20 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1293 AKŞAMDAN AKŞAMA —————— Erzurumlu muallim Abdurrahim Şerif B. Matbaadaki yazı işleri odasına irdiğim vakit, içerde, tanımadı" m bir zatla İcarşılaştım. Elinde İbi hacımlı ve kapağı resimli bir kitap. Bu yabancı zat, kitabın iç İlk sahifesine bir ithafiye yazmakla meşgul, Arkadaşlar, içeri girdiğimi gö- zünce “ işte ( VA- Na) budur! , rek, beni ona tanıttırdılar, bana dönerek: işte bakl - dediler. - sana hakiki bir münevver vatandaş... “Münevver vatandaşı, ?.. Bu söz, pek çoklarının gözleri önünde, "aşağı yokarı şöyle bir Iâvha canlandırır: Gayet iyi ter ziden bir elbise geymiş, ipek gömlekli, zarif ıskarpinli, belki de görü tabi olduğu halde b: zlüklü, — hatt tekyözlüklü, iki İâf arasında üç fransızca kelime parçalayan, icap etsin etmesin “Kant,tan “Kont, tan bahseden, “bu lâfları 8 lamazsınız, cahilleri, gi âlimane âlimane bakınan, sıra düştükçe de | fırsat | kaçırmayıp “Monte Karlo,, ve “Nis, seya- hallerinden geçer ayak dem vu yan, şarabın ta'mından ve salon Adabı muaşereti gavamızından deşrifat müdürü merhum Saffeti Ziya kadar, belki daha fazla anlayan bir “centilmen, Halbuki, arkadaşlarımın bana “hakiki bir münevver ve vatan- daşl, diye tanıttıkları zatın bu tarifle zerrece alâkası yoktu. Dört sene evvel değilse bile herhalde evvelki sene hazır aldı elbisenin — havlar dökülmüştü. Temiz gömleği mütevazi, boyalı ve tozsuz ayakkapları aynı üslüpta, Değil fransızca lügat paralamak, hâtta türkçeyi bile kendi olan şark vilâyetlerimizin edasile konuşuyor. — Meslek ve ihtisası olan tarih hacalığından büyük bir tevazula bahsediyor. Bizlera maalesef “Monte Karlo, , “Nis, den daha zak ve yabancı olan âdeta gayrımekşuf bir iklim gil görünen şark vilâyetlerini kendine bir fikri sabit yapmış. Oralardan dem vuruyor. Oranın havasını suyunu,ürf ve ananelerini nak ediyor. Ersuramlu muallim Apdurrahim Şerif bey ismindeki bu zatın elindeki kitap, dokuz senelik faaliyetinin neticesidir. 1923 de, tarih muallimi olarak kervanla Bitlise giderken, Van gölü kıyısında bulunan Ahlat kasabasında, bir fakım harabelere rastlamış. Bunlar, Bazarı dikkatini celbetmiş. Merak ve hevese kapılmış. Biriktirdiği paralarla ve sırf kendi teşebbi- Süyle ve kendi nam ve hesabma itfaiye Yeni bazı teşkilât yapılıyor Belediye bütçesi ile biri ltanbul grupuna merbut olarak Hasköyde, diğeri de Üsküdar | teşkilâtına tabi olarak Paşabahçede yeniden bir İtfaiye müfrezesi teşkil edile- cektir. Bu suretle bu civarlarda ıkon küçük yangınlarda bu müf- İl Seğelerden istikade, edilecektir Diğer taraftan belediye yangın tahrip teşkilâtına da bu sene bir kat daba ehemmiyet vermeğe karar vermiştir. Tahrip müfrezesi amirlerinin tahrip işlerindeki me leke ve vukuflarını çoğaltmak üzere dört itfaiye amiri ile bir itfaiye başçavuşu kolordu. istih- kâm kursunda tahrip hakkında staj görmeğe başlamıştır. Yapılacak imtihan, neticesinde kursta birinci gelen itfaiye amiri Beyoğlu ikinci çıkan Jatanbul tahrip müfrezeleri âmirliklerine tayin. edileceklerdir. Digerleri da âmir muavinliklerine tayin edile» eklerdir. Tahrip müfrezeleri büyük yan- gınlarda ateşin söndürülmesi ve başka tarafa sirayetine meydan vermemek” için yıkılması zaruri görülen binaların tabribi işinde çalışacaklar, — yangından sor tehlikeli kalan duvarları, bacaları indirmek gibi işleri yaj ve gayesininin husule gelmesi için Fotografçılık ta iş Harabelerin resimlerini çekmiş. Bunları da eserine ilâve etmiş. Bu süretle, Erzurumlu muallim Abdürrahim Şerif, kendi vatan- daşlarına ve bütün beperiyete, mühim bir vesika tevdi ediyor, bütün. anadoladaki ürk aranın pm ne şekil mubtevada insan olduğu hakkan- daki kanaatleri deyiştirmeze azıçık hadim olabildim mi?.. 1 Apdurrahim Şarf beyin eser fotoğ” raf iliyelarla birlikte yözeliden fazla sahifelikir, Tlati yaz karuştur. atanbul Hami matbaa, ) Bütün “ hakiki, münevverleri mizin ve irfan müesseselerimizin bu eser ve müellifi (o üzerine dikkatini celbederim, Erzurumlu munllim, kitabını bastırır. bi tırmaz, bundan dolayı ne İr Belediye bütçesi Bazı fasıllarda tahsisat kalmadı Belediye bütçesi henüz. tasdik edilerek tebliğ edilmemiştir. Bu sebeple belediye, işlerin durma ması için geçen. seneki bütçeye kıyasen muhtelif fasıllardan mas- raf yapmaktadır. Bu sebeple şimdiden bir çok fasılardaki Hahsi iş bu fasılda sarf edecek para kal mamışlır, Bunun için tamirata azami imsak gösterilecektir. Alkolsuz içki satanlar cemiyeti Sucu, gözozcu ve gerbelçiler birleşerek | “sucular ve alkolsuz meşrubatçılar cemiyeti , namile bir cemiyet teşkil etmişlerdir. Bu cemiyet bütün sucu esnafını şubesinde topladığı gibi mahalle aralarında merkeple su satanlar da sıhhat cüzdanlarını belediyeden bu cemiyet marifetile alacaklardır. Parmakizi şubesi Tekparmak daktiloskopi usulünün kabulü düşünülüyor Polin daltiloskopi teşkilâhmın son aldığı şekil üzerine daktilos- kopl dairesi genişletilmiş ve eski olis istihbarat dairesi müteferrika inasına nakledilmişti. Son teşki- lâtın tından İyi neticeler Emniyeti umumiye fen şubesi müdürü Şükrü bey Ankaradan şehrimize gelmişt okrü Hizm daklekapi üzerzde e e yapacaktır. Bı akal erkan Rab merter Aynca daktiloskopiye ait bild- mum dosyalarını yeniden tetkik ve tastit edilecektir. Bir köpek bir kadını ısırdı Dün Tophanede bir beyaz rusa ABONE ücretleri Düriye © Kene SENELİK 1400 kuruş 2700 ray SATLIK 760 2140 SAYLIK 400 > “s0 JAYLIK 180 3 — ar Abone ücretleri doğrudan, doğruya AKŞAM idaresi namus gönderilmeli. Bina vergileri Gelecek aydan itibaren buhran zammı alınacak Buhran vergisi 932 haziranım- dan beri bina vergilerine de teş" mil edilmişti. Kanuna göre mes ken olan binalarda altıda bi mesken olmıyanlarda da üçte bir nisbetinde asıl vergiye zam yapıl- mak suretinde buhran vergisi alınıyor. Haziranda başlıyan ilk vergi taksiti alınırken buhran vergi zammı olmadığı için mükellefler. den bazıları buhran vergi larının bu sene bina vergilerine şamil olmadığını. zannetmişlerdi. Bu zan, son günlerde umuml bir Şayın halini elasştır. Halbuki Istanbulun hususiyeti ve binaları mesken, akar olarak iki kısma tefrik etmek buhran vergisi zammının ne suretle tahsil edileceğini her binaya doğru tayin etmek gibi tetkika muhtaç bazı muameleler henüz ikmal edilme- diği için buhran vergisi zamları mükelleflerden istenmişti Bu muameleler hemen her min- takada tamamlandığından nihayet teşrinievvelden itibaren bina ver- gisi mükelleflerinden buhran ver- gisi istenecekti İtfaiye müzesi Itfaiye efradı bir bina inşa etti Geçen sene bi açılmıştı. Müze için ilfaiye müdür- lüğünün balıçesinde yeni bir bina yapılmıştır. Bina gündelikle tutulan bir usta ile itfaiye efradı tarafından malzemesi belediyenin Gedikpa- şada istimlâk ettiği bir binanın ankazından tedarik edilmek sure- le pek ucuza İnşa edilmiştir. Amelelik eden ıtfalye efradından yalnız beş kişiyo yarımşar maaş nisbetinde ikramiye verilecektir. Şimdi aynı efrada müdüriyet binasında on bin ton su alacak birde havuz yaptırılıyor. Bu havu- zan suyundan bu civarda zuhur edecek bir yangında istifade edi- lecektir. Köhne binalar yıktırılacak Fırtınalı ve yağmurlu havalarda kenar mahallelerde kâin köhne Sabife 3 ELM çarypadiza TI , Tencere dibin kara Kadınların takma eşya kullan ması hemen her yerde en mübim dedi kodu mevzularından bi Mesela takma kirpik ayrı bir mevzudur, Boya ile saç ve saire ile yapılan suni güzellikler hepsi erkeklerin diline düşmüştür. Çok ayı seven bir arl le bir hikâyesini din- in baktım gayet güzel bir kadın. O ne uzun, gölgeli, Kıvrık kavnk kirpikler, © ne mevzun vücut. O ne kalem gibi kaşlar!,, S: rahat edeyim, dedi. O güzel takma kirpiklerini gıkarıp masanın zerine koydu. Gene: — Aman biraz rahat edeyim. Diyerek © bembeyaz dişlerini çıkarıp masanın kenarına Ondan sonra saçlarını çıkardı. Ondan sonra kaşlarını. Ve saire. Fakat bana kalırsa erkekler bu işte çok haksızdırlar. Nedenmi diyeceksiniz?... Bakınız anlatayım, Ne zamandan beri iri yarı geni omuzlu, dar ve muntazam belli uzun boylu gençler görüyor ve a mi — Delikanlılar iyi spor yapıyor- lar. Bune güzel vücut.. Diyordum., Daha sıcaklar ilerlemeden evvel bir gün plâja gittim. Baktım alı baplardan iki zat için: — Allah allah. Bunlar evvelce böyle geniş omuzlu.. Uzun boylu, dar muntazam belli değildi amma ne zaman olmuşlar? Kim bil Belki de otuzun. kabilmiş... dedim, Bir müddet sonra soyunıp çık» tılar. Evvela tanıyamadım. Fakat sonra baktım onlar... Konuşurken bahs bu mevzua geldi: — Yahu. Sizin omuzlarınız ge- yinirken pek geniş, hem boyunuz- da daha uzun. dedim. Gülümse- diler... Trenle şehre dönerken bir aralık elim ceketlerinin omu- zana rast geldi. Vay efendim vay, Pamuktan yarım karış omuz Sonradan tetkik ettim. Gene pamuktan zırh gibi göğüs. C: ketin belinde dehşetli korsa, Iskarpinlerin altları 6-7 santim irtifamda,.. Bütün bunlara baktık» tan sonra kadınlarla. alaya biç hakkımız olmadığın — anladım, Erkekler onları dillerine dolarken tencere ile alay eden kazana dönüyorlar. onra değişmek Hikmet Feridun Ablat'a iki seyahat yapmış ve | paye, ne bir mesnet istemiş, şarkt Ares tebdili için yirmi beş ke; İğ) evler ve binalar yıkılmakta ve (“" gene Istanbuldaki kütüphanelerde | Anadoludaki bir ısız kasabada |İ) ruluk pul göndermek lima. bazen nüfusça kazalara da sebe- Şevket bey Kgk kayda tekne | mütemmim © det nam ama bet sermektedir izinde ilani ameli ulunmak üzere - ve münhasıran | etmiştir. Mekteplerin açılmasına Re Belediye, bunun önünü almak | reklerinden tedevi görmekte bu maksatla - yaz tatilerinde | geç kalmamak” an e e a en e a şehrimize muhtelif defalar gelmiş. | Çiyasaya çıkığı gün yolu çıkın İlve <3 Be sin 1853 onar seçef teki bölme ve mali inhidam bina: | Şevket beye dün Şişli şia yur Dokuz sene bu minval üzere | Şimdi, kimbilir, hangi dağda, | idarenane: Babılli civan Ü| lar birer birer tesbit etmeğe | dunda yapılan ameliyat muvaffa galışıp gene biriktirdiği muallim | hangi kervana katılmış bulunuyor. İİ Acımusluk sokağı 14No. | karar vermişti. Tehlikeli binalar | kiyetle meticelenmiştir.. Şevket maaşlarile bu eseri bastırmış, (Va.Na) derhal yıktırılacaktır. beye şifayı acil temenni ederiz. Amca Beye göre. TI | MK Aeniliin. çek eti veren bir inek için yapılan şa ebideye bak Amca bey © . Büyük bir kadirşinaalk doğrmel vi vw Acaba bizde de böyle bir heykel yapılamaz mi? A.A. — Yapılmasına yapılır amma İki gözüm ona benzemezl,, — Niçin benzemesin? A.B. — Inek yerine bir terkos gepmesi koymak İcabeder del.