28 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2. AKŞAM. 28 Ağustos 1934 “SON TELGRAFLAR Fransa Leh işçilerini kovuyor Varşova 28 (Hususi) — Pazar yünü Katoviçten gelen hususi bir trenle, Fransadan kovulmuş bin Leh maden işçisi buraya gelmiştir. Bunlar, Fransayı 24 saat zarfında terketmeğe icbar edildikleri cihet- le, eşyalarını beraberlerinde ala- madıklarını söylemektedirler. Ge- lecek hafta 2000 Leh işçisinin bu- raya gelmesi beklenmektedir. Leh mahafili Fransanın bu hatti bareketini şiddetle müahaze edi- yorlar. Cemiyeti akvam Avusturyaya Istikraz verecek 7 Cenevre 28 (Hususi) — Cemi yeti akvamın Avusturyaya bir is- tikraz vereceği haberi teeyyüt et- mektedir. Avusturya maliye mazırı Cemiyeti akvamın deki Şöştimanda bu istikraz için resmen müracaatta bulunacaktır. Avusturya hükümeti bu istikraz iğü esbabı mu- son iğtişaşlarını Bastırmak için birçok masraflara katlanmağa mecbur kaldığını be- yan etmektedir. Rusyaya giden askeri heyetimiz Heyet reisi Fahreddin paşanın beyanatı Moskova 27 (AA) — Türk askeri heyeti reisi Fahreddin pa- #2 aşağıdaki beyanatta bulun. muştur. Büyük Sovyet Rusyaya ilk defa geliyorum. Odesada hak- kımızda gösterilen istisnai kabul, iki millet arasndaki münasebat- #n daima çoğalan kuvveti bir kere daha göstermektedir. Eski garlık ve imparatorluk Rusya sında buna benzer hiç bir şey macveut olamazdı. Bu münase- betle, Türkiyede OM. Voroşi lofla olan çok mesut mi min hatırlıyorum. Kendisine, büyük türk ordusu namına, dos- tane selâmlarımı ve tebrikleri. mi yollarım. “Arkadaşlarım, dost memleke- €n inkilâpçi halkını, iktisadiya- İındaki yaratıcı kurüluşu ve kud- yetli . kızıl orduyu daha iyi tanı- mak imkâna malik olmakla bahtiyardır. | Moskova 27 — Fahreddin paşa- pin riyaselindeki Türk askeri he- yeti bugün Moskovaya varmışlar. dır. İstasyon Türk ve Sovyet bay- keri © garnizonu kumandanı M. Kark ile Türk büyük elçiliği, ha- riciye ve müdafaa komiserlikleri erkânı ve müdafaa mümessilleri tarafından karşılanmışlardır. 'M. Stern, ceneral Voroşilof na- mına, Fahreddin paşaya sefa gel- ,Hiniz demiştir. İstasyonda bir ih- tiram kıtası selüm resmini ifa et- miş ve askeri muzika Türk milli marşı ie enternasyonal marşını çalmıştır. ği ar polisleri Şehrimizde bulunmakta olan Macar polisleri dün Talesim Cum- buriyet âbidesine bir çelenk koy- #muşlardır. Iran hariciye nazırı Tahran 27 (A. A.) — İranın milletler cemiyeti asamblesinde baş murahhas olan hariciye nazırı Kâzimi han dün Cenevreye hare- ket etmiştir Koblans 27 (Hususi) — Alman mhuru ve başvekili M. Hitler burada merakla beklenen mutkunu irat etmiştir. Hitler nutkunda hükümetin si- yasi rogramını şöyle hülâsa et- «Harici noki nazardan mille- tin hürriyetini müdafaa, hukuku- nun müsavatını idame ve temin etmek, İ Mületimizin mevcudiyeti için, köylü, amele ve orta sınıf içini mücadele ediyoruz, İşsizlik âfatı- na karşı mücadele ediyoruz. Mil İetimizin birliği için mücadele ve müşkülâta rağmen, çok büyük mu- vaffakiyetler müşahede ve tesbit ediyoruz.» $ M. Hitler, Naziliğin putperest ihyaya çalıştığı hakkındaki tenkitleri reddederek, Alman dev- etinin kiliseye karşı tedbirler a Ismet paşa Hz. Dün Ödemişe azimet ettiler İzmir 27 (A.A.) — Başvekil is met paşa Hz., refakatlerinde Ha- riciye vekili Tevfik Rüştü ve Adli- ye vekili Saracoğlu Şükrü beyler- le vali Kâzım paşa ve İzmirde bu- lunan mebuslar olduğu halde bu sabah hususi trenle Ödemişe gel mişlerdir. İsmet paşa Hz., Ödemiste bir ge- ce kalacaklardır. Trabzon 27 — Büyük başvekili- mizin 3 eylülde Trabzonu şeref- lendirecekleri haberi bütün Trab- zon halkını sevindirmistir. Halk şimdiden sevgili başvekili karşıla- mak için hazırlıklara başlamıştır. Nüfus memurlarına ti at Ankara 27 — Dabiliye vekâ- letince hazırlanan nüfus memur- larının başlıca vazifelerini göste- rir talim name vilâyetlere gön İzmir panayırı İzmire vapurla gidecekler yüzde 40 tenzilât görecek stanbul 27 (A.A) — iktisat vekâletinin emri üzerine, İzmir panayırı münasebetile İzmire 'decek bütün yolcular, deniz nakil vasıtalarından yüzde 40 tenzilâtlı bir tarifeden istifade edeceklerdir. Bu tarife, memleketin her nokta sından İzmire gelecek yolculara gamil olacak ve 17 eylül akşamına kadar meri bulunacaktır. Orman yangınları söndürüldü Muğla 27 (A. A.) — Muğla, Fethiye, Marmaris ve Milâs or. manlarında | mubtelif tariblerde yangınlar çıkmış (ise de derhal söndürülmtiştür. Fındıklıda yangın başlangıcı Dün saat 6 da Fındıklıda AT bey apartmanında bir numarıl dairede Saadet hanım benzin ocağında çay pişirirken ocak parlamıştır. Yangının büyümesine meydan verilmeden itfaiye tara- fından bastırılmışt > buhrana çare bulmak, madığını ve almıyacağını teyit ey- lemiştir. Führer, «hayır» reyi veren yüz- de ona işaret ederek, Naziliğin, Alman milletinin ekseriyetini ka- zandığı gibi, bu ekalliyeti de ka- zanmasını bekliyeceğini söylemiş- tir, «Elde ettiğimiz en mesut netice, Sar reyiâmının tesbitidir. AL manya sizleri'vatanın mütemmi: mi olarak telâkki ediyor. Müca- izler, bazi delenize iştirak ettik. hainler müstesna olmak tana avdet azmine sadık kaldı nız. Hattı hareketiniz altmış mil yön Alman için nümune oldu.» M. Hitler bundan sonra Sarre- nin Almanyaya aydetinden sonra Alman devletine düşecek vazife- lerden bahsetmiştir; «Siyasi bakımdan, fırkaları uz- iktisadi bakımdan, reyiâmda laştırmak, Afyon iki bayramı! kutluladı Afyonda dün muazzam tezahürat yapıldı Afyon 27 Ükluşusi) — Afyon | halkı bugün kurtuluş bayramını, Afyon - Anlalya hattımın inşasına başlanması merasimile beraber par- lak bir surette kutlulamaıştır. Bu iki bayramın kutlulama merasimi- ne Antalya, Burdur ve İspartadan gelen heyetler de iştirak etmiş lerdir. Merasime saat 13,45 te Afyona giren ilk ordu kıtasının. girişini temsilen yapılan hareketle başla- nılmış ve bu kıta halk mümessil. leri tarafından karşılanarak önde halk mümessilleri olduğu halde bir müfrezemiz yolların iki tara- fını dolduran on binlerce halkın coşkun tezahüratı arasında hükü- met konağın önüne © gelmiştir. Bu merasimi müteakip Afyon me- busu İzzet Ulvi bey öz türkçe mutukla bugünün büyüklüğünü ve bu yıldönümüne kadar başarılan İşleri anlatmıştır. Müteakiben Afyon halkevi re- isi Galip, Antalya heyetinden Mu- yat bey ateşli hitabeler irat eyle- mişler ve bugünün ehemmiyetini, kaydederek şiddetle alkışlanmış- lardır, Nütuklardan sonra merasime nihayet verilmiştir. i vekili gitti Ali bey, dün akşam gitmiştir. Nafın vekili, | bazı acele işleri neticelendirdik: ten sonra tekrar şebrimize gele- | pr ri Kadastro umum müdürünün | tetkikatı Çankırı 27 — On beş günden- | beri Çorum ve*Çankırı havalisin- | 'de yapılmakta olan kadastro işle- Tini tetkik etmekte olan umum müdür Cemal bey Çorumdan Çan- kırıya gelerek bugün Ankaraya hareket etmiştir. Kadastro işlerinin bir an evvel bitirilmesi için tedbirler Bu Sahahki Telgraflar Almanlar, Sar havzasını istiyor Hitler nutkunda, Sar Almandır ve Alman olarak kalacaktır, dedi | bey idare etmişitr. 'da yüzde 99 kişinin Almanya içini rey vermesini istiyor. Bu nisbet on sene sonra yüzde yüz olmalı dır, Sarre, Fransa ile Almanya flı bir mesele oldu. arasında ihti ve öyle kalmaktadır. hallinden sonra iki memleket ara: sında sulh hüküm süerceğini ediyoruz. Bu, iki memleketi ayıran e arazi meselesidir. Halle- Meselenin şunu anlıyabilceeklerdi Halletmekliğimiz lâzım gelen iş ler o kadar çoktur ki, mücadele yerine teşriki mesaj etmemiz lâ- Zımdır. Hadiseler, tahrikât ve kin bu neticenin istihs olsalar dabi, sulhün nihayet mu- zaffer olacağını ümit ediyoruz.» Tezahürata iştirak etmek üzere 100,000 kişi gelmiştir. Büyük serit bayraklar üzerinde «Sarre, ebedi- yen Almandır» yazıları vardır. dır. Ziraat vekili Şark vilâyetlerinde tetkikat icrasına gitti Giresun 27 (AA) — Ziraat || vekili Muhlis bey Karadeniz va- purile limanımızdan geçmiştir. Vekil bey doğruca Hopaya git mektedir. Oradan Artüvin, Kars | yolile Erzurum, fına gidecek ve bu vilâyetlerde tetkikatta bulunacaktır. Van, Muş taraflarında, at ve Iğdır ramtakasında pamuk vazi- yetini ve ihtiyaçlarını ve bure- lardaki ziraat ve hayvan müesse- selerini esaslı bir surette gözden geçirecek ve Şarki Karahisar yolile Giresuna gelecektir. Vekil bey Giresunda fındık. | lar hakkında tetkikatta buluna. | cak ve mücadele vaziyetinde alman neticeleri teftiş edecektir. Muhlis bey Anadolu ajansının Giresun muhabirine gelecek se- | ne Giresunda bir fındık en sü. açılacağını ve fındık istih- salâtını çoğaltmak larla mücadelenin İâboratuvar işti Kadıköy tramvayı Dün ilk araba ! işletildi Üsküdar tramyayının Kadıkö- yüne uzatılması ameliyesi bitmiş ve dün Kadıköyünde tramvay iş iletilmesi tecrübesi yapılarak mu- vaffakıyetle neticelenmiştir. İlk decrübe tramvay arabasının Kadı- köçünde işlemesi, halk “arasında çok hararetli tezahürlere vesile ol- muştur. Tecrübe arabasım bizzat şirket mühendislerinden Hilmi Erzincan tara- laştırılacağımı söyler 1 eylülden itibaren Kadıköy #ramvayları yolcu taşımağa baş yacak ve Cumhuriyet bayramında hattın açılma resmi yapılacaktır, Maarif vekili resathaneda Maarif vekili Zeynelâbidin bey, dün Kandilli rasathanesine rek rasathaneyi gezmiş, rasathane müdürünün verdiği izabatı dinle- Boğazların tahkimi (Baş tarafı 1 inek sahifede) le harp zamanında dahi bitaraf, devletlerin harp gemileri ile ti ret gemilerinin serbestçe boğaz lardan geçmek esasını muhafaza etmektedir. Bu kayıt ise boğazlar rın kapatılmasına imkân bıral mamakta ve müdafaanın ta kabiliyetini ihlâl etmektedir. Fakat nagehani bir hücum vu- kunda ve harp zamanında bitarafların bitaraflıklarını iht Jül etükleri vakitte | Türkiz yenin mevkii gayri tabii ola caktır. Bunun için Türkiye 1914 senesinde Belçikanın uğradığı akis bete düşmemek için şimdiden bo- Zazları müdafaaya hazır bulun mak istiyor, Türkiye Cemiyeti akvam mücs- sesesine karşı şimdi beslediği fikre binaen Boğazlar mukavelesinin Boğazlardaki mürur serbestisine ve Türkiyenin bitaraflığının ihlâ- line karşı alıkâmı tazammun edeni on sekizinci maddesine yek az ehemmiyet vermekte yahut hiç ehemmiyet vermemektedir. Binaenaleyh hayli zamandan- beri Çanakkale havalisinde görü- len büyük faaliyete hayret etme- melidir. Kütahya ile Balıkesir arasında iki-sene mukaddem ikmal edilen demiryolunun esas ehemmiyeti sevkülce; Balıkesir ile Ça- makkale arasında şimdi mükemmel bir otomobil yolu vardır. İzmir - Bandırma demiryolu şimdi dev- ket tarafından alınmıştır. Her ne kadar Türkiye askerlikten tecrit €dilen mmtakada asker bulundur. maktan meranu ise de mahalli tiyaca gayri mütenasip büyük mik- tarda jandarma kuvvetleri bulun- durmaktan menedilmemiştir. Balıkesirden sahil civarında il Zar edilmiş mevkilere ağır topları getirmek ve dar yerleri torpille kapamak bir kaç saatlik iştir. Türk ordusunun en muktedir ümerasından olup birçok sene İs- #anbul kolordusu kumandanı bu- lunan Şükrü Naili paşa bir kaç hafta mukaddem Balıkesire nakle- dilmiştir. Mumaileyhini Boğazların müdafaa sistemini, harbi umumi- de bu mesele hakkında tecrübe edilen Gazinin doğrudan doğruya nezareti altında mükemmelleştir- mek vazifei mahsusasına memur bulunduğu zannolunuyor. i Diğer taraftan Boğazların Tre ya tarafından ahiren bir müfett umumilik ihdas edilmiştir. Bu va- zifeye tayin olunan İbrahim Tali beyin başlıca vezsifinden biri de yollar inşası olduğu haber veril miştir, Bu yollar şarki Trakyadan 'dahi Çanakkale boğazına asker ve topçu nakil ve hareketini ko, laylaştıracaktır. Ialyada seller idetli bir zelzele de hissedildi Roma 27 (A.A.) — Şiddetli bir fırtına; neticesinde Bolonya: da sel hasıl olmuş, sokaklarda" su yarım metreyi bulmuştur. Dok lu civarda büyük hasarat yap- mıştır. Sastelguclfoda ağaçlar ve bacalar devrilmiş ve damlar uçmuştur. Belediye dairesinin önündeki dört heykel yere düşe- Tek parçalanmıştır. Roma 27 (A.A.) — Merkezi Ponta Molide olan bir zelzele hissedilmiştir. . Zelzele mezküz mahalde billa muştur,