9 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Mİ nam ll e ih m mami ei İK, Türk projesi müzakereye esas ittihaz edildi Fransızlar, Hatayın anayasası için mukabil bir proje teklif etmediler Paris 9 (Akşam) — Hatayınana yasasını tanzime memur mülehas- sıslar komitesi müzakerelerine devam ediyor. Fransız delegesi M. Robert de Caixin Hatayın ana yasası için Türkler! tarafından teklif edilen sarih ve müs- | bet projeye karşı mukabil bir proje teklif ettiği doğru değildir. Türk pro- Jesi müzakereye esas ittihaz edilmiş- tir ve müzakereler Türk projesi üze- rinde ecreyan etmektedir. ALEVİLER, ÖZ TÜRKTÜRLER. Adana 8 — Halkevinde yapılan top- ant esnasında Dahiliye vekili ve Parti genel sekreteri bay Şükrü Kaya Alevilik kelimesine temas ederek Çu- kurovada bulunan ve öz Türk olduk- ları halde saltanat devrinin mezheb davaları yüzünden ana dilini kay- betmiş Alevi Türklerini mevzuu bah- setmiştir. Bay Şükrü Kaya burların öz Türk olduklarmı, ana dilimizle konuşma- ları lâzimgeldiğini, saltanat mirası olan bu cahilânc telâkki ile mücadele etmek lâzımgeldiğini, ferdi akide Ile devlet . işlerini biribirinden ayıran cumhuriyet rejiminde bu gibi aynılık telâkkilerinin yeri olanıyacağını t€- barüz ettirmiştir. Madrid etrafında gene kanlı muharebeler oluyor Hükümetçiler şiddetli taarruzlarda bulunarak bazı mevzileri ele geçirdiler Madrid 8 (AA) — Jarama cep- hesindeki hükümet kuvvetleri, bil- hassa Pingarron mıntakasındaki mev- Zilerini ıslah etmişlerdir. Bu kuvvet- ler, dereler ve hendeklerin birbirini takip ettiği bu ârızah arazide 5 ki- Jometre kadar ilrelemeğe muvaffak olmuşlardır. Harekât esnasında «hususi müfre- ses 700 metre yüksekliğinde bir sırtı işgal ederek bilhassa temayüz et- miştir. Bu sırt, geniş bir arazi par- çasına hâkim- ve Tramvay hattının yanında bulunduğu için mühim bir sevküciceyş noktasıdır. Asi topçula- n, hükümet kuvvetlerine karşı şid- detli bir ateş açmıslarsa da hükü- meçtilerin inşa ettikleri sığınaklar, kendilerini kara ve hava bombardı- manlarına karşı muhafaza etmiştir. Asilerin ordugâhında büyük bir tsker ve malzeme faaliyeti görülmek- teisede ktaat ve malzeme artık bü- yük mikyasta gelmemektedir. Asiler, hareket üslerinden uzaklaş- tıkları nisbette iaşe hususunda müş- kilât çekmektedirler. Dolaşk yol- lardan geçmek mecburiyeti Ove benbzin azlığı, asilerin büyük mikyas- ta harekâtta bulunmalarına mâni olmaktadır. Yeni gelen takviye kıtala- rının bilhassa Almanlardan mürek- kep olduğu zannedilmektedir. ASİLERİN TAARRUZLARI Madrid 8 (A.A) — Müdafaa mec- Metnin — neşrettiği bir tebliğe göre, hükümetçiler, asilerin evvelki gece Üniversite mahallesi ve El Pardo mın- takasında yaptıkları iki taarruzu ge- Tİ püskürtmüşlerdir. Hükümetçiler, bundan maada eâsi- lerin Manzenares nehri tzerinde in- şa ettikleri bir köprüyü de berhava etmişlerdir. BEKLENİYOR Baretlonne 8 (AA) — Yakında büyük bir muharebenin vukubulma- sına intizar edilmektedir. Çünkü asi- Asilerin Puerto İlanoyu hattâ Ala- madeni zaptetmek istedikleri zanne- dilmektedir. Mühim bir hırsız |B. Edenin dünkü kumpanyası 12 ev ve dükkân soyan dört hırsız yakalandı Zabıta şehrin muhtelif yerlerinde hırsızlıklar yapan dört kişiden mü- Tekkeb bir şebekeyi yakalamağa muvaffak olmuş, bunların çaldıkları eşyayı da meydana çıkarmıştır. Hır- sız şebekesi Orhan, Tosun, Ali, Mus- tefa namında dört kişiden mürekkeb- di. Evvelâ Orhan yakayı ele vermiş, &ıkı bir sorgu neticesinde hırsızlıkla- ıyarak yerleşmiş, aradan bir kaç gün geçtikten sonra bavulunun anahtar- la âçılarak mücevherlermin çalınmış olduğunu görmüştür. Zübıta işe el koymuş, bavulunun ayni evde bulu- ü Miri hem arkadaşlarını haber ver- miştir. Şebeke şehrin muhtelif yerle. rinde 13 ev ve dükkân soymuştur. Hırsızlar adliyeye verilmişlerdir. Çekoslovakyanın Ankara sefirliği Ankara 8 (Telefonla) — Çekoslovak» nutku ilâh yarışı nekadar büyük olursa olsun harbin önüne geçilemiyeceği neticesine varmak abestir Londra 8 — Hariciye nazırı B. Eden, Aberdeende söylediği bir nutukta de- miştir ki: — Bugünkü silâh yarışının bütün dünya efkâr umumiyesindeki tefsiri nekadar endişe verici olursa olsun bundan harbin önüne geçilmiyeceği neticesine varmak abestir. Büyük Britanya, böyle bir şeyi katiyen kabul edemez. Bir harbin ölçülmiyecek de- recede azim olan tehlikeleri, bugün her hangi bir harbin başlıca maniini teşkil eder ve bu husus bütün millet- lerin ve onları idare edenlerin daima göz önünde bulundurmaları icabeden bir keyfiyet olduğuna şüphe yoktur. B. Eden, Amerikanın sulh lehinde çalışmasını medhüsena ettikten sonra: — Şunu katleytle beyan ederiz ki, harici siyasetimizin başlıca hedefi sulhün idamesidir. İngiliz mühendisleri Karabük demir ve çelik fabrikala- rını kuracak olan Brasser müessese. sine mensup İngiliz mühendisleri in- şaat için şehrimize gelmeğe devam yanın Ankara elçiliğine, Çekoslovakya-| ediyorlar. yı yakın vakte kadar Bükreşte temsil etmiş olan B. Selo'nun getirileceği hak- Bu sabahki ekspresle de 6 İngiliz mühendisi Londradan şehrimize gel- ipa ima pik balda hi miştir. Diğer mühendisler de yakında AKŞAM Adliye sarayı Plânda bazı tadilât icrasına lüzum görüldü Ankara 8 (Telefonla) — İstanbul adliye sarayının İnşaafina ne zaman başlanılacağını Adliye vekâleti müste- şarı B. Hasandan sordum, B, Hasan de- di ki; — Sarayın Sultanahmedde yapılma 81 tekarrür ettikten sonra eski arsanın. vaziyetine göre yapılmış plânı tadil et- mek zarureti hasıl . Plân ha- arlandıklan sonra da mütehassıs B. Prost'un tedkikinden geçeceğine göre sarayın inşaatı evvelce tahmin edilen müddetten biraz daha fazla gecike- cek demsktir.. | Yüksek metepler- Bu Sahahki 'Teleraflar Italya Ispanyaya yeniden asker gönderiyormuş Fransız gazeteleri ademi müdahale prensibine tecavüzden bahsediyorlar Paris 8 (A.A) — Matbuat, ademi müdâhale prensipine vukubulan te- cavüzler meselesile hararetle meşgul olmaktadır. Echo de Paris gazetesinin, menşel- ni bildirmeden neşrettiği bir habere göre, Cebâlüttarık maakâmati tara findin tey'd edileceği zannedildiği veğ- hile 28 şubatta yani gönüllü toplan- masını ve sevk edilmesini meneden bey- netmilel “itilâfın mevkii tatbike ko- de beden terbiyesi yulmasından sekiz gün sonra birkaç Adis Ababa hadiseleri hakkında Avam kamarasında bir müzakere Lord Kranborn Graziyaniye suikasdi müteakip Italyanların şiddetli mukabele bilmisillerde bulunduğunu söyledi. . İzcilik talimatnamesi ha” zırlandı tedkik ediliyor Ankara 8 (Telefon) — Maarif vekâ- leti yeni izcilik talimatnamesini hazır- lamiş ve tedkik edilmek üzere beden terbiyesi umum müdürlüğü ile telim terbiye heyetine vermiştir. Yeni tallmatnamenin en mühim €- saslarından birisi, izeilik derslerinin il- se ve orta mektep müfrddat programlar rıns mecburi olarak konulmasıdır, Li- se ve Orta mekteplerde haftada iki sa- at ameli ve nazari izcilik dersleri gös- terilecektir. Öğrendiğime göre, Maarif vekâleti yüksek mekteplerde beden terbiyesi derslerinin mecburi olarak gösterilme si için tedkikat yapmaktadır. / : Mektep kitapları Talebenin anlamakta zorluk çektiği kitaplar değiştirilecek Ankara 8 (Telefonum) — Biyoloji ve fen bilgisi dersleri bu seneden ilibaren kaldırılacaktır. Talira ve terbiye heyeti bu derslerin yerlerine kaim olacak kim» ya, fizik, hayvanat ve ncbatat dersle- rinin müfredat programlarını hazırla- makla meşguldür, Diğer taraftan bugün liselerde okun- makta olan bütün ders kitapları talim ve terbiye heyetince yoni baştan ince lenmektedir. Talebenin anlamakta zor. luk çektiği kitapların yerine, bugünkü Hsan hareketlerine uygun bir şekilde yazılmış yeni kitaplar bastırlacaktır, Bu maksatla da ilk olarak rTiyaziye ki- taplarının değiştirileceği anlaşılmakta- dır. Tekaütlerin istinkakları Bundan sonra resmi senetler yerine istihkak verakası verilecek Ankara 8 (Telefon) — Askeri ve mülki tekaüt kanunu mucibince, iş- tihkakları toptan verilerek hazine ile alâkaları kesilmesi icsbedenler ala- cakları para için resmi bir sened ver- mekte idiler. Maliye vekâleti, son defa kabul edilen kanun hükümlerine tev- fikan bundan sonru bu resmi senedler yerine istihkak verokuları verilmesi lâmmgeleceğini bir tamim ile alâka- darlara bildirmiştir. İstihkak veraksları muhteviyatı ma- ye vekâleti tarafından ziraat banka- sına yazılacak çeklerle derhal ödene- cektir. Ziraat bankası bulunmıyan yerlerde, malmüdürü, varidat kâtibi ve idare meclisi azalasından mürekkep bir heyet tarafından ödenecektir. Süvarilerimiz Avrupaya gidiyorlar Süvari zabitlerimiz atlı mania mü- sabakalarına iştirak etmek üzere ya- kında Avrupaya gideceklerdir. Zabitlerimiz süvari binicilik mek- tebi komutanı yarbay Saimin kuman- dasında olarak evvelâ nisanın ilk haf- tamnda Romaya ve buradan Parişe geçerek müsabakalara iştirak edecek- ler, Paristen Londraya, Belçikaya uğ- rıyacaklar, buralardaki müsabakala- ra girdikten sonra döneceklerdir, ta- kımın kimlerden mürekkeb olacağı İ henüz belli değildir, İtalyan müfrezesi Cadix'te karaya çi” karılmıştır. Bazı kimseler, bu müf“ rezelerin 10,000 kişiden ibaret oldü- gunu söylemekte iseler de bazılan da bu rakamı mübalâğalı bulmaktadı. ter; i Madam Tabotis, Ocuvre gazetesine de, dün verdiği haberleri teyid ede rek yâkında 25,000 kişilik bir İtalyan müfrezesinin İspanyaya gitmek üze“ re Napoliden hareket edeceğini tasrih etmektedir. Londra 9 — Avam kamarasında Lord Krambom sorulan bir suale ce- vap verirken, Adisababada Mareşal .Grazianiye yapılan suikasti müteakıb vahim kargaşahklar çıktığını söyle- miş ve mukabele bilmislin şiddetli bir mahiyet aldığını ilâve etmiştir. Bir çok ölü ve maddi hasarat vardır. Bir mebusun, İtalyanlar tarafından tevessül edilen muksbele bilmisiin fevkalâde şiddetli bir mahiyet alıp almadığı hakkındaki suzline cevap ve* ren Lord Krambom şunları söylemiş” tir: — Elimize bu hususte raporlar gel miştir. Malümatımız, bu havadisleri kısmen teyid edecek mahiyettedir. Maarif vekili Dün Park otelde bir toplantı yapıldı Şehrimino gelen Maarii vekili B. Sak | fet Arıkan, dün sast on beşe kadar Park otelinde istirahat etmiştir. Bun- dan sonra şehrimizde bulunan talim ve terbiye heyeti reisi İhsan, yüksek ted- risat umum müdürü Cevad, üniversite rektörü Cemil Park oteline giderek Ma arif vekilinin reisliği altında bir toplan- ta yapmişlardır. Toplantı saat on seki- ze kadar sürmüştür. Bu toplantıda üniversite ve diğer yüksek tahsil müesseselerine ald işler görüşülmüş, üniversitede yapılacak in şaata aid projeler tedkik edilmiştir. Bundan başka dünkü toplantıda ilk mektep kitaplarının muhteviyatı üzerinde de konuşulmuş ve bunların talebenin daha kolay - anlıyabileceği bir şekle ifraği kararlaştırılmıştır. Bay Saffet Arıkan, bu işler etrafın- da bazı talimat vermiştir. Maarif vekili bundan sonra Atatürke tazimlerini sunmak üzere Dolmabahçe sarayına gitmiştir. MAARİF VEKİLİNİN İSTİFASI ASILSIZDIR Maarif vekili B. Saffet Arıkanın sıhhi sebepler yüzünden istifa edece- Bi hakkındaki şayiaların asıl ve esası yoktur. Gene bu şayialara göre Maa- rif vekâletine tayin edileceği söylenen Siird mebusu B, İsmall Müştak Ma- yakon da: — Bu şekilde çıkanlan şayialar e. m tekzib edebi- B. Antonesko 16 martta Istanbula geliyor Romanya hariciye nazırı B. Anlo- nesko, yanında müsteşarı B. Radu- lesko bulunduğu halde Ankarayı 24. yaret etmek için 16 martta İstanbula gelecektir. B. Antonesko, İstanbula muvasalatı günü akşamı hususi tren- le Ankaraya gidecektir. Moğol ve Türkmenler için alfabe Moskova 8 (AA) — Mogol ve Türkmen Lâtin alfabelerile şimal mil letlerinden on üçü için Rus alfabesi esasına göre alfabeler kabul eden ka- rarlar Sovyetler birliği merkez icra komitesi taratmdan tasdik edilmiştir. Miyan ine ge Deniz Bank Bankanın iübari “sermayesi 50 milyon lira olacaktır Ankara 8 — Denizbank projesi Başvekâletler Devlet Şürasına gön“ derilmiştir. Projeye göre İktisat vekâ“ letine bağlı olmak ve mertkezi İstan“ bulda bulunmak üzere Deniz ban£ kurulacaktır. Deniz bankın itibari sermayesi 50 milyon 'Türk lirasıdır. Bu sermaye İc“ ra vekillerinin kararile bir misli daha arttınlabilecektir. Banka deniz, göl, nehir ve limanlars da ve bunların kıyılarında deniz tica- yeti, sanayii ve inşantile denizcilik mevzularına dahil her türlü işleri ya* pecaktır. Denizyolları, Akay işletmelerile fabrika ve havuzlar idaresi, İstanbul ve İzmir limân işletme idareleri, tah» Usiye umum müdürlüğü, Van gölü işletmesi idaresi fenerler idarei umu" miyesi imtiyazları üzerindeki devlef hukuku deniz banka, geçecektir. Çelik sanayii Proje 1950 senesine kadar meri kalacak ve çelik sanayimiz için mühim biR; proje hazırlamışlar. 1950 senesine Ka; dar meriyette kalacak olar bu proje ma er her tarafında kurulacak iskele, bint nhfım ve her nevi tesisat Için eden devlete ait arazi parasız cektir. Bu müesseselerle devlet şel 1 arasnda hususi telgraf ve te hatlari tesisine müsaade Ol! re diğer devlet taşıma yasıtalarınd” yüzde elli tenzilâtı tarifeye tâbi .caktır,