9 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

9 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Sahife 12 1 Trakyada köy kalkınması hızlı adımlarla ilerliyor i Her köyün..bir bütçesi vardır. Örnek köylerinde temizliğe çok riayet edilir, her köyde çöp sandıkları var Pehlivan köyünün Edirne (Akşam) — Tfakya umumi müfettişliğinde teşkil edilen”köycülük şubesinin tesisinden bugüne kadar ge- çen çok kısa zaman zarfında şayanı memnuniyet neticeler elde edilmiştir. Trakyada plânlaştırılmış köy kalkın masına ön ayak olacak bu teşekkülün başında eski gazeteci arkadaşlardan Salâhattin Kandemir bulunmaktadır. Köycülük şubesi bilhassa köylerimizin istihsal, satış ve İstihlâk vaziyetlerini düzenlemek sağlık, kültür, bayındırlık ve tarım işlerini verimli bir tarza ulaş- tırmak gibi önemli ödevlerinden başka neşriyat alanında da büyük varlıklar göstermeğe muvaffak olduğunu tered- dütsüz söyliyebilirim. Köylü yurddaş- Jarımızı tenvir ve irşad've her türlü müşküllerini izale, malâmatlarını art- tırmak, sağlıklarını korumak yollarını gösteren bu kitapçıkların tab sayısı el- liye varmaktadır. Bu faydalı yayımın sâdece Trakyada değil bütün vilâyetle- rimizin bundan örnek âlarâk kendi mıntakalarında da imkân nisbetinde tatbike çalışmalarını gönül arzu edi- yor, Trakyada her köyün bir bütçesi var- dır, Varidat ve masarifatile gelir kay- naklarını Ve sureti sarfını gösterir izah- name de mevcuttur, Köylerin kudretle- rine göre o köye tahmil edilen bütün işler vaktinden evvel kestirilmiştir. Trakyada genel müfettişlik mıntaka- sında mevcut (80) den fazla örnek kö- yündeki hummalı çalışmalara her gün biraz daha hiz verilmektedir, Bu me- yanda Pehlivan köyünde asri vesaille mücehhez modem bir mezbaha tesis | ve inşa edildiğini söylersem bilmem ina-| nır mısınız? Bundan başka. köylerde | hamam ve umumi helâlar gibi ihtiyaç-| lar da göz önünde bulundurulmakta- dır. Bu örnek köylerinde temizliğe çok ehemmiyet verilir. Resimlerden biri- sinde görülen çöp kutusunun üzerinde okul ve anıta Pehlivan köyünde mezbaha yazılı ihtardan da anlaşılıyor ki umu- mi yerleri telvis edenler cezaya çarptı- rılıyor, Ceza kesmeğe, salâhiyetli köy ihtiyar heyetlerinin hiç şakası yoktur. Genel enspektörlüğün üzerinde te- vakkufa değer bir kısmı daha var, «Filim atelyesi>.. Bu kısmı idare eden filimi hazırlıyan çeken, banyo eden ve nihayet bütün köyleri dolaşarak bu fi- limleri tâ bu vatandaşların ayaklarına kadar götüren mütevazi bir sanatkâr, son çekilen filimi bana da gösterdiler. Hayret ve memnuniyet duydum.. hay- ret ettim, çünkü bu filimin fotoğrafla- Tı o kadar canlı, aydınlık ve temiz ki, Trakya köylerinin kültür, sağlık, ta- rım ve bayındırlık bakımından her gün bir adım daha ileriye gitmesi cumhuri- yetin efendi dediği köylü vatandaşla- rımıza gösterdiği yakın alâkayı teba- rüz ettiren hakikatlerden birisidir. | — Köy okullarında ders kesiminden sonra muhtelif mıntakalarda tesis edi- | Jen azat obalarına, zaif, nahif ve hasta- luğa müstelt çelimsiz ve bakımsız ço- cuklar alınarak bu vatan yavrularının sağlıkları korunmaktadır. Umumi Müfettiş general Kâzım Dİ- rikin gösterdiği başarı yorulmaz, bik- maz azmı, Trakya köylerinin kalkın- masını beklenen hedefe ulaştıracak bir garanti altına alıyor. Inegöl köylülerine konferanslar İnegöl (Akşam) — Vilâyetin emril giderek inkılâbımız hakkında köylüle teriyor. e muallimler, pazar günleri köylere te konferanslar vermektedir. Yukarıki şemiz Hasanpaşa köyünde verilen konferansı, köylülerden bir grupu gös- AKŞAM . Yıldızelinde . : : imar faaliyeti Kazânın çok çalışkan bir belediyesi vardır Sivas (Akşam) — Yıldızeli Siva- sın güzel ve şi- rin kasabaların- dan biridir, Sam- sun - Sivas treni kazanın tam İ- çinden © geçer. Trenin buraya uğraması, iktisa- di ve imar bakım. larından Odüne nazaran çök bü- yük ilerlemelere sebep olmuştur. Yilğmeli belediye Kazanın çalişkan rekli B. Necib ve iş görür bir be- Yaraş lediyesi vardır. Küçük ve dar bütçesi ile yokluk içinde büyük varlıklar göster- miye çalışıyor, Belediye reisi Necip Ya- raş işe başlıyalı henüz bir büçük yıl olduğu hâlde program dahilinde kaza- yıimar ve güzelleştirmek için çalışmak: tadır. Çarşı içinde yıllardan beri bir hayli masraflarla akıttırılmasına çalışı lan çeşme bu yıl 400 lira sarfile çarşı içine akıttırılmış ve halkın içme suyu- na olan ihtiyaçları da bu suretle tat- min edilmiştir, Ayrıca çeşmenin yanın» da yangın tehlikelerine karşı bir de havuz ilâve edilmiştir. Kazanın çarşı ve mahallelerinde iki bin metrelik de kaldırım yaptırılmış- tır. Evlerin temizliklerine büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Kaza merke- zinde senede dört yüz lira irad getire- cek dört mağaza ve yedi odayı ve bir sa“ lonu muhtevi olmak üzere 2500 lira ile büyük bir ev yaptırılmıştır. Kazaya elektrik tesisatı yapmak isteniyorsa da belediyenin bugünkü bütçesi bu ih- tiyaca kâfi gelmediğinden kazanın bir an evvel ışığa kavuşması için bütçeyi arttırmak ve bunun için de bazı gelir membalarına ihtiyaç vardır. Bu yıl içinde de Yıldızeli belediyesi ilçe içinde bir takım inşaat yapacağı gibi belediye bahçesini de güzel bir park haline çevi- recek ve cumhuriyet bahçesine bir çeş- me ve güze birbi bir bavüz yaptıracaktır, Mersinde bahar Şehirde imar e imar faaliyeti göze çarpiyor Mersin (Akşam) — Burada havalar çok güzel. Geçen hafta esen fırtınalar-| la yağan yağmur dinmiştir. Şehir gü- zel bir bahar tablosunu göstermekte- dir, Sıcaklık derecesi (20) dir. Akdenizin incisi denmiye lâyık bu gü- zel yurd parçasında son senelerde imar hareketleri göze çarpmaktadır. Şehrin iç ve dışında birçok modem evler yan pilmiştır. Yeniden inşa edilmekte olan vali ko- nağı bitmek üzeredir. Yalnız esefle kaydedilecek bir cihet, var: Şehrin bilhassa iç sokaklarında çamur bolluğu! Yazın tozdan, kışın çamurdan geçll- miyen bu yolların yapılması için bele- diyenin biraz himmet göstermesi lâ- zımdır. Piyasada bir hafta evvelki hararet yoktur. Zahire fiatları düşkündür. 5 gün evvel (814-7) ye salılan buğdayın kilosu (414)e, çavdar beşten üçe düş- müştür. Tilocar elinde stok mal çok- tur, Satıcı çok, alıcı yoktur. Arpa 3 ten; muamele görmektedir. Afyonda bir sucak evi açılıyor Afyon 6 — Belediye Afyonda bir su- cuk evi açmıya karar vermiştir. Yaz günleri şehrimizde hemen bedavaya verilen beyinler, en nefis diller ve etler) bu suçuk evinde konserve yapılacaktır. Sucukları, dil ve beyin konservelerini gayet ucuza İstanbul, İzmir ve Anka- ra gibi büyük şehirlere göndermek ka- bil olacaktır. Sucuk evi için Avrupadaki bu neyi- den müesseseler üzerinde tetkikat baş- lamıştır, i Gümüşhaneden bir görünüş: Gümüşane (Akşam) — Gümüşane yurdumuzun en güzel ve en sevimli il- lerinden biridir, Bugünkü şehir, cum- huriyetimizin ilânından sonra kurul muştur. İmar faaliyeti yerinde ve yo- Yundadır, Bu itibarla şehir günden gü- ne genişlemektedir. Havası, suyu çok iyidir. Hele yer yer tabil güzelliklerine doyum olmaz. Harşit çayı şehrin tam ortasından geçer. Çayın her iki tarâfı bahçeliklerle süslenmiştir. Bu, şirin bahçeler arasında dolaşmak insanın hayatına hayat katar, Trabzon - Erzurum yolu üzerinde bu- Junduğu cihetle mevkii önemlidir. Mey- vacılık ilerlemektedir. Birkaç yıldan beri ziraat bahçesinde çalıştırılan mü- tehassıs ve mücadele memurunun müş. terek ve devamlı mesailerile ağaçlara ve hassaten göbek elması ağacına arız Ezine, Ezine (Akşam) — Ezine, Çanakka- leye bağlı ve Bayramıç ile Ayvacık İlçe- lerinin Çanakkaleye giden şoseleri güzergâhında (1500) küsur ev ve 350 küsur dükkân fırın ve ticarethaneyi muhtevi beş bin nüfuslu altı asırlık bir kasabadır, ilk adı Danişmandır. Bütün kazanın 45 muhtarlığı, elli dört köyü, bir nahiyesi yirmi bin küsur nüfusu Halkın yüzde otuz beşi çifçi yirmisi zeytinci, otuzu palamut, onu esnaf tüccar beşi de hayvan yetiştirir. Bay- Tamica yirmi sekiz, Ayvacığa yirmi beş kilometre mesafede olup bunlara ş0se ile bağlıdır. Ezineye on kilometre kadar mesafede bulunan Kemalli köyünde Türk komutanlarından Kemâl paşanın oğlu Aslıhanın 785 ölüm tarihli taşları vardır. Çanakkale şosesi güzergâhında Ezi- neye beş kilometre mesafede Aslıhan tarafından yapılmış ve mimar Sinan zamanında tamir edilmiş taşla örülmüş! kemerli bir köprü vardır, Bu köprü iki sene evvel mimar Sinanın yaptığı ke- mer bozulmadan betondan yapılmış İ .Gümüşhanedemeyvacılık çabuk inkişaf ediyor Vilâyet içindeki madenler dikkatli bir surette gözden geçiriliyor Bağlarbaşı mahallesi olan hastalıkların önüne geçilerek bu sayede mahsul iyileşmiş ve bariz bir şeklide de artmı Meyvacılığın ink şafına ve verim kabiliyetinin çoğalma- sına yüksek himmetlerini esirgemiyen değerli ve çalışkan valimize ne kadar teşekkür etsek azdır. Vilâyet sınırları içinde birçok mg denler mevcuttur. Cumhuriyet hükü- metinin en feyizli mesailerinden biri de kasaba dahilindeki madenlerin işle» tilmesine ilk defa olarak el atmasıdır. Madenler üzerindeki çalışma faaliyeti günden güne artmaktadır. Tahminler ve İhtimaller insanı sevindirecek bir haldedir. İleride bu madenlerden müs- bet bir netice elde edilirse Gümüşane memleketimizin en sayılı illerinden biri olacaktır. Çanakkalenin çok şirin bir kaza merkezidir | 1 Ezinenin umumi görünüşü ve yüz küsur bin liraya mal olmuştur. Ezinede belediyeye ald kükürtlü bir kaplıca da vardır. Bu kaplıca Toma tizma hastalıklarının tedavisinde faide- Ji görülmektedir, Ezine kazasının toprağı, çok mümbit, suyu ve ağaçları boldur. Erzincanda nümune bahçesi Erzincan (Akşam) — Bu sene Ilkba” harda Ziraat vekâleti tarafından Er” zincanda yapılması kararlaştırılan nü- mune bahçesinin Hah köyünde açik ması kabul edilmiştir. Mevkii pek is# betli olarak seçilmiş olan bu köy ve balı rüzgârlarından mahfuz bulun” duğundan buraya dikilecek fidanls* pek çabuk y ktir, Bunun İçi bahçe yapıl başlanmıştır. si, olma, armut ve sair meyva ağaçla” dikilecek ve üç sene içinde m nahasulüi Ki acaktır.