27 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

MAAŞA RA AKŞAM Dün ütün İstanbul halkı iki devlet reisini istikbale koştu (Baş tarafı 1 inci sahifede) yuka çık- :mal vapuru bunlar arasın- “da ilerliyerek İstanbula yaklaşmış, tamam saat on üçte limana gir- miştir. Gülcemali Adatepe ve Ko- catepe mubripleri, bunları da is- tikbale giden vapurlar takip © yordu. Gülcemal limana girince Yavuz Toplar | atarak büyük mi Firi selâmlamıştır. Bu esnada “bütün vapurlar, fabrikalar düdük galarak selâma iştirak etmişlerdir. Karaya çıkış Gülcemal vapuru yavaş bir s6- Yirle yoluna devam ederek Boğaz- da Kavaklara kadar gitmiştir. Bu esnada Şahinşah Hz., Gazi Hz. ile birlikte Boğazın güzel manzarası- 31 temaşa etmişler şe öğle yeme- ğini yemişlerdir. Vapur saat on beşte dönerek Selimiye açıkların. 'da demirlemiştir. Gülcemali takip eden vapurlar da burada sira ile mevki almış- lardır. Akay idaresinin Kınahada va- puru bu sırada Gülcemale yanaşa- rak Şahinşah ve Reisicumhur Hz. ile refakatlerindeki zevatı almış, tamam saat üçü elli geçe Saray- burnu rıhtımına yanaşmıştı Vapurdan önde Şahinşah Hz., misafirimizi takiben Gazi Hz, başvekil İsmet paşa, İran hariciye nazırı, hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü bey, fakatlerindeki mışlardır. Sarayburnunda vali ve bele: reisi Muhiddin bey, askeri ve mül- ki büyük memurlar, gazeteciler yer almışlardı. Muhiddin beyin nutku Muhiddin bey ile İstanbul ku- mandanı Halis paşa tamam iskele üzerinde bulunuyorlardı. Muhterem misafirimiz karaya çıkınca vali ve belediye reisi Mu- hiddin bey, Gazi Hz. tarafından Şahinşah Hz. ne takdim edilmiş. lerdir. Şahinşah Hz., beşuş bir gehre ile Muhiddin beyin elini sık- amışlardır. Muhiddin bey Şaklinşah Hz. he şehir namına hoşamedi beyan et- miş, İstanbul halkının bu ziyaret ten duyduğu sevince tercilman Hz. ne takdim etmişlerdir. Muh- #erem misafirimiz kumandan pa- ganın da ellerini sıkmışlardir. Büyük misafirle Reisicumhur Hz, karaya çıkınca bir alkış tufan kopmuş, muzıka İran ve Türk milli marşlarını çalmağa başlamış: — Yaşa! Sadaları ayuka yükselmişti Muhterem misafirimiz ve Gazi “Hız. biraz ilerliyerek mevki almış gel mişlerdir. Gazi Hz. başta şürayi sekeri âzasından Cevat paşa ol- mak üzere orada bulunan ümerayi e Hz, ne takdim etmiş ann rıhtimdan giz -mendifer köprüsüne kadar bir ih- tiram kıtası ve askeri muzıka yer almıştı. Sarayburnu şimendifer köprüsü üzerinde Debistani İrani- yan talebesi ve Iran muteberanı iki taraflı Şahinşah Hz. ni bekli- yorlardı. Bu esmada Debistani İraniyan talebesinden yedi sekiz yaşların- 'da bir kız çocuğu Şahinşah Hz. ne hitaben farisi bir manzume oku- yarak beyanı hoşamedi etmiş ve bir buket takdim etmiştir. Bundan sonra muhterem misa- firimiz ve Gazi Hz. otomobile bin- mişlerdir. Köprüden . parkın kapısına kadar sağ tarafta üniversite ve yüksek mektep talebeleri, izciler, sol tarafta askeri kıtalar duru- yordu, Dolmabahçeye hareket Gerek ulu misafir rek © Reisicumhurumuz beşuştular. İki devlet reisini taşıyan © otomobil || Alemdar caddesi, Sultanahmet, Divanyolu, Cağaloğlu, Ankara caddesi, Sir- keci, Bahçekapı, Eminönü, köprü, Şişhane yokuşu, Tepebaşı, İstikli caddesi, Taksim, Harbiye, Nişan. taşı, Maçka, Akaretler yolile Dol- mabahçe sarayına inmişlerdir. Caddelerdeki kalabalık Muhterem misafirimizi ve Gazi Hz, ni selâmlamak üzere dün bi tün İstanbul halkı sokaklara dö- külmüştü. Sant on üçten itibaren güzergâhtaki caddelerde izdiham son dereceyi bulmuştu. Her taraf müthiş kalabalıktı. Alemdar, Divanyolu, Ankara cad- deleri, Sirkeci, Eminönü kâmilen insanla dolmuştu. . Hele köprüde adım atacak yer kalmamıştı. Galatada, Beyoğlu tarafında da halk kâmilen sokaklarda idi. İs- tiklil caddesi, Taksim meydanı, Harbiye caddesi, Maçka, Valide çeşmesi, Beşiktaş kalabalıktan ge- çilemiyecek halde idi. Caddeleri — dolduran binlerce halk ulu misafiri ve Reisicumbur Hz. ni şiddetle alkış lamışılardır. Muhterem misafirimiz. halkın tezahüratına beşuş bir sürette mü: kabelede bulunmuşlardır. Beyoğlunda Büyük misafirin ve Gazi Hz. nin bindikleri otomobili otuz beş otomobil takip ediyordu. Otomo- biller köprüye gelince yavaşladı- lar. Şahinşah Hz, köprüde kuru” lan takları pek beğendiler ve Bstlerindeki İran lisanile yazıları okudular, Köprünün üslünde sağ t mizraklı süvari alayı mevl mıştı, Sol tarafta büyük, kırmızı, oklu bayraklarile fırka teşkilât mensupları duruyordu. Yüksekkaldırım âdeta insandan bir yokuş haline girmişti, Burası aafiteatr şeklinde olduğu için balk Şahinşah ve Gazi Hz, ni görmek için burayı doldurmuştu, Şişhane yokuşunda Çocuk yur- du talebesi büyük büyük harfleri yanyana tutmak suretile “ Çocuk yurda ulu misafiri selâmlar,, elimlesi © yazmışlardı... Çocuklar büyük misafir geçerken : — Yapal, diye bağırmışlar, Hz de kendilerine gayet yüz biler bir müddet ağrlaşmı Şahinşah Fiz. burada otomobil lerinden abideyi temaşa etmiş- lerdir. Takeimden itibaren Harbiyeye kadar caddenin İki tarafında askeri müfrezeler yer almışlardı. Kafile Akaretlere gelince bu- büyük bir kalabalık: “Yaşa, Burada Akaretlerden itibaren Dolmabahçe sarayının kapısına kadar Harbiye mektebi talebeleri ve askeri müfrezelerimiz yer al- mışlardı. Dolmabahçeye. muvasalat Iki biiyük devlet reisini taş yan otomobil, halkım alkışları arasında saray kapısından girdi- ler. Otomobil sarayın büyük kapısının, mermer merdivenlerinin önünde durdu. Ve evvelâ Gazi Hz, otomobil indiler, Şahinşah Hz. ne elle- rini uzatarak kendilerinin otomo- bilden inmesine yardım ettiler. Büyük misafirimiz ve Gazi Hz. yanyana merdivenlerden çıktılar. İsmet paşa Hz. biraz arkadan kendilerini takip ediyorlardı Gazi Hiz. sarayda bir müddet istirabattan sonra Beylerbeyi sara- Yını teşrif etmişlerdir. Sahillerdeki kalabalık Dün İstanbul sahilleri kalaba lıktan simsiyah bir kal almıştı. Ye- şilköy halkı kâr külmüştü. Park, Fener ve diğer sahiller insanla dol Bakırköyde ve Ye: baren Sarayburnuna kadar sahada binlerce halk toplanmıştı. Adalar, Kadıköy, Haydarpaşa, Üsküdar sahilleri, Boğazın iki ta. rafı kâmilen insanla dolmuştu. Gülcemal Heybeliadaya kadar yaklaşarak buradan İstanbul izti- kametini tutmuştur. Vapur geçtikçe | sahiğlerdeki halk mütemadiyen «yaşa!» diye bağırıyor, mendil, bayrak sallı n sahile uçtu. wleden iti- olan yordu. Limanda Sarayburnu önün- de de yüzlerce motör, sandal bir ada teşkil etmişti. Ismet paşa Hz. Şahinşah ve Gazi Hz, nin râkip oldukları otomobilin arka- sındaki otomobile başvekil Ismet mişti. İsmet paşanın i gören halk başve- hararetli surette alkışla- mşbır. Sarayburnunda istikbalde bulunanlar Dün muhterem mi izi iş- tikbal için Sarayburnunda şeh- rimizde bulunan bazı mebuslar, fırka idare heyeti, şehir medlisi âzalari, ticaret Odası özeları, İran konsoloshanesi erkânı, şehri- mizde bulunan Iran hükümetinin Moskova sefiri, Varşova $: iz Ferit bey bulunuyordu. Gazete merasimi kolay- ip kaydedebilmek için ayrılmıştı. Vali Muhiddin beyin matbuata gös- terdiği bu kolaylıktan bütün gazeteciler çok mütehassi ol muşlardır. Beyoğlu kaymakamı Sedat bey Sarayburnundaki merasim ve is“ tkbal proğramının tatbikine ne- zaret etmişlerdir. Dün gece Istanbul donandı Muhterem misafirimizin şehri- mizi ziyaretleri dolayısile dün ge- <c her taraf donanmıştır. Şahin- sah Hz. nin bugün bazı müessese- gezmesi muhtemeldir. Muh- terem misafirimizin Üniversiteyi, Heybelideki deniz lisesini, müze- leri ziyaret etmeleri muhtemeldir. Şahinşah Hz. nin maiyetlerin- deki zevattan bir çoğu, ezcümle İran hariciye nazırı Perapalas ote- line inmişlerdir. Başvekilimiz İsmet paşa ve Ha- riciye Vekili Tevfik Rüştü bey Perapalas oteline inmişlerdir. Paris 26 (A.A) — «Eko dö Parin yazıyor: Tarento açıkların- da manevra yapan birinci İtalyan filosu, cuma günü, ani olarak bir emir almış ve Draça giderek cumartesi günü orada demir at- mıştır. Tiran hükümeti bu ziş Fetten haberdar edilmemiştir. Par silâhsız olarak, bin ka- dar bahriyeli karaya çıkmıştır. Tiran hükümeti bu hareketten dolayı İtalyan sefirinden izahat istemiş, sefir burün «ancak bir nezaket hareketi olarak tel edilebileceği» cevabını vermiştir. Paris 26 (A.A.) — Havas aji sının Belgrat muhabiri bildiriyo: Arnavut hükümeti, İtalyanların ka- yaya çıkmalarına Arnavut ordusu- | bla mümanaat edeceğini İtalyan elçiliğine bildirmesi üzeri- ne bir İtalyan bahriye zabiti kara- ya çıkarak liman reisine, filonun dostane bir ziyaret için geldiğini söylemiştir. Hiç bir İtalyan bahri- elisi karaya çıkmamıştır. ) İtalyan harp ge: 20 saat kaldıktan sonra Draçtan meçhul bir istikamete doğru ayrılmışl “Gazi Hz. Şehrimifde” kaldıkları müddet Beylerbeyi sarayın- da ikamet buyuracaklar | Reisicumhur Hiz, şehrimizde | kaldıkları müddet zarfında Bey- lerbeyi sarayında ikamet buyu- racaklardır. Dün akşam Dolma- bahçe sarayından motörle Beyler- beyini teşrif etmişlerdir. Dün şehrimizi şereflendiren bü- yük misafi Şahinşah Hz, şe- refine yarınki perşembe günü ak- şamı Dolmabahçe sarayında mu- azzam bir balo verilecektir. Baloya davetli zevat için şim- diden davetnameler bazırlanmış- tır. Davetnameler bügün gönderi- Tecektir. Trabzonda fırtına Her tarafa bol yağmur yağdı Trabzon 26 (A.A.) — Dün ge- ce yıldırımlı ve şiddetli fırtınayı müteakip sürel yağmur yağ- | mış ve sabaha kadar devam et- | miştir. Yağmurun tütün mahsulü.) ne çok faydası olmuştur. Bazı mahsullere zararı dokunmuştur. Fındık mahsulünün sık ve fazla yağmurdan mutazarrır. olacağı yleniyir. Bütün mahsulâtın bundan sonra devamlı güneşe ihtiyacı vardır. | Havaların geçen seneki gibi de- vamlı yağışından korkulmaktadır. İ Bu sebepten fındık alivere satış- larına cesaret olunamıyor. Rüşvet davası Metr Salem ve Leon Faraci Ef.lerin dünkü muhakemelerini 4 üncü sahifemizde okuyunuz 20 Italyan gemisi habersiz Arnavutluk sularına girdi. Arnavutluk, karaya asker çıkarılırsa | silâhla mukabele edeceğini bildirdi, vaziyet karışıktır dır. Fakat henüz üç İtalyan gemisi Arnavutluk sularındadır. Bu hadise Arnavutluk siyasi mahafilinde şiddetli bir heyecani uyandırmıştır. Roma 25 (A.A.) — Messagers gazetesi, filonun 20 gemiden mü- rekkep olduğunu ve muvasalati müteakip kumandanlığın bir mü- in Arnavutluk makamatı na mutat ziyaretleri yaptığını tas, Tih etmektedi Roma salâhiyettar mahafili, fi- lo Arnavutluk sularına ruvasalat ettiği zaman Tirandaki italyan se- firinin, bu hususta Arnavutluk makamatının haberdar edilmesi için kendisine çekilen telgr: iz almamış olduğunu bildi tedirler. Buna binaen ge habersiz gelmesi hayı muşsa da telgraf servi tası yüzünden geciken bir kaç izale etmiştir. Tirana 26 (A.A.) — Arnavut- luk matbuat bürosu, 22 İtalyan harp gemisinin * -ın 23 ünde, yari resmi bir ziyaret halinde Draça geldiğini bildirmekter telgrafın sonra gelmesi bunu Sinemacılar Dün mahkemeye müracaatla yeni bir dava açtılar Belediyeye Dar ceze hissesi ni vermediklerinden dolayı ka- patılan sinema sahiplerinin meni mahkemesinde reddedilmesi üze- rine tekrar bir esas dava açmış lardı. Bu davanın rüyet edilece- Zi gün benüz taayyün etmemiştir. Ancak, sinemacılar dün esas dava meyanında gene mahkeme- ye müracaat ederek tedbiri ibti- yati olmak üzere belediyenin müs dahalesinin menini ve sinemaların nın açılmasını istemişlerdir. Fa- kat bu talep te mahkeme tarafın- | dan reddedilmiştir. Yakında esai dava rüyet edilecektir. Balkan misakı ve İtalya Roma 26 — İtalyan gazeteleri Balkan misakt hakkında neşriyatı ta bulunuyorlar. Lâvaro Fasista gazetesi yazdığı makalenin sonunu da diyor kiz «Misak kaydi ihtirazlarla dolu- dur. Fakat Balkan milletlerinin askeri ittifaklar aktettiklerini is-” bat eder, Bu ise, beynelmilel vas' Ziyeti ıslah edecek mahiyette der Zildirn, Belediye varidatı Ankara 26 — Fırka grupu bus; gün toplandı. Grup belediyele mali vaziyetini tetkik ederek bes lediyelere varidat temini için bir' kanun lâyihası hazırlanmasına kağ rarverdi. M. Suriç Şovvet Rusyanın Berin se liğine tayin edilmiş kara Al Mi Si re dün sabah. ga