28 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

“ #ince defterdarlıklara tamim olun- linç iz Çap aralı 1 inci sahiede) , Harp akademisinde Buradan otomobillerle | harp akademisine azimet edilmiştir. on yedi ikiye kadar dört akademide kal mışlardır. Mektebin bütün sınıf buçuk- larını gezen Şahinşah Hz ile Gazi Hz. milli istiklâl mücadelesine ve 'gaz maskelerine ait iki filmi sey- yetmişler ve müteakiben Dolma- bahçeye dönmüşlerdir. Gazi Hz, refakatlerinde başve- kil İsmet paşa ve hariciye vekili Tevfik Rüştü bey olduğu halde buradan doğruca Beylerbeyi sara- yına geçmişlerdir. Muhterem misafirimiz al dir buyurmuşlar, yedide akademi den çıkmışlardır. Dün gece de İstanbulun bir çok yerlerinde tenvirat yapılmış, halk geç vakite kadar sokaklarda gez- Dolmabahçe sarayında bü kabul merasimi ve balo v: ğini yazmıştık, Şahinşah Hz. nin şehrimizde ikametlerine mında bazı değişikli dığı için balodan vaz geçilmiştir. Vali ve belediye reisi Muhid- din bey tarafından davetlilere ye- niden birer tezkere gönderilerek keyfiyet bildirilmiştir. Büyük fener alayı yapılacak in bugün İran kabul etmeleri muhtemeldir. Muh- terem misafirimize şehir namına bir albüm takdim edilecektir. Al 'bümde İstanbul manzaraları var- Şahinşah Hz. nin şerefine de- nizde büyük bir fener alayı yapı- lacaktır. Alaya iştirak edecek Ege, İzmir, Bartın vapurları da- vetllere tahsis edilecek ve Dol mabahçe le demirliyecek- lerdir. Akay, Şirketiha; i ikişer vapuru, 16 romorkör, arka- larında mavnalarla alaya iştirak | edecektir. Vapurlar mükemmelen donana- cak, fişekler atılacak, Yavuzda ve diğer iki vapurda bandolar çar lacakktır. Alay cuma günü akşamı yapılacaktır. Alay yirmi birden yirmi dörde kadar sürecektir. Şahinşah Hz. ne kadar kalacaklar ? Bir sabah refikimizin verdiği malümata göre Şahinşah Hz. şeh- 'rimizde yirmi gün kadar kalarak bu müddet zarfında dişlerini te- dayi ettirmeleri muhtemel bulun- maktadır. Tayyare resmi i Eğlence mahallerinden alınacak yüzde on hakkında tebligat yapıldı * Ankara 27 — Tiyatro, sinema, konser, sirk ve plâjlara ait duhu- İiye biletlerinin asıl bedeli üze- rinden yüzde on tayyare resmi | Alınması ve bu resmin biletlere tay- yare pulu ilsakı suretile istifa kabul edilmiş ve eğlence ve husu- si istihlâk vergilerinin cibayetir de tatbik edilen usul dairesinde bu| gibi mahallere icap eden kontrol memurları ikamesi maliye vekâle- | bankasından birer mümessil Macar meclisinde bir nümayiş M. Barthounun Bükreşteki beyanatı şiddetle protesto edildi Budapeşte 27 (A.A.) — Macar mebusan meclisi dün, devre hari- ci olarak fevkalâde bir içtima yapmıştır. Evvelâ yüksek meclis- ten gelen bütçenin tastiki bir kaç dakika içinde yapılmış ve bun- 'dan sonra içtima asıl maksadı- na tahsis edilmiştir. Bu maksat, bütün fırkaların, Trianon muahe- desile Romanyaya geçmiş olan arazi hakkında M. Barthounun beyanatını protesto idi. Hariciye nazırı M. de Kanya, başvekilin Macar telgraf ajansı tarafından neşredilmiş olan be- okun yanatını alkışlar. arasında muştur. Bir çok hatipler, M. Barthou- nun beyanatının Macar efkârı umumiyesini inkisara düşürdüğü- standa bulunan bir uz dostlarını. bilhassa müteessir ettiğini teyit etmişlerdir. Sosyal © demokratlardan M. Ruchinger diğer fırkaların pro- testolarına iştirak etmiş, Fakat Ma- car hükümetinin ne Berlin, ne Vi- yane, ne de Roma ile bağlanma- masını istemiştir. Başvekilin beyanatının okun- masından sonra, hariciye mazırı M. de Kanya mebusların, bütün vazifesini yapacak olan hüküme- te itimat etmelerini istemiştir. Budapöşte 27 (A.A.) — Hasta olan başvekil M. Gömbös Mi telgraf ajansının bir mü- messiline şu beyanatta bulunmuş- tur 'M. Barthounun son beyanat Macar mahafilinde büyük bir hay- Tet ve infial uyandırmıştır. Bu ma: hafilde, Fransız hükümetinin hı rici siyasetinin süngülere deği ve ilk gaye- $i Avrupa milletleri arasinda maa-| lesef daima mevcut olan hât ihti. lâfları yatıştırmak, bu milletle | rin mukarenetini teşvik etmek ve bu suretle Fransız devlet adamları tarafından bu kadar tavsiye edilen Bu Sabahki Telgraflar Avrupa teşriki mesaisini tedricen) hazırlamak olduğu zannedilmek- te idi, M. Barthounun beyanatı bu | biçe indirmiştir. Fransız hariciye nazırı ne düşüncelerini, ne de hislerini gizlemiyen tama- men açık bir adam olmakla il har ediyordu. Binaenaleyh biz tezimizi sükünetle ve fakat bi gösterecektir. Umumiyetle | tanındığı üzere, Macar hükümeti muslihane bir yaset takip etmekte ve gayeleri münhasıran sulhperverane vası- talarla elde etmeğe çalışmaktadır. Bu siyasetin kökleri yalnız mille-| tin ruhunda değil, ayni zamanda | bizzat sulh muahedesindedir. Meşru temellere istinat eden bul siyaset Macar hükümeti tarafin- dan evvelce olduğu gibi istikbalde) de müsalemetperverane vasıtalar- In, fakat ayni metanetle takip edi- lecektir. | Yeni bir seyahat | Avusturya başvekili yakında Italyaya gidiyor Londra 27 (A.A.) — Romadan bildiriliyor: Resmen haber veril- diğine göre, Avusturya başvekili 'M. Dollfuss temmuz ortalarına doğru, M. Mussoliniyi Riccionede ziyaret edecektir, Bu ziyaret esnasında, M. Hitle-| ii ziyaretinin. met zakere edileceği tal başka, Avusturya - Macaristan - Halya pılan son anlaş-| malardan çıkabilecek pratik neti- Başvekâlet we iktisat vekâletlerile Merkez tehassıs tarafından tetkikine lü- zum göstermiştir. Zaro ağa İhtiyarın bu defaki hastalığı ehemmiyetli görülüyor İhtiyar Zaro ağanın tekrar ağır surette hastalanarak Etfal hasta- nesine kaldırıldığını geçen gün yazmıştık. Doktorlar bu defa hı talığın vahim bir mahiyet göster. diğini söylemişti Hastanın kanındaki üre mikta- Ti çoğaldığından kan muntazam bir surette deveran etmemektedir. Kan deveranındaki bu intizam- sizlıktan dolayı Zaro ağanın elle- zi morarmış, iştihası kesilmiştir. derin bir dalgınlığa Doktorlar, den kan almak istedikleri zaman, kendisin- Zaro ağa ölümü yaklaştığını ken. 'dilerine söylemiştir. Bütün tedavi- ye rağmen ihtiyarın hastalığı ayni safhada bulunuyor. Üre ihtiyarın kapını yavaş yayay zehirliyor. Ingiltere yeniden silâhlanıyor Hem tayyare filoları, hem donanma kuvvetlendirilecek Londra 27 (A.A) — İngiltere hükümeti silâhlari bırakma hek- kında devletler arasında bir an- kesmiştir. Bunun! için yeniden silâhlanmağa ve kuv- yetini arttırmağa karar vermiş- tir. Morning Post gazetesi bu ha- beri vererek diyor — Hükümet, vakit bırakmadan İngilterenin müdafaasının yeniden) tanzimine başlamağa karar ver- ir, Hava ordusunu takviye pro jesine, haber aldığımıza göre, bah- takviyesi projesi ilâve iştir. İngiliz bahriyesinin tak-| viyesi ihtiyacı gittikçe kendini his- settirmektedir. Zira, bir deniz an- laşması ihtimali o nisbette azal maktadır. Takas suüistimali Maznunlar beşer yüz lira kefaletle tahliye edildiler Takas sulistimalinden * dolayı tevkif edilen ve bilâhare 35 er bin lira nakti kefalet vermek şar- tile tahliyelerine karar verilenle- rin kâffesi hakkında ağı yaseti tarafından 500 lira adi ke- faletle tahliye kararı verilmiştir. Mevkuflar kefalât muamelesini yaptırmışlar ve derhal tahliye edil. mişlerdir. Tahliye edilenler Mavridi, Di- yamandi, Perikli, Fazıl, Kasım, Yusuf Ziya ve Faik beylerdir. teşekkürleri İstanbul 27 (A.A) — cumhur Hz. milli hâkimiyet bayramını kutlulayan zevata teşekkürlerinin iletilmesine | Anadolu ajansını tavsit buyur. Muamele vergisi Hazırlanan tenzilât cetveli tasdika iktiran eti | Ankara 27 — Maliye ve iktisat vekâletlerinde hazırlanarak wekilleri heyetine sevkedilen mua-| mele vergisi tenzilât cetveli âli tasdika arzedilmiş Bu listeye göre tahakkuk eden muamele vergileri üzerinden vers| gi mükelleflerine yapılacak ten- zilât yüzde beş ile yüzde yetmiş arasındadır. Çimente, tuğla, alçı, kireç ve 'dökümheneler tenzilâttan istifade edememektedirler. Demir madde- ından yüzde elli, doğrama sanayiinden yüzde on, kimya sanayiinden yüzde on ilâ yirmi, deri sanayüinden yüzde beş ilâ yirmi, iplikte muamele vergisi| alınmış olan döküm ve dokuma fabrikaları yüzde yetmiş tenzilât görecekti, Işitilmemiş şey Bir kadın biribirini müteakip sekiz çocuk doğurdu Berlin 20 (li) — Erime ocean gazetesinin > Şanghaydan aldığı bir telgrafaameye göre mezkür şehirde oturan bir ma- kinistin zevcesi, bir batında sekiz ari Çocukların yedisi erkek, Biri kızdır ve sıhbatleri yerindedir. Bu hadise tıp aleminde, hayreti mucip olmaktadır. Lâstik ayakkabılar Ankara 28 — Lâstik ayakkap- lardan alınacak resmin çoğalı ması hakkındaki lâyiha mecliste bugün müzakere edilecektir. En- cümen alınması teklif edilen 100 kuruş resmi elli kuruşa indirmiştir. Buğdayı koruma kanunu Ankara 27 — Buğdayı koruma resmi kanununu tatbik için değir- menlerde ve diğer mahallerde bulunacak o memurların kadrosu maliye vekâletince hazırlanarak icra vekilleri heyetine sevkedil- | müşkülâtla önü alınabilmişti 28 Haziran 1934 Beşiktaş yangını er lr ruyordu. Ev ahşap olduğu gibi civarındaki evler de kâmil: he gaptı. rada şiddetli bir rü gâr da estiğinden ateş derhal bi Yangını müteakip itfaiye der- hal yetişmiş ve çalışmağa basi mıştır. Fakat bir taraftan evle- rin ahşap ve biribirine bitişik ol- ması, diğer taraftan rüzgârın şid- enin gayretini tesirsiz. deti itf Ateş bu sokakta dokuz evi yak- mıştır. Bunların arasında Anka- maliye memurlarından Tevfik, yüzbaşı Ali Osman, Mehmet, mer- hum miralay İsmail beyin evleri vardır Yangın buradan Kâj caddesine geçmiş, bu caddede şair. Hocanın evi, iki konak ve diğer üç ev yanmıştır. Ateş bu sokaktan karşı tarafa geçerek Muradiye mezarlığı yanındaki evler tutuş- muş, burada da iki ey yanmıştır. Yangının büyümesi e vali ve belediye reisi Muhiddin bey vesair belediye erkânı yangın ye- ıthane rine giderek alınan tedbirlere ne- zaret etmişlerdir. Beyoğlu, İstanbul itfaiyelerin- den başka İstinye itfaiyesi de yangının söndürülmesi için çalış muşlu. İtfaiye denizden ve Teşvikiye camiindeki büyük havuzdan su alınmıştır. Bir kaç bina da bomba ile yıktırılmıştır. Yangın bir aralık Beşiktaşa doğru inmek tehlikesini göster. ir. Buraları kâmileni ahşap olduğundan bu hal büyük bir fe- lâkete sebep olabilirdi, Bunun Yanan evlerin hemen hepsi kav gibi binalardı. Yangın neden çıktı ? Yangının bir kara yılanın üzeri- ne benzin dökülerek tutuştu mak istenilmesinden ileri geldi söyleniyor, Zabıta henüz yangının nereden çıktığı malüm olmadığı- nı beyan etmektedir. Tahkikata de- vam ediliyor. Ibadet ederken. Bir ev çöktü, iki kız ağır yaralandı Dün gece Balata feci bir kaza olmuştur. Balata Mektep soka" Zında oturan Bayram oğlu ismin- de birinin ahşap evinin üst katın- daki büyük odaya kadın ve erkek bir çok komşular toplanarak iba- det etmeye başlamışlardır. i Bunlar da oda büyük bir çatırtı ile bir- 'denbire çökmek ve içindekiler enkazla beraber alt kata yuvar- lanmışlardır. Bunlardan Sultan ve Gortone isimlerinde iki kız kardeş ağır yaralanmışlardır. Muhafız gücü bisikletçileri Siirt 27 (A.A) — Garzanda vi- lâyet, belediye 2 inci fırka, spor teşkilâtı ve halkevi namına bir heyet tarafından karşılanan Mu- ü bisikletçileri Siirte gel ve fırka namına bir heyet, bir sü- vari bölüğü ve balkevinin elli at- isı tarafından karşılanan bisiklet- çilerimiz büyük bir alay halinde halkevine doğru caddeleri doldu zon halk tarafından karşılanmış! lardır. Bayrimüibadillere para tevzlatı “Gayrimübadillere yapılacak para hazırlıkları bitmiştir. dune gard daf bisde başlar