22 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

22 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM 22 Temmuz 1934 Tetrika No. 255 Fakat Nafiz ve Kara Kemal beyler, kendilerinin nöbetçi ve gardiyanlardan başka hiç kimse tarafından görülmediklerine | em- niyet ettikleri halde, bir tesadüf eseri, bütün plânları altüst etme- ğe sebebiyet vermişti. Bu tesadüf te şu idi (Bekirağa bölüğü) nün diğer bir odasında mevkuf bulunan Sa- bancalı Hakkı bey, gece hücere- sinden aptesaneye gitmek için koridorlardan geçerken gecenin geç vaktinde Yakup Cemil beyin odasında ışık yandığını görmüş, bir an için duraklamıştı. Yakup Cemil beyin odasinin kapısı kısmen camlı olduğu için buradan içerisi | gözüküyordu. Hakkı bey, içeriye bakınca Ya- kup Cemil beyin yanında divani harp reisi Nafiz ve Kara Kemal beylerin oturduklarını, Kara Ke- mal ve Yakup Cemil beylerin ha- yaretli bir tarzda konuştuklarını görmüştü. Hakkı bey, kendisi gibi ihtilât- fan memnu olan mevkuf arkada. #ınin Kara Kemal beyle görüştü- ğünü pek manidar bulmuştu. Fa- kat o esnada ses çıkarmağa, şikâ. yet ve müdahale etmeğe vaziyeti it olmadığından tekrar oda- önmeğe mecbur olmuştu. Hakkı bey Mümtaz beye maldmat veriyor Ertesi sabah Hakkı bey, kirağa bölüğü) nde faaliyet baş- lar, başlamaz derhal tahkik heye- tine müracaat etmiş, tahkik heye- © huzurunda Mümtaz beye pek mühim bir şeyden bahsedeceğini söylemiş ve Mümtaz beyin celbe- .dilmesini ister Hakkı beyin hayati ve gayet “mühim bir meseleye taallük ettiği- ettiği bu mülâkatı tahkik reddedemedi. Filhakike lan kısa bir müddet geçtikten sonra Mümtaz bey davet edilmiş ve tahkik heyeti huzurunda Hakkı beyle görüştürülmüştü. (Be- Hakkı bey Mümtaz beyi görün- aplesaneye çi ile odamdan çıkarken Yakup Cemilin mevkuf bulunduğu oda kapısındaki cam- içerisini gördüm. Odada fır- kanın İstanbul teşkilâtı reisi Ke- mal beyle Yakup görüşüyorlardı Nafiz bey de odada idi, Ihtilât- tan memnu olan bir mazmun nasıl Ecce yarısı böyle ziyaret edilir? Malümatın olsun, ona göre ha- reket eti Mümtaz bey, arkadaşının. bu Sözleri karşısında hayretler için- de kalmıştı. Derhal dedi ki — Anlattığın gayet mühimdir. Ben şimdi paşayı görür, vaziyeti izah ederim. Mümtaz bey (Bekirağa bölü- ğü) nden çıkarken eskidenberi ta- nıdığı ve kendisine merbut bulu- nan merkez kumandanlığı çavuş” larından biri de Mümtaz beyi giz- lice görmüş ve geceki izah ederek Hakkı beyin si ni teyit etmişti. (Bekirağa bi nden çıkan Mümatz bey doğruca Enver paşa- yı ziyaret etti, Mümtaz bey, En- ver paşaya Kara Kemal beyin ge- ce yarısında (Bekirağa ).ne nasıl geldiğini, Nafiz beyin refa- Itihat ve Terakki tarihinde esrar perdesi Yakup Cemil niçin ven Muharririi M. 22 Temmuz. asıl öldürüldü | R katinde olarak Yakup Cemil bey» le asıl ünü anlatmıştı. Mümtaz bey, bu ziyaretin mah- za Yakup Cemil beye talimat ve- rilmesi için yapıldığını ve bundan maksat ta Yakup Cemil beyin, Kara Kemal beyle arkadaşları ta- rafından arzu edilen tarzda, & söylemesini temin etmekten ibi ret olduğunu ilâve etti, Ve Kara Kemal beyle arkadaş- larının hâlâ eski ihtilâf ve münafe- retleri bu meselede bile unutmıya- kudretile anlattı, Enver paşa Nafiz beyden malâmat istiyor Enver pi eski yaverine bir şey söylemedi. Fakat halinden çok sinirlenip hiddetlendiği belli idi. Mümtaz bey harbiye mazırının odasından çıktıktan sonra Enver paşa divanı harp reisi Nafiz beyi gağırtt. 'Nafiz bey Enver paşanın yanina girdiği zaman âmirini fevkalâde hiddetli gördü. Divanı harp reis harbiye nazırını şimdiye kadar hiç bu kadar sinirli görmemişti. En- ver paşa dedi — Dün akşam Kemal beyi ge- irip Yakup Cemille görü sünüz!.. Öyle değil mi? Nafiz bey, ümit etme al karşısında kalınca hayret et- mişti. Bu gizli ziyaretin nasıl ve ne suretle Enver paşanın kulağına kadar götürüldüğünü düşündü. Fakat ortada inkâra imkân ve me- cal yoktu. Nafiz bey dedi ki: Evet, istifsarı hatır için gel- Sadece bundan ibarettir paşam, Enver paşanın hiddeti daha artarak dedi ki: — Kemal bey Yakubun yanin- da hayli müddet kalmış. Bundan da anlıyorum ki icap eden tali- matı vermiş olacak... Bu nasıl olur? Nafiz bey derhal cevap verdi: — Hayır efendim, ben yanla- rinda bulundum. Öyle bir şey ko- nuşmadılar. Zaten ben, Kemal be- yin telimat verecek tarzda söz söylemesine meydan vermezdim. Arzettiğim gibi yalnız İstifsarı ha- tırdan ibarettir. Enver pa mişt bir kat , büsbütün sinirlen- , Sert bir sesle sordu: — Nasıl olur? İhtilâttan mem- mu bir adamın yanına hariçten birisini nasıl sokarsınız? Benden emir aldınız mı? (Devami var) Adalar Revüsü Davetiyeleri “Adaları Güzelleştirme Cemiyetin- den: Geçen perşembe akşamı Yat klübünde verilen «Adalar Revü- #ü» temsilinde havanın fenalığın- dan dolayı hazır bulunamamış ve- ya erkenden avdet mecburiyetin- de kalmış zevatın nezdinde bulu- nan davetiyeler cemiyetin 16 ağustos perşembe alışamı verece- ği müsamerede dahi muteber ola- caktır. Şehir tiyatrosu artistleri Adalar Revüsünü Tepebaşı bah- sesinde temsile başladıklarından bu davetiye sahiplerinden arzu edenler 16 ağustos akşamını bek- lemeksizin bahçeye girmek ve temsilde bulunmak hususunda bu davetiyeleri kullanabilirler. | caktır. Haftalarca süren faaliyet- Lusitaniadaki | hazineler Batan vapurun üstü bir metro kalınlığında midye kaplı! Yanos yapuru Lusitanianın deki hazinelerin çıkarılma: yetine başlanacaktır. Harpten evvelki zamanin en muazzam bir gemisi olan bu v: pur 7 mayıs 1915 te İrlanda sahil. lerinden altı mil uzakta İrlanda ile İn; faali tere arasında bulunan Sen lina gireceği sırada tor- Vapurda 200 milyon dolar kıymetinde altın çubuklar! le altın para ve 12 milyon İngiliz Tras ek tedir, Bundan başka vapurda, üzerle- rinde kıymetli mücevherat taşi- dıkları muhtemel olan bir çok zen- ginler bulunuyordu, Ayni zaman- da Lusitamia Amsterdam ve An- vers için yüklenmiş olan elmas- ları hâmil idi ki, bunların kıy- metlerinin fevkalâde yüksek oldu. | u tahmin ediliyor. Çıkarma ameliyesi bir Alman - İngiliz konsorsiyomuna ait olani Stettin vapuru marifetile yapıla- bulunduğu — zenne ten sonra enkazın hakiki vaziye- tini tesbite muvaffak olunmuştur. Elyevm enkaz, Lusitanianın 19 se- ne evvel battığı noktanın 200 met- re uzağında olup vapur kayalık bir üzerinde yan tarafına yat maş bir vaziyette bulunuyor ve az. miktarda yosunla kaplanmıştır. Vapurun dış cidarlarında ise İye ve sair deniz mahlükatı bir metre kalınlığında bir tabaka teş. kil etmiştir. Bu tabaka geminin bütün açıklık ve deliklerini de t- kadığı cihetle ancak dinamit at- mak suretile vapurun içine giri- lebilecektir. Vapur içinde kolaylıkla hare- ket olunabi memuldür. Zira, vapuru zedeliyen yarık vapurun yana yattığı tarafta bulunduğun- dan vapurun içindeki bir çok yer- lerin daha henüz harap olmadığı ümit edilmektedir. Bu işteki taharriyat sirasinda konsorsiyom diğer mühim bir ke- | if yapmağa muvaffak olmuştur. öylendiğine göre dalgıçlar yüz sene evvel Brighton hizalarında batmış olan İspanya gümüş filo- sunun üç vapurunu da bulmuş. lardır. Istanbul 21 Temmuz 1934 ( Akşam kapamış fiatleri) Esham ve Tahvilât Tat, dahili © Geyö0) İş B. Hamiline 9, — Kuponsuz 1088 | > Mese 08 iatikram BE) 7. G Merkez Ünitürk (o 28,80) Bankası o B4,— > 28)—| Anadoluhlere 27,60 ME 28,—| Telefon 1060) Momeseli 1. 4oylü) Terkon İN— > ONE Aso) Çimente 220 » ONE ,—) delhi değin 14— İş Bankam O B—İ Şark > 076 a (Çek İlatleri ) Paris Jehe| Goye— çeğtle Londra O Gn,pp) ESR Ki Nev York | oda) Berin Ed 140) Madrit 581 Milano, TSİ Belerat | 4,7760 Atma BASPO) Ziy Camevro © BAAGO) Fange Brokel doss) Bükreş Amsterdam 1117/86) Moskova Tepebşin belediye bahçesinde Şehir diya resü > ganatkârları tacalından > bu akşam saat 1,00 da Adalar Revüsü 14 tale Yazan © Ekrem Kesit Bosteliyen; Cemal Raşit | konacaktır. Ankara mektupları Ankarada Hilâliahmer haftası Sünnet olan çocuklar otomobille şehir bahçesine gi 7 Ankara 19 (Hususi muhabiri mizden) — Hilâliahmer cemiyeti bugün şehir bahçesinde 125 çocu- ğu sünnet etti, Geçen sene de 275 yaz patiska entarilerini giymiş ol- dukları halde bahçede toplandılar irer birer sünnet edilerek ay- Fi ayrı karyolalarna yatırıldılar, Sabaha kadar karagöz oyunu, hok- kabazlık, dans, ve muhtelif eğlen- ce ve havai fişeklerle muhteşem bir düğün yapıldı. Hilâliahmer haftası Her sene yapılmakta olan hilâ- liahmer haftası bu sene 19 tem- iü Hafta münasebe- tile radyoda hilâliahmerin faali- yeti hakkında dört konferans ve- rilecektir. Bütün hafta müddetince mağazaların vitrinlerinde: Hilâli- ahmere yardım, Hilâliahmer se- nindir, Hilâliahmere âza ol yazılı elektrikle tenvir edilmiş levhalar muzdan Harpte, sulhte, beklenilmiyen hadiselerde daima imdadımıza ko- şan bu kırmızı ayın bir sene za fında yalnız Anakradaki faali tinden bahsetmeği faydalı mekteyim: Geçirdiğimiz bir sene zarfında 28 harp malülüne yar. dımda bulunmuş, 21 talebeyi yan dım ederek mekteplere yerle miş, 11 fakir lise talebesini giy miş ve bir baba şefkati ile göğsü- | başladı rllirken Be basarak bakmıştır. Kışın en soğuk anlarında kömü- Te, oduna para ayıramıyan fakir aileye 58,000 kilo kömür tevzi et- miştir. Ankarada verem işi ile de hilâ- liahmer meşgul olmaktadır. Ge- çen sene 25 veremlinin gıdası, bar” kımı, ilâcı dokuz ay müddetle hi- âliahmerce temin olunmuştur. Ağır görülen 19 veremli de ayris ca masrafları kırmızı ay tarafın. dan verilerek İstanbuldaki hasta nelere gönderilmiştir. Geçen seneki faaliyeti bir ara“ ya toplıyan istatistiği gözden ge Girirken göğsümüzü iftihar hisle rile kabartacak olan bir nokta üzerinde durmaktan kendimi ala- madım: Ecnebi ülkelerden mem- öfasla edilmiş ve çocuklarına elbise verilmiştir. Bunlardan başka gene memle- ketimize iltica etmiş fakir ce muli- tacine de 2565 liralık nakti yar» dımda bulunulmuştur. Hilâliahmer haftası 23 temmuz akşamı bitecektir. Bu münasebet» le Şehir bahçesinde ve Bomontide olmak üzere iki yerde gardenpar- i verilecek, müsabakalar. terti olunacaktır. leketimize iltica etmiş 43 bir muhacir kafilesi iaşe Gelecek mektubumda verem işini tamamile üzerine almış olan kırmızı ayın vereme karşı faali- yetinden bahsedeceğim. A. Cemalettin Belediye sular idaresinden: Kâğıthane terşih havuzlarında y. yapılacak hafriyatın münakasa gür nü 25/7/34 çarşamba olduğu halde çıkan ilânda yanlışlıkla 25/7/934 pazartesi yazıldığı görülmüştür. Tashih olunur. (4063) Posta T. T. Binalar ve Levazım . Mübayaasına lüzum hasıl olan 3 Müdürlüğünden: m/m kutrunda 39 ton sert bakır telile 1,5 m/m kutrunda 1 ton yumuşak bakır tel ve 3 m/m lik 5000 adet bakır manşon kapalı kür mevadın 28/7/934 tari şartname almak için her gün, edecek zarfları tevdi için de mezki Mübayaat komisyonuna mürac: r£ usulile münakasaya konulmuştur. nde bale era klmacağından lilerin teminat ve teklifnamelerini Mezs dür tarihe müsadif cumartesi günü 214 te Beyoğlunda Posta Telgraf Merkezinin Üçüncü katında tar (8610) İstanbul Emniyet Müdürlüğünden: Üniformalı zabita memurları beyaz ceket teklif olunacak fiat 6 Ağustos 934 tarihi yapılmak üzere kapalı zarf usuli İerin 537 liralık teminatı merkürda saat 15 de Vilâyet Mu ima Komisyonuna muvakkate ile teklif mektuplarını yevi vermeleri öğrenmek isteyenler Müdüriyete müracaatları için satın alımacak 2042 adet haddi lâyik görüldüğü taktirde © müsadif pazartesi günü saat 15 de ihalesi münakasaya konulmuştur. Ti ihasebecilik dairesinde teşekkül ve nümune ve şeraiti olunur. (3942)