31 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Temmuz 1938 Sahife 3 "AKŞAMDAN AKŞAMA Tazelenen bir dert) Şişlide otururum. Şu sırada, her seneki gibi, tifo vakalarının çoğal- ması yüzünden biç rahat ve huzu- rum yok. Evde bir domates tasi yerken, helâllaş .rimizin yüzüne bakı, #zhlikeli bir seyahatine çıkar tarz- da, salata yemeğe başlıyoruz. i, böyle bir endişe içinde- ne tatlı, ne büyük bir müjde tep kil edeceğini pek kolay tasavvur edebilirsiniz: «Beyoğlundaki tifo vakalarının sebebi bulundu — Sıhhiye vekâle- #inin belediyeye yaptığı tebliğ. unlar koca koca harflerle ha- vadisin başlıkları. Verilen hava- disi büyük bir alâka ve heyecanla Zek tetkikat yaptırılmış. yalide hastanelerin lâğımlarınn Açıkta aktığı, hastalığın bundan ileri geldiği tesbit edilerek önü geçmek üzere tedbir alınmasi tanbul belediyesine bildir Gazete yavaş yavaş elimden düştü, mahzun mahzun içimi çek- tim. Hastalık korkusu, peki, Fa- öyle istihzaya maruz kalmak... Bu biraz merha- maetsizlik sayılmaz mı?, Şişli taraflarında tifonun açık lâğımlardan ileri geldiği yeni mi tesbit olunuyor? Senelerdenberi gazetelerin bağırması, alâkadar zatların söylenmesi unutuldu mu?) Eğer belediyenin bir tedbir alma- s1 kabil olsaydı belediye bunu diye kadar almaz mıydı? Belediye erkânından bir zat ge- genlerde bu lâğım meselesine te- mas ederek lâzım gelen kapali mecraları yapmak için para olma- dığını söylüyordu. Bunun karşi sında akan sular durdu. Yalniz Jâğımların akması bittabi durma- dı. Şimdiye kadar 12 kurban ver- dik. Bu kadarla kaldığına da çok şükür. Bakalım, yarın kura kime Şıkacak? İşte bizler artık bu elemli tevekkül içinde yaşarken bari der- dimizi tazeliyecek, bizi #ihza teşkil edecek boş kılmasa bir mürüvvet eseri göste- rilmiş olur. Akşamcı Borsada vaziyet Bundan bir i turya hadiseleri W datı haberleri, bi salarına tesir etmişti. Paris bor- sasından Istanbul borsasına gelen telgraflara nazaran 303 frank olan Ünitürk fiatleri 294 franga kadar düşmüştü Dün borsaya Paris borsasından gelen telgraflarda tevakkuf var- dır. Ünitürk gene 296 franktı, Bahçeli evler Sürp Agop arsasında yapıla- cak yeni mahalle Belediye ile Ermeni patrikha- mesi arasındaki Sürp Agop dava- sına mahkemeler yeniden açıldık- tan sonra devam edilecektir. Da- va artık son safhaya girmi; Asliye mahkemesi, gerek temyiz | mahkemesinin bozma kararına | ittiba etsin, gerek evvelki kara rında israr eylesin her iki şıkta da | mezarlık arsasının belediyeye in- | tikal edeceğinde şüphe edilmiyor. | Sahanın tapu idaresi tarafım- 'dan belediye namına tescili yapı- | nca belediye burasının derhal | haritasını yaptıracak ve sahayı yaz ederek satılığa çıkaracaktır. | Belediye, burasını İstanbulda | yeni teşekkül eden mahalleler gibi biribirine bitişik ve yüksek apartı man mahallesi haline * getirmeği doğru bulmamaktadır. Sürp Agop mezarlığı sahasinda yapılacak yeni binalara verilecek şekil, şehir plânının tanziminden sonra katileşecektir. Şehir müte hassislari İstanbulun bazi semtle- | rinde bahçe içinde zarif binalar yapılacak mahalleler teşekkül et- mesinde ısrar ediyorlar.Sürp Agop) mezarlığı sahasında böyle bir ma: halle teşkil edilmesi ihtimali var. dır. Afyon meşheri Biri Istanbul, diğeri Izmirde açılacak Uyuşturucu maddeler inhirari, biri İstanbulda; diğeri de İzmirde olmak üzere, iki afyon meşheri tertip edecektir. Daimi bir vazi- yekte kalacak olan bu meşher- de, memleketimizde yetişen * af- yon numuneleri, afyon toplamağa mahsus öletler, ve afyon ziraati- De ait resimler bulunacaktır. Uzak şark piyasasinda İrani afyonlari, Türkiye | afyonlarına' nisbetle ve daha yüksek Fiatle sa- tılmaktadır. Uyuşturucu madde- ler inhisari, soft tabir edilen afyon cinsini, Uzak şark piyasa sının talebine uygun bir hale ge- tirmek için, afyon yetiştirme usül. lerini islah etmektedi Fransaya göndereceğimiz. mohut ve baklalar Fransa imeti üçüncü üç aylık için Türkiye hissesine 42 bin kental bakla 15 bin kental nohut kontenjanı ver miştir. Keyfiyet Türkofisten alâ- Tramvaylar Ikinci mevki arabaların miktarı Birinci ve ikinci mevki tram- vay arabalrının müsavi surette işlemesi tramvay pılan teşebbüs iyi netice vermiş- tir. Şirket, istiyenlerin kolaylık» la ikinci mevki araba bulmasi için birinci mevki miktarini yari yarıya öndirmiş; ikincileri çoğaltmıştır. Dün belediye şirketler komise- ri İsmail Haklı bey tramvay de- polarında ve muhtelif hatlarda arabaları İ işliyen tramvay arabalarını tet- kik etmiş, belediye tarafından verilen liste mucibince seyrüse- fer tarifesinin tatbik edil görmüştür. Belediye yazı işleri müdürlüğü Bir müdetten beri münhal bu- lunan belediye yazı işleri müdür- lüğü vekâletine belediye müfet- tişlerinden ve mektebi mülkiye mezunlarından Necati bey tayin edilmiştir. Kıymetli bir memur olan Necati beye muvaffakıyetler | temenni ederiz. Istihlâk vergisi Trikotaj fabrikaları sahip- leri bugün toplanıyorlar fanile, trikotaj imalat hanesi sabipleri, bugün yerli mal inde toplanarak istihlâk vergisi hakkında kendi aralarında görüşeceklerdir. Bu görüşmeden vergilerin bu işler üzerine olan tesirleri hakkında iktisat vekâletine müracaat edeceklerdir. Sanayi umum müdürü fabrikaları geziyor Şehrimizde — bulunan yi umum müdürü Recai bey yerli mallar sergisinde mubtelif pay- yonlarda aldığı notlar üzerine, fabrikaları gezmekte, fabrikatör- lerden muhtelif işler üzerinde izahat almaktadır. Recai bey bu tetkikatını bir rapor halinde ikti. sat vekili Celâl beye verecektir. Şark demiryolları memurin ye müstahdemin cemiyeti Şark demiryollari memurlarile müstahdemininin evvelce ayrı iki cemiyeti vardı, Sonra bu cemiyet birleşmiş ve idare heyeti için ge- çende intihap yapılmıştır. İntihap edilen idare heyeti özasından bü- yük bir kısmı istifa ettiğinden 10 ağustosta tekrar toplanılarak in- tihap yapılacaktır. Adliye binası Arsa şimdilik olduğu gibi duracak Yanan adliye binasınin erk. nihayet iki aya kadar müteahhit tarafından tamamen kaldırıla” . Binanın arsası hükümete Ancak belediye, şehrim en el yerinde ve tarihi iki bina bu sahada yeniden rapılmasını muvafık gör- mediğinden bu arsayı (menfa- atı umumiye) namına maliye- den satın almak fikrindedir. Buranın geniş bir meydan ha- line konulup konulmaması, müs- takbel şehir plânının kabul ve tayininden sonra anlaşılacağın- dan bu arsn belediyeye geçtiği takdirde burası şimdilik olduğu | gibi muhafaza edilecektir. | Türk - Yunan ticari itilâfı uzatıldı | Türkiye - Yunanistan ticari laşması eylül nihayetine kadar temdit edilmiştir. Keyfiyet iktisat wekâletinden (o alâkadarlara tek | grafla bildirilmiştir. Eylülde Yunan Ankaraya gelecek müzakerata ba: 150 ton bakla ihraç Bandırmadan Italyan bandıralı Merano vapurile Britanyaya 150 ton bakla ihraç edilmişti Fındık ihracatı Son günler zarfında durgunluk var Fındık piyasası durgun bir dev- re geçirmektedir. Son haftanın si- yasi hadiseleri, bilhassa Avustur- ya meseleleri alelümum ihracat ticareti üzerine iyi bir tesir yap- mamişir. Bu arada fındık satışlari |; 'da müteessir olmuştur. Ticari vaziyet bu safhayi geçi- rirkon, diğer taraftan, fındık zi ati hakkında da iyi haberler alı. namıyor. Trabzon ticaret odasinin bir ra- poruna göre Çorum havalisi de dahil olduğu halde, fındık mak- sulü 9 buçuk milyon kiloyu bula. caktır. Geçen sene mahsul 11 mik du. Mevcut kuraklık de- takdirde, rekolte daha ziyade azalacaktır. Yugoslavya ile ticaret muahedesi Türkiye » Yugoslavya arasın daki ticaret muahedesi evvelki günden itibaren tatbik edildiği alâkadar dairelere bildirilmiştir. EEir çanpadiza || Erkeklerde zayıflık modası Güzel bir havadis okudum: Sıcaklar dolayısile resmi daire- lerde zayıf bünyeli memurlara leden sonra izin verilecekmi Muhakkak ki yakında İstanbul- 'da erkekler arasında bir zayıfla ma modası çıkacaktır. Artık me mur beylerden zayıflıyan zayıflır yana, zayıflıyan zayıflıyana, Bu işte zavallı şişman memur- lar yandı, Onlar akşamlara kadar masa başında ter dölecekler, hem. kendi işlerini hem de zayıf arka- daşlarının işini görmeğe çalışa caklar., N Artık bir çoklarında bir hey can, hergün tartılmalar, — Şükür halime, Bu hafta bir kilo kaybetmişim. Bir buçuk kilo daha zayıflarsamı ları mezunum. gibi sevinçler, ya- hut — Eyvahlar olsun den almışım. Bu gidişle onraları izin alamıyacağım! diye üzülmeler... Zayıflamak için müshil haplari yatanlar, 110 kilo ağırlığına rağmen: — Bu yakınlarda pek zayıfla dum müdür bey!.. Öğleden sonra- ları... Başlangic ile izin isiyenler. Mü- ir içeri girincet — öhhö.. öhhöl.. Aman ne ka- dar da zayıfım. öhhö. Öhhöl., Pek te zayıfladım! Tarzında manevra. çevirenler. Hele bu usul hususi dairelere, şir- ketlere de konuldu mu mükemmel olur.. Randevusu olan memur âmiri- nin karşısına çıkıp? — Aman birdenbire zayıfladım efendim, bugün öğleden sonra müsaadenizi rica ederim, diye başlıyacaktır. Şimdilik yaşasın zayıflık ni Hikmet Feridun Avrupanın buğday mahsulü Beynelmilel Ziraat enstitüsünün topladığı malümata göre 5. Rusya hariç olmak üzere geçen 8 buğday istihsalâtı 472 milyon kental metrike baliğ olmuştur. Bu miktar 1924-1928 seneleri vasati istihsalâtından 100 milyon kental metrik fazladır. Bu mah- Sulün 350 milyon kentali itbalatçı memleketlere ve 122 milyon ken- dalı ihracatçı memleketlere isabet ediyor. Bu seneki İs alâtın mecmua 400 milyon kentale düşmüştür Ve bu miktardan itbalâtçı mem- leketlere isabet eden 310 milyon kental ve ihracatçı memleketlere isabet eden den de 90 milyon kental tahmin edilmektedi “Amca beye göre E İktibas ve tercüme bakkı mahfuzdur — # Bakalım neye karar verecek, diye me- mak ediyorum Amca bey. — İhtikârla mücadele komisyonu | e Bir ay gesi. bali ses çıkmadı... Üç ay geçti, fakat Komisyondan | A. B. — Eğer karar biraz daha ge cikirse mücadeleye lüzum kalenıyacakl > YA, B. L Ükiira alısacağız!,