12 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Mısırda büyük bir faşist hareketi başlamış Mısırda da Iraktaki gibi bir hükümet darbesi olmasından korkuluyormuş Paris 11 (A.A) — La Republigue ga zetesi, Mısırda bir faşist - hareketi mevcud olduğundan, gayesi başvekil Yıhas paşayi devirmekten ve Mısıra tam bir istiklâl vermekten ibaret bulunduğundan bahsetmektedir. Bu gazete, faşist hareketin Kahirede hergün biraz daha terakki etmekte olduğunu çünkü «mavi o gömleklilerles «yeşil gömleliklerr in nasyonalist fırkayı Mısır - İngiliz munhedesini imralamak suretile memlekete ( ihanet etmiş olmakla itham eylemekte olduklarını ilâve etmektedir. Faşistler, bu e yy ya yemi istemektedirler. Gazeteler, Irakta vukun gelmiş olan hükümet darbesi gibi bir darbe ve karşı gayet dikkatli bir siyaset takibi suretile bütün şimali Afrikada gitgide artmakta olan Arap iltihadı tehlikesisin önüne geçmelerini ihtar etmektedir. Dün Edirnenin bir kaç mahallesini su bastı Edirne 11 — Birkaç gündenbeti | kalma uğrmmış, Karsağaçis Edirne yüzünden nehirler | arasındaki münakalât durmuş, ve bu başlamıştır. Meriç nehri | yüzden bu sabahki Edime treni ha- sile meşgul olmuştur. İnsan ve hayvan» ca zayiat yoktur. Belediye felâketze- ğe başlamıştır. 'delere yardım ediyor Sular mütema- diyen çekilmektedir. Filistinde karışıklık büyümeğe başladı Çapulcu çeteleri köylere hücum ederek buldukları para ve hayvanları alıyorlar Kudüs 1l (A.A.) — İngiliz tahkik komisyonunun buradan ayrılmasından Dün Sanar mımtakmmnda bir takım fanrrunlar yapılmış olduğu baber yerilmiştir, Bu muntakada bilhassa Guivathada mevkiindeki çifcilere karşı Mir eğe üren BERNA ğe YE MADEN. Çete, bu mevkie Üç taraftan taarruz etmiştir. Çete efradı, süt taşımakta olan üç kanyonu tevkif etmiştir. Haydudlar Arap kasabalarını da ihmal etmemektedirler. Yirmi kadar si- Mâhlı adam, Kudüs civarında hakiki tir yağmacılık yapmışlar ve talah yap- tıkları kasabalarda halkım ellerini, kollarını bağladıktan sonra hayvanlarını sürüp götürmüşlerdir. Romanya Şarki Akdeniz Yugoslavya misakı Bir Yugoslav gazetesi |Çıkan haberler İtalyada eski Rumen başvekiline tekzib edildi hucüm ediyor Belgrad 12 (Akşam) — Politika gar setesi dün mühim bir makale neşrete miştir. Hükümet mahatili tarafın- dan ilham edildiği tahmin olunan bu makalede Romanya âyanından eski başvekil M. Yorganın âyan meclisin- deki nutku tenkit ediliyor. M. Yorga nutkunda Yugoslavyanın harici politikasına hücum etmişti. Po- Mika diyor ki; #Yugoslavyanın harici politikası AL man dostluğuna istinat etmiyor, milli menafie milsteniitir. Yugoslaryanın faşist hükümetlere teveccüh ettiği doğ. ru değildir. Macaristanla ayrı müzü- di: kerede de bulunmuyor. M. Yorganın |“ Roma 11 (A.4.) — İtalyanın şarkt Akdeniz için umumi bir yardım ve ade- mi tecavüz misakı hakkında tetkikatta| bulunmakta olduğuna dair olan haber-i ler tekzip edilmektedir. İtalyanın umumi misaklara aleyhdar| ve iki cihetli misaklara tarajdar oldu- ğu hatırlatılmaktadır. Atinada ihtilâl çıkmadı Atina 11 (Hususi muhabirimizden) -| Belgradda çıkan Politika gazetesi Yu- nanistanda ihtilâl çıktığını ve birçok kimselerin tevkif edildiğini yazmak- Vilâyat partı kongreleri , Müahid mebusların iştirakile dün bir toplantı yapıldı Ankara 11 (Telefo) — Bugün saat 11 de Parti genel sekteterliği binasın- | da genyönkurul üyeleri ve vilâyet kongrelerine müşahid olarak gönde- rilen saylavların da iştiraki ile bir toplantı yapılmıştır. Bü içtimada müşahid saylavların vilâyet kongreleri hakkındaki rapor- ları ve şif&hen verdikleri izahat üze- rinde müzakere cereyan etmiştir. Müşahld Omebuslar raporlarında olduğu gibi şitahen de bu sene vilâ- yet kongrelerinin umumiyetle tüzü- ğe ve parti mevzuatına uygun ola- rak.cereyan ettiğini, dilek ve şikâyet- lerin açık ve serbest olarak görüşü- Tüp gerek mahalli işler ve gerek hü- kümet merkezini ilgilendiren dilek- ler hakkında kararlar alındığını s6 çimlerin serbest olarak yapıldığı ve valilerin parti başkanlıklarına tayin edilmiş olması hususunun müsbet ve faydalı neticeler vermiş olduğunu bildirmişlerdir. Parti genel (sekreterliği müşahid raporlarında mevzuu bahis edilen meseleler ve bakanlıkları ilgilendi- ren dilekler hakkında icab eden ka- rarları alacak ve teşebbüslerde bulu- nacaktır. Denizcilerin tekaüdlüğü hakkındaki kanunun birinci müzakeresi bitti Ankara 11 (Telefon) — Meclis bugün! Fikret Sılayın başkanlığında yaptığı toplanlıda askeri memurlar hakkin- daki kanunun beşinci maddesinin tefsirine aid kanun lâyihasını müza- kere ve kabul etmiştir. Deniz yolları ve Akay işletmeleri fabrikaları havuzlar ve klavuzluk müdürlüklerile devlet reisine aid de- niz vasıtaları memurları ve gemi adamları hakkındaki tekaütlük ka- nunünun geri kalmış olan maddele- ri de okünarak kantınun birinci mü- zakeresi ikmal edilmiştir. Meclis yarın da toplanacaklır, Bursa Osmanlı bankasını soyanlar İki suçlunun dün muha- kemelerine başlandı Bursa 11 — Beş sene evvel buradaki Osmanlı bankasını soyarak 3450 lira alan İnegöllü Süleyman ve Ahmedin muhakemelerine bugün ağırcezada . Salon çok Kalabalıktı, Ev- velâ okunan kararnamede Süleyma- nın İstanbulda terzi Vasilden bir yüz- başı elbisesi ve bir serpuş tedarik et- tiği, Ahmedin de bir nefer elbisesi ala- rak Bursaya gittiğini, suçlular bu su- retle hazırlandıktan sonra bankanın yanındaki Orhan camiinde bu elbise leri giyerek ansızın bankaya girdik- leri yazılıyordu. Reis isticvaba başladı. Suçlular in- kâr ettiler ve karakolda polisler tara- fından zorla söyletildiklerini iddia et- tiler, Muhakeme , şahitlerin dinlenmesi için yarına kaldı. Yarın 12 şahit din- Jenecektir. Lise ve orta mekteplerden yetişen talebe Ankara 11 — Maarif vekâletinin yaptığı bir istatistiğe göre Cumhu- riyetten sonra lise ve orta mektepler- nutku için ağır bir hatadır denilebilir.» — İşte., dedi. Görüyorsunuz. Ne ihti- lâl var, ne tevkifat. sür ap letanbul telefon şebekesinin |Resmi verilmeksizin görmrükten| © gışımak Je "Ben yarin ta tevsii geçecek sanat eşyası bir fırtına hüküm sürmüş, bazı evle Ankara 11 — Nafış vekâleti İstan- Ankara 11 (Telefon) — Küçük sanat| rin kiremitleri uçmuştur. bul telefon şebekesinin tevsti için ha- | erbabı muhacirlerin beraberlerinde ge- lr a sırlanan üç projeyi tedkik etmek üze | tirecekleri ve getirdikleri 6000 liraya Sıhhiye vekili geldi te bir komisyon teşkil eylemiştir. Ka- | kadar sanat eşyaları gümrükten re. | — Sihhiye vekili. Refik Seydam dün bul edilecek projenin tatbikine hazi- erden sı yaşamaktır. WU ALARM m ay den yetişen talebe yirmi misli art- mıştır. Müstemleke işi hakkında konuşmalara başlandı Alman sefiri dün lord Halifaks ile iki buçuk Londra 12 (Akşam) — Almanya- İ nm Zondra sefiri M. Ribbentrop dün akşam saat 16 da hariciye nazır vekili lord Halijaksı ziyaret etmiş ve tri bu- | çuk saat kendisile görüşmüştür. Al | man sefiri çıkarken beyanatta bulun- | mamıştır. Resmi mahgfü birçok mevzular hakkında görüşüldüğünü, M. Ribben- İyopun. hükümetinin noktai nazarını anlattığını söylüyor. - Fakat tajsilği vermiyor. M. Ribbeniropun, bu konuş- maların pek ziyade mahrem tutulma- sını istediği söyleniyor. FRANSIZ MÜSTEMLEKÂT NAZIRI- NIN BİR SÖZÜ Berlin 12 (Akşam) — Fransa müs- temlekât nazırı M. Moutet bir mil- letin iktisadi inkişafı için müstemle- keye ihtiyacı olmadığını söylemişti, Suriye heyetinin Paris seyahati Saint Brice diyor ki: “Suriyenin manevrasına uymakla herkesin hoşnudsuzluğunu davet etmiş oluruz,, Paris 11 (A.A) — Saint Bricele Journalda diyor ki: Suriye heyetinin mantıkan Parise değil Cenevreye git- mesi lâzımdı, Sancak statüsünü anahtarlariyle tesbit eden Cnevredir, Sandler raporundaki plânı tamamla- mak ona düşer. Konsey kararının Fransa - Süriye muahedesinde istil- zam ettiği tadilâtı Suriyeliler katiyen kabul etmiyorlar, İstedikleri bir sıra metalibatlan bir tanesi .yoktur ki Cenevrede- kabul edilen muhtariyet prensibiyle taban tabana zıd olmasın. Suriye İle hazırladığımız Türklerle bozmuştuk. Ayni usule devamla ak- sini yapmak mevzuu bahis olamaz aklımızı başımıza almanin sırasıdır. Suriyenin mahevrasına, uymakla” her- kesin hoşnutsuzluğunu davet etmiş oluruz. SURİYE HEYETİNİN PARİSTEKİ TEMASLARI “Paris 12 (Akşam) — Bir kaç gün evvel buraya gelen Suriye heyeti dün ! hariciye nazım M. Delbosu ziyaret ederek İskenderun sancağı teşkilâtı Şer kanunu hakkında, görüşmüş- Çimento ve ve tuğla Ne gibi evsafı haiz olacağı tayin ediliyor Ankara ii — Memleketimizde imal edilen : çimentoların kalite itibarile bozuk olanlarına sık sık tesadüf edil- diğinden Türkiyede Kullanılacak çi- mentonun asgari evsafının tayinine Tüzum görülmüştür. Hariçten gelen çimentolar da bu asgari. evsafı haiz olacaktır. Memleketimizin muhtelif yerlerin- de ayrı ayrı boyda tuğlalar yapılma- sın da önüne geçmek için tetkikler aktadır. Gerek mukavemet, gerek ebad itibarile tuğlaların haiz bulunması lâzmgelen evsaf da tesbit edilecektir. Istanbul defterdarı Ankarada maliye müsteşarı İle görüştü Ankara 11 (Telefon) — Dün bura- İya gelen İstanbul defterdarı B, Kâzım, bugün Maliye müsteşarı B. Palk ile u- zun müddet görüşmüştür. Bu görüşme de Maliye vekâleti eski hukuk müşaviri B. Salâhaddin de bulunmuştur. Öğrendiğime göre, defterdar B. Kâ- um İstanbulda tasfiyeye tabi tutula- dalma bh iye LİR saat görüştü Berliner Tageblat, ikinci derecede bü- yük müstemlekeci bir hük müstemlekât nazırının bu söz! şiddetli hücum ediyor. Paris 11 (A4.A.) — Tabouiş, Oeuvre gazeli Y M. Baldvin, Alınanyayı büyük Britan- ya aleyhinde bir tecaviz siyaseti takip etmeğe sevkelmemek için Alman mtü- messilini mülâyemetle dinlemesi için lord Halifaz'a talimat vermiştir. Bununla beraber lord Haifa, İngi- Hz öfkâr umumiyesine Almanya ile gö- Tüşmelerine devam etmekte olduğu intibamı vermekle beraber kralın taç giyme merasimine kadar müsbet hiç bir şey yapmıyacaktır. Panikotta istifa edecek olan M. Bald- vin, Berlin hakkında mühim bir karor ittihaz etmek niyetinde değildir. darı Gen ss Ihracat tacirleri- mizin zararları Malların bedelleri eski kıymet üzerinden ödenecek Ankara 11 (Telefon) — Fransi» Frangının altın esasından ayrılışmı müteakib Holanda İtalyan İsviçre ve Çekoslovakyanın paralarını kıymetten düşürmeleri yüzünden ihracat tacir- lerimiz büyük zararlarla karşılaşmış bulunuyorlardı. Bu vaziyet karşısında başlıca bir ihracat merkezi olan İzmir ihracat- çılarından mürekkep bir heyet, eko- nomi bakanı Celâl bayarı ziyaret ede- rek bazı memleketlerin para kıymet- lerini düşürmelerinden doğan netice- leri izah etmişlerdi. Haber aldığımı-2 göre yukarıda zikrettiğimiz memleket paralarının düşürülmesinden önce yo- la çıkarılmış olan malların bedelleri eski kıymetleri üzerinden Cumhuriyet Merkez bankasına ödenecektir. Buna karar verilmiştir. Para kıymetlerinin düşürülmesin-” den önce aktedilmiş olan kontratla- rm fiata taalluk eden kısımları yeni para kıymetlerine göre düzeltilmedik- çe tüccarlarımızın bu kontratlarını Mia etmemekte serbest olabilecekleri alâkadarlarca ileri (sürülmektedir. Pilhakika bir çok memlekewer mah», kemeleri bu kabil vaziyetleri mücbir. ve önceden tahmin edilmemiş bir yeni sebeb addederek bu mukavelelerin ye» ni vaziyete intibak ettirilmesini kabul etimş bulunmaktadırlar, ... Polis inhale Polisler altı senede ev sahibi olacaklar Polis yardım sandığında biriken paralarla İstanbulun münasip bir semtinde bir polis mahallesi teşkil kararlaştırılmıştır. Bu mahallede üç odalı ve konforlu evler yapılacak, po- Eslerin aylığından her ay bir miktar kesilerek altı senede ev sahibi olma- Yarı temin edilecektir. Binaların 1800 liraya çıkacağı an. Jaşılmıştır. Yalnız evlerin arsaların hükümetin vermesi lâzımgelmektedir. Polis yardım sandığı toplanlasındâ bu hususta görüşmeler olacaktır. Milletler cemiyetinin istediği memur Ankara 11 — Milletler Cemiyetinin. içtimai işlerine bakan servis için bir memurun namzed gösterilmesi isten- mişti. Vekâletler namzedlerini tesbi- te başladılar. Adliye vekâleti $ nem» zed göstermiştir. Bunlar İstanbul bi- rinci ticaret relsi Faik Yörükoğlu, Üs- küdar hukuk hâkimi İren Güroğ-