August 28, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

August 28, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

RM A MR ARR MMİMELAHĞİİİİNNWNWWEM Ağustos 1934 AAKŞAMDAN AKŞAMA Şantajcı gazeteler “Son günlerde hükümet, mat bust müdürlüğünün teklifi üze rine bazı gazele ve mecmualari kapattı, İşin İç yüzünü iyice bil. meyenlere ilk bakışta matbuat aleyhine bir karar gibi görüne- bilecek olan bu tedbirden dola- yı, biz gazetecilerin çok memnun olduğumuzu hemen söylemek is- teriz. Şimdiye kadar, matbuat hür Fiyetini son haddine kadar kul lanmış, politikacılık perdesi fında her türlü kepazelikleri ya zarak, hattâ muhalefet ve tenkit kisvesine bürünerek bu hakkını terbiyesizliğe kadar gi zetelerden mecmuaları kapaması tuhaf görünebilir. Bunda hayret edilecek bir şey yoktur. Kapatılan gazete mualar, sadece «ismi var cismi yok» nevindendir, arasıra beş on püsha basılırlar. Hükümetin tebliğine nazaran bunlar «memleketin mali ve ik- tisadi siyasetini | teşviş edici» meşriyatta bulunuyorlar. Bu mü- masebetle cabone ve ilân avcısı veya mec- ve şantajcı mecmua ve gazete- lere karşı açılan o mücadelenin devam edeceği» haber veriliyor, «resmi ve hususi müesseselerin de bu mücadeleye bilfül yardım etmeleri» isteniliyor. Matbuat hürriyetinin en ateşli taraftarıyız. Bu hürriyetten mem- lekete zarar değil, daima ve an- cak fayda geleceğine kuvvetle inananlardanız. o Matbuat hürri- yetini en fena niyetle kullanan. lara karşı bile, bizzat hürriyetin, şiddetten daha müessir olduğuna €n iyi misal bizim matbuat ta Tihi, matbuat hayatıdır. Fakat her hürriyet gibi, mat buat hürriyetinin de hududu ol- mak gerektir. Sokakta giden bir insanı başka bir adamın soyma- sına hürriyet namına nasıl mü #aade edilemezse, elinde matbu kuvvetli bir silâkla şu nun bunun müssseseleri soyma- sina müsaade Matbuat hü ne dere ce taraftar isek, matbuat kuvve- tinin mevcudiyetini zaruri addet- tikten sonra onun bütün fena ve muzır avakibine boyun eğil mesi lâzim geldiğine o derece inanmayız. Gazeteciliği | şantaj | vasıtasi yapanlar, dağ başında adam 80- yan, yahut gündüz banka soyan şakilerden daha şerirdirler, On- lara aman vermemek © matbuat bürriyeti, gazetecilik şeraiti içi Bu vazifeyi iyi takdir ettiğin den dolayı matbuat müdürlüği mü tebrik ederiz. o Akşamce ŞEHİR HABERLERİ Belediye intihabatı Intihap encümen- leri 1 eylülde faaliyete başlıyor Belediye intihap encümenle: seçecek olan mahalle mümessil. leri vilâyetin her tarafında tama- mile intihap edilmişlerdir. Her mahalleden ayrılan ikişer kişi ey- ülün birinci günü belediye daire- lerinde toplanacaklar ve araların- da intihap encümenlerini ayıra- caklardır. Bunun için de bu halk mümessillerine / tebligat yapıl | mıştır, Eylülün birinci gününden ren intihap eneümenleri münte- | hiplerin isimlerini gösteren defter başlıyacaklar- dır. Bu tetkikat bittikten sonra müntehiplerin defterde isimleri olup olmadığının tetkiki için veri- lecek itiraz müddetinin başlangir cı ayrıca tesbit edilerek ilân edi- | lecektir. İtiraz müddeti kanunen alı gündür. Bu alı gün içinde irazlar dinlenecek, fakat bu müddet geçtikten sonra hiç müracaat kabul edilmiyecekt İntihap hakkında belediye riya- seti halka bir beyanname neşre- decektir. Bu beyannamede bele- diye işlerinin ehemmiyetinden, belediye intihabının memleket işlerine taallükundan bahsedile- cek, ve nihayet halkın dileklerini bildirmek için bunun büyük bir fırsat olduğu kaydedilerek rey hakkını haiz olan vatandaşların bu fırsatı kaçırmamaları tavsiye edi- lecektir. Kanunen ayrı intihap encümeni ayırmak için kâfi müddet bulun- madığından intihabın bir günde yapılması için her intihap encü- meninde (intihap cüzleri) teşkil edilerek sandıkların miktarı ço Zaltılacaktır, Yumurta fiatleri Haricin talebi karşısında sandık başına 4 lira arttı nda biraz canlılık başgöslermiştir. İtalya, Almanya, İspanya piyasalarının Türkiye yumurtalarına karşı terdiği talepler, fiatler üzerine tesir yapmıştır. Bir sandık yu” murta 18 - 16 liraya satılmakta dır. Daha evvel, bir sandık yu- murta 10-12 liraya kadar düşmüş- tür. Alıcı memleketlerde İspanya umumi olarak yumurta ithalâtıni tahdit etmemiştir. Nitekim İspan- Fransadan mühim mik İn yumurta almaktadır. Bu yüzden Fas yumurtaları İspanya dahilinde geniş bir saha bulmak- tadır. AKŞA İstimlâkler kaldı Yeni sokaklar açılmaması tekarrür etti Belediyenin dört sene (evvel başladığı Unkapanı - Şehzadebaşı istimlâkinin bu sene ikmaline ça- lışılacaktı. Fakat 926 senesi tram- vay atrifesi mukavelesi feshedi dikten sonra Nafın vekâleti ile tramvay şirketi arasında yapıla» çak yeni mukavele ile yeniden hangi hatların inşa edileceği, şirketin yeni ne gibi taahl irişeceği malüm olmadığı gibi müstakbel şehir plânının ana hat- larını gösteren esaslar henüz ta- karrür etmediğinden ötedenberi düşünülen istimlâklerin şimdilik tehiri ve bilhassa emri vakiler ih- das edecek yeni sokaklar açılma» ması takarrür etmiştir. Amele kavgası Dün Paşabahçede Cam fabri- | kası inşaatında çalışan ameleden Hakkı ve arkadaşı Apdullah ara- sında bir kavga çıkmıştır. Net cede Hakkı arkadaşın bıçakla ellerinden yaralamıştır. Karıkoca kavgası Dün akşam Türbede destancı Aziz karısı Zehra ile kavga et miştir. Kavga heticesi karısını başından yaralamıştır. Felsefe kongresi Bizden bu kongreye üç murahhas gidecek Pragda gelecek ayın başında felsefe kongresi toplanacağından bahsetmiştik. Kongreye İstanbul Üniversitesi namına felsefe ordi- maryosu doktor Reinbach iştirak etmek üzere Praga hareket etmiş- tir, Felsefe muallimi Nimetullah. beyle, Üniversit Ziyaeddin Fahri bey de yarın Pra- ga gideceklerdir. Prag felsefe kongresinde, fel sefe neşriyatı sergisi de açılacak İ tr. Kongre umumi kâtipliği le. tanbul Üniversitesinden felsefe neşriyatı ve mecmualarını istemiş- tir, Bu neşriyat sergiye gönderil- miştir, Beynelmilel coğrafya kongresinde murahhasımız Gelecek hafta içinde Varşova- da toplanacak olan beynelmilel coğrafya (kongresine (İstanbul Üniversitesi namına coğrafya do- çenti Besim bey iştirak edecektir. Besim bey bugün Varşovaya gi- decektir. Mumaileyh o kongreye Türkiye coğrafyasına dair üç ra- por verecektir. Varşova beynelmilel verem kon- gresine de verem mütehassısların- dan doktor Fuat Sabit bey iştirak etmekle Amca beye görel.. | delerin daha otomobiller ve ara- | münhasıran yayalara tahsi: doçentlerinden | Yollarda izdiham Belediye eski bir projeyi tetkike karar verdi nakliye yok inden iz- bazı cad- balara ve bir kısım sokakların da dü- şünüldüğünü yazmıştık. Bu tefrik, daha ziyade şehrin kalabalık semt- lerindeki sokaklar için yapıla" caktır. Vaktile Emi de Yenicami kemerinin ya her iki tarafında bi- Ter kapı açılarak yayaların bu ka- pıdan geçmeleri ve kemer altmın münhasıran otomobil ve araba makliyatına tahsis edilmesi, yahut bu kapıların açılması kemerin mi- mari vaziyeline uygun gelmezse kemerin yalnız yayalara hasredi- lerek vesaiti nakliyenin Yenicami avlusundan geçirilmesi düşünül yordu. Fakat bilâhare bu proje terkedilmişt Haber aldığımıza göre şehirde vesaiti nakliyenin daha kolaylıkla. seyrüsefer edebilmesi ve izdihama. mâni olunması için bu projenin yeniden tetkiki muvafık görül müştür, Bu yol açıldığı takdirde Yenicamiin karşısındaki bazı dük- kânar stimlâk edileceklerdir. Ankara büyük sergisi Ankarada açılacak olan sanayi sergisine şehrimizden tirak edecek bir çok firmalar şim- diden hazırlanmağa başlamışlar- dır. Buğday, arpa Ihracat, iyi bir vaziyette | devam ediyor Buğday fiatlerindeki istikrar devam etmektedi, Son hafta içinde yumuşak buğday Fiati 5 kuruşla 5 buçuk kuruş arasında dalgalanmıştır. Ziraat bankasi ret © muahedelerinin şartları dahilinde Avrupa memleket lerine ihracat yapmaktadır. Diğer taraftan arpa ihracatı da iyi, bir vaziyet muhafaza etmek- te Klering ti- Ticaret borsası kayıtlarına gö- re, yalnız cumartesi günü. 950 ton arpa ecnebi memleketlere gönderilmişti Fiatler iyidir. Yemlik / arpa kadar yük- selmiştir. bir kaç ay evvel, ayni cins arpalar 90 para- ya kadar düşmüştü. Biralık ar- paların fiati de 3 kuruş 3Z pa- adar. Sahife 3 Tayyare cemiyetine yardım ediniz Türk milletinin deha ve feda- kârlığı ile teşekkül eden tayyare cemiyetimiz ülkemize birçok yeni- liklerle dolu tayyareler hediye et- mektedir. Tarihimizin muhtelif devirle- rinde Altaylardan başlı yana surlarına kadar i mizi cihana tanıtan bayrı bugün Tayyare cemiyeti sonsuz ha- yalarda yine hâkim kılacaktır. Çelik kartal ordularının made- ni seslerini kulaklarında en canlı bir uğultu halinde duyan bu mik letin en uzaktaki köylüsü de Türk Tayyare cemiyetini artık tanımış ve öğrenmiştir. Toprağında selâmet ve emniyet le çiftini süren Türk köylüsü vasını ve toprağını müdafaa ed. bu en son harp aletinin kıymetini ve ne işe yarıyacağını pek yakın- dan biliyor ve onun içindir Türk Tayyare cemi; nın çoğalmasına bütün varımı fe- da'etmek suretile iştirak ediyor. Kurban bayramında kurbanını, şeker bayramında fitresini, cum- huriyet bayramında da cebindeki beş kuruşunu verdiği gene bu Trük Tayyare cemiyetidir. Düşman kanadının giremiyece- ği kadar çelik kanatlarla bulutla- macak bu Türk havası Türk Tay- yare cemiyetinin yarınki nesle bi- rakacağı en büyük bir hediye ola- caktır. Hangi memleket vardır ki, bu kadar kısa bir zaman içinde başını yükseklere gururla kaldırdığı 2 man zırhtan çelikli havasının hi 'kimiyetini kazanabilmiştr. İşte bu. gurur ve şerefi bize bağışlıyan Türk Teyyare cemiyetidir. Mem- leketimizde en yeni ne varsa hep Büyük Gazinin eserinden ve ir; dından nasıl doğdu ise Türk Tay- yare cemiyeti de o Büyük Başın kalbinden ve işliyen dimi doğmuştur. Biz Türk- ler Mürşidimizin her güzel eseri- ni sevdiğimiz ve yaşattığımız gibi Türk Tayyare cemiyetini de elele ve başbaşa birleşerek bu uğurda tek bir kül halinde Türk milleti Türk Tayyare Cemiyeti; bu seni malın, senin canın, senin harp ve sulh aletlerinin başarıcısıdır. Yarının tehlikelerini di rek başının üstünde patlıyabile- cek, evini yakacak, ve teneffüs et tiğin bu temiz havayı zebirli gaz- larla dolduracak olan düşmanlar rının tayyare kuvvetlerinden faz- la ajlâhlanman için Türk Tayyare cemiyetine elini, kalbini ve serve tinden en az olsun bir parçasını ver ki: bu vatan, bu cumhuriyet payidar olsun. Kalp on kuruşluk r iskelesinde Vasil iri gişeye on kuruşluk verirken yakalanmıştır. ita tarafından İsticvap, Tİ il yl EE fem |) Klm a A Ee Ve bizde ya en olacak