28 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1934 Sahife 3 ŞAKŞAMDAN AKŞAMA Fukara Almanya Almanya iktisadi buhran için- de. Borçlarını ödiyemiyor, mora- toryom ilân ediyor. Bir taraftan bu lâkırdıları dinlerken diğer ta- raftan da başka havadisler ve iş- karşısında kalıyoruz. Hitler sihhi vaziyetleri düz- gün olmadığından dolayi iki yüz bin ikametgâhı ortadan kaldırma- Yı, yani yıkmayı düşünüyor. Bit- abi yerine daha iyi, daha sıhhi ikametgâhlar yani muhteşem, her türlü konforu haiz asri saraylar ikametgâhlar Hitlerin icabatından imiş. Çünkü nüfus meselesine taallük ediyor. Her memleket daha iyi bir hayat seviyesine yükselmek için Beler eksik olduğunu pekâlâ bi Lir, fakat bunları yapabilmek baş- ka, takdir etmek başkadır. Hitler rejimi gibi bir taraftan fukaralık şikâyetini ileriye sürerken diğer taraftan iki yüz bin evi yıkıp ye i ve âlâsını yapmağa kalk mak doğrusu pek hayret edilecek bir şeydir. Almanya hakkında bir dostu. muzun verdiği malümata göre, mlâkinin almani de çareler dü. ülmüş ve tatbikine geçilmi. işsizlere işbulmak mak. sadile bütün evlerin cepheli tamir ettirmeğe kalkiyor. Bu karar tatbik edilirken, ipti- da cenebilerin mutasarrıf bulun. dukları binalar tamirat icrasına mecbur tutuluyor. Parasi olmıyan ecrebilerin ev kiraları haczedile- rek bu tamirat kiralarin bedelin- den yaptırılıyor. 'daki apartımanlardan Ta alamıyan bir ecnebi bir de vergi vermesine im mu? Vergi verilmeyince o zamani hazine haciz koyuyor ve mal sati- hığa çıkarılıyor. Bu suretle, çıkmi- yan talipler karşısında, bir takım aparlımanlar, akaretler Almanlar tarafından ucuz kapatılıyor, Şim- diye kadar bir alman hayat gortasının iki yüz kadar apartı mana bu suretle sahip olmuş oldu- ğu temin ediliyor. Dünya hakikaten değişmiş ve bizim eski telâkkileri düşünürsek, çok altüst olmuş. Bu gidişle düze- leceğine ihtimal vermek te safdil- lik olur. Çünkü mahiyeti bu ka- dar açık olan muameleler daha doğrusu tecavüzler bittabi muka- belei bilmisil davet ederler. Bun- larda intizam ve esası bozulmuş beynelmilel karşılıklı münasebet- leri tabii bir şekle sokmaktan çok uzak bir düşmanlık havası yaratır. Fakat, harpten sonra birer has- alık, birer fena çıban halinde öte- de beride zuhur eden keyfi idare- ler meveudiyetlerini ancak böyle hareketlerle idame edebilecekleri kanaatında olduklari için daha Eski malzeme Çürük malzeme istimaline müsa- ade edilmiyecek Bazı kimselerin ötede beride yıkılan binalardan çıkan eaki ve çürük enkazı yeni bina yap” tıracak olanlara sattıkları ve bu gürük enkaz ile yeni bina yapıl- dığı anlaşılmıştır. Bu enkaz daha ucuz fiatle satıldığı için bina yaplıracak bir çok kimseler bunu tercih ediyorlar. Fakat çürük enkazle bina yapmak memnu olduğundan belediye bu işin önüne geçmek İ üzere tedbir almıştır. Bundan sonra ber hangi bir yerde bir bina inşa edilirken kullanılan malzeme tetkik ve muayene edilecek ve çürük malzeme “kullanıldığı görülürse menedilecektir. Yugoslavya harbiye nazırı geliyor &« Belgrat gazetelerine göre Yu- goslavya harbiye nazırı ceneral Milânoviç temmuz içinde refikasi- le birlikte İstanbula gelecektir. Se- yahat hususi mahiyettedir. Anka- raya gidip gitmiyeceği belli de- ildir. Iki dilenci Birer ay belediye hizmet- lerinde çalışlırılacaklar Dilenciliği kendilerine meslek edinerek sokaklarda gelip geçeni izaç eden dilençiler hakkında za- bila sıkı takibe devam ediyor. Hayriye ve Emine isimlerinde iki kadının bu şekilde daima di- lençilik yaptıkları tesbit edildiğin- 'den ikisi de yakalanıp adliyeye teslim edilmişlerdir. © Sultanahmet sulh ceza mahke- mesinde yapılan muhakeme meti- cesinde bu iki kadın birer ay müd- detle belediye hizmetlerinde ça- lıştırılma cezasına mahküm edil. mişlerdir. Bir dayak davası Geçenlerde adliyede icra daire- sinin önünde bir alacak mesele- sinden dolayi Asaf isminde bi Sarandi efendi isminde bir terziyi dövüp kaçmıştı. Adliyenin kala- balığından istifade ederek kaçma- ya muvaffak olan Asaf zabıta ta- rafından yakalanmıştır. Sulh mah- kemesi, hakkında gayri mevkuf tahi vererek kendisini set tar, £ icrasına karar bir müddet ortalığı edeceği, maatteessüf Akşamei Herkes gezerken.. Açıkgöz hırsız bir kaç eve girdi, fakat yakalandı 7 Evvelki akşasa muhterem firimizin İstanbulu ziyareti mü- masebetile herkes sokaklarda do- laştığı sırada Karabet isminde bir açıkgöz Saraçhanebaşında Durmuş efendinin oturduğu evin kapısını kırıp içeriye girmişti Karabet evde eline geçen ep Yayı toplayıp bir köşeye yığdıktan sonra Durmuş efendinin. sandığını kırmış ve içinde bulunan on beş lirayı da almıştır. Bununla da ka- naat etmiyen Karabet buradan da Mustafa efendinin evine geçmiş ve onun da sandığını kırip altmiş alı lirasını almıştır, Açıkgöz hir. siz bu kadar parayi ele geçirince topladığı eşyaya lüzum görmemiş, olacak ki, bunları yığdığı yerde bırakıp. kaçmıştır. > Karabet buradan çıkinca © ci varda diğer bir eve girmek miş, fakat bu defa polis d leri tesadüf ederek kendirini ya- kalayıp merkeze götürmüşlerdir. » Merkezde tahkikat yapılırken paralari çalınan Durmuş ve Mur- tafa efendiler de gelmişler ve ni- hayet Karabet cürmünü itiraf et- miştir. “Hırsız Karabet adliyeye teslim edilmiştir. Bir -ihtilâs maznmnu tutuldu Osman efendi isminde birisi hakkında Diyaribekirde bulun- duğu sırada iflâs suçundan maz- nunan © tahkikata © başlanmış ve kendisi kaybok. muştur. Mahallinden yapılan mü- yacaat üzerine İstanbul zabıtasi- nın tahkikatı neticesinde Osman efendinin İstanbulda bulunduğu anlaşılmış ve yakalanmıştır. Maz- nun evrakile birlikte mahfuzan Diyarıbekire sevkedilmiştir.. g Sebepsiz kavga Bir sarhoş yoldan geçen birini yaraladı iye- ortadan Fenerde oturan Şevket efendi isminde birisi dün gece Ayvansa- yay civarından geçerken tenha bir sokakta önüne bir adam çıkarak sebepsiz yere Şevket efendiye -ça- tıp kavga çıkarmıştır. Şevket efendi kavganm sebebi- ni sormaya yakit bulamadan sar- boş olduğu anlaşılan meçhul adam birdenbire üzerine atılarak yere yatırıp fena halde dövmüş ve muh- telif yerlerinden yaralamıştır. Şi ket efendi kan içinde polise mi İ racaatla mütaarrızın eşkâlini ta- if etmiş, zabıta bunun Osman is- minde birisi olduğunu meydana çıkarmış ve kendisini yakalamış tr. Yeni tesisat Entani hastalıklar hastanesi islâh edildi # Haydarpaşada, entani hastalık» lar hastanesinde son zamanlarda yeni tesisat yapılmıştır, Bu arada hastaların istirahati için geniş balkonlar inşa edilmiştir. Bunlar üç kısımdır. Üst kat erkek, orta kat kadın hastalara mahsustur. Koğuşların önünde bulunan bu balkonlara hastalar kolayca çık makla ve burada muayyen saat- lerde dinlenip güneş banyosu ve hava almaktadırlar. Hastanenin zemin katı tecride tâbi olan has- Gerek koğuş- onlarda hastala- ayrı ayrı yerler yapılmıştır. « Bundan başka hastanede sor sistem ve asri bir mutfak inşa edil miştir. “Hastaların — yemekleri odalarında yememeleri için ayrı- ca yemek salonları'da yapılmıştır. Bu suretle çatısi altmda (170) hastayı barındıran hastane mü- kemmel bir hale getirilmiştir. Bu hususta hastane baş hekimi Ser- ver Kâmil beyin himmeti görül müştür. Atletizm bayramı Bütün Balkan atletleri bayrama iştirak edecek Haber aldığımıza göre Balkan milletleri atletleriniz rakile 6 ve 7 temmuz Taksimi stadyorunda atletizm bayramı yapılacaktır. Bayramı Galatasaray klübü ter- etmiştir, Galatasaray atletle- zinden 250 kişi Beyoğlunda yük. bir yürüyüş yapacaklardır. Bayram devam ettiği müddetçe şehir bandosu da bayram yerin- de çalacaktır. Iktisat vekâleti şirketler ve sigorta müdürlüğü Iktisat vekâleti şirketler ve sigorta müdürlüğüne tayin edilen Remsi Saka bey vazifesine baş lamak için Ankaraya gitmiştir. Halk şarkıları Her sene olduğu gibi bu sene de konservatuar müdürü Ziya bey halk şarkılarını ve çmanilerini toplamak üzere Yalvaç ve havas lisine gidecek, Sarı keçeliler ara- sında bir müddet çalışacak ve balk şarkılarile manilerini toplıya: caktır. Ziya bey, birkaç güne kadar | şehrimizden hareket edecektir. | | Kadın diktatörlüğü | , Kadın birliği âzasından bir ha birliğe yazdığı bir mektubu bana okudu. «Muhterem hanımefendi. ler» diye başlıyan bu mektupta erkeklerin halinden yana yakıla bahsediliyor. © elşimiz elden gitti. Bir çok iş sahalarını kadınlar elimizden ak dılar. Ne yapacağız? Adelet ir deriz» O mektup öyle içime dokunilu ki sormayın. Ne yanık ne zavallı, ne biçare anlatıştı o. Bir de kadınlar — Müsavat!, Müsavat, isteriz diyorlar, Evet, bizde müsavat istiyoruz. İşte erkekler de doğrudan doğru ya kadınlara müracaat ederek .vat, hattâ adalet istiyorlar ve rica ediyorlar: — işlerimizi yiz, * Erkeklerin bu hali neye benzi” yor biliyor musunuz? Hasta ihti- yarlamış bir aslanı — Aman bana dokunmat., diye zarif, narin bir ceylâna yalvarışına, Zavallı erkekler... Nihayet bu- günleri de görecek mi idik? Fakat insanın zoruna giden ne- dir biliyor musunuz?. Kadınlar bu kadar kuvvetli olsunlar, erkekleri kadınlar i mizden alma- ettirecek kadar vaziyete hâkim olsunlar... Sonra da tramvaylar» da kalkıp: — Buyurunuz efendim kendilerine yer vermek.. Sigaralarını kızıl dudaklarına yerle, diye dim diye kibriti çakıp yakmak. İşte ckadınlar diktatörlüğün di- ye buna derler Hikmet Feridan Hildliahmer deniz gezintisi ; Hilâliahmer cemiyeti yarınli cuma günü bir aile gezintisi ter tip eylemiştir. Şirketi hayriyenin 65 numaralı vapuru, sabah saat 8,5 ta köprüden hareketle Kadr köy, Üsküdar, Beşiktaşa uğradık» tan sonra Beykoza ve Beykozdan Adalara uğryacaktır. Vapur, 20,10 da köprüye dönecektir. Yüksek ve hayırlı gayeleri bü- tün milletçe takdir edilen Hilâli- ahmerin bu gezintisine halkımızın büyük. bir rağbet göstereceği şüphesizdir m Vejetalin fiatleri düşüyor Vejetalin yağ fiatları düşmekten dir. Yağ fiatlerinin umumiyet iti barile ucuzluğu vejetalin. sarliya- tının azalmasına tesir etmektedi Geçen sene bu mevsimde toptan 55 kuruşa salılırdı. — Şimdi fiati 32-33 kuruştur. Arıca beye göre! “ — İktibas ve terelime hakki mahfuzdur — xe. Erkeklerin başa çıkamadıkları sulh işini halledezeklermişen ve. Acaba bir şey yapabilecekler mi dersin? A.B. — Hiç bir sey yapmasalaş