20 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Temmuz 1934 AKŞAM sa... Ucuz ve sağlam ayakkabı | Iki liraya ayakkabı Süme için hazırlık ” Beykoz ayakkabı Fabrikasinin piyasaya 2 liraya sağlam ayakkabi çıkaracağından bahsedilmişti. AL 'dığımız mlümata göre ayakkabıci- ar koooperatifi de ucuz ayakkabi yapmağa karar vermiştir. Koope- yatif bunun için icap eden tesisati ikmal etmiştir. Kooperatifte salâhiyettar bir Zat bir muharririmize şu sözleri söylemi, —Piyasada ucuz ayakkal tur denemez, fakat bunların için- de dayanıklı olmıyan pek kötü cinste olanlar vardır. Ucuz ve kö- tü ayakkabıyı piyasadan kaldır. mak ve bu helin önüne geçmek l- zumdır. Kooperatif dayanıklı ve ucuz ayakkabı yapmak “suretile kendisine düşen vazifeyi başara- caktır, Zekâi bey İzmirde İzmir 18 (A.A) — Milk mü dafaa vekili Zekâi bey bugünkü #renle Ankaradan şehrimize gel- miştir. İstasyonda vali muavini Saip bey, müstahkem mevki ku- mandanı Mümtaz paşa ve ümera Yi askeriye ve mülkiye ve halk tarafımdan samimi bir (surette karşılanmıştır. Askeri bir kıta ile bir polis müfrezesi ve bando muzika ihtiram resmini ifa et miştir, Vekil bey doğruca İzmir- palas oteline inmiştir. Yarın öğleden sonra “Çeşme- Ye gidecektir. Fiyat dü şkünlüğü ğü Ticaret odası bir istatistik yaptı Ticaret odası, piyasadaki fiat düşkünlüğü hakkında bir istatis. tik yapmıştır. Bu istatistiğe göre, 932 senesi haziranında 81 kuruşa Satılan balmumu, 934 senesi hazi- | ranında 55 kuruştur. | Gene 932 senesi haziraninda Sandığı 23 liraya satılan yumurta, 934 haziranında 12 liradır. Yalnız. zeytin fiatlerinde bir fark yoktur. Zeytinin Fiat düşkünlüğünden teessir olmamasına sebep, zeytin ihracatının artmasıdır. Yunanistanda seyyahlara kolaylık Yunanistam ziyaret edecek sey- yahlar için 30 eylül tarihine ka- 'dar ne miktar tenzilât yapılacağı hakkında Turimgofis tarafından neşredilen beyanname; alâkadar- dara gelmiştir. Bu müddet içinde Yunanistana gidecek seyyahlar Üren ücretlerinden yüzde 25, pasa- port harçlarından yüzde 50 'nis- betinde istifade edeceklerdir. Gedizde bir adam ve bir hayvan boğuldu Foçanın Geren köyü ile Mene GÜNÜN HABERLER Amerikada garip bir vaka Amerikada bir vali azil emrini dinlemiyor! Bismark (Şimali Dakota) 19 (A.A) — Amerikanın Şimali Da- kota valisi M. Langer, irtişa do- Jayısile mahkeme tarafından hak- kinda azil kararı verilmesi üzerine bütün Dakota hükümeti era: de örfi idare ilân etmiş ve ken disi aleyhinde yapılacak her türlü teşebblise kuvvetle karşı koya cağını ilân etmiştir. Milli muhafızlar, 'M. Langerin emri üzerine şebrin başlıca mok- talarını işgal etmişlerdir. Bu nok- talarda valinin taraftarları görül tülü nümayişler yapmışlardır. Yüksek mahkeme tarafından vali vekilliğine teyin edilmiş olan M. Olson, milli muhafızlar üesasina M. Langere itaat etmiyerek he- men evlerine dönmelerini “emret miştir Milli omihafızlar, Yücsasınn M. Langere mi yoksa M. Olsona mı itaat etmiş oldukları meçhuldur. M. Olson, ayni zamanda M. Langerin teşri medlisi perşembe günü için hususi surette 'içtiman daveti kararının mefsuh olduğunu ilân etmiştir. Musul petrolleri Beyrut 19 (A.A.) — Fransanın Suriye komiseri M. de Martel bir Fransız kumpanyası tarafından inşa edilen ve Musul “petrollerini nakledecek ve bu suretle Tarablus| şamm ve bu tarik ile diğer yer lerin petrol ihtiyacını temin eyliye- cek olan borularla diğer tesisatın Küşat resminde hazır “bulunmak üzere Tarablus Şama gitmişti Nehirler taştı Yağmurlar Lehistanda Varşova 18 —Lehistanın cenup kısmına çok şiddetli yağmurlar yağmış, bütün nehirler taşmıştır. inlerce kilometre murabbat ara- zi'su altındadır. Mahsulün Büyük bir kısmı harap olmuştur. Seller bir çak Kimseleri ve hay- yanları götürmüştür. Ölen insan- ların yekünu bir kaç yüzü buluyor. Binlerce hayvan da ölmüştür. Yağmur devam ettiğinden “dahi büyük felâketten korkuluyor. Başvekil ve dahiliye nazırı fe- lâket sahasma gitmişlerdir. Nehir altından geçen tünel Liverpol 18 (A.A.) — Dün İn- iz kralı, bir milyon kişinin hu- zurunda, Mersey nehrinin altın- dan geçen tünelin küşat resmini yapmıştır, Sekiz milyon İngiliz Ti- yasına malolan ve inşaatı dört se- nede biten bu tünel bir şaheser telâkki edilmektedir. Tünel, Mer- sey nehrinin altrtş metre altın. dan geçmektedir. Boyu 3500 met- re ve genişliği 13 buçuk metredir. Tünelden yalnız otomobiller ge- çecektir. Romanya 300 harp tayyaresi sipariş etti men muntakasi arasında Gediz ça- yinda bir kaza olmuştur. Kayikbaşi geçidinden geçmek- te olan Menemenin Kasımpaşa | mahallesinde Ahmedin arabası suya batmış ve hayvanı oturan boğulm Bundan başka Ahmet ie sularin gkentısı arasında kaybolmuştur. m. tur, | | Bükreş 18 — Paristen bildiril. diğine göre, Romanya hava ida- M. İrincsku, Ro men ordusu için 300 yeni harp tayyaresi sipariş etmiştir. Bu tay- yarelerin bir kısmı iki ay sonra, diğerleri de gelecek senenin mar- ima kadar hazırlanmış buluna esküir, resi mümessi büyük zararlara sebep oldu! “GUNUN MESELELER! Von Papen ve M. Hitler Almanyada 30 haziran hüdiselerin- den sonra “sülün sevdet etti, Fakat bir çokları bu sükümun zahiri olduğunu, ek- ser Almanların ve bilhaseü sorgumuz, su- liz kurşuna dizilen kimselerin akra: ba v dosilarinın M. Hitlerin “kürek trmiyeceklerini öddin ediyorlar, Alman ihtilli kölle örtüldü, Bu altnda ateşin meyilana çıka Zi zaman tuzak değildir» diyenler bile vardır Bu mütalsaları bir parga mübalâğalı södetsek bile Almanyada için için biz kaynaşma oluğu inkâr edilemez. 30 haziranda öldürülerlerden © bir kismi sürdükleri ezilâne hayat öle herkesin nefretini kazanmısı. Fakat bunların yaz unda yaşayları pek mazbut olan ve Almanyaya büyü hizmetler etmiş kim- eler de vardır. Bunların, mücrimiyet. İleri tahalikük etmeden kursuna dizi. meleri aftedilemiyecektir. Berlinden gelen telgraflar bu iddi da bulunanların düşünceleri doğru ol. duğunu gösteriyor. Bu telırafa göre 30 haziranda kursuna dizilen von Bose için büyük Bir cenaze merasimi yapıl- maştır. Merasimde başvekil muvini von. Papen ve zevcesi de hazır bulunmüz ardı. İİ bununla kalmamış, von Papen bir mutuk irat ederek kendisile uzun müd- det bilikte çaltiğı müteveflann sada- katini, meziyetlerini uzun uzadıya sm- late ve: ; «Von Bose muharebe esnasinda tam bir siker gibi hareket “ett. Sulh zama” nında da, ölümüne kadur vatanına hiz- mek etti» demiş Bu sözlerin her tarafta büyük bir te- sir yapacağı mühakkaler. Von Papen bu mitkile üdeta von Borenin masa miyetini ilân “etmiş uyar, Basvekil © muavininin, vatan İbi addedilerek kurşuna dizdirilen bir ade ün cenazesinde bulunması, bununla iks Mia eteiyerek lünün son dakikmama kadar vatanına hizmet. ettiğinden bah. sekmesi, aleyhindeki ithamları hiş'bir veçhile kabul ermediğini göster. mektedir M. Hitler ile von Papen arasındaki ihülâf bu soretle Kir kere dahu mey. dana gikmâktadlır. Bu iktilâfın günün bi sinde Almanyada” mülkim hadiselere se- bep olması çak smubtemeldir. bu m mama istanbul Verem Mücadele Cemiyetinin tenezzühü Halk fırkası Meşrutiyet Verem mücadele cemiye- ine manevi şabsiyeflerini âza kaydına ve Verem 'cemiyetinin 26 Temmuz perşembe akşamı icrası mukarrer mehtap gezintisine cazlarile ve monoloklarile iştirake karar vermiş olduklarını cemiyete bildirmişlerdir. En büyük içtimai bir derdimiz olan veremle yedi senedenberi uğraşmakta olan verem müc dele cemiyeti Şişli gençliğinin şu büyük ve yüksek müzeberetten dolayı gok mütehassıs ve müteşekkir olmuştur bu münasebetle tenez- zübün pek samimi ve pek eğlen celi olacağını ve vaporda çok ucuz, temiz ve zengin bir büfenin tertip edilmiş olduğu da haber alınmıştır. Halkevi içlimat yardım teşkilatı Halkevi — yardım — teşkilâtınm memişti, Busene fakir talebeden hepsinin himayesine çalışılmı için bir program hazırlanıyor. Suriyede bahçecilik Suriyede yemiş ağaçları yetiş- tirilmesi gittikçe artıyor. Mı ekimi geçen seneye nisbetle yi hektar artarak mecmu saha bin hektarı geçmiştir. Erik ağaçları sahası 25, elma 20, armut 30, şef- tali 40, badem 100 hektar grtmış- CİHAN TKTISADIYATI , Amerikanın buğdayları kendi sarfiya- tına yetişmiyecek - Buğday fiatleri yükseliyor - Doların sterline göre istikrarlaştırılacağı şayiaları Bir kaç seneden beri devam eden iktisadi buhranın boğucu âmili buğday mahsüllerinin bere- ketli olması ve bunun metice- sinde fiatlerin düşmesidir. Buğ- dayım fiatini yükseltmek için her türlü çareye baş vurulduğu halde bu tedbirler fayda vermemiştir. Amerika hükümeti yüzde yüz altın karşılığı bulunan parasını sırf buğday fiyetini yükselmek için yarısına yakın bir kiymele düşürmüştü. Bu zecri tedbir de fayda vermemişti Lâkin tabiatin sebep olduğu buhran ömilini şimdi gene tabint ortadan kaldırmakta ve mü: meyi temin etmektedir. Bir ay- danberi şimali Amerikayı ve dünyanın bir çok yerlerini kasıp kavuran kuraklık ve sıcak dalga- sı müttehit Amerika hükümetle- zi buğday mezruatına büyük varlar vermiştir. Amerika hükümeti mezruatin ahvaline dair neşreylediği son rz porda geçen misanm birindenberi Amerikada kuraklık — yüzünden mahvolup giden buğdayların mik- tarı 200,000,000 buçel Çingiliz kilesi) olduğunu iş Hükümetin bu tebliği cihan buğ- day ticaretinin merkezi olan Şi- kago zahire borsasma yıldırım gibi tesir etmiş ve fiatler müte- madiyen yükselmiştir. Şikagoya bakarak diğer cihan zahire bor- salarında da fiatler yükselmiştir. Amerika hükümeti bir günde fiatlerin yüzde beşten fazla yük- selmesini ve inmesini menetliğin- den her gün Şikagoda yüzde beş tereffüe kadar muamele cereyan etmekte ve sonra satıcılar mal arzetmemektedirler. Bu suretle buğdayın buşeli 934 cent olmuş- tur. Bir günde Şikagoda ihracat için yetmiş bir vapur yükü yani 10,000,000 buşel buğday satılmış» bir. Şimdiki halde Amerikada bu- lunan buğday stoku 150,000,000 buseldir, Fakat bu sene mahsul çok bereketsiz olacağından bu stoklar Amerika dahilinde serfe- dileceğinden başka Amerika h- riçten buğday getirtmek mecbu- riyetinde kalacaktır. Şikago zahire borsası tarihte emsali görülmemiş heyecan için- de bulunuyor. Yedi yüz simar borsaya arzolunan buğdayların cümlesini birden almak için biri- lerile boğaz boğaza geliyor lar, Bu gürültüler esnasında Şi- kagoda yağmur yağması müşteri: lerin birüz keyfini kaçırmış 'de gene fiatler yükselmiştir. Buğday fiatlerinin yükselmesi elinde çek miktarda stok bu. lunduran Kanada hükümetine de- Faten 3/000;000 İngiliz Tirası ka- zandırmıştır. Kanada hükümeti nin elindeki stok 185;000,000 bu- şel olup zürradan vasati buşelini 74 cent fiat ile almıştır. Fiatlerin yükselmesinden Kanada büküme- t erim kapatmış ve kâr et Hakikatte bu kazanç ver. gi mükelleflerine aittir. Dolar - Sterlin Nev Yorktaki Federal Reserve bankası umumü müdürü e beynelmi Mister tediyat lanması münasebetile Balde İn giliz bankası idürü Yumumisi Montagu Norman ile görüşmesi 'dolar - sterlin kambiyosunun is- tilrarlaştırılması meselesile alâ” kadar olduğu şayi olmuştur. Bu şayialar doların sterline bağlı ka- İscağma (ihtimal verdiğinden Amerikada derin heyecan uyan- dırmıştır. Kongre âzaları telgraf- la protesto etmişlerdir. Amerika hazine ve hariciye ne- zaretleri Harrisonun resmi ve gayri resmi bir vazifeye memur edilmediğini ilân etmeğe mecbur kalmışlardır. Amerika hazine ne- zareti memurlarının fikrime göre dolar ve sterlin kambiyosunun tikrar ettirilmesi şimdilik kal değildir. Fakat bu tekzip ve üddialı rağmen Amerika bankası müdü- rünün hem İngiltere bankası, hem de Fransa bankası müdürle- vi ile paraların ktymetlerinin “is tikrarlaştırması meselesini rüştüğü tahakkuk etmiştir. Nev York Federal Reserve bankası diğer Federal Reserve bankalarının ecnebi memleketler ile olan muamelelerine acentalık yaptığından “ecnebi paraları ile doların srasımdaki münasebatta ziyadesile alâkadardır. Tranın harici ticareti iranda ihracat vesikaları fiat: lerinde fevkalâde termevvüç oldu- Zundan İran hükümeti vesika ti- caretini inhisar altına almağa ka- rar vermiştir. Bu inhisar işi İran Wcareti şirketi, yahut diğer bü- yük bir müessese tarafından idare edilecektir. Bu karara binaen hari- ci ticaret inhisarı kanununun al- tıncı maddesi tadil edilmiştir. Demiryollar inşası ve Şahsur- daki yeni limanın fenerleri için iran parlâmentosu ihtiyat sikçe- sinden 400,000 sterlin tahsisat vermiştir. Yunan incir ofisi Yunan hükümeti ihracat esya muhafaza ve mın mefasetini tezyit için fevkalâde çalışıyor. Bu maksatla (incirleri koruma ofisi) tesis edilmiştir. Bu idarenin yar- dımı ile Mesoniada incir temizle meğe mahsus muazzam bir fab- rika kurulmaktadır. incir müstahsillerine bu kurudulması ve muhafa- 7a edilmesi için en asri pratik incirlerime karşı şiddetli tedbir. Ter almıştı. Yumun incirlerinin tes mizlenmesi şersiti lah edildik ten sonra Amerika tekrar Yunan. ineirlerinin birinci müşterisi ol. muştur. K Suriye demir yolları Suriye gazetelerinin verdiği malümata göre Irak (hükümeti Naseybinden Musula doğru de- miryolu inşasına müsaade verme- mek hususunda yarar eylediği tak. dirde hat eski Alman plân öze- re Demirkapı istasyonuna kadar temdit edilecek ve buradan şima- le doğru uzalılacık ve Türkiye di nı İle birlsşecektir. ““