31 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

31 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

2 Sahife 4 AK $ AM z 31 Temmuz 1934 Tefrlka No. 264 sekeri 31 Temmuz 1934 | A dapazarın 5 Esi ikişe: hip mEkGrlEr — Mtihat ve Terakki sıcaklar Bu itibarla, hakkında maddi delil bulamıyan tahkik he- yeti Mümtaz beyi Jiyetine karar ver, ademi mesu- . Ve bu karar tekrar içeriye çağırılan , Mümtaz. beye tebliğ dildi. : Kara Kemal beyle arkadaşlari, harbiye nazırının sabık yaveri. eti cihetine gidilmesi ve hattâ tevkif edilmesi için bir “çok teşebbüslerde bulunduklari halde, şimdi bu netice onları büs- şaşırtmış, inkrisara sevket- — Onlar, bu son teşebbüslerinin de, bu suretle, suya düşmesinden ve muarızları hakkında hazırla» dıkları plânın - kısmen olsun - iflâsla neticelenmesinden pek cid- di. bir surette endişe ediyorlar, Mümtaz beyin tahliye edilmesine çok teessüf ediyorlardı! Tahkik heyetinin bu dan sonra Mümtaz bey, artık Ya- «kup Cemil bey meselesi karşısın- da tamamile seyirci safa geçiyor, serbest bir vaziyet alıyordu, Sıra Hüsrev Sami beye gelmiş! Tahkik heyeti, Mümtaz beyden sonra gene Yakup Cemil bey ta- rafından şiddetle itham edilen 'kararın- Hüsrev Sami beyi istintak etmek | ihtiyacını duydu. Çünkü Yakup | ik Hüsrev Sami beyden işittiğini söylemiş ve Bursa seya- hatinde Hüsrev Sami beyin ken- disine söylediği şikâyet ve tenkidi tazammun eden sözleri birer bi- Ter anlatmıştı. — Yakup Cemil beyin (talibi hi kümet) teşebbüsünde kendisini ilk müşevviki olarak tavsif etti noktai nazardan mühimdi Esasen divanı harp tahkikata “başlar. başlamaz; Yakup Cemil | ve Sabancalı Hakkı beylerin tev- kifinden sonra; bunların eski ar- larını da celbetmeği lüzum- lu görmüştü, Bunlar arasında bu- İunan Hüsrev Sami beyin İzmir. den ne sun le getirtildiğini yuka- Yakup Cemil mühim itham. | lara nazaran - Hüsrev Sami beyi istintaka lüzum görünce, evvelce tahmin edildiği gibi değil, Hüsrev Sami beyin istintakından tevkif edileceği ihtimalini nazarı dikkate alarak hareket ediyordu. Bu tarihten bir gün evvel İzmi den gelerek, Yakup Cemil ve Hak- kı beylerin tevkif edildiklerini renebilen ve ancak kendisinin di- | yanı harbe sevkine sebep teşkil | edecek hiç bir hadiseye karıştığı- ni tahmin edemiyen Hüsrey Sami bey - evvelce kaydettiğim gibi - bir gece Sabancalı Hakkı beyin evinde misafir kaldı ertesi sabah erkenden kendisine bir komiser marifetile divanı harp. müddeiumumi! acaak et- mesi bildirilmişti, Hüsrev Sarıi Bey divanı harbe gelir gelmez derhal tahkik heyeti huzuruna çıkarıldı. Fakat onun © dekikaya kader Yakup Cemil be- yin verdiği ifadelere, hele hadise- nin sureti cereyanına dair bir ma- lümatı yoktu, tarihinde esrar perdesi | Yakup Cemil niçin ve nasıl öldürüldü — Muharriri: M.R. Yakup Gemilin ilk müşevviki Hüsrev Sami bey imiş! Gayri mevkuf olarak tahkik yeli huzuruna giren Hüsrev Sami beyin usulen hüviyeti tesbit edil- dikten sonra müstantik Vehbi bey zabıt kâtibine: — istiçvap fezlekesinin 168 ci sahifesini okuyunuz! dedi. Zabıt kâtibi, fezlekenin bu kis- mını ağır ağır okumağa başladı. Bu satırlar, Yakup Cemil beyin Hüsrev Sami bey hakkındaki ifa- delerini ihtiva ediyordu. Zabıt kâtibinin dudaklarından dökülen kelimeleri büyük bir hay. zetle dinliyen Hüsrev Sami bey, kendisinin hükümet aleyhinde Ya- kup Cemil beyi ilk tahrik eden bi şahıs olarak gösterildiğini görü- yordu.. Müslantik dedi — Hüsrev Sami bey, okunan bu ifadesine göre, Yakup Cemil bey sizinle beraber Bursaya git miş, kendisile orada görüşmüşsü- müz. Siz bu görüşmeler esn: ında memleketin umumi vaziyetini çok ır bir şekilde tenkit ve hülüme- #i, merkezi umumiyi şiddetle mü- ahaze etmişsiniz! Siz bu tenkitle- inizden sonra kendisine: «Asker- likten vazgeç, el birliğile çalışa- rak yeni bir merkezi umumi ile meşru bir hükümeti iktidar mev- ine getirelim!» demişsiniz. Bu tarihten sonra Yakup Cemil bey, sizin. telkinatınızdan müteessir olarak hükümetin icraatma karşı şüphelenmeğe ve husumet besle- gmeğe başlamış. Bu suretle kendi- sini ilk teşvik edenlerden biri de .. İşte okuman ifade. vin hülâsası bu. Bunlara karşı ne der Hüsrev Sami bey, gerek oku- nan Yakup Cemil beyin ifadele- rinden, gerek bu ifadeyi hülâsa eden müstantiğin sualinden kendi- sinin niçin İzmirden İstanbula ça- Bırıldığını ve nihayet ne maksatla divanı harbe davet edilerek bura- da istişvap edildiğini. tamamile anlamıştı. Mamafih Hüsrev Sa- mi bey, Yakup Cemil bey tarafın- 'dan müstantiğe nakledilen sözle- i ne inkâr etmek lüzumunu bis- , ne de tevile hayati ve zaruri set bir sebep gördü. Çünkü Bursada iken söylediği bu sözler, onun öte- denberi edindiği kanatlarının mahsulü idi, Binaeneleyh bunları olduğu gibi reddetmek çok baya- Zılık olurdu. Bu düşüncelerle Hüs- vw Sami bey, zabıt kâtibine şu cümleleri yazdırdı: Çiçekçilere ve çiçek meraklılarına Adaları Güzelleştirme cemiye- #inden: 3 ağustos cuma günü saat on sekizde Büyükadada yapıla- cak çiçek savaşı esnasında ayrıca bir buket müsabakası da yapıla- cak ve kazananlara madalyalar verilecektir. Çiçek sevgi ve mera. arttıracak bu müs; Ekmek fiatı İ İstanbul belediyesinden: İ Ağustosun birinci | itibaren ekmek dokuz kuruş on | gününden Para ve francala on dört kuruştur. i Hararet 44 derece, halk su bulmakta güçlük çekiyor Adapazarı 26 (Hususi) — Bir haftadir donum la enkennenl sıcaklar şehir halkını fazlaca bizar ettiği gibi tarlalarda orak biçen ri de çalıştırmamak- tadır. Iki gün evvel derecei bı raret gölgede 44 de kadar çık- mıştır. Şehrin hiç bir çeşmesinde su yoktur. Halk içecek suyunu temin etmek için çok müşkülâk çekmektedir. Bunaltıcı sam yelinden bunalan halk şehrin güzel havozlu par- kında ve çark suyunda akşamları serinlemek © ve banyo almakla vakit geçirmektedir. Çiftçi ve pancarcılar bu seneki mahsulden gok memnundurlar. Sulukule sahilleri > ül bal lıdır, Kıptiler artık adamakıllı göçebelikten vazgeçip bir yerde oturmağa karar vermişlerdir. Esasen dahiliye vekâletinden bütün vilâyetlere gelen bir ta- mimde çingenele, katiyen yer değiştirmemeleri, bir yerden baş- ka yere gitmemeleri bildiril. miştir. Sulukule sakinleri yalnız toz- dan çok şikâyetçidirler. Suluku- le yollarının yapılması içini be lediyeye müracaat etmişlerdir. Fakat uzun zaman müracaatlarına| bir cevap alamadıkları için kendi. yollarını kendileri yapmağa ka- rar vermişlerdir. Sulukule sokağınm öki tarafı- na ağaç fa dikeceklerdir. İleride Sulukulenin bittiği noktada bir de ki bahçe yapılacaktır. Diğer taraftan burada oturan- dar Sulukule ismini de beğenme- mektedirler, Bu isim bundan bir müddet evvel «Nesilşah» ismile değiştirilmişti. Fakat kendileri bunu da beğenmemişlerdir. Bun- 'dan dolayı meşhur ve tarihi Su- lukule isminin değiştiril i | BOREK istanbul 30 Temmuz 1934 (Akşam kapanış fiatleri) Esham ve Tahvilât Tet dahili © 4,80) İş E. Hamiline 8 — Kuponunuz 1088. |» Müessis 98 istikraz T, G Merkez Önitark 1 Bankasi m Anarlolu hisse 27,25) ..m Telefon. 1050 Mümeseii Terkos || 19— sönme Çimento” © 110 > İalihat eti, 1 İş Banka Şark > Para (Çek İlatleri ) ni 1266) Sofya 66,80) Tenm e) Ee 19.16) Tene venpae| Berlin BORAK ii Yazan, Made G0 ilana Belgrat SABZ6, Atina EDĞATE) Zi 42116 Cenevre © 24388) Pongo o SERED) Brbkeel Same) Bokreş 7966) Amsterdam 11704) Moskova 1088,76) AKŞAM KiTAPHANESİ NEŞRİYATI Kadıköyünde NET Kırtasiye mağazasında satılmaktadır. Kadiköy, Altıyol No, 1 Tel, 60523 | Eskişehire yakında güzel su getiriliyor Şehrin en işlek noktası olan Köprübaşı daha muntazam bir hale konulmaktadır Eskişehirde Eskiyehir 28 (Hususi) — Şim- diye kadar yazdığım mütaddit mektuplarda Eskişehirin (hususi hayatından, âdetlerinden bah setmiştim. Bu mektubumda oda Eskişehirin maarifi, o belediyesi ve emniyet işleri hakkında malü- mat vermeğe çalışacağım. Şehrimiz maarifi, bilhassa ilk mektepllerimizin çalışma tarzla- rı çok güzeldir. Genç ve kıymetli muallimlerimizin candan alâka duyarak çocuklarla uğraşmalrı, yavrularımıza — irfan © yolunda hiç Odurmadan © yürümeleri: temin etmektedir. Maarif mi rü Hüsnü Uluz beyin güzel ida- resi, müfettişlerimizin iyi çalış maları ve nihayet genç muallim- lerimizin büyük faaliyetler gös- termeleri talebe veliler mem- nuniyetlerini celbetmektedir. .Mekteplerimizden her sene yüzlerce talebe mezun olmakta ve bunlar ilk tahsillerini mükem- mel bir şekilde ikmal etmelete- dirler. Bu yüzden liseye tehacüm pek fazladır. Orta kısmın ilk kısmı geçen sene altı sube idi. Bu sene talebenin fazlalığı yü- zünden daha fazla olacağı süp- hesizdir. Maarif, kazalarımızda da çok ilerilemiş Bu hal, köy- lerimizde bile (gözle görülecek kadar geniş ve büyüktür, Daha ilk mektepte, hocalarının hayata alıştırarak yeliştirmeğe çalıstık- ları talebelerin; büyüdükleri za- man hiç bir sıkıntı çekmiyecek- leri şüphesizdir. Belediye işleri Son zamanlarda belediyemiz büyük işler görmeğe başlamıştır. Reis Kâmil bey: uzun senelerin hasıl ettiği tecrübesine istinaden yaptığı işlerde o muvaffak ol makta ve halkın memnuniyetini kazanmaktadır. Caddelerde si- ğıntı halindeki binalar ve dük- 'kânlar yıkılmış yerlerine yenileri yapılmıştır. Bu suretle şehrin manzarası çek değişmiş ve gü Eskişehirin en işlek bir nek das olan Köprübaşımın daha ifrağı için-ça- düz bir irat yaz asebei hususi TALEBELERE ve Tenevi Jissoları tedrisalında moi BERLİTZ Baton yaz #çik olup, m İşbu kurslar atidel Istanbul - 373, istiklâl cadd. öptedi ve müterakki taleba için yeni kurslar vücuda gelirmele suretile tmtilden istifade ol lisanlarda şimdiden başlamıştır. TÜRKÇE, FRANSIZCA, İNGİLİZCE, ALMANCA, ITALYANCA V.S. 1 Hazirandan 15 Ağustosa kadar yaz TARİFESİ Köprübaşı yeye sit binaların birine de güzeli ve modem bir halkevi binası yar pılacaktır. Bunun için nafıa ve-' kâleti bir mühendis göndermiş ve mühendis yaptığı plâni alâka) darlara göstermiştir. Binanın in şasına pek yakında başlanacak» tr. Belediyemiz sebze ve meyva- ların fiatlerini daima kotrol et- mektedir. o Sebze ve meyvaların fintlerini bildiren büyük lâvhe- lar şehrin müteaddit yerlerine asılmıştır. Bu yüzden ihtikâr yan pılmasına meydan verilmemeke tedir, Belediyemizin yaptığı büyük işlerden birisi de mezbahadır. Bugün Eskişehirde, bütün hay- vanlar mezbahada kesilmekte ve baytar tarafından önce muaye pe edilmektedir. Belediyemiz şehrin im ihtiyacı olan (su) yu da düşünmüş ve uzun araştırmalar neticesinde Kaplan- gı dağında güzel bir su bulmuş tur. Bu su da pek yakında şehre getirilecek ve halk iyi bir suya kavuşmuş olacaktır. Şehir caddelerinin muntazam ve daima temiz olması için de büyük gayretler | sarfedilmelete- dir. İstasyon yolunda bulvar in- şasına başlanmıştır. Bu cadde üzerinde bulunan ve © muayyen genişliği kaplamış olan bina ların yıllılmasına gelecek sene başlanacaktır. Emniyet işler Bir şehrin en mühim ibtiyaci şüphesiz ki emniyettir. Şehrimiz de polis vakaları pek seyrek olu. yor ve mütecavizleri de kanunun. peneçsine teslim ediliyor. Halk polis teşkilâtımıza karşi derin bir emniyet beslemektedir. Şehrimizin diğer idari işleri de çok mükemmeldi a uanbu Beledi Tepebaşı belediye | hlnbull bahçesinde ŞehirTiyalrosu eze mi alışamı saat 27de e NU com eş NN Hava yağmurlu olduğu takdirde temi siler, kışlık sahnede verilecektir. İLÂN MEKTEBİ AİLELERE 1 Anka Konya caddesi