünde Moda caddesinde 36 numaralı Esmeryan apartımanından kaldırı- larak medfeni mahsusuna defno- lunacaktır. Mevlâ rahmet eyliye. Halkevi Konferansları Bugün saat 18 de Halk evinde Ahmet Cevat bey tarafından “ Lisanın içtimai ve milli mahiyeti,, hakkında bir konferans verilecektir. Konferansçı milli dil şuurunun ehemmiyetini izah ederek mevzu- unu tenvir edecektir. Melek ve Elhamra sinemaları Senelerden beri daima en iyi filmleri göstermekle halkımızın rağbetini kazan- mış olan Melek ve Elhamra sinemaları eylülün ilk haftasından itibaren yeni mevsime başlıyorlar. Hiç şüphe yoktur ki bu iki mükellef sinema bize geçen senelerinkinden daha mükemmel filmler hazırlamaktadırlar. Esasen bu müesse- selerin imtiyazları dahilinde olan Avrupa ve Amerikanın en yüksek film şirket- leri UFA ve PARAMOUNT mamulâtı kendilerinin bütün rakiplerine tefevvuk ettirmektedir. Diğer taraftan MELEK ve ELHAMRA sinemaleri,, büyük feda- kârlıklar ve azim masraflarla İPEKFİLM stüdyolarında çevrilmiş ve çevrilmekte olan büyük Türkçe filmlerin geçeceği yegâne sinemalardır. İPEKFİLM bu filmlerden maada yalnız Melek ve Ek hamra sinemalarında gösterilmek üzere sesli ve sözlü mahalli havadisleri göste- Tip dinletecektir. Mes evvelki gün çekilen 30 ağustos bayramı tezahüratı ile dün çevr olan dünya güzellik kraliçesi Keriman Halis hanımın İstan- bula avdeti merasimini ilk programla unda bu iki sinemada ayni zamanda gösterebileceklerdir. Bunlardan maada PARAMOUNT dünya havadisleri gazetesi de her hafta mum tazaman Melek ve Elhamranın program- larını tezyin etmekte devam edecektir. Bu sinemaların fiatlerini do zamana uyarak tenzil ettiklerini öğrenenler her halde memnun olacaklardır, çünkü bu tenzilât sayesinde bu iki müessesenin göstermekte oldukları şaheserleri herkes kolaylıkla takip edebilecektir. Elhamra sineması önümüzdeki 5 eylül pazartesi akşamından itibaren yeni mevsime başlıyor. İlk film olarak haf- talardan beri bütün Paris halkını sine- maya koşturan Ferdinant Graveyin bir çok güzel veşik kadın. artistlerle ve büyük bir liyakalle temsil etiiği ( KADIN BERBERİ ) ni gösterecektir. Melek sinemasına gelince o da yeni mevsime :7 ejlül çarşamba akşamından itibaren başl aktır. Birinci film olarak komedi zden Madeleine Henaud- nun Şi olan ve Pierre Blanchar ile beraber temsil ettiği (İKİ YÜZLÜ AŞK ) ı takdim edecektir. Marcel Ac- harın meşhur bir eseri olan bu film tanımış bir sinema yıldızının muhteşem vo karışık hayatını göstermektedir. Güzel filim amatörleri her halde Me- lek (oOElhamra sinemalarının mevsim başlangıç tarihini iyice hıfzederlerse aldanmamış olurlar. eseri Bu akşam Şuadiye plâj ve tiyatrosunda Mevsimin en büyük gecesi Tiyatro - Balo - Konser 1 — Raşit Riza tiyatrosu Kudret Helvası 2 — Leman Ekrem H. ve arkadaşları konser z 3 — Sabaha kadar muhtelif eğlencelerle Artistler Balosu Elbise serbesttir. Duhuliye 60 kuruş ÇANAKKALE e şehitlerini ziyaret 15 EYLÜL GÜLCEMAL vapurile 1 Eylül 1937 Radyo 1 eylül Perşembe akşamı Istanbul — 18-19 gramofon, 19,80- 20,30 saz (Semiye H., Muzaffer H.,) 20,30 - 21 gramofonla opera, 21-22 saz (Vildan Niyazi B. ve Fikriye H. ) 22» 22,40 - orkestra, Bükreş (894,2 m.) — 19,40 gramo fon, 20 şarkı, 20.20 senfonik konsör, 21 konferans, 21,15 konsere devam, ,Budapeşte ( öö0,5 m.) — 19,45 konferans, 20,15 . çingene orkestrası, 21,30 havadis, 21,45 opera orkestrası konseri, 23,15 havadis ve dans musikisi. Londra (3ö5,3 m.) — 19,36 orğ, 20 orkestra, Milânodan nakil, 21,20 müsa- habe, 22,20 orkestra konseri, 23,50 dans orkestrası, Paris ( 1725 m.) — 20 gramofon, 30,46 havadis, 21 radyo tiyatrosu, 21,30 havadis, 21,40 şüun, 21;45 radyo kor seri, 22,16 havadis, 22,30 gramofon. Prağ (488,6. m) — Alman radye neşriyatı, 20,50 şark konseri, 21,10 or- kestra konseri. Roma (441,2 m.) — 21 gramofor, 21,30 kadın şüunu, 21,45 senfonik kon- ser. Varşova (1411 m.) — 19,20 dans musikisi, 20,10 muhtelif, 20,35 radye Jurnal, 21 hafif musiki konseri, 23 dans musikisi, Viyana (17,2 m.) — 19,20 müsa habe, 20,40 şarkı, 21,25 müsahabe, 29,10 radyojurnal, 22,45 orkestra kon seri, 2 eylül cuma akşamı Istanbul — 18-19 gramofon, 19,30“ 20,30 saz (Vedia Rıza H. ve Cennet H. 20,30 - 21 gramofonla opera, 21 - 2: saz ( Inci H. ve Belkis H. ) ; 22-22,4C tango orkestrası. Bükreş (394,2 m.) — 19440 gra mofon, 20 keman, 20,30 müsahabe, 20,4£ flüt, 21,15 piyano. Budapeşte ( 550,5m.) — 20, gramofon, 20 müsahabe, 20,30 keman, 21,10 komedi, 23 çingene musikisi. Londra (855,8 m.) — 21 senfonik konser, 23 gramofon, 23,30 dan orkestrası Paris (1725 m.) — 21 müsahabe ve gramofon, 21,30 havadis, 21,40 şüun 21,45 radyo konseri, 22,15 konser, 22,8( Bale, Prağ ( 4886. m. ) — (198 Alman radyo neşi 1, 20,45 konferans 21 komedi, 23 hava ,20 gramofon Roma (441,2 m.) — 21,10 "havadis gramofon, . 21,45 konser, 23,30 dan musikisi, Varşova (1411 m.) — 20.35 radyo Jurnal, 21 senfonik konser, 21.55 şüun 22,10 konsere devam, 22,50 radyo Jurnal. 23 dans musikisi, Viyana (517,2 m.) — 21 Amerikada nakil, 21,15 senfonik orkestra, 21,8( çingene musikisi. Eski hurufat alınıyor Kullanılmış eski ve hurda hurufat satmak İ ( Akşam ) idare müdürlüğüne | müracaatları. Türk milli şairlerimizden Akın müellifi Faruk Nafiz bey; asarını gerek kitap gerek mecmualarında kendilerinden omüsaade istihsal etmeden ve mehaz beyan eyle- meden yazan ve gramofon plâk- larına (o derçeyliyen zevat ve şir ketler hakkında ikamei davaya, sabık Istanbul sulh hâkimlerinden ve kanunu medeni komisyonu başkâtibi avukat Ziya beye mezu- niyet vermiştir. YENİ NEŞRİYAT Bir yarı müstemleke oluş tarihi Muharrirlerimizden Hüseyin Avni bey, uzun tetkikat ne- ticesinde bu isimde bir kitap çıkarmıştır . İçinde, bankalarin, düyunuumumiyenin nasıl kurul duğu, ecnebi sermayesinin, Os- manlı imparatorluğunu nasıl bir yarım müstemleke baline getir- diği istatistiklere ve vesaika isti- * naden izah edilmektedir. Kitap 'panayırında Sinan pavi- yonunda satılmaktadır. Milli mecmua Ağustos nushası çıkmıştır. İçin rdır. de edebi, ilmi yazılar, gürler isteyenlerin |; i