20 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

nn 20 Eylul 1932 Reisicumhur Hz. Dün Dok | mabahçe sarayındaki dairele- İY rinde meşgul olmuşlar, bir (| İ tarafa çıkmamışlardır. Vekiller arasında (Baş tarafı birinci sabifede) mani olduğundan İstifasını ver- miştir Iş başvekil tarafından kabul 'edileek vekâlet Aydın mebusu Reşit Galip beye teklif edilmiş, Reşit Galip bey bu teklifi kabul ettiğinden tayin keyfi- yeti Gazi hazretlerinin tastikine arzolunmuştur. o Tastik © evvelki akşam vaki almuştur. Bareket etmiştir. Bugün işe baş- layacak ve heyeti vekile içtimala” nda bulunacaktır. Idealist bir genç Dr. Reşit Galip, bey daha tehsil çağında iken millet uğruna nefsini vakfetmiş, tam idealist gençler. den biridir. Mektepten doktor çıkar çıkmaz, Anadolunun köyle- lerine koşup yüksek mefküre için çalışmış, mebus olduktan ve siya- set faaliyetine atıldıktan sonra idealden ve ilimden ayrılmamış, inkalâba, irfana büyük hizmetleri dokunmuş, mert, çalışkan bir siyaset recülüdür. Türk tarihini tetkik cemiyeti umumi kâtbi bulunan Reşit Galip B. bu ilim sahasındaki ciddi mesaisi ve tetebbüleri ile herkesin tak- dirini kazanmıştır. Her meziyetinin fevkinde, kuv- vetli, fi li, idealist bir inkılâpçı olarak tanıdığımız Dr. Reşit Galip beyden, memleket maarifi için büyük işler bekliyoruz. Aziz dok- toru, yeni vazifesinden dolayı tebrik eder ve muvaffakiyetler dileriz. Yeni vekilin beyanatı Yeni vekil Reşit Galip bey al yama dt — Esat beyefendinin kültür sahasında daha serbes çalışmak arzusile maarif vekâletinden ist fası üzerine bu vazifeyi üzerime almış bulunuyorum. Henüz Baş- vekil paşa ile görüşmediği için size bir şey söyleyecek vaziyette değilim. Bu akşam Ankaraya gidiyorum. Bir iki gün sonra avdet edeceğimi ümit ediyorum. O zaman daha uzun görüşürüz. , Reşit Galip bey türk dilinde yapılacak ıslâhat hakkinda demiş- tir kiz “Istanbulda basılacak bir gazete Semerkantda da okunmalı ve an- Vekil bey halkın okuma iht yacından, mekteplerin kifayetsiz İiğinde bahseden arkadaşlarının sözlerine iştirak etmiştir. Asılsız bir şayıa Ziraat bankası buğday satmadığını söylüyor Ziraat ban ükümet na- mına köylüden satın almakta olduğu buğdayları şehrimize gön- dererek sattırmakta olduğu pe kında dolaşan çayıa Üzerine bankadan yaptığımız tahkikata böyle bir muamelenin aslı ve esası olmadığı, çünkü, maddeten kânsız bulunduğu anlaşılmıştır. Filhakika, at bankası buğ- 'day kararnamesi mucibince bugün yalnız buğday mübayaa etmekle mükelleftir. Satış meselesi ayni kararname © mucibinçe ncak vekiller heyetinin kararı üzerine mevzuubahs olabilir. jayıanın, bankanın bazı yerlerde mübayaa ettiği buğdayları mahalli ambarların müsaade: inden dolayı Istanbuldaki silolara sev- ketmesinden | ileri gelmiş olduğu şüphesizdir. i Bu Sabahki Telgraflar > Almanya kati karar verdi Müsavat esasını Cemiyeti Akvamda müdafaa edecek Berlin 19(Hususi) — Almanyanın. silâhlarda müsavat istiyen nota- ına Fransanın verdiği ret cevabı esasen beklenen bir hadise idi. ngilterenin bu hasusta Fran sayı haklı bulmasına gelince, Ingiltere © hükümetinin açıktan açığa Alman noktai nazarını ka- bul etmiyeceği tahmin olunuyordu. İngiltere, Fransanın ret ceva bini haklı bulmakla beraber açık bir kapı bırakmaktadır. Yani Almanyayı tahdidi teslihat konfe- ransına gelerek silâbların indi rilmesi ve müsavileştirilmesi mese- lesini orada tetkik ve münakaşa etmeğe davet ediyor. Almanya bu daveti kabul et- miyecektir. Çünkü Cenevrede cereyan eden müzakerelerin bir mefice vereceğine kani değildir. Bunun feransının müzakerelerinde bulum- maıyacaktır. Almanya, | şimdilik Cemiyeti akvamdan © çekilmek (niyetinde değildir. Bilâkis burada daha fazla fanliyet göstererek noktai nazarını kabul ettilmek için uğraşacaktır. Almanya, Cemiyeti akvam âzası arasında müsavat esasını müd: edecek, ancak burada da sesini dinletemezse o zaman Cemiyeti akvamdan çekilecektir. Hint hududunda müsademe Bir çok kabileler ingiliz kuvvetlerine hücum etti, ölenler var Pişaver 419 (A. A.) — Şimali garbi hududunda bir kaç çarpışma olduğu haber verilmektedir. Bir ingili askeri ve 2 Hintli ölmüştür. Düşman kabilelerden birine mensup efrattan mürekkep küçük bir grup, dün akşam Varai'deki taarruzda bulunmuş, fakat geri püs- Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey Ankaraya geldi Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey bu sabah Ankaradan şehri mize gelmiştir. Vekil bey Cemiyeti .Akvamın içtimanda bulunmak Üzere yarın Cenevreye hareket edecektir. Cemiyeti oAkvam içtimamda 'Tükiyeyi hariciye vekilinden başka Sıvas mebusu Necmeddin Sadık ve Bern sefiri Cemal Hüsnü bey- ler temsil edecektir. Cemal Hüsnü bey ve hal e vekâleti kalemi mahsus müdürü Kemal bey bu sabah hariciye vekilile birlikte şebrimize gelmişler Rus sanayi hassıslarının tetkikatı Kayseri, 19 (A.A) — Türk ve rus sanayi mütehassıslarından mü- rekkep 12 kişilik tetkik heyeti bugün Sıvastan şehrimize gelmiş- ler ve karşılanmışlardır. Heyet bir kaç gün burada kalacak ve tetkikatta bulunacaktır. Evkaf umum müdürlüğünde Ankara, 19 — Evkaf kuyudu umumiye o müdürü Hâzım bey vekâlet emrine alınmıştır. Yerine Edirne evkaf müdürü Hamdi bey tayin edilmiştir. Edirne evkaf müdürlüğüne müesseseler müdür- lüğünden açıkta kalan Esat bey tayin edilmiştir. Dün gece bir ev yandı Kızıltoprakta ziftçi Bodos efen- diye ait ahşap binadan dün gece yangın çıkmış, ev kâmilen yan- Yangının sebebi tahkik ilmektedir. Kız meselesi Gedikpaşada oturan Agoj Recep arasında bir kız mesele- sinden kavga çıkmıştır. Neticede Recep Agobu bıçakla bacağından yaralamıştır. kürtülmüşti Bu grup mıştır. efradından 4ü esir alın- Büyük ağaçlıklardan birinin orta- karargâha İmüştür Ceneral Mac Arthur Geçit resminde 100 tayyaremiz uçacak Ankara, 19 — Amerika erkân harbiye reisi ceneral Mac Arthur'un istikbali ve memleketimizde ika- meli. esasında tatbik edilecek program hazırlanmıştır. Cenerala o mihmandar olarak ordudan miralay Sadık bey, ha- riciyeden Münür Ibrahim bey tercüman olarak ta Orhan bey resminde 100 tayyare uçacaktır. Londra maslahatgüzarlığı Ankara 20 (Telefon)— Irak se- faretimiz baş kâtibi Ata Emin bey Londra maslahalgüzarlığına tayin edilmişti Gümrük tarife komisyonu Ankara 20 (Telefon) — Güm- rük tarife kanununun bazı mad- Gelerinin tadili içi yonun faaliyet İet kanun maddeleri üzerinde ya- pılacak tadilât hakkında komis- yona bazı talimat vermiştir. Yalovadaki büyük gazino yandı Bu sabah bir refikimiz, Yalova kaplıcalarında büyük gazinoda İ yangın. çılıığını ve gazino binası yandıktan sonra söndürüldüğünü yazıyor. Bu haberi tahkik etmek Yalovaya müracaat ettik. Fakat dün sabahtan beri Yalova ile Istanbul arasında telefon hattı bozulduğu için görüşmeğe muvaffak olamadık, Ancak ( kaplıcalarda bir yangın çıktığı haberi doğrudur. Denizde yıkanırken elbisesi çalındı Kumkapıda Tahsin isminde biri denizde yıkanırken karada bırak» tığı elbisesi ve ayakkabıları ça- nmıştar. sında şiddetli bir müsademe olmuştur. Bu çarpışma kabile efradından yirmi kadar kimse neticesinde mutarrız Tarsus yangını Yangın saatlı zarar bi Adana, (A.A) — Bugün sabaha karşı Tarsusla büyük bir yangın olmuştur. Yangın sabahleyin 7,15 gece eski ermeni mahallesinden çıkmıştır. Geceden beri devam eden müthiş fırtına yangının ge- nişlemesine ' ve bütün maballeyi rmasına sebep olmuştur. Yangın Tarsus itfsiye neferle- rinden Hacı Mehmed'in evinden çıkmıştır. Yangının tehlikeli bir şekil alması karşısında Mersin ve Adana'dan telefonla imdat isten- 1 saat sonra Adana ve Mersin itfaiyeleri yangına yetiş- mişlerdir. Halkın ve 3 şehir ltfaiyesinin bütün gayretlerine rağmen yan- gın ancak saat İl buçukta söndürülebilmişt uu bü yük, mütebakisi küçük evlerden mürekkep olmak üzere bir çok ev, Doyçebank ambarı ve Hiris- tomos namındaki un fabrikası yanmıştır, Maddi zarar 200,000 liradan fazla tahmin edilmektedir. Insanca zayiat yoktur. Yalnız kargaşalıkta bir çocuk kuyuya düşmüs ise de derhal sağ olarak kurtarılabilmişti Hilâliahmer umumi merkezi yangından müteessir olanlara yar- dım olarak 1000 lira göndermiştir. Keriman hanım Biresona gidecek Dünya güzellik kraliçesi Keri- man hanım Giresona davet edil- miştir. Yeşil Gireson gazetesi Keriman hanımın bu daveti kabul ettiğini ve teşrinievvel | içinde Giresona gideceğini yazıyor. Iki sandalcı arasında kavga Hasköyde Ali ve Kemal isim- lerinde iki sandalcı dün kayğa etmişler, Kemal Aliyi başından sürdü ağır surette yaralanmıştır. Sis Bu sabah limanı kalın bir sis kapladı Bu sabahı limanımızı kalın bip sis tabakası kaplamıştır. Bu yüze den vapur seferleri durmuştur, Sis, saat dokuza doğru liman dan hilinde biraz dağılmış, Kadıköy seferleri saat dokuz Sis münasebetile vapurlar bir çok seferlerini yapamamışlardı Vapur seferleri saat dokı sonra intizam dal Deniz ticareti müdüriyetinden verilen malümata görü, sis yüzün- den, limanda bir kaza olmamıştır. Yeşilköy — rasat merkezinden verilen malümata göre, bugün bava açık olacaktır. Sıcaklık da düne nazaran — değişmiyecektir, Dün en fazla sıcaklık 20 ve gece 1l derece Bir kumarhane Dün gece zabıta bir kumarhaneyi bastı Beyoğlu polis merkezi dün gece büyük bir kumarhane meydana çıkarmış ve kadınlı erkekli ku- marcıları iş başında yakalamıştır. Vaka şöyle olmuştur: Beyoğlunda madam Ekserciyan isminde bir kadın tarafından kira- lanmış olan bir apartmanın 3 numaralı dairesinde kumar oynan- dığı hakkında bir ihbar vaki ol- mumuş ve zabıta burasını tarassut altına almıştır. Zabıta o memurları dün gece apartman etrafında dolaşırlarken birdenbire içeriden bir. çığlıl — Yetişin, can kurtaran yok diye feryat etmeye başlamıştır. Bu vaziyet karşısında memur- lar içeriye (o girmişlerdir. Apartımanın 3 numaralı dairesine girildiği zaman salonun ortasında üzeri yeşil çuba kaplı büyük bir masanın elrafında altı erkekle bir kadının kumar oynamakta olduklarını görmüşlerdir. Masa başında yakalananlar Fotl, Atam, Yorg, Hüsnü, Antuan, Hikmet isminde 6 erkek ve ma- dam Birekoviç isminde bir ka- dındır. Evde destelerle iskambil kâğıtları ve bir çok kumar âlet leri bulunmuştur. Yapılan | tahkikatta bu da reyi latanbulun maruf | kumar bazlarından Foti öle | arkadaşı Ragıbın kiraladıkları ve burada ber gece kumarbazları. toplayıp mütemadiyen oyun oynattıkları tesbit edilmiştir. Kumar âletleri müsadere edik miş. yakalanan oyuncular baki kında tahkikata başlanmıştır. M. Troçki Çekoslovakyaya idemiyecek mi? e bulunan Rus müda- sabık komiseri M. Troçkinin Çekoslovakyaya gide” çeği yazılmıştı. M. Troçkinin pasaportu henüz vize edilmemiştir. Vize edilmiye- ceği söyleniyor. Beyoğlu ve Kadıköy telefonları Önümüzdeki perşembe günü fi Beyoğlu ve Kadıköy telefon santralları otomatik olarak işlemeğe bağlıya- tır, Maarif cemiyeti mümessilliği Cumhuriyet Halk fırkası idare heyeti reisi Cevdet Kerim böy vazife in çokluğundan (dolayı Maarif cemiyeti mümessilliğinden ii Mümessilliğe, edebiyat Muzaffer . bey fakültesi intihap, edilmiştir. am —