28 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

28 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

28 Ağustos 1934 AKŞAM... Sahife 7 iğ LA Kal b iie e İİ mükemmeliyetten dol demiş civarında Gölcükte muhasebi ve havalisi Ödemiş 20 (ödemiş mizden) - bir haftadan beri boğucu Buralarda cake 34 dereceye çıkan hararette, za- ten çukur bir ova üzerine kuruk muş olan Ödemişte oturmak çok sıkıntılı bir hayattır. Şayamı şük randır ki gündüzün boğucu hayat geçiren Ödemişliler gok yakın gelen Gölcüğe her ak- otomobille şam gidip geceyi oralarda tabi tın bahşettiği güzellikler diyarın. da neşe içinde geçirmeleri eski bir âdet olmuştur. Ta Aydın oğulları devrinde bi. le Ödemiş henüz ova iken Birki de hükümet merkeziydi; Bi halkı yaz günleri Bozdağa göçe, ler, yazı orada geçirirlerdi. Hattâ Aydın oğullarının burada cesim sarayları bile yardı. İşte bu ana: nevi ihtiyaç bugün kı dir. ödemişliler, Gölcüğe, Birki- LL İş ban , hayret ve takdirle | ML Yukarda: Iş bankası sergisi ziyaret eden halkın tehacümü, ortada tasarruf paviyonundan bir manzara, aşağıda Iş bi km teş; pavlyonundan köşe İş bankası tarafından onuncu yıl dönümü münasebetile Galatasaray lisesi şimdiye kadar gelirimizde açılan sergilerin Bozdağ mesiresinda Udemişli gençlerden bir grup ler de Bozdağa göçmektedirler. Gerek Bozdağ ve gerekse Göle ğe muntazam şose yollarının bu- lunmasının da ayrı bir tesiri vardır. Bir kaç sene evvel ne Gölcükte ne de Bozdağda misafirlerin is- kasının sergisi mükemmeli ve en muvaffak olanı olduğuna şüphe yoktur. Evvelki gün gibi, dün de binlerce halk sergiyi akım akın ziyaret etmiş, sergide gördüğü intizam ve i beyan etmişlerdir. Gönül, halkın iktisadi "terbiyesinin tekemmül ve inkişafına hizmet eden bu sergilerin çoğaldığını görmeği arzu eder. Gölcükte çok güzel bir otel inşa edildi | modern bi Diğ 4 GENİS EMNİYET ve İTİMATLARİLE YÜKSELTEN eN rında kurulan sergi, ürehatlerini temin edecek köy evlerinden başka “bir şeyler yok- tu. Cumhuriyetin feyizlerine nail bir şekil almıştır. Gölcükte asri ötel yapılmıştır. Otel her türlü konforu havi, gelen mi- safirlerin her türlü istirahatlerini #emin etmektedi Keza, bugün 200 haneli 1,000 öyünde yeni kurulmuş bir pazar yeri, bü- | yük havuzlarla süslenmiş bir park, asri, modern bir otel bulunmak- tadır. Bozdağın Kırklar sivrisi lü hastalıkların devasını veren Kıymetli valimiz, burada 40 çocuğu besliyebilecek kamplar | kurdurmuştur. Ödem öy lerinden hastalıklı çocuklar bu- raya alınmiş, şefkatli eller elind. her türlü ihtiyaçları temin edil miş bir halde bakılmaktadır. Zayıf, fakir köy çocukları bu- ralarda mugaddi yemekler yiyor, suları içiyor, Ço- le sporla oyniyor. in kanına bir miktar daha kan ilâve ediyor. Bunu gören ve duyan kalpler ne kadar sevine- cektir! Temenni ederiz ki Tür- .kiyemizde yepyeni kurulan bu yurtlar vatanımızın her münasip köşesinde kurulsun, Bu işte öna- yak olan vali paşamıza, kayma- yurdun her türlü maddi ihtiyaçlarını temin eden Ödemişlilere candan | şükranlari- mızı sunmakla bahtiyarım ©. O, Kamımıza ve oydCorcın harphatıratı Umumi herbin esrarı 1917 nisanında yapılan taarruz harekâtına takaddüm eden muha- bere ve © müzakereleri | ve büyük bir yığın teşkil eden tah- riratı, muhtıraları ve müsvedde- leri kemali itina ile kıraat ve tet- kik ettim. Bu bi harekâtta Beler olup bittiği hakkında âdilâ- ne ve bitarafane bir intiba vere- bilmek için bunların yalnız bir bülâsasını yapıyorum. Hayati şart baskın idi Nivellenin plânının mahiyeti hakikatte ne Şimdiye kadar Alman cephesini yarmak için ya- pılan ve feci akamet ve iflâs pa- noraması arzederek insanı isyan ettiren taarruzlardan hangi nok- tada farklı idi? Askeri siyasetteki esas tebed- dül baskın unsurunda idi. Nivel- le bu âmili muvaffakiyetli | bir Aaarruzun sevkülceyşi mülâhaza- sinda esas fikir olarak tebarüz et- tirmişti. Düşman beklemediği bir cep- hede ve bu sahada hiç bir göna harekât yapılacağına ihtimal ver- mediği bir anda hücuma uğrama- hdr. Binaenaleyh düşman hücum noktasında ihtiyatlarını toplama» ğa ve hücumu püskürtecek bir va- ziyete gelmeğe bile vakit bulama- malıdır. Böyle bir noktadan düş- man hattının yarılması daha ez müşkül, daha az zayiatlı, daha kolay olur. İptidai bombardıman şiddetli ,olmalı ve lâkin az zaman sürmeli ve çok keskin bulunmalıdır. Bom- bardıman şimdiye kadar yapılan hücumlardan daha vâsi cephe üze- rinde icra edilmelidir. Lâkin esas vasfı düşmanı esas hücumun ya pılacağı nokta hakkında şaşırt. makta ve Almanları büsbütün ga- Gil avlamaktadır. Bu plânin. parlak bir sevkül. ceyşi tasavvur olduğu şüphesizdir. Hücum gene felâketli surette iflâs etti Ceneral Nivellenin hücumu ne- den garplı müttefikler için felâ- ketli bir surette neticelendi? İse de başlıca se- esnasında ta- arruzun, baskın mahiyetini tama- mile kaybetmiş olmasıdır. Halbu- ki muvaffakıyetin en büyük şartı, baskın mahiyetini muhafaza etme- bakidi. Bunda kabahat kimindir? Su- çu taksim etmek menfur bir şey- dir. Bilhassa bu meselede kaba- hatı adilâne tevzi etmek çok güç“ tür, Fakat şuna eminim ki bu de- fa kabahat her iki tarafa yani Fransızlara olduğu kadar ingiliz- lere de ve İngilizlere olduğu ka- dar Fransızlara da aittir. Fakat plânı düşmandan gizle mek hususundaki sızların dikkatsiz bilir. Baskın mahiyetinde iki mühim tir. Almanlar yeni Somme yaylasında ve başlıca İn- giliz ordusu tarafından yapılaca» Emi bekliyorlardı. Zaten Chan tillyde kararlaştırılan proje de böyle idi. Ve Almanlar bu sahada büyük bir taarruz için mutat ha- zırlıklarin yapıldığını görüyorlar- . Nivellenin hücum kütlesi ise büsbütün başka bir sahada ve Al anların kendi hatlarına hiç bir sö“let yapılmıyacağını zanneti yerde hücuma tahsis edi. Bu muharebede İngiliz ordusu- nun oynuyacağı rol Almanları cep- helerinden ayırmamak maksadi- le yapılacak gösteriş hücumundan ibaret olacaktı, Bu suretle düşman. gafil avlanacak ve ihtiyatlarını ge- niş bir sahaya dağıtmış bulunacak idi. Hakiki hücumun yapılacağı noktada ise Almanların ihtiyat kuvvetleri biç. bulunmıyacaktı, Almanların müdafaa talışidatı .Ceneral Nivelle tarafından esas hücum için intihap olunan cephe kıtası, düşman tarafından gö: izin hazırlık yapmağa mü- it idi. Bu keyfiyet Ludendorff ta- rafından kendi eserinde şu suretle itiraf ve tastik edilmiştir: «itilaf devletleri mebzul işçi kuvvetine malik ( bulundukların- 'dan yalnız Verdun cephesinde de- gil, cephelerinin büyük bir kıs- mında bir hücum için icap eden muvasale ve nakliye vesaitine ma- lik bulunuyorlardı. Binaenaleyh itilâf orduları için en kısa bir za- man içinde ve cephenin muhtelif aksamında hazırlıklarını ifşa et- meksizin tsarruzlarını inkişaf et- türmek mümkün Düşmanın sahra mü: hat ları ve tahkimatı üzerinde tayya- recilerimizin aldıkları fotoğ. ları yeni fotoğraflar ile mütema, surette kontrol ve tashih. eder: düşmanın niyet ve tasmim etti yeni hareketlerin istikameti hak- kında umumi bir fikir edinebili yorduk.» Hücum olunacak cepheye il edilen arazinin istisnai surette aris, zalı bulunduğu tastik edilmistir." Bu arazi bir müdafaa şebekesi cuda getirmeğe tabii uygunluğu bulunan bir yayla idi. Almanlar bül tün fırsatlardan istifade etmişler ve bu mürtefi zemini bütün cep-! benin en müthiş kalesini teşkil eden tahkimat şebekesi haline sokmuşlardı. zi Ceneral Nivelle bu vaziyeti tax savvur ettiği baskın hücumu için müsait addetmistir, Almanlar her iki tarafında içine girilet var iken düşmanın Alman hattının en cek müsait yerler kavi ve müstahkem noktasına hü- ım yapacağını beklemiyecekler. Binaenaleyh Almanlar bu hatti. yeniden tahkir ve takviye etmek ve arkasına topları ve ihtiyatl yığmak. tedbir almıyacaklardı. suretile hususi ihtiyati Bu suretle tepeler ve muazzam müdafaa tesisatı Almanlar yen? müdafaa hattı vücuda getirmeğe ve mukabil hücum için kâfi mik- tarda ihtiyat kuvvetleri yığmağa vakit bulamaksızın müttefikler ta- rafından zaptolunacaklı. Bunlar Nivellenin ümit ve inti- zarları idi, Fakat tahakkuku büs- Jofer ve Haig zamanında düşman kıtaatının kuvvetli ve sert adım- larının sesine alışmışlardı. Siper- lerde yapılan hafriyatta çıkarılan gürültü müsait rüzgârla fersahlar- ca uzak mesafelerden duyuluyor- du, (Arkası var) a İNME 8888899899799 ZE