19 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1934 AKŞAM Sahife 3 AKSAMDAN AKŞAMA Ihtikâr mücadelesi ihtikârla mücadele işin heniz Kararlaşmış bir prensip görün müyor. Galiba mesele tetkik ve teemmül safhasındadır. Beri raftan, bizler gazetelerde söyle Bip duruyoruz. Belediye tetkik ediyor, gazeteler söyleniyor, er maf ise rahat rahat icrantında devam ediyor “Arada sırada, küçük bir ümit aydınlı Fakat gene tamamen mazariyat ve hülya sahasında. Ha- Kikat hep bil Son günlerde bele: Yunan müstakbel tedbirler ara: sında narh ve fiatlerin releri gene birinci mevkii ediyor. vazgeçtik, fakat makul bir ted- bir olsun da ne olursa olsun di- yeceğiz. Bize kalırsı fiatlerin dan umumi bir netice çıkma- sına imkân yoktur. Meselâ, ba- i ele alalım, Bunun ili var mıdır? Bugünkü fiat ertesi günkü fiate uyar mı? dışarıdan gelmesine göre fiat hu- susunda büyük bir fark arzeder. Bunlar nasıl ilân olunacak? Balığı bir tarafa bırakalım. İşte en çok yediğimiz. bir şey Bakkal dükkânlarna göz iz. Kaşar peynirinin kaç türlüsünü görürsünüz! Türlü tür Ii Belediye bu muhtelif etleri ilâna nasıl kadir ola Tir? Farzedelim ki bir cins ka- şar fiatini ilân etti, Müşteri mahı satın alırken bunları biribirinden nasıl ayırt eder? Yağ meselesi. Sade Urfa ya ğını düşünsek bu bile gayet zor. dur. Urfa yağları Halep yağı diye de satılıyor. Aralarında de- rece farkları da var. — Dereceye göre değiş Belediye bütün teferrünta girip ilân ede- ilir mi? O ilân etse bile biz onu nereden anlarız? Yağların üzerine bir de menşe ve derece yazmağa imkân var mi7? Zerzavatlarda da ayni zorluk. Bunda da fiatler her gün değ şir. Bunun da tazesi, bayatı, yer- bilmem nerelisi olur. müşkilâtmdan başka bir de sa- tıcı müşkilâti, Kapıdan geçen bir durdurdum, kabak almak Benden, gazetede edilen fiatten yüksek bir fiat is- tedi. Kime ve nasıl şikâyet ede- ceğim? Satıcının hüviyetini ne- reden bileceğim? İşimi gücümü feda ederek satıcının peşinden mi koşacağım? Koşsam bile ameli ne faydası olacak? İşte azıcık düşünülürse bu Yoldaki tasavvurların yalnız ken- dimizi avutmaktan başka hiç bir yaramıyacağı derhal an seye Jaşılır. En ameli yol, geneçlerde seb- Büyük nazariyelerden | 76 ve meyva pazarları münase | Otobüsler Belediye imtiyaz için tekrar müracaat ediyor Belediye otobüs karşı yeni tedbirler di e Kazaların ekserisi otobüsler ara- sındaki rekabetten, bu rekabet sevl atle gitmelerin- 'den ileri geliyor. Belediye sürat meselesini esa- sından halletmek için şehrimiz de işliyen otobüslerin bir elde toplanmasının €n ameli bir çare Bunun çini bir an evvel almak için hükümet mez- dinde yeniden teşebbüste bulu nacaktır. Otobüs işletme imtiyazinin belediyeye verilmesi esas itiba- rile kabul edilmiştir. Şimdi şekle ait bazı muamelât kalmıştır. Be- lediye imtiyazı alınca ya kendisi otobüs işletecek, yahut ta imti yazı bir müesseseye vermek sur retile otobüs işletmek işini bir elden idare ettirecektir. Boğazdaki sokakların tamiri Boğazlara gidip gelenler çoğalacığı için belediye B: zifeler bir kat daha dikkat edilmesine karar vermiştir. Bo- een solak Ye kadiri mümin olduğu kadar tamir edilecektir. Son yağmurlar Karpuz, kavun üzerine iyi tesir yaptı Son günlerde > Trakyaya bol yağmurlar yağmaktadır. Alınan haberlere göre yağmurların ancak kavun ve karpuz mahsulü üzerine iyi bir tesiri olmaktadır. A yağmurların mevsimi geçmiştir. Trakyanın ekseri yerlerinde arpa için orak zamanı başlamıştır yir- mi yirmi beş güne kadar Trakya arpaları pi /kedilecektir. Zincirlikuyu kasrı Zincirlikuyu kasrı Emlâk ve Eytam bankası tarafından Derviş zade Ibrahim beye satılmıştır. Ibrahim bey, burada bir eğlence yeri yapmak niyetindedi imiz teşkilâtlara ehemmiyet vermek, satıp mer kezleri vücuda getirmek ve bu- ralarda hilesiz, pazarlıksız, mu- tavassıtaz satış yapmaktır. Be lediye bunu yapmadıkça ihtikâr. la mücadele yok demektir. Bumu zihnimize sokmalıyız. Akşamci Yeni binalar Evvelki seneye nazaran inşaat yüzde 50 azaldı Geçen seneye “gelinceye ka şebrimizdeki binaların çoğu Pan- galtı, Taksim, Maçka, Ayaspaşa ve Cihangirde yapılmakta idi, Bir seneden beri bilhassa Taksim, Pangaltı ve Maçk: muştar. Buna mukabil Cihangir- de daha fazla inşaat faaliyeti göze çarpmaktadır. İnşaat evvelki seneye göre bu sene ancak yüz- de yirmi beş, geçen seneki inşa- nisbetine göre de yüzde elli betindedi Nişantaşında eski hariciye ko- vağı a bu konağın arkı da yeni açılan sokaklı bet fazla olduğu içi oldukça inşaat faaliyeti vardır. Otobüslerin muayenesi Şehrimizde bulunan otobüslerin senelik muayenesi için verilen müddet bitmiştir. Bu müddet zarfında bütün otobüsler muayene edilmişlerdir. Bunların içinde nol- ları görülenlere bu noksanları Küçük sanatlar Türk işçilerini yerleştirmek için faaliyete başlandı Bazı meslek ve sanatların Türk işçilerine tahsisi nunun tatbiki masabetile şehri: solkülleri yahanci devletler tehar asından münhal kalacak Türk işçilerinin için şimdiden faaliyeto başlamış” tır, İşlerinden çıkacak olan mubte- lif meslek ve sanat erbabının nerelerde çalıştıkları malüm ol- duğuna göre esnaf cemiyetleri evvelâ işsiz olan İşçilerini bu vazifeye kayırmaya çalışacaklar- dır. Bina vergisinin birinci taksiti Bina vergisi kanunu mucibin- ce vergi ilk taksiti ha zirandan itibaren — başl Ziran sonuna kadar vergisini miyenlerin birinci taksitlerinin temmuz içinde haczedilmek su- retile tahsil edilmesi kanun ikti- Zasındandır. Bazı şubelerin vergileri zama- nında tahsil etmedikleri ve bu suretle sene sonunda mükellef- lerin birikmiş borçları olduğu görüdüğünden bu sene birinci taksit müddeti biter bitmez bi- rinci taksite ait vergi borçlarının derhal tahsil edilmesi ve müm- mertebe mükellefler | üze- rinde borç bırakılmaması için ma- iye tahsil / şubeleri faaliyete geçeceklerdir. ŞEHİR HABERLERİ Buz satışı ! Buz dolaplarının kaldırılması isteniliyor ğutma münasebetile buz dolaplarının çoğalması sarfiyatının azaldığını ve bu suretle beledi nın ihlâl edildiğini iddia etmiş, soğutma makinelerinin menedil- mesini, aksi takdirde belediye- den zarar ve ziyan istiyeceğini bildirmişti Belediyenin hükümetten aldi ğı imtiyazdaki kayda göre cec- zahanelerle hususi meskenlerde el makinelerile buz imalinden gayri» şehir dahilinde buz ya pılması hakkı belediyeye veril. miştir. Belediye de ayni hakkı, buz bayiile yaptığı mukaveleye koymuştur. Şayet belediyeni fabrikasmdan başka bir mües- sese buz imal ederse belediye bu buzun satılmasını menede- cektir. Fakat bugün piyasada buz dolaplari soğutmak için. bunlar mühim miktarda buz yap- maz, Belediye serbayiin bu müra- €aatı hakkında bir karar ver. memiştir. Maamafih buz dolap- larının kaldırılmasının kabul edi- lemiyeceği muhakkak addedili” yor. Toptan, perakendeci Karacabey kaymakamının iyi bir teşebbüsü Son vergiler münasebetile, pi- yasada perakendeci tacirlerin çoğaldığını yazmıştık, Aldığımız malümata göre Karacabey kay- makamı toptancı tacirlerin pe- rakendeci vaziyete geçmesine karşı iyi tedbirler almıştır. Pera- kendeci tacir olduğunu iddia ederek beyanname vermiyen ve ayni zamanda pahalı mal satan | tacirlere karşı muhtekir muame- esi tatbik etmiştir. Bu idari ted- bir yüzünden, perakendeci ta- cirler, toptancı tacir olmağa ve beyanname vermeğe razı olmuş- lardır. Karacabey kaymakaminin bu hareketi vergi kaçakçılı nü almıştır. Çay ve kahve fiatleri Ticaret odası son zamanlarda piyasada çay ve kahve fiatlerinin artmasını tetkik etmektedir. Bu tetkikat esnasında piyasada ver- gilerin tatbikinden evvel piyasada. be kadar mal edilmektedir. buz Mühim mesele !!! Gazeteler mühim bir havadis veriyorlar. Amerikada yeni bir mesele çıkmış, Bu mesele bütün Amerikayı ine düşürmüş. Herkes bu gayet ehemmiyetli me- seleyi halletmeğe çalışıyormuş. Bu dedikodusu haftalardanbe- ri süren bir çok kimselerin hallet- meğe uğraştıkları mühim mesele nedir biliyor musunuz?.. — Iktisadi buhrana çare ari- yorlar!.. diyeceksiniz. Hayır. Onun halledilmesine imkân mi var? — Silâkları bırakma işit. diye ceksiniz.. Onun bir kurt masalı olduğunu herkes anladı — işsizlik meselesi... diyecek” siniz.O ezeli dert.Artık bütün dün- ya işsizliğe alıştı, Öyle ise Amerikayi meşgul eden mühim mesele nedir?.. Şu: Sinema artisti Marlene Dietricl —Kadınların erkek elbisesi meleri modasını ben çıkardım! diye ortaya atılmış. Bunun üzerine Alman at gekemiyenler küplere binmişler: — Ne münasebet!. demişler. Kadınların erkek elbisesi giymesi modasını niçin sen çıkarıyormup- sun., Bunu evvelce biz de giydik. Marlene Dietrich ve tarafları: — Biz!, diye direniyorlarmış. Ötekil — Hayir.. Biz! diye ayak tepi- yorlarmış... Halbuki bize kalırsa kadınların erkek elbisesi giymesi modasını ne Marlene Dietrich çıkarmıştır, ne de ötekileri senelerinde Istanbulda göpcülük eden kadınların erkek elbisesi giydiklerini hatırlatırım. O zamanlarda dınların üni bile vardı. Vakıâ eskiden meşhür kadın Tomancısı Jorj Sand, Rus impara- toriçesi Katerina da erkek elbise- si giyerlermiş amma son seneler- de bu modayı ihya eden bizim göpçü © kadınlarıdır. e Marlene Dietrich hiç öğünmesin... Hikmet Feridun Yedi randevü evi kapatıldı Polis ikinci şube ahlâki zabi- tası tarafından yapılan araştır. mada Beyoğlunda muhtelif semt- lerde yedi evde gizli randevu ya- pılmakta “ olduğu haber alınmış ve araştırma neticesinde bu ev. ler kapatılmıştır. Evlerde bulunan kadınların muayene kaçağı oldukları göri düğünden bunlar emrazı zührevi- yeye sevkedilmişler, ev sahipler ri adliyeye verilmişlerdir. Amca beye görel.. — İktibas ve terciime hakkı mahfuzdur — ln İsalamı İN | | İ — Bizim konservatuvar binası için her şey hazır, yalnız yeri hakkında henüz bir karar veril 5 Bir kumu Şehzadebaşında palm, diyor... Te . Niçin bu iş bu kadar uzadı bile mem? | ÇA B. — Galib bu du bir alaturka İ alafranga meselesi...