12 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Şubat 1937 —— AKSAMDAN AKŞAMA, En iyi, en ucuz «En iyiyi en ucuza mal etmek» ka- idesi ticarette ve sanayide ne yenidir, ne de bizim icadımız olacaktır. Bütün dünya memleketleri, satın alma kabi- liyetinin azaldığı bu devirde ve ce hennemi rekabet karşısında daima daha iyi, dalma daha ucuz mal yap- mayı ve mahsul yetiştirmeyi ticaret ve sanayi kitabının boş sahilesine yazmışlardır. Teşekküre şayandır ki sanayi ha- yatma yeni girdiğimiz bir zamanda hükümet bu düsturu şimdiden tatbi- ke başlıyacaktır. Çünkü milli sanayi memleketin yükselmesi için ne kadar zaruri olursa olsun, bugünkü iktisa- di şartlar içinde, devlet kuvvetile da- hi en fena ve en pahalı malları, daha İyi ve daha ucuz mallar karşısında Piyasaya uzun zaman kabul ettirme- ğe imkân yoktur. Sırf kuvvetli devlet himayesine dayanarak yaşıyan sana yi devri artık geçmiştir. Çünkü, bu sistemin yaşadığı bir asır önceki tica- yet usulleri ve iktisadi şartlar bugün bambaşkadır. Bu hakikati ilk gündenberi bildiği içindir ki gerek Başvekil, gerek İkti- sad Vekilimiz mil sanayiin az za- manda bu ağır himaye yükünden kurtularak kendi kendisini idare edecek vaziyete gelmeleri lüzumunu her nutuklarında müdafaa etmişler. dir. Yeni hazırlanan kontrol kanunu, sanayide maliyet fialini indirmek için hükümetin - şimdilik - devlet iştiraki olan müesseselerde lâzım gelen ted- birleri almasını mümkün; kılıyor. Uzun zaman milli Türk sanayiinin diş piyasalarda safış pazarı arama- sına Tüzum olmıyacağı tabiidir. Onun için Türk mamulâtının başka memle- ketlerde rekabete girişmesi değil, iç Pazarda çok ağır bir vergi şeklini ak maması lâzımdır. Yapılacak ilk şey İsrafın önünü alk mak olacaktır. Yüksek maaşları, ida- re meclislerini kaldırmak, bilhassa devletçilik rejiminde sermayenin his- sesini çok azaltmak buna mukabil iş- çinin teknik kabiliyetini en kısa za- manda yükselimeye çalışmak, alına- cak tedbirlerin başında geliyor. İçerde yapılan bir malın dışardan gelecek mallara nazaran çok daha pa- halı olması, her türlü sun'i tedbirlere rağmen, yaşaması güç bir vaziyet ol- duğu gibi, ihtiyacı geniş fakat satın alma kabiliyeti o nisbette dar, fakir bir kitlenin medeni seviyesini ebedi- yen geride bırakacak bir vaziyetdir. Bunun içindir ki hükümetin bu ye- nİ kararını milli sanayiin İnkişafına hizmet edecek çok mühim bir tedbir larak alkışlarız. pr Harab sebiller Dolmabahçede, Çarşıkapıda, üniver- site karşısında ve Nişar.ca karakolu ö- nündeki sebillerin gayet berbad bir halde bulunduğunu gören müzeler idari resi, bu sebillerin harap vaziyetlerini gösteren fotoğraflarını çektirmiş ve Maarif vekâletine göndermişti. Maarif vekâleti, bu sebillerin hüsnü muhafa- zâsı ve harabiden kurtulması için ma» arif bütçesine tahsisat koymağt karar vermiştir. Iskenderiye ticaret ataşesi pazartesi günü gidiyor İşkenderiye ticaret ataşesi Sıtkı Nem. li dün tacirlerle temasa ve dileklerini dinlemiye başlamıştır. Ataşe bugün de temaslarına devam edecek ve pazarte- di günü İskenderiyeye gidecektir. , AKŞAM İyi bir karar Üniversite ve lise talebesine paso veriliyor Nafıa vekili Ali Çetinkayanın bundan, bir müddet evvel şehrimizdeki tedkik- leri esnasında orta mektep, lise ve Üni- su verilmesi mevzuu bahis olmuştu. Bu meselenin katiyet kesbettiği ha- ber veriliyor. Nafıa vekâleti imtiyazlı şirketler başmüfettişliği bu hususta tramvay şirketile temaslar yapmış ve vekâletin emrile pasoların 1 marttan itibaren kullanılmıya başlanması ka- Tarlaştırılmıştır. Talebeler şirkete mü- racaat ederek pasolarını çıkartacak lardır. Nafıa başmüfettişliği ile tramvay şir keti arasındaki müzakereler neticesin- de verilen kararlara göre talebeler is- tedikieri hatlarda seyahat edemiyecek- ler, yalnız devam ettikleri mekteplerle semtleri arasında paso kullanabilecek; lerdir. Talebelerden yüzer parş ücret almaeaktır. Bina ve arazi vergilerine aid masrafları idarei hususiye Bina ve arazi vergileri, idarel husu- siyeye geçerken bütün masrafları da idarei hususiyeye geçmişti. Bu karara rağmen bazı vilâyet defterdarlıkları idare ve tadil komisyonlarına aid bazı masrafları Maliye vekâletinden İste- mekte devam ediyorlar, Maliye vekâleti, kanunun ruhuna mugayir olan bu tarzdaki muameleleri doğru bulmamış, bu vergilere ald mas- rafların da idareli hususiyeye aidiyeti lâzım geldiğini ve yanlış muamele ya- pılmamasını alâkadarlara bildirmiştir. Şişkin bohça İçinden sabunlar, çama- şırlar, yatak takımları çıktı Ortaköy civarında bir hastaneden son zamanlarda sık sık sabun, çama- şar ve saire kaybolmağa başlamış, has- tane idaresi gizlice tahkikata girişmiş- tir, Hastanede çalışan Şerife adında bir) kadın evvelki gün akşam üzeri geç va- kit koltuğunda şişkin bir bohça ile has- taneden çıkarken kapıcı kendisinden şüphelenerek . yakalamak istemiştir. Kadın, kapıcının kendisini yakalıya- cağını anlayınca kaçmağa başlamış fa- kat arkasından yetişilerek yakalanıp polise teslim edilmiştir. Karakolda Şe- rifenin bohçası açılınca içinde hasta- neye aid sabunlar, yeni havlular ve ya) tak çarşafları dolu olduğu görülmüş- tür. Bunlar müsadere edilmiş, Şerife 81- kıştarılınca evvelce kaybolan eşyayı da kendisi çaldığını itiraf etmiştir. Hırsiz kadın adliyeye teslim edilmiştir. Konservatuarın ders Könservatuarın 100 kişiden mürek- ŞEHİR HABERLERİ Şehir meclisi Şel kumpanyasile yapılan mukavele tadil edilecek Şehir meclisi dün ikinci rels vekili Tevfiğin reisliği altında toplanmıştır. Azadan eski polis *aüdürü Sadeddinin! vefatı teessürle meclise - bildirilmiş ve tilesine meclis namına taziyede bulu- nulması kararlaşlırılmıştır. Ondülâsyon Berberler, maki- nelerin damga- lanmasını istiyor Berberlerin kullanacakları ondülâs- yon makineleri hakkında şehir mecli- Bundan sonra belediye ile İngiliz Şel| sinde tedkik ve müzakere edilmekte 0- versite talebelerine de tramvay. paS0-.| yumpanyası arasında yoğur ir har velede tadiline lüzum görülen madde- ler, mülkiye ve iktisad encümenlerine havle edilmiştir. Tadiline lüzum görülen nokta şu- dur: Havadan transit suretile geçecek vesaite verilecek malzemenin resimden istisnası. Her iki encümen bu istisnai- yeti kabul ederse mukavele ona göre de giştirilecektir. Bundan sonra idarei hu- susiye ve belediye bütçelerinden tekaü, maaşı alanların maaşlarını verecek tahsisat bütçede kalmadığından Dahi- liye vekâletinden gelen tezkere üzerine 40979 liranın münakalesi talebi bütçe encümenine verildi. Ruznamede başka mühim bir mad- de olmadığından meclis pazartesi günü toplanacaktır, ği Toptan eşya fiatlerinde yükseliş Ticaret ve sanayi odası ayda bir çı- kardığı mecmuanın son nüshasına 927 den 936 senesine kadar toptan eşya fi- atleri hakkında bir istatistik ilâve et- miştir. Bu istatistikten anlaşıldığına göre toptan eşya flatleri umumi olarak 936 senesinde evvelki yıllara nazaran yüzde 8-10 nisbetinde artmıştır. İhracat mallarımız da ayni sene için» de yüzde 15-20 gibi ehemmiyetle yük- selmişlerdir. İthal maddelerinde yüz- de iki kadar bir tereffü kaydedilmiş- tir, 170 lira uçmuş! otomobile binerek Sürp Agop civarına gelmiş ve orada otomobilden inip bir tramvaya binmiştir. Yakup Beyoğlu caddesinde tram- vaydan inmiş, bir şey almak üzere elini cebine suktuğu zaman panlalonunun arke cebine koyduğu defterinin yerinde! olmadığını görmüştür. Defterin ara- sında üç tane elli liralık ve iki tane de) on liralık bütün banknot olmak üzere 170 lira bulunmakta idi. Yakup derhal polis merkezine giderek vaziyeti anlat- mıştır. Kendisi defterinin ya otomobil- de cebinden düşüp kalmış olduğunu ve yahud da tramvay içinde bir yankesici yapılmasına yakında başlanıyor Tünel şirketinin hükümetle olan mu- kavelesi mucibince tünelin Galata med- halinde yaptırmağa mecbur olduğu bi- na belediye ile şirket arasında ihtilâfa yol açmış ve bu yüzden inşaat geri kal- aştı. Tünelin Galata kısmında binanın yar pilacağı mahal dar olduğundan in- şaat için istimlâk yapılması icap et- mektedir. Belediye ile olan ihtilâf hal- ledilmek üzeredir. Ksasen inşaat mevsi- mi de yaklaştığından bir aya kadar işe köp koro heyeti ilk konserini 15 mart- | başlanacaktır. İnşaata ald ta verecektir. evvelce itmam edilmiştir. lan talimatname üzerine dün berber- ler cemiyeti reisi İsmail Hakkı, berber- ler mektebi müdürü İhsan imzasile be- lediye reisliğine bir istide verilmiştir. Bu istida, ondülâsyon makinelerinin kullanılması şartlarını tedkik eden encümene havale edilmiştir. Encümen bu esnada toplantı halinde olduğu için istida sahipleri encümene girmişler ve izahat vermişlerdir. Berberler, verdikleri istida ile bilhas- 8x iki isteği ileri sürmüşlerdir: İmtihan edilerek ehliyet vesikası almıyanların ondülâsyon makinelerinin belediyece damgalanmaması. nılması menedileceği için berberler bu. taleblerile berber dükkânı sahiplerinin. mutlaka ehliyet sahibi olmasını temin etmek istiyorlar. Bundan başka berber“ ler, makineyi kullanacak olanların, ders müfredat programı Maarif ve kâleti tarafından tasdik edilmiş olan berber mektebinden mezun olmalarını istiyorlar. Ondülâsyon makinelerini kullanacak olanlara verilecek ehliyet vesikası im- tihanlarının münhasıran berberler mektebinde yapılması, imtihanlarda berber kursundaki muallimlerle bele- diyeden gönderilecek bir fen memu- ru bir de hekim bulunması da isteni. yor. Encümen, bu istidayı tedkik etmek- tedir. Vereceği kararı şehir meclisine bildirecektir. Kerbelâ gibi.. Dün Çengelköy susuz kaldı lefonla bize müracaat etti ve şu suret- le derdini döktü: «On iki santtenberi" Kadıköy su şir- keti buraya su vermiyor. Kumpanya- ya baş vurdum, ana boruda tamira* yar pulacağı için suyu kestiklerini söyledi- ler. Ana boruda tamirat yapılacaksa bunu evvelden ilân etmek, herkesi tedbirli bulunmağa davet eylemek lâ- ım değil midir? Çengelköy kış orta- sında Kerbelâya döndü, ne yapacağımır| zı şaşırdık.» Kariimiz şikâyetinde çok haklıdır. Nafıa vekâleti bâşmüfettişliğinin na- İSTANBUL HAYATI: —— “Biraz çabuk davran- masaydım suratımı dağıtacaktı !,, Bir elimizde iki tarafına kırmız, vurmasam suratımı dağıtacaktı. Ve Tâkin ben de topa iyi çarptım ha.. avu- cum acıdı amma, lop ta şuralara bir Meğer bay dostum topu karşılayım derken yumruğu benim beynime im- dirmiş ve hâlâ da benim değiL ii — Geçenlerde yapılan edebiyat ge- ... Bu gecenin program da tıpki ys vu Füzuliden, Bakiden, Net'iden, Ne- eesinin tadı damaklarda kaldı galiba Kil vetki gibi yüklü: Edebiyat konferanse | dimden, şey l ayın 22 sinde bir edebiyat gecesi dalın Lap ni ları... ... Yalnız çalgılı konferans eksikl... Geçen edebiyat gecesine sen gitmemiş: tin, bari bu geceye giti. B. A, — Gitmem... — Sebep?... B, A — Edebiyat gündüzü olsun