28 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

28 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 MUHABİR MEKTUPLARI Tekirdağında * hayvanatın ıslahına çalışılıyor Tekirdağı 24 (Hususi muhabi- rimizden) — Bir kaç senedenberi Tekirdağı mıntakasında hayvana- tın ıslah ve teksiri meselesi ehem- lar hayvanattır. Atlarımızın memleket müda asındaki, iktisadi sahadaki kı meti ve Plevne sığırlarının verim kabiliyetinden köylümüzün et istifade herkesçe malümdur. Bi tün Trakya hayvanatının fen bilgi ve görgülere istinaden yetiş. törilmesi için (931) senesinde Te- kirdağının (İnanlı) mevkiinde te- sis edilen aygır deposu ve inekha- nesi fenni ve ciddi bir şekilde çar Tışarak hayvanatın ıslahatına aza- mi yardımı dokunmuştur. İnekba- ne (100) inek istiap etmektedir. Aygır deposu için 931 senesinde Fransadan 7 baş Ardene aygırı ile diğer yerlerden daha iki aygır alındı. 932 sene: mevcudu (17) ve 933 senesi de aygırlar (26) başa iblâğ edil Ayrıca hususi muhasebe tarı fından yarış ve islah encümeni marifetile Fransadan iki baş İn- giliz aygırı; bir baş Arap aygırı ve iki Kıbrıs merkebi satın alındı Vilâyetimiz sığırlarının. bü) bir kısmını kuvvet ve metanetile tanınmış olan Plevne sığırları teş- kil etmektedir. Cins aygır ve sai lam buğa yetiştirmek maksadile kurulan İnanlı aygır deposu ve” inekhamesi iki senedenberi (51) baş damızlık buğa satın almış ve köylere dağıtmıştır. Bu sene sıfat işleri için yeniden halis kan Arap, yarım kan Arap ve Karacabey Tonyos cinsi ola- rak (4) baş aygır getirilmiş; bun- lardan ikisi Çerkesköy nahiyesine ikisi de Malkaraya gönderilmiştir. Bu sene her aygır ellişer sıfat yap- mıştır. Tekirdağ merkezindeki bir aygır ile iki merkep aygırı ma- halli sıfat işlerinde kullanılmı Bir kaç senedenberi yapılan tecrübeler göstermiştir ki bu ay gırlardan evsaf ve teşekkülüt i Barile çok iyi mahsul Açılan hayvanat sergi Kâfat kazanan hayvanlar bu depo aygırlarının mahsulleridir. Hay. vanlardaki “bulaşık hastalıklara karşı esaslı mücadeleler yapıldı Zindan hayvanatımız seneden se- 'neye artmakta, yetiştirme ve ıslah hususundaki işler emin adımlarla tekâmüle doğru gitmektedir. © Bu sene yapılan sayım metice- sinde Tekirdağ © merkezindeki meveut hayvanat şu suretle tahak- kuk etmiştir: (23,451) koyun, (iZ,111) keçi, (1781) manda, (12977) sığır, (1504) beygir, (2427) merkep, (100) adet katır.. Tekirdağının kazalarile birlikte (189.261) koyun, (60,833) keçi, (9623) manda, (76,558) (7687) beygir, (9469) merkep ve (289) adet katır olarak tesbit “edilmiştir. İlk mektepler talebesine müjde Tarih. derslerinizi kolayca vo hortesten aha İyi Oğrenimek için alacağını kikap Yardımcı Tarih Hulâsası (124 sahife - yalnız 10 kuruş e yi Posta Wereti 8 kuruş Fetiş” merkezli AKŞAM KITAPHANESİ 121, Ankara caddesi Bu sene Amasyada elma bol Yapılan mücadele sayesinde elmalar tırtıl ve kurtlardan kurtarıldı Amasya (Hususi) — Bu sene kuraklık Amasya | çifçile rini korkutmuş ve düşündürme- ğe başlamıştı. Hele Turhal şe- ker fabrikası zi raat memurla: rının pek: büyül itinalarla ektirdi- ği ve çifçileri mizi pancar ze- Fiyatına. alıştır- mağa çalıştığı sırada pancar tarlalarına da fe- na bir tesir yapı- yordu. Halbuki, son günlerde b: yan ve bâlâ devam eden sürekli yağmurlar kuraklık tehlikesini ta- mamen ortadan kaldırmış ve çif- çilerimizin yüzünü güldürmüştür. Gerek kışlık ve gerek yazlık ze- riyatın vaziyetleri fevkalâde iyi- dir. Vilâyetimiz halkının yüzde 85 i gifçi ve bahçıvandır. Buna rağ. men Amasya bahçeleri fenni su- Söke mezbahası 6,500 liraya fenni bir mezbaha yapıldı Sökenin çalışkan belediyesinin yeni bir eseri olan mezbaha hitam bulmuştur. Mezbaha mıntakamızdal bahaların en güzel ve fennilerin- dendir. Mebaha, 6,500 liraya maloli muştur, Bunun 4,000 lirası ahır. lara, 1,500 lirası su tesisatına sar- fedilmiştir. Su, 1800 metre mest feden getirilmiş ve mezbaha Sö- keden üç kilometre uzakta kurul. muştur. Mezbaha, on bin lira kıymetin- de olduğu halde, belediye reisi Eyüp beyin fevkalâde mesaisi ve tasarkufları sayesinde yüzde 35 noksanına male: Artvin himayei etfal cemiyeti Artvin (Hus — Memleke- timizin kimsesiz, fakir yavruları- na bir ana şefkatile bakan Hima: yeietfal cemiyeti son derece gay- ret ve fedakârlıkla çalışmaktadır. 300 lira kadar mühim bir para sarfederek belediyeye ait müsa- mere binasını tamir ettirmiştir. Bu binada verilen temsillerin ve ba- loların varidatile bu sene (10) yav. runun elbise ve iaşeleri temin edil- miştir, 800 liradan ibaret 934 se- ütçesi de aynen tastik edil- miştir, Isparta da güzelleşiyor Isparta 26 (A. A.) — Belediye şehrin imarı ve güzelleşmesi hu- susunda hummali bir şekilde ça- ışmaktadır. Cumhuriyet meyda mından pavyonlara kadar giden 400 metrelik beton yolun orta kısımları İkmal edilmiş ve yaya kaldırımlarının bitmesi de yaklaş- mıştır. Şehir parkındaki eski elek- irik tesisatı kaldırılarak: yer altın: dan ve demir direkler konularak yeni ve muntazam tesisat hazır. ıklarına başlanmıştır. Memleket haberleri Amasya bahçelerinde elma kurdile mücadele rette kurulmamıştır. Bu sebeple, | Amasya bahçeleri seneden sene- Ye gerilemekte ve Amasya ek ma ağaçlarına musallat olan tır- tıllar büyük tahribat yapmakta idi Ziraat vekâleti bu tırtılları im- ha etmek için burada mücadele teşkilâtı kurmuş, fenni usuller ile| yapılan bu mücadele sayesinde, | bu tırtıllar imha edilmiştir. Şime| Yalovanın şirin | nahiyesi Çınarcık Çınarcık, aynı zamanda Istanbulun bir mesiresidir Yalova (Hususi) — Yalova on dört kilometre uzakta yeşil, bol çınar ağaçlarile süslenmiş bir köy vardır. Bunun adı Çınarcıktır. Bu güzel köy, istiklâl harbinde harap. olmuştur. Harpten sonra | yeniden kurulmuş, mükemmel cad- deler açılmış, dört sene evvel de nahiye merkezi olmuştur. Çalış kan nahiye müdürü Nuri beyin himmeti ve köylülerin yardımile burada çok lüzumlu eserler mey- dana getirilmiştir. Nahiyenin bataklıkları kurutul- muş, pis sokakları mükemmel kaldırımlarla döşenmiş ve pınar suyu merkeze getirilerek köyün müteaddit yerlerinde yaptırılarak her tarafa dağılmıştı. Sahilde bulunan bu şirin nahi- ye ayni zamanda İstanbulun bir mesiresidir. Buraya senede yirmi, geşmeler yirmi beş «tenezzüh» vapuru gel. mektedir. Vapurlar sahile kadar | yanaşıyorlar, iskele biraz kısadır. İskelenin uzatılmasına köylüler galışmaktadırlar, Nahiyede hükümet tarafından ir bin lira sarfedilerek tam teşkilâtlı çok mükemmel bir mek-) tep binası yaptırılmıştır. Mektebin etrafında mevcut on dönüm arazi mektebin bahçe: olarak kullanılıyor. Çocukların oy- namasına mahsus olarak tenis, vo- leybol sahaları ve kum sandıkları | yapılmıştır. Köy nahiye olduktan sonra mü dür Nuri beyin himmetile ve kö lerinin yardımile köyün güzel bir mevkiinde kübik tarzda iki katlı bir hükümet konağı yaptı. | rılmıştır. Nahiyenin yedi köy | vardır. Her köyde üç sınıflı birer mektep binası yaptırılmıştır. | hamamsızlık derdinden kurtarmak di de elma iç kurtları ile mü- endele yapılmak: tadır. Bu mücadele- İ nin bütün güç- lüklerine rağmen ziraat mücadele müdürü Fehmi beyin sarsılmaz ” gayreti karşısın- da alınan netice gayanı hayret de- recede muvaffa- kıyetlidir. Geçen senelerde Amas- ya meyvalarının hemen *, 60-70 iç kurdu, tırtıllarının tahribatı peticesi delik deşik bir vaziyette! bulunduğundan harice ihracat ya- pılamamakla i Mücadele teşkilâtmın neticesi olarak bu sene elmalar bem delik-| siz, hem eski senelerden daha iyi ve ihracata elverişlidir. İhracatın fazla olması için nakliye ücretle- rinin ucuzlatılması zaruri görül mektedir. İzmirin ihracatı 933 senesinde harice ne kadar mal gönderildi? caret odası tarafından İzmir li- manının 933 senesi ihracatı hak- kında bir istatistik hazırlanmış- tar. Buna mazaran, 933 senesindet ür kaymetile KAZ 6,013.689 45.552.680 üzüm 3798170 26201.694 incir 13531738. 21.275.061 palamut 982777 (645734 talk 368,374 1370/036 pamuk 1892953 2664119 iyon 403360 8036988 mivankökü 8122 miyanbalı 1040 zeytin | 1,980/752 mai gi yağı 4760 570 yün ve yapağı 503,476 387 hah e İhraç edilmiştir. Bundan baska| hububat, meyva, maden, muhtelif hayvan ve eşya ihracatı da yapıl- Başlı. İhracat yekünu 37,294,280 liradır. Kilo | itibarile (de 308,795,985 kilodur. Geçen sene- kine nazaran bu sene kilo hesa- bile ihracat fazla ise de kıymet barile 3,000,0000 lira noksandır. Tiftik piyasasında durgunluk Tiftik piyasasındaki durgunluk Sovyetlerin devam etmektedir. Piyasadan mal slacağ gayialar da tahakkul Eskişehir taraflarında yapağı sa tın almaktadır. Fakat bu satışlar yapağı fiatleri üzerine tesir ede- memiştir. Muş halkı hamamsız kaldı Muş 24 (Hususi) — Muş şehri- nin yegâne hamamı yıkılmak teh- likesi gösterdiğinden belediyece kapatılmıştır. Halbuki Muşta evkafa ait bu ha- mamdan başka yıkanacak yer bu- lunmadığından, halk ve bilhassa bekârlar, yıkanmak ve temizlen- mek hususunda büyük müşkülât çekiyorlar. Evkaf idaresi, halkı KARI MEKTUPLARI Bey ve elendi lâkapları Bir karimiz. yazıyor Karilerinizin esküllerin halletmek, lürfanda” bulurluğunuzu çok defalaş, muhterem gazetemizde görüyorum. Benim 'de merakımı mucip. olan ge arzedeceğim noktayı tenvir Ve iza bu) Yurmanız icn ederim zi Elendi, bey, beyefendi kimlere 45) ir? “Bu lakaplar © halkında devletçe vazedilmiş esaılar var mıdır, yoksa b lakaplar asalerle mi, bilg ile mi ve yas) hut şahın aylık yaridakı ile mi tayin edilir? Bu husuna ekseriya İnsan müteredeli kalıyor. Bazı memurlar tanırım ki efem di ile hitap edilirse âdeta kızıyorlar Vörecekmiz. izahata peşinen terek; kür. ederim efendim. z TAkşam: Efendi, bey, beyefene di ünvanları eskiden kalmıştır. Cumhuriyet hükümeti, şimdi da- ha mühim işlerle meşgul alduğu cihetle, bu meseleyi henüz hallet. Tabii zamanı gelince bu mesele de halledilecek ve her- kese ya bey, yahut efendi dene cektir. Nasıl ki Fransızlar herkese müsyö ve Almanlar da here) derler.) Mütekait muallimlerin maaşları Müleksit musllimlerden Hüseyin bey, yazıyor: Biz mütekaiı musllmler, henüz üç aylık maaşımızı alamadık. Havala seldi, gelecek diye zat işlerinden Zira-| si bankasına, Ziraat bankasından zat rine idip geliyoruz. Tabii maaşı sizlik yüzünden büyük bir sıkıntı içine de bulunuyoruz. Bu hal, yalnız, şimdi değil, her üç ayda bir tekerrör edip dürüyor. Bizi bu sıkıntıdan kurtarmak için mercinin dikkat nazerım çekmeniz 3i çuk rica ederim. 4 Akşam: Bütün mütekaitler tekait muallimlerin bu müşk ta uğramaları doğru değildir. Bu işlevuğraşan daire hangisi ise, bu meseleyi bir an evvel halletme- sini temenni ederiz.) zi Toz bulutları ve sakaların gürültüleri Beriktaya Hasinpaşa deresinde otu san bir okuyucumuz yazıyor ! Mahallemizin iki büyük derdi var dır: Biri, belediyenin parke olarak “ine asma başladığı halde yanda bıraktığı yolumuzdan kalkan toz bulutudur. Toz buluşlarından evimizin — pencerelerini aşamıyoruz, bu cak günlerde, hav iran bumalıyoruz. İkincisi de Hamidiye suyu almak için mahallemizden geçen arabalı. sakala m kopardıkları gürültüleri Gece yarısından sonra saat ikiden itibaren geçmeğe başlıyan arab ti edilmiş > olan su genekelerinin birbi. ine sarpmasından ve beyeirlerin dört mala sürülmesinden baml olan gürül. tülerden evlerimizde dört beş anat za hat bir uyku uyumak bize bir tülü maz dip olamıyor. Hu halden bütün mahalle halkı şikdyetçidir. Şimdiye kadar bu dertlerimizi kimseye dinletemedik. Max hallemiz. halkını tez bulutlarından ve Zece yasından itibaren baslıyan sa m gürüleülerinden © kurtarmak Beşiktaş kaymakamlığının pazarı dike kalini çekmenizi çak icn ederiz. (Akşam: Beşiktaş Hasanpaşa deresi mahallesi halkının bu şi kâyetini Beşiktaş kaymakamlığı- nın nazarı dikkate alacağını ümit ederiz. Bir mahalle halkının ge celeri sokaktan geçen sakaların gürültüsünden uyuyamaması doğ- Buna mani olacak bir tedbir almak lâzımdır.) Buz ihtikârı Karagümrükte oturan. yanıyor ” Karagümrük ve civamnın buz ihtiyal ii bir mahallebici temin eder. Bu cuma günü (22 haziran 934) kene disinden beş kile buz alarak 12,5 kuruş bir karimi losunun beş kuruş olduğunu bildirdi. Nankın yüz para olağan söylediğim zaman bende yüz paralık buz yok ie demen al diyerek. buzu geri tedi çar naçar dört kuruştan buzu aldım Bİç daha buz vermiyece Kölasinda Bir sa alan halka günah ve yazık değil midir? Yoksa büz my a alanda ya Balım mı> Nerk yüz para iken 4 Veya 5 kuruştan mu alalım? TAkşam: Buz serbaj bu okuyucumuzun şikâyetini na- zarı itibara alacağından, narktani fazlaya buz satmak istiyen pera: kende buz satıcısı varsa icap edem ıameleyi — yapacağından emi eytam ve eramil üç aylıklarını ' muntazaman aldıkları halde mü. "DİN