July 22, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

July 22, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

AKŞAM. Yeni operet hazırlıkları Haftada iki defa temsil verilecek İ Tepebaşı artistler bahçesinde Her perşembe ye cuma günleri temsiller verilecektir. Bu temsil. ler daha ziyade halkin tuttuğu Şarkılı operetler olacaktir. Bu hafta oynanılan Adalar re- | vüsünden sonra «Kokteyl» ismin- de bir gecö yapılacaktır. Kokteyl. | de Üç saat, Lüküs hayat ve Ada- lar revüsü operetlerinden karı. şik ölarak birer perde oynanı caktır, Diğer taraftan şehir tiyatrosu Bu sene bir kaç yeni ve güzel ope- ret daha çıkaracaktır. Operet kısmı artistleri Fransız tiyatro- sunda temesillerini vereceklerdir. Bu sene oynanılâcak operetle- rin başında «Gece kuşları» öpe- Teli vardır. Bu operet için gayet | muazzam gayet güzel dekorlar yapılacaktır. «Gece kuşlar» m- | dan sonra Cemal Reşit ve Ek rem Reşit beylerin hazırladık Tı yeni bir operet temsil edile- cektir, Bundan başka iki yerli öperet daha vardır. Büyük ve ciddi eserleri öynü yacak olan diğer heyet Tepeba- şinda temsillerine devam ede. cektir. Halka tiyatro zevkini iyi- ce aşılamak maksadile ciddi ti- yalro gâyet ücuz fiatle halka ka- Bılarım açacak Tekirdağında yıldırım düştü “ekirdağ 20 (AJA.) — Bugün Yağan şiddetli yağmurlar esnasın- da şehre iki yıldırım düşmüş, ba- Zi elektrik telleri koğmuştur. İn- sanca zayint yoktur. Adana mahsulü Bu sene vaziyet çok yili "Adana 20 (A.A.) — Havala- rın müsait ve yağışlı gitmesin. den bu sene Çukurovanın. zirai vaziyeli normal senelere uygun bir haldedir. Paruklarımız ova nın bir çok yerlerinde arızasız olarak büyüyor. Tahminen yir. i gün sonra pamuk toplama iş başlıyacaktır. Adana tahmin , bürosu 934 senesine ait ille tahmin rapo- runu neşretmiştir. Buna mazarani fke de dahil olduğu halde bü- #ün Çukurovanın 934 pamuk re koltesi: 153,096 balya olacaktır. Bu yekün 159,687 hektardan alı- macaktır, | Tahmin. bürosu heyetinden başka şehrimiz. Mersin, Tarsus, Ceyhan ihracat tacirleri de âyrı ayrı oyada pamuk vaziyetini tet- kik. etmektedirler. Umumi ka. paste göre bu sene pamuk işle ri rekolte ile mütenasip bir su rette inkişaf edecektir. Raporun hububat kısmına gelince: Yalnız Seyhan yilâyetinin 934 buğday rekoltesi 40,000,000, ar: pa 28,000,000, yulaf ta 19,000,000 dur. Susam da 3,980,000 kilo tahmin edilmektedir. Bütün ye künlarda geçen söneye nazaran fazlalıklar vardır. Karsta balo Kars 20 (A.A) — Dün gece İdman yurdunun yıldönümü mü- nasebetile yurt ordu evinde çok imimi bir aile balosu verilmiş- GUNUN HABERLERİ Almanyada iktisadi buhran Kumaş ve dokuma sanayii tahdit ediliyor Berlin 21 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Nasyonal sosya lizmin ilk senelerinde üniforma we bayrak imali dolayısile bir re- fah devri başlamış olan mensucat sanayii hali hazırda vahim bir buhran tehlikesine maruz bulun- maktadır, İktisat nazırı bir er ame neş- yederek mensucat sanayiinde şah- si teşebbüsleri tahdide tâbi kıl- miştır. Resmi bir tebliğde denili- fikdani, hükümeti, men- sucat sanayiinde kullanılan dai maddeler ithalâtını tahdit mecburiyetinde bırakmıştır. Bin- netice bu mnaddelerin tahvili tahdit etmek lâzım geldiği gibi mevcut stokları tasarrufla kullan- mak, fabrikaların kapatılmasının Önüne geçmek ve bilhassa işin fa- aliyetini tenkis etmek iktiza eder. iktisat nazırı, mesai nazırı ile bilitilâf 23 temmuz 934 tari den ,aren mensucat sanayiinde is müddetinin haftada 36 saate dirilmesini emretmiştir. Bu saye- de ameleye yol verilmesinin önü- ne geçilmiş olacaktır. Bundan başka yeni imalâthaneler vücuda getirilmesi de geenedilmiştir. Ni- beyet fiatlerin yükselmesine mâ- ni olmak için icap eden tedbirler de ittihaz olunacaktır. Muhalif harekette bulunan pat- Fonların Fabrikaları kapatılacak rinden müessese şefi ve kend ünvanı nezedileceketir. Malaryaya karşı Rusyada yehi bir tedavi şekli tatbik ediliyor Moskovadaki Üre - Urajöti enstitüsü Dr, wirdano - Zamkovin idaresinde malaryanın gravidan- la tedavisi hakkında mühim tec- rübeler yapmıştır. Muhtelif ma- larya nevileri ile malül 565 has- edil taya gravidan tedavisi tati miştir, Bunların arasında medarlar sit- ması «Dank» ile musap olanlar da vardı. Yapılan tedavi metice- sinde hastalardan 552 sinin ah yali umumiyesinde salâh görül müş ve bunlardan 285 inde mı larya nöbetleri tamamen kes miştir, Hayatından ümit kesilen hastalar bu usul ile tamamen te davi edilebilmişlerdir. Almanyada orman yangını Hanovra 20 (A. A.) — Wuhe- torf / yakınındaki bataklıklarda bir yangın çıkmış ve Neustadt ile Wunstorf arasındaki büyük örmanlara sirayet etmiştir. Yam gimn sahası tiç kilometre tulünde- dir. Afetin tehdidine maruz yer. ler ahalisi il ikerler söüdür- meğe ve sirayet dairesini tahdit etmeğe çalışmaktadır. İspanyada faşizme karşı müşterek cephe Madrit 21 (A.A) — Komünist gençler teşkilâtı, sosyalist gençler toşkilâtına müracaat ederek mllş- terek cephenin vücuda getirilmesi teklifinde bulunmuştu Bu miiş- terek cephenin “gayesi fağizme, harbe karşı mücadele ve amele ci gazetelerinin serbest etmektir, GUNUN MESELELERİ - Gene şark misakı Şark misaki etrafında münakaşaları devam ediyor. Almanya ve Lehi nüz kati sözlerini söylemenylerdir. İki memlekette de misakin aleyhinde bulu- anlar vardır. İngiliz gazetelerinin büyük bir ekte- yeti uzun makaleler yazarak Almeh in bir an evvel bu misakı kabül eti si kendi menfaati iktizasından olduğu. bu söylüyorlar, Bu arada Tayin gazetesi uzun bir makale yazmıştır. Taymis Almanyada ki dereddlitlere lüzum görmüyor ve iakalesitde diyor ki Hukuk müsavatı Almanya için sabit bir fikir halini almıştır. Her şeyde bunu ileri sürüyorlar. Şark misakı müşterek bir emniyet içinde bunu temin edecek” tir. Bunun için Almanya bu teşebbüse hararetle taraftar olmalı ve şark mis kı yapıldıktan sonra dahili yükeelm sine çalışmalıdır. İngiltere hariciye nazırı irat ettiği matukta bu yolda bir linen kullanmıştı Halbuki Alman gazeteleri söylenilen sözleri değiştirerek İneiltereyi, Alman- ya aleyhindeki plânlara taraftar göster. mişlerdir. Bu doğru bir şey değildir. Yali İngilterenin değil, İtalyanın da tasvip eltiği bügünkü misaklar si temi eski ülüfaklar sieteminden büsbü. tün başkadır. Eski sister bir memleke- tin hekemonyasını temin etmeğe ve yar in he- hut kuvvetler arsında müvazene temiz nine, çalışırdı, Halbuki şimdiki misak- lardan makent — karşılıklı teminar ile umumun emniyetini terin. etmektir Yeni mink Almanyaya komşular elele vererek çalismak ve sulküü iu bafaza etmek ipin büyük Bir fesat riyor. Misak Almanyayı tekrar Millet ler cemiyeti çerçevesine sokacaktır Diğer bir çok İngiliz gazeteleri bu tarzda bir lisan kullanmakta ve AL gmanyayı yeni misakı kabul etmeğe da- vat eylemektedir. Ağahanın zevcesi Genç fransız kadını müslüman oldu Ağa hanın zevce: Hindistanın ve dünyanın en bü. yük zenginlerinden biri olan Ağa- han, İsmaili tarikatının da reisi Ağahan, ekser zamanlarını Avru- panın plâjlarında, sefahat ve eğ. lence yerlerinde geçirir, hiç dü- şünmeden avuçlar. dolusu para sarfeder. Ağahan bundan dört sene ev. vel, Fransada bir şekerci dükkâ- nında garsonluk eden Fransuaz namında, genç ve güzel bir kıza âşık olmuş ve altmışını geçkin olan Hintli prens bu kızla evlen. mekte tereddüt etmemiş Ağahan, yukarıda dedi veçhile, İsmailiye tarikati rehki olduğu cihetle, mutaassıp mü- ritlerini gücendirmemek için hı. Fistiyan zevcesini müslüman yap- miş ve ona Begüm ünvanını ver. Ağahan müslümanlığı kabul eden zevcesile beraber, geçende Hindistana gitmiş, ve Avrupa ga- zetelerinde genç zevce okunduğuna göre, nezaketi, kib: yırlarile lerini / ken: bağlamıştır. Ağahanin zevcesi, Hindistandan çok hoşlandığı ci hetle, her sene bir kaç ağı Hindi taz HAFTALIK SİYASI ICMAL İngiltere hariciye nazırınn Şark misakı hakkında söylediği nutuktan çıkan neticeler - Hitlerin nutku - Fransiz hariciye nazırı M. Bart Köu Londrada iken İngiliz dev- let adamları ile şa i sakı hakkında rüşme neticesinde misakın evvel- ce Sovyet hükümeti ile Fransa ta- rafından kararlaştırılan şeklini değiştirmiştir. Fransa ile Sovyet hükümeti bu misakı askeri bir ak şeklinde hazirlamişlardı. Fakat İngiltere iiisakın her han- gi bir devletin aleyhinde olmama: #ini ve imza eden devletlerin tam müsavat ve mütekabiliyet hakla- rını haiz olmalarını ve silâhlari bırakma mukâvelesinin vü; gelmesine yardım: eylemesi, Sovyet Rusyanın her türlü bey, milel vecaibe riayet &ylemesi içir Cemiyeti akvama girmi koymuştur. Bu şartlar M. Barthou tarafın- dan kabul edildiğinden İngiltere misakın lehinde Berlin, Vârşova ve Roma kabineleri nezdinde ve- sayada bulunmuştur. Bu söylediklerimiz İngiltere ha- riciye nazırı Sir John Simonun Avain kamaı gart sinda söylediği uzun nutkundan ahnan neticelerin hu- lâsalarıdır. Gene mumaileyhin verdiği malümata nazaran M. Mu- solini İtalyanın da İngiltere gibi şark misakı münasebetile hiç bir yeni taahhüt altında bulunmamak şartile bu misakâ teveccühkârane nazarla bakacağını İngiltere hü. kümetine bildirmiştir... İtalya bu lahların tahdidine yar- dım edeceği ve müsavat hakkının tanınmasını tazammun eyle. fikrinde bulunduğunu ilâve etiniştir. Yani İngiltere ile italya şark misakı tasavvurunu Almânyanın müsavat hakkını silâhların azaltılmasını temin ödecej ii dile tasvip ve terviç etmiş bulunu- yorlar. Almanya, fi nin vesayasını ancak bu ümitlerin istihsali kabil olacağı düşüncesile nazarı dikkate almıştır. Bunun için Almanya müsavat ve silâh. lanma hakkının tanının: Alman: yanın şarki Avrupa misakına da- hil olmasının mütekaddim şerai- #inden olup olmadığını İngiltere hükümetinden istizah etmiştir. Bu hakların tanınması misakın aktin- den sonraya bırakılacak bir iş ise Almanyanın bu misaka girmeğe ve serbestisini tahdit etmeğe yı maşmıyacağı muhakkaktır. Lehistan ise şark misakını baş ka bir noktadan kendisi için za- rarlı görmektedir. Leh gazeteleri şark misakında başlıca rol oyn yacak ve bundan istifade temin alâkadar etiiyen yabancı hudutların mü- dafaası mecburiyetinde kalacağı mütalcasında bulunuyorlar. Binaenaleyh Almanya gibi Le histanın da Fransa ile Sovyet Rus yanın tertip eseri bulunan. şark misakına girmesi şüphelidir. Di- ğer taraftan bu misaka tam bir cüz ve teşekkül olarak dahil ol. ması düşünülen Baltık denizi sa- ilindeki Litvanya hükümetlerinin evvelâ. kendi aralarında uzlaşmaları Estonya, Letonya ve sonradan misaka karşı vaziyetle- | rini tayin etmeleri icap ediyor. Halbuki Litvanya Vilna mese den Lehistan ve Memel me- indr Al ile FİRE Tan ünde bulunduğundan diğer iki Baltık hükümeti komşuları ile arar 81 açık bulunan üçüncü Baltık 'kümeti ile birleşmekten korku. M. Hitlerin nutku Hitler hükümetini | devirmek için milli sosyalist rejiminin en bü- inatgâhı olan hücum kıt: esası tarafından hazırla- nan ihtilâl ve fesat tertibi &on da- kikada büyük bir şiddetle bastı: yılınış ise de bu rejimin kuvvet ve Jaetaneti hakkında dahilde ve ha- ir itimatsızlık uyan trenin hari siyas teveccühkâr olmasının bir sebebi de ihtimal Almanyadaki hadiselerin hariçte bıraktığı tesirlerdir. i hadiselerin veha- ni dinlemek üzere fevkalâde içti maa davet olunan devlet parlâ- mentosu Rayştagda M. Hitler irat eylediği nutukta bilâmuhakeme kurşunlanan rücbanın yetmiş ye- diye baliğ olduğunu bildirmiş ise de pek çoğunun ismini söyleme- miştir. Başvekilin söyled ren devletin aleyhinde hareketler Başlamış ve kıtaların terfi işlerine fesat karıştırılmış ve ahlâksızlık ilerilemiş ve nihayet hücum kıta- larının erkânı harbiye reisi ile sa- bik başvekil ve müdafaa nazıri ceneral Slayher arasında orduyu hücum kıtaları erkânı harbiyesi emrine verilerek bu iki kuvvetle hükümeti ele geçirmek kararlaş- arılmıştır. M. Hitler nutkünün — emleke- tün silâhla müdafaası münhasıran osyalist fır. kasının yalmız siyasi iradeyi tem- sil eylediğini ehemmiyetle kay detmiştir. M. Hitler ihtilâl teşebbüsünün rendik- ten sonra 30 haziranda yirmi dört saat için Alman milletinin âli mahkemesi salâhiyetini şahsında addetmiş ve erbabı fesadın kur şunlanmasını emretmiştir. Hitler Bu muhakemesiz kanlı tedbiri da: hili harbin çıkmasını ve on bin- lerce bigünah hücum kıtası efra- dinin kanı dökülmemesi için i orduya ait olup mi son dereceyi bulduğunu haz eylediğini de ilâve etmiştir M. Hitler harici meselelerden bahsetmer Çünkü nutkuna başlamazdan biraz evvel İngiliz sefiri şarki Avrupa misakına ait mâlüm vesayayı Almanya hükü- metine bildirmişti. M. Hitler bu yeni vaziyet karşısında takip olu- nacak hattı hareketi tayin etme- miş olduğundan harici siyaset sa- hasına temas etmemiştir. Hitlerin nutku son hadiseler ile milli sosyalist reğii uğradığı sarsıntıyı tahfif etmemiştir. Maa- haza açık bir surette yaptığı iza: ihat rejimin uğradığı darbenin va, him devresinin zail olduğunu gös- teriyor. Hitler nutuk söylerken Rayştag- kıtaları efradı. bulun- ibi geçtiği yollarda dahi icum hademeleri efradı şti, Bundan hücum kıtala- rına karşi henüz itimat göteril- Zi anlayılıyor.