19 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Saraylı hanımın macerası 14 bin liralık mücevher yerine sahtesi bırakılmış Abdülhamidin. saraylılarından Mihrimenent hanım İlhaı Necmi isminde iki dan dolandırılmıştır. kıymetli elmasları vardır. Ara- sıra bunları satarak geçinir. iki buçuk ay evvel gene böyle bir elması satılığa çıkarmış, fakat ve- rilen fiati muvafık bulmamıştır. Bir gün Mihrimenent hanımın Şişlide Osmanbeydeki evine temiz giyinmiş iki zat gelmiş, elmas sa- tin almak istediklerini söylemiş- lerdir. Elmasın Galatada bir pas- tahanede gösterilmesi kararlaştı- rılmıştır. v O gün pastahanede birleşilmiş, | fakat uzlaşılamamışlır. Bundan bir kaç gün sonra İlhami ve Nec- mi efendiler tekrar kadını ziya- etle bir kere daha elması görmek istemişlerdir. Bunlar elması tet- kik etmişler, bu defa da anlaşa- mamışlardı Bir kaç gün sonra Saraylı ha- nım Kuyumcu Nişastacıyan efen- diye müracaat edince kuyumcu bunun sahte olduğunu söylemiştir. O zaman iki alıcının 14,5 kırat hk hakiki taşlı elması alarak ye ne sahteyi bıraktıkları anlaşılmış” | tir. Bunlar asıl elmâsı 500 liraya Emniyet Sandığına terhin etmiş- İer,.Sandık vasıtasile satılığa çi karmışlardır. Yapılan müzayede- de mücevher kuyumcu Agop efen- di tarafından 14 bin liraya satın alınmıştır. Agop efendi elması Tunuslu bir zengine sattığını, Tunuslunun. memleketine gittiğini iddia et mişse de elmas bulunmuş ve sa- hibine inde edilmiştir. Tahkikata devam olunuyor. Bu hanımın Orman yangını İngilterede kralın malikâ- nesinde de yangın çıktı Londra 18 (A.A. — Fevkalâde Bir, sıcaklık ve kuraklık, bir kaç haftadan beri memleketin mub- telif noktalarında çayır ve orman yangınlarına sebep olmuştur. Kralın Sandringham malikânesi | de afetten kurtulamamış | Dün sabah başlıyan bir yangın | bir çok bektar çayır ve koruluğu yıkmıştır. Yangından oldukça wzak olan kralın ikametgâhı, teh- İikeye maruz değildir. Yangının büyüklüğü, hafta sonundan evvel önüne geçilmesine müsaade etme- mektedir. Musiki ve temsil al lâyil Ankara 18 (A.A) akademisi teş, kili hakkındaki lâyiha meclis he- yeli umumiyesine verildi. Bu lâyi- haya göre Riyaseticumhur flâr. monik orkestrası heyeti kadrosu 88 muallim ve diğer memurlardan ç ibaret olacak, bunlara şef te dahil! olmak üzere 80 liraya kadar asli maaş verilecektir. Maaşlar ica- bında ücrete tahvil edilecektir. Riyaziye, Fizik ve Tabiiye > muallimleri 7 Tehsilini Avrupada tamamla mamış, yahut bir eser neşretme- niş olan lise riyziye, fizik ve ta- ,Püye hocaları için bu tatil devre- Galatasaray lisesinde bir açılacaktır. Bu kursta üniver. site e un Ankara 19 — Aziz misafirimiz. Şahinşah Rıza Pehlevi Hz: dün Büyük Millet Meclisini teşrif ede- rek bir müddet meclis müzakere- lerini takip buyurmuşlardır. Meclisin ikinci celsesi açılırken Şah Hz, refakatlerinde B. M. M. reis vekili Esat bey olduğu halde iyaseticumhur locasını teşrif et- mişlerdir. Celse açılınca reis Kâzim paşa, başvekil İsmet paşanın söz aldık- irmiş ve İsmet paşa kür- süye gelerek şu beyanatta bulun muşlardır: «— Muhterem efendiler, Dost ve asil İran milletinin bü- imdarı Şahinşah Hz. bir gündenberi © memleketimizi misafirliklerile © şereflendirdiler (alkışlar). Büyük Millet Mecli bu vesile ile memnuniyet ve se- vinçle haber veririm ki, halkımız. her tarafta kendiliğinden hissi tımızı ve iki millet arasındaki kı deşliğin yüksek menfaatlerine vu- kuf ve kanaatla muhabbet ve alâ- kasını göstermektedir. Gazi Mustafa Kemal Hz. yeni Türkiye devleti için olduğu gibi, Şahinşah Hz. de yeni İran devle- tinin istiklâl aşkını temsil eden yüksek: bir şahsiyettir . (şiddetli alkışlar). Komşu ve kardeş kudretli ve büyük reisl milletini Paramızı koruma Yeni ir kararname Ankara 18 — Maliye vekâleti Türk parasının kıymetini koruma hakkındaki mevcut kararnamele- Ti birleştirmek ve bazı hükümleri değiştirmek suretile yeni bir ka- rTarmame projesi | hazırlamıştır. / Proje mütaleaları alınmak üzere alâkadar vekâletlere gönderilmi tir, Yakında icra vekilleri heyet ne sevkolunacaktı Şirketlerin kambiyo ihtiyacı Ankara 18 — Maliye vekâleti kambiyo ihtiyaç listesini şirket- lerin kambiyo ihtiyacına ait be- şinci maddesini değiştiren bir ka- rarname projesi hazırlamıştır. Bu projeye göre Türkiyede ic- rayı faaliyet eden şirketlerin me- maliki ecnebiyede bulunan hisse- dar ve tahvilât hâmillerine gön- derecekleri faiz ve hissei tahak- kukun yüzde otuzu kambiyo, yüz- 'de yetmişi Türk emtiası olarak ih- rüç edilecektir. Bu kararname projesi icra ve- killeri heyetini ine tevdi edilmiştir. Türkiye turu Birecik 18 (A.A.) — Muhafız icü bisikletçileri dün saat 15 te ireciğe muvasalat etmişler ve hararetle karşılanmışlardır. Açıkta kalan müderrislerin maaşları Ankara 18 — Mülga darülfü- .nundan açıkta kalanların maa; larına ait tahsisat havaleleri m: riften divana gönderildi: Havale. er bi AKŞAM nında İran - Türk münasebatı bir- leşmiş buhranları izale ederek ye- ni bir devreye girmiştir. Menafi ve hisleri yekdi yakın olan iki millet asırlardanberi türlü an- laşamamazlıktan ve türlü nifak ve fesattan yekdiğerinden uzak kalmışlardı. İranla bir hudut me- selesi vardı ki, kaç senelik oldu- Zumu şimdi size rakamla söylemek Fakat mübalâğasız senedenberi! ren bu hudut ihtilâfı iki devlet arasında her türlü emniyeti zehir- lemiş bulunuyordu. Bu müşkül, nisbeten az bir zamanda ve daha | bir gok müşkülüt zuhur | isabetlerile ve asıl müessir olarak iki milletin nda bulunan büyü Yeislerinin ören, büyük millet men- irayeti- le bu mesele halledilmiş bulunu- yor (alkışlar). İsmet paşa Türkiye - İran ikti- sadi münasebatından bahsederek her iki memleket arasında çok menfaat getirecek bir faaliyet sa- hası vücuda geldiğini, bir çok coğ- | rafi ve tabii sebeplere bağlı bulu- nan karşılıklı menfaatlerin inkişafı | esnasında her iki memleketin çok | müstefit olacağını söyliyerek: bir milli mücadele den çıkmış olan Türk milleti is- lâl azmini ve iradesini bütün Şahinşah Hz. Gazi Hz. ile birlikte izmir, Bursayı ziyaret edecekler Ankara 18 — Şahinşah Hz. nin yarın geceyi de Ankarada geçirmeleri ve çarşamba gü- nü İzmire hareket etmeleri muhtemeldir. Muhterem mi: firimiz yolda Eskişehirde te- vakkufla tayyare mektebini ve şeker fabrikasını ziyaret ede- cekler, Afyon tarikile İzmire gideceklerdir. İzmirde Şahinşah Hz. şere- fine bir balo verilecektir. İz mirden dönüşte Çanakkale, Bursa, Yalova ziyaret edile cektir. Gazi Hz. nin bu seyahate işti- rak etmeleri muhtemeldir. Ba- kâtibi umumisi Recep beyin devlet reislerine refakat ede- p | Adliye yan yangını Maznunlardan biri beş, ikisi üçer seneye malıküm| edildiler İzmit 18 — İstanbul adliye yan- gını muhakemesi bugün biterek karar tebliğ edildi. Maznunlardan kapıcı Ethem beş sene, Ahmet 3 sene, levazım mümeyyizi Tevfik bey vazifesinde ihmalinden üç se- ne müddetle hapislerine ve mü- ebbeden memuriyetten mahrumi. Bu Sahahki Telgraflar Türk - Iran dostluğu Muhterem misafirimizin Meclisi ziyareti, İsmet paşanın mühim bir nutku tünde tutmuş olan yeni İran sarfeti iye devletinin fi gayretteki büyüklü kemalile tak- dir etmektedir» demiş ve (bravo) sesleile mukabele edilmiştir. Başvekil pa: daki yakınlık! iki memleketin de müstakil birer devlet halinde ilim ve medeniye- bütün terakkileri, fikir ve Yolunda hayat ve temayülleri arasında çok benzerlik olduğuna işaret etmiş, iki memleket arasın- daki münasebetlerin sulh noktai nazarından zak ve yakın komşu- larımız için de ni nlması lâ- zım geldiğini iştir. İsmet paşanın ntukundan sonra Cemil bey (Tekirdağı), Halit bey (Beyazıt) ve arkadaşları tarafın- hümayu- nun Türkiyeye teşrifi münasebe- le Türkiye Büyük Millet Meclisi- meterret ve memnuniyetlerini 'dan İran şahı alâhazret izharla kardeş İran meclisine s6- lâm ve muhabetlerinin arzına ve | ine refah ve saadet te- İran menniyatında bulunulduğunun ka- rar altına alınması ve riyaset ma- kamı vasıtasile iblâğı hakkında verdikleri takrir ittifakla © kabul edilmiştir. Şahinşah Hz. meclisin sürekli alkışları arasında localarından ay- rilirken meelis heyeti umumiyes: ni selâmlamışlardır. Takas suiistimali Tahliye için 35 bi kefalet istendi Takas suistimali tahkikatı de- vam ediyor. Mesele tamamen ay- dınlanmıştır. Tevkif edilen 10 ta- lira | cir ve komisyoncu fazla kıymet göstermek ve mevhum mallar için beyanname tanzim etmekle maz- nundurlar. (Gümrükte de bir kisim muaye- ne ve muhafaza memurları ve ba: orman memurları hakkında tahki- kat yapılıyor. Tevkif edilen tacirler tabliyele- rini istemişlerdir. Sultanahmet #ull birinci ceza hâkimi bu talep- | te bulunan Mehmet Kasım ve Fa- | zil efendilerin 35 er bin lira kefa- letle tahliyelerine karar vermiş- tir. Fakat bu para verilemediğin- den tahliye edilmemişlerdir. Diğer mevkufların tabliye ta- lepleri hakkında henüz karar ve- rilmemşitir. Sinemalar Sinema sahipleri bugün mahkemeye müracaat ediyorlar Evvelki gün belediye tarafın- İ dan Istanbul tarafındaki sinema” lar kapattırılmıştı. Dün de Bey- oğlu tarafındaki sinemalar ka- pattırılmıştır. Sinemacılar beledi- yenin hareketini protesto etmiş- lerdir. Bugün mahkemeye mü caat edeceklerdir. Zarar ve zi yanlarına mukabil mezbaha vari- F Bahçe yüzücü leri Karamürselde Yapılan yüzme müsaba- kaları çok güzel oldu Karamürsel 17 (Hususi) —. Fenerbahçe yüzücüleri evveli gün kendi motörlerile Karamür- Karamürsel yüzücülerile yüzme müsabakı yapmışlardır. 100 metre yüzme sü bakasma dört kişi girmiş ve Fe- nerbahçeden Aram birinci, Fuat ikinci gelmişlerdir. 100 metre sırtüstü yüzme mü- sabakasına üç kişi iştirak etmiş ve Fenerbahçeden Agâh birinci gelmiş ise de yüzme esnasında | favul yaptığından Karami | den Haydar “birinci ilân edil 200 metre serbes yüzme yari- şinda Fenerbahçeden Cemil bi- rinci gelmiştir. 400 metre serbes bakanına eski 1,500 metre yüzme şerapiyonu Salim, Agâh ve İsmail girmişlerdir. Bu yarış çok heyecanlı olmuş ve Ka- ramürselli İsmail, Salimden 22 Türkiye rekorunu iki saniye indirmiştir. 200 metre kurbağalama ya şında Karamürselden Yusuf rinci gelmiştir. 4X200 bayrak yarışında Fe nerbahçe ve Karamürsel takımı- ları favullu yüzdükleri cihetle berabere addedilmişlerdir. 1,500 metre yüzme mukavemet Karamürselden İhsan, yarışında birinci, ismail ikinci, Fenerbah- geden Cemil üçüncü gelmişler. dir. Fenerbahçe yüzücüleri, yarış- Şahinşah HZ. (Baş tarafı 1 inci sahifede) riyasetinde Süleyman Abdullah ve Cevat beylerden müteşekkildir. Heyet Sakarya vapurile İzmirden şehrimize gelmiştir. Şahinşah Hz. nin refikaları Berlin 18 (A.A.) — Lozana gitmekte olan Iran Şahinşahı haz- etlerinin refikaları, üç kızı ve msiyeti ile birlikte buraya mu vasalat etmişler ve istasyonda Alman makama mümessilleri ile Iran sefiri tarafından selâim- | lanmışlardır. Kâzım paşa Hiz. nin oğlunun hitabesi Ankara 18 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi reisi Kâzım paşa Hz. tarafından bugün İran Şe- hinşahı Hz. şerefine verilen bur susi ziyafette ım paşa Hz. oğlu Teoman bey Şahinşah Hz. ne şu hitabede bulunmuştur «Ey Ulu Şahinşah, Ülkemizi şereflendirdiniz. letimizi çok sevindirdiniz. Bize ge- ince bunun için ne diyim. Evi- mizi şenlendirdiniz. Şahane bu- zurunuzda benim küçük kalbim büyük meserret. heyecanile çarpi- yor. Ne mutluyum, önünüzde hür- metle eğilerek temiz yürek duy- gularımı arzediyorun. Varol sev gili Şahinşah.> Balatasaraylıların Paris seyahati Galatasaray hocalarile muallim- lerinden mürekkep 120 kişilik bir grup yakında Fransaya bir sayan