28 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

28 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM 28 Ağustos 1934 Tetrika No. 292 irin suyile yazılmış, Yorgakiye gönderilmiştir. Bu su- vetle bu satırlar zâhirde gözük- mezken, bir mahlül sürülmek su- retile, yazılar meydana çıkıyordu. Bir meslektaştan diğer bir mes- lektaşa mesleki bir mecmuann gönderilmesi gibi basit görülen bu muhabere, bilâhare ele geç iş, - burada mahiyet ve faaliye- izah etmekliğim mevzu hari- ci olan - bu şebekenin delâletile Yakup Cemil meselesinin tafsi- lât da düşman eline geçmişti. Yalınız şunu kaydedeyim ki Yor- gaki İzmirde bu malümatı alınca bunu © zaman orada bulunan bir İngilize vermiş ve bu İngiliz de bu tafsilâtı Çerkes Hasan ismi de birinin uşağı Yargikiye tevdi etmiştir. Yorgiki de Dikili sahili- ne gilmiş, geceleyin fenerle işaret verince sahile bir motör gelmi ve Yorgikiyi Çıplak adaya göt Çıplak adaya gelen bir torpito (Mukarreratı Temyiziye) mecmu- asında yazılı tefsilâti Midilliye götürmüştür. Bunun üzerine bu tafsilât Midillide bulunan İn: istihbarat teşkilâtı reisi ve sabık İzmir ceneral konsolosu kuman- dan Şimit (mütarekede İngiliz se- faretinde çalışan) vasıtasile ve kablo ile İngiltereye verilmişti. İşte Yakup Cemil meselesinin 'düşman matbuatı tarafından bu suretle tafsilâtile | neşredilmesi, tayyarelerle atılan beyanmameler- le Alman askerinin kuvvei mane- viyesinin sarsılmak istenmesi ma- reşal Makenzeni bu meseleyi ya- kından takip etmeğe sevketmi; Binaenaleyh Yakup Cemil beyin aleyhinde Almanların harekete geçmesi bundan ileri geliyor ve Almanlara karşı zevahir kurtul. mak için Yakup Cemile (hiyaneti vataniye) cürmü isnat edilmek isteniyordu. va Cemille arkadaşları hak- lüzumu muhakeme kararı Fakat buna rağmen müstantik Vehbi bey, tahkikat heyetinin ka- Tarnamesini bizzat hazırlamış bu- Tumuyordu. «istanbul bidayet myahı- kemesi âzasından müstantik ve divanbarbi örfi heyeti tahkiki- yesine memur» ünvanile başta Vehbi bey tarafından imzalanan bu kararname binbaşı Rıza, yüz- başı Tursun; yüz başı Halil, zimi evvel Veli ve zabıt kâtibi Şevket beylerin imzalarını taşı- yordu Kararname şöyle başlıyordu: «lstanbulda Meserret otelinde bili #ima taklibi hükümet cürmüne müca, seret eylediği ödlimile mazmun aleyh ihtiyat binbaslarmdanı Yakup Cemil ve bu file müşareketlerinden dolayı maznuniyetleri tekerrür eden ti seniye bölük kumandanı yüz. Pası Nevzat ve İstanbul divanı harbi larından Sabancalı Hakkı ye pe Jis. müdüriyeti wmmümiyesi ikinci, şube Kasım Airlerinden » Ückünlü . İamsil Hakkı ve yüzban Yenişeheli Haydar beylerle teşkili malsusaya mene Yahya kaptan ve prens Sabahaddin beyin kâtibi Satvet Lili bey ve isim leri malüm Yabya kaptanın maiyetin teşkil. eden eabaş beklarında icra kı man tahkikatı Sıtintakiye © meticesin deriz “ Mtihat ve Terakki tarihinde esrar perdesi | Yakup Cemil niçin ve nasıl öldürüldü Muharririz 28 Ağustos 1934 M.R. e ki demeden sonra Yakup Cemil be- yin nasıl fırka kumandanlığına tayin edilmediği için mufassal ola- rak ve harbin fena gitmekte oldu- Zu ileri sürülerek sulhu münferit yapmağa ve yukarıda verdiğim tafsilâtin aynı hülâsa edilerek ma- sal itilâf devletleri lebine ve ni yet (Taklibi hükümet) e ka verdiği izah ediliyordu. Bundan sonra Nevzat beyin bomba ve silâh, Murat beyle Yah- ya kaptanın bu silâhları kullana- cak eşhası temin ettikleri ve Me- serret otelinde toplanarak Babı âliye hücum ile vükâladan muke vemet edenleri ve hususile harbiye mazırını itlâf etmeğe karar verdik- leri anlatılıyor, fakat bu ictimaın suya düştüğü kayıt edilerek maz- nunların ve şahitlerin ihbar ve şe- hadetleri ve silâhlarla bombaların ele geçmesile ihtilâl hareketinin sabit olduğu tasrih edildikten son- r (Devamı var) Mesut bir evlenme Bahriye evrak müdürlüğünden mütekait merhum Ahmet Vasıf beyefendinin. kızı Feriha hanım ile Sümer Bank memurlarından baktriyolor doktor İbsan Sami beyefendinin oğlu Riza İhsan be- yin. düğünleri evvelki gün To- katliyan salonlarında icra olun- muştur. Bu mesut merasimde memleketintizin çok yüksek ve güzi- de hanım ve beyefendileri iştirak buyurmuşlardır. Tarafeyne saadet temenni ederiz. Kubilây Abidesi Corhuriyet Halk Fır bul Vilâyet Merkezinden: Menemende Ayyıldız tepesinde Kubilây dökümü 25/8/934 cumartesi başlıyarak on gün sürümü eksiltmeye çıkarıl- mıştır. Eksiltme kapalı zarf yolu ile yapılacaktır. Zarflar Eylülün beşinci günl saat Onbeşte C.HF, Istanbul vilâyeti idare heyeti “merkezinde açılacaktır. Figürün maketi Istanbulda Cerrahpaşada Bulgurpalastadır. Eksiltmeye gir- mek isteyenler fenni şariname ile mukaveleyi okumak için cuma- dan başka her gün saat dokuz dan onsekize kadar Istanbulda CHEF. Istanbul vilâyet idare heyetine başvurabilirler. Olüm Eski emniyeti umumiye mü- dür muavini, İzmit pirinç fabri- kası sabibi Ihsan Şakir bey evel ki gece vefat etmiş ve cenazesi dün kaldırılarak Karacahmette defnedilmiştir. . Ailesine taziyet beyan ederiz, sı İstan» Beyoğlunda kiralık apartımar İstiklâl caddesinde Şık sinema karşısında 156 No.li İstiklal aparlımanında bir daire kira liktir. Görmek için kapıcı kiralamak için Bahçekapıda Taş Han 29 No. müm Em: lâk Acentesine müracaat. Istanbul belediyesi Şehir Miyatrosu “Tepebaşı. belediye babçesintda Perşombo akşamı saat 21,30'da Yalova Türküsü 80 Ağı 3 perde Son yunan ihtilâl teşebbüsü (Bap tarak 1 inci shifede) raflı ve daha geniş bir mikyasta hazırlanmış, auikastçılar, cebren | hükümeti ele almak için hiç bir tedbiri ihmal etmemiş Taklibi hükümet teşebbüsünün elebaşılarını, Plâstiras darbci hü- den sonra, mevkli iktida- ra geçen şimdiki hükümet tarafın- dan terdedilen Venizelist ve Plâs- tirasçılar teşkil ederler. Bunlar | arasında, ceneral Skandalis, Ve- hosla, gene mütekait miralaylar- 'dan Diamesis, Zervas ve saire bu- lunmaktadır. Suikastçılar, bu yeni isyanı ha- n, her şeyden evvel, Ati- nadaki nümune efzon taburile, | zırhlı otomobiller kıtaatını ve za- bitlerini elde etmeğe çalışmışlar- dar. Bu iki cüzütam elde edildikten sonra isyan ayni gün ve saatte | Atinada ve Selânikte patlak ve- | İrecek, suikastçılar Avusturyadaki Naziler gibi nezaretleri basarak emellerinin tahakkukuna en bü- yük engel addettikleri harbiye nazırı ceneral Kondiliş ile bahri- ye nazırı amiral Haci Kiryakos ve bülkkümet fırkasının en müfrit ve Venizelistlere karşı azami şid- detle hareket edilmesi noktai na- | zarını terviç eden ziraat ve hava | mazırları M: Teotokis ile Rallis ile | wmüstakiller fırkası reisi ceneral Metaksas ve Atina kolordu ku- mandanını öldüreceklerdir. Suikastçıların ihtiyat ve yar dımcı kuvvetlerini Anadolu Yu- nan ordusu esbak başkumandanı .ceneral Papulasın icabında cum- huriyet rejimini kraliyet taraftar- larına karşı müdafaa etmek için teşkil etmiş olduğu cumhuriyet birliği tşkilâtann mensup kam mu- hacirler teşkil edeceklerdi. Bunlar ihtilâl patlar patlamaz, silâh ve mühimmat depolarını kı. | tarak orada mevcut silâh ve cep- haneleri alacaklar ve hücum ta- burları teşkil ederek ihti yar- idım edeceklerdi. | İhtilâl, muvaffak olduktan son- ra bugün Fransada bulunan ce- Atinaya dönerek edecek ve dokuz. kişilik bir ihtilâl komitesile be- raber memleketi idare edecek idi. Hükümet, bu tertibatı evvelden haber aldığı cihetle, suikast reis- lerini gizlice tarassut altına al gunu görünce | rak bunları birer birer yaka- | lamiş, ve aralarında imzaladık- ları protokolu da elde etmeğe mu- vaffak olmuştur Venizelist gazeteler, bütün bu delillere ve yakalanan küçük rüt- | beli zabitlerin itiraflarma rağmen, bu suikastin mürettep ve harbiye nazırı ceneral Kondilisin dikti #örlük emellerini ve tertiplerini gizlemeğe matuf olduğunu iddia eylemekte, işin içyüzü hükümet ta- rafından söylendiği şekilde olma- dığını ileri sürmektedir. Bugün Yunanistanda ve bil hassa Yunan ordusunda bir ikilik mevcut olduğu, bütün teşebbüs- lere rağmen hükümetle muhalif fırkalar arasında bir anlaşma ze- | mini mevcut bulunamadığı mu- hakkaktır. İki taraf arasında, bir anlaşma zemini / bulunamadığı takdirde, bir gün komşu devlet memleketin de ihtilâl kazanının parlaması ih- KA İ meydanına daireler çizerek ya- Buzlar üzerinde 60 gün Çelyuskin vapurunun heyecanlı sergüzeşti Gözlük kullanmağa imkân yok. Camlar, derhal kalın bir buz tab: kasile örtülüyor. Binaenaleyh yi zümü, bir tilki derisi parçasile ört- eğe mecbur kalıyorum. Havalandıktan iki saat sonra, buz dağları arasında siyah bir dü- manın yükseldiğini gördüm. Ar- kadaşlarla beraber, siyah duman- ların geldiği istikamete dikkatli baktığımız zaman, büyücek bir ev şeklini gördük. Ayni zamanda sağda, kazaze- delerin buz tabakası üzerinde ha- zırlamış - oldukları tayyare mey- danını ve tayyareci Babüşkinin tayyaresini ve bize işaretlerde bulunan üç kişi gördük. Nihayet yaklaştık, bangizin üzerine ya- vap yavaş inmeğe başladık. Buz. ler üzerinde hazırlanan layyare vaş yavaş yaklaştık. Çelyuskin tayyare meydanın- da bir çadır altında oturan üç Kişi bulduk. Bunlar, bizim mu- vasalatımızdan çok sevindiler ve bize sıcak kakaolar ikram ettiler. beraberimizde götürdüğümüz etleri, telsiz istas- yonu için lâzım gelen akömolâ- #örleri, lambaları, kürek ve sai- reyi onlara teslim etlik. Muvasalatımızdan 30 - 40 daki- ka sonra profesör Şmit muavini- le beraber yanımıza geldi. Heyeti seferiye reisine. seyahatımız. ve kendilerini kurtarmak için hazır ladığımız plân hakkında izahat verdik ve muhabere şifresini de teslim etik, tekrar geldiğimiz za- man kendilerine neler getirmek lâzım geldiğini sorduk. Avdette yanımıza on kadm ve iki çocuğu alıp götürmemizi kararlaştırdık. Kadınlar ve çocuklar tayyareye indiler. ve bangiz üzerinde ka- lan kocaları ve arkadaşlarile he- yecanlı bir suretle vedalaştılar. | Biraz sonra buz dağları arasın. | den uçuyordu, Wellen tayyare meydanına dönd zaman hararet sıfırdan 33 derece aşağ da idi. İmza: Lâpidefski» Tayyareci Löpidefski bu ceve- lâmını inanılmıyacak derecede fena hava şartları altında muvaf- fakıyetle bitirmişti. Rus tayyare- cisi, siklenlar arasından uçmuştu. | Sonra mütemadiyen ve yer değiş- tiren buz dağları arasında inmeğe | bir. yer bulmak ta çak müşküldü. | Kazazedelere Ufak bir ihtiyatsızlık fena bir manevra hem tayyaresinin par- çalanmasına, hem de rakiplerinin telef olmasına sebebiyet verebi- Sonra Lâpidefskinin bin- diği tayyarenin büyüklüğü hase- bile ağır olması da ikinci bir zor- e yanlız i Tayyareci Lâpidefskinin bu ems çeti, Sovyet Rur uyandır» mıştı. Halk arasında şöyle muha-), vereler cereyan ediyordu. iz — Lâpidefskinin muvaffakiyes' tini işittiniz mi? — Evet, evet! — Tebrik ede Daimi kar kasıtgalarının mer- 'kezi olan Wellen burnu, kazaya uğrıyanları kurtarma merkezi tihaz edilmişti. Wellende Avrupalı ve yerli ol." mak üzere 300 nüfus vardır. Fa- kat tayyareci Löpidefskinin Bans giz üzerinde vaki olan muvaffakıs yetli uçuşundan sonra nüfusu on iki kişi daha artmıştır. idefskinin tayyaresile Çel- yuskin kampından getirilen k: dınlar ve çocuklar, Wellenin en iyi evlerine yerleşlirilmişlerdir. Çel- yuskin kampından kadınlar ile çocukların kurtarılmasından yirmi dört saat sonra kazazedeler, buz ların hücumuna uğramışlardır. Filhakika profesör Şmit alti" martta çektiği bir telsizde EN kiz «Karargâhta büyük ve derin getlaklar hasıl olmuştur. Buzlar, »rlerinden kop- makta ve yer değiştirmekte devam ediyorlar. Geceleyin kazazedeler- den yarısının ikamet ettiği baraka, ikiye ayrılmıştır. Kadınlar. ve” gocuklar. evvelce bu barakada oturuyorlardı. Baraka içinde otu- Tanlar, hiç bir telâş ve korkuya kapılmadan, barakanın kapı açarak dışarıda, buzların üzerine fırlamışlardır. Buzlar da tekrar sıkışınca, barakanın ikiye ayrılan * kısımlarına tekrar yerleşmişlerdir. Mutfak ta iki kısma parçalanmış- tır, iki kısım arasında 50 metrelik bir çukur vardır. Bütün bu hadi- seler, bizi asla korkutmuyor.» © Şiddetli kar kasırgaları, tayya- reci Lâpidefskinin kazazedelerin imdadına koşmasına mâni oluyor- du, — Mabadi var — Yazan: Türkün en şanlı Her Türkün elinde bulunması lâzım bir kitâp İSTİKLÂL SAVAŞI NASIL OLDU M.ŞEVEİ 30 AGUSTOS Perşembe günü her yerde bulunacaktır İki renkli, güzel bir kapak içinde Renkli haritalar - 14 büyük forma Fiyeti: 80 kuruş AKŞAM KİTAPHANESİ 121, Ankara caddı yıldönümü olan tanbul