10 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Asiler, yeniden Madridi bombardıman ettiler Asiler Madridde 12 kilometre ilerle- mişler, bir hükümet vapuru torpillendi Madrid 9 (A-A.) — Asi topçu kuv- vetleri, dün Hükümet merkezini bom- bardıman etmişlerdir. Üç kişi yaralan- mıştır. Bilhassa Restro mahallesinde hasarat mühimdir. . OVİEDODA MUAHMAREBELER Gijon 9 (A.A.) — Milisler Oviedo'nun içinde ilerlemeğe devam etmektedirler. Dünkü şiddetli çarpışmalar neticesinde! Asturie'li madenciler tekrar birkaç ev zaptetmişlerdir. Asiler Oviedo'ya hakim oları ve milis lerin ellerinde bulunan Verruga sırtla- rına yeniden taarruz etmişlerse de za- yiat vererek ricat etmişlerdir. ASİLER 12 KİLOMTRE İLERLEMİŞLER Salâmanca 9 (A.A.) — Asi kıtaları, Madridin şimali şarkisinde geniş bir cephe üzerinde 12 kilometre kadar iler. Jemişlerdir. BİR HÜKÜMET VAPURU 'TORPİLLENDİ Londra 9 (A.A.) — Resmen bildiril diğine göre, Biskaya körfezinde tutu- şup yanan vapur, Aba vapuru olmayıp Ispanya t tahtı Fransız kralcıları Alfonstan oğlu lehinde tahttan feragat etmesini istediler Paris 9 (AA) — Buranın kraliyet taraftarı olan mahfellerinde söylen- diğine göre, kraliyet taraftarı olan ba- sı nüfuzlu şahsiyetler eski İspanya kralı Alphonsea, müracaat ederek oğlu Asturle prensi Don Junn lehinde tah tan feragat etmesini İstemişlerdir. Bu mahfeller, eski kralım oğlu lehinde tah- tan feragat etmesinin İspanyada sal- tanatın avdetini arel id- Londra 9 (A.A.) — Hava müdafaa teşkilâtının bütçe tahminleri 4,617,500 #terlinge baliğ olmaktadır. Bu mikdar, 1936 senesi bütçesine Bisbetle 3,259,250 sterling fazladır. Ankaradaki Alman sefiri Ankâra 10 (Telefonla) — Alman sefu rTethanesinden verilen malümata göre mezunen memleketine gitmiş bulunan Alman sefiri B. Von Keller dört ma- yısta Ankaraya dönmüş bulunacaktır. Amerikada suikasd Kaliforniya müddiumumisi hafifçe yaralandı Los Anjeles 9 (A.A.) — Kaliforniya müddelumumisine karşı bir suikasd teşebbüsü yapılmış ve müddetumumi hafif surette yaralanmıştır. B. Fitis, fabrikaları işgal eden grevcileri ilk de- fa olarak dışarı atan müddetumumi olmuş ve bunlardan üçyüzünü tevkif ettirmiştir. Bu hadiseden sonra müd- delumumi bir çok tehdid mektubları almıştır. * Atlantik denizinde şiddetli fırtına Nevyork 9 (A.A) — İçinde iki bin yolcu bulunan yedi Trans Atlantikten gelen telsizlerde Atlahtik denizinde fevkalâde şiddetli bir fırtınaya tutul- Gukları ve hâlen 12 ilâ 72 saatlik teeh- hürleri bulunduğu bildirilmektedir. Hindistanda fevkalâde askeri tedbirler Londra 9 (A.A) — Hindistanda aske- ri kumandanlık tarafından ittihaz e- dilen fevkalâde ihtiyat tedbirleri Wazi- ristan cephesinin yeniden ciddi karga» şalıklara sahne olacağı kanaadini ver» mektedir. N Mar Cantabrico adındaki İspanyol va- purudur. Mar Cantabrico'nun asilerin Cana- Toas kruvazörü tarafından torpillenmiş! olduğu tasrih edilmektedir. ; Mar Cantabrico; 11 tayyare, 30 top, 14 milyon kurşun, mühim miktarda obüs, bin ton zahire yüklü olduğu hal- de Meksikadan geliyordu ve hamulesi- ni İspanya hükümetçilerine götürmek- te idi. ASİLERİN HÜCUMLARI PÜSKÜRTÜLMÜŞ Madrid 9 (A.A.) — Havas ajansı mu- habirinden: Asi kuvvetler, dün sabah Abanades yakınında ve Aragon yolu Üzerinde şiddetli bir taarruz icra et- mişlerdir. Milisler, şiddetle mukavemet etmiş- ler ve asilerin bütün taarruzlarını püs- kürtmüşlerdir. Asilerin Jarma ve Las Rozas mınta- kalarında da taarruza geçmeleri bek- lenilmektedir. Buralarda hükümetçile- rin bataryaları, düşmanin kuvvetlerini fasılasız olarak bombardıman etmekte- dâir. Gümrük ve inhsi- sarlar vekilinin tedkikleri Uzunköprü gümrükleri ile Şeker fabrikasını gezdi Alpullu 10 (Telefonla) — Gümrük ve inhisarlar vekili B, Ali Râna Tar- han, refakatinde İstânbul gümrük başmüdürü B, Mustafa Nuri olduğu halde bugün Uzunköprüye giderek, Uzunköprü gümrüklerinde tedkikat- ia bulundu. Trakya, umumi mületlişi general Kâzım Dirik, vekili Lüleburgazda kar- şılıyatak kendilerine refakat etti. B. Ali Rânn 'Tarhan avdetinde A pullü şeker fabrikasını ziyaretle fab- rikayı ve fabrikaya bağlı müessese- yi, spor teşkilâtmı gezdiler. Vekil öğle trenile İstanbula mülevece'hen hareket etti. Bay Şükrü Kaya bugün Ankarada bekleniyor Ankara 9 (Telefon) — Dahiliye vekili ve parti genel sekreteri bay Şükrü Ka- yanm yarın (bugün) Adanadan An- karaya dönmesi bekleniyor. Garp paktı Vanzetland bir kaç güne kadar Londraya gidiyor Londra 9 (A-A.) — Star gazetesinin yazdığına göre, Belçika başvekili Van Zeeland, Londraya bir kaç güne kadar gelecektir. Belçika başvekili Grab dev- letleri arasındâ akdi derpiş olunan pakta dair Lehistanın vaziyetini İngi- liz hükümet erkânile görüşecektir. Ma- lâm olduğu üzere Belçika herhangi bir harb halinde tamamile bitaraf kalmak arzusundadır. Hırvat şeti Viyanaya gitti Viyana 9 (A.A.) — Hırvat şefi Maç- cek, dün sabah Yügoslavyadan Avus- turyaya geçmiştir. B. Maçcek, Viyana- da hariçteki mülteci Hırvatlar şefi Kernjeviç ile görüşecektir. B. Baldvin ne zaman çekilecek? Londra 9 (A.A.) — Daily Telegraf güzetesinin bildirdiğine göre B. Baldvin. taç giyme merasiminden hemen bir hafta sonra istifa etmek niyetindedir, B. Baldvine lordluk tevcih edilecek ve kendisi lordlar kamarasına aza olacak tar. Ribbentrop Londraya dönüyor Berlin 9 (A.A.) — Almanyanın Lönd- ra büyük elçisi B. von Ribbentrop ya- nn Londraya hareket edecektir. * Atatürk Izmit ve Eskişehirden geçerlerken Çok samimi tezahürler ile karşılandı İzmit 9 — Atatürk hususi trenleri- le şehrimizden geçerken halkım çok candan tezahüratile karşılanmıştır. Hocatli valisi B. Hâmid, Amiral Mehmed Ali, Atatürkü Pendikte kar- şılamıştır. Hususi tren İzmit garma varınca vağonlarımdan. inerek kendi- lerini karşılıyanlara ayrı ayrı iltifat etmişlerdir. Büyük (Önder, hareket ederken binlerce halkın «yaşa, var ol» seslerile uğurlanmışlardır. Eskişehir 9 — Atatürkü hamil bu- susl trenlerile gece saat on biri 20 geçe buraya varmiş ve pek hararetli bir surette karşılanmıştır. Atatürk hu- susi vagonlarında valiyi, belediye re- isini ve daha bazı zevatı kabul ederek tifatta bulunmuşlardır. Atatürk ge- ce.ikiye on kala halkın samimi teza- hürleri arasında Ankaraya hareket etmişlerdir. Türk dili konuşturmak için Ankarada bir merkez komitesi teşkil edilecek Adana 9 (Hususi) — Dahiliye ve- kili ve parti genel sekreteri bay Şükrü Kayanın riyasetinde, Halkevinde bir toplantı yapıldığını dün bildirmiştim. Toplantı esnasında alman kararlar Şunlardır: 1 — Ana dili türkçeden başka dil ko- nuğan Türklerin yalnız Türk dili konu- şan kardeşlerinin nedeni ve kültürel mevkilerine yükseltilebilmeleri için partimiz ve Halkevlerimizin devamlı ve müessir müzaheretleri içinde çalışıla- cak, tamamen husüsi faal heyetler teş- kil edilecektir. 2 — Seyhan ilinin yalız merkez ka- zasında bol azalı bir kaza komitesi ola- caktır. 3 — Bir kaza komitesinin bağlı ola- cağı yerde bir de vilâyet komitesi yapı- lacaktır. Bu komiteye Seyhan mebüs- ları da tabii aza olarak dahil olacaklar. dır. 4 — Vilâyet komiteleri Ankarada teş- kil edilecek merkez komitesine bağla- nacaktır. Satranç şampiyonası Ankarada büyük bir merak ve heyecanla devam ediyor nın en kuvvetli iki şatranççısı sayılan temyiz mahkemesi âzasından B. Şey- ket ile Afgan sefareti baş kâtibi B. Ve. hab karşılamıslardır. 4 saat süren bu karşılaşma kalabalık bir seyirci kütle- si tarafından merakla takib edilmiş ve birer puvanla beraberlikle netice- lenmiştir. Önümüzdeki hafta Macar mühen- dislerinden B. Sada ile B. Vahab kar- » Bu karşılaşmanın ne- tceleri etrafında şimdiden hararetli bahisler yapılmaktadır. Yeni riyaziye kitapları Ankara 10 (Telefonla) — Maarif ve- kâleti Alman orta ve lise mektebierin- de okutturulan Tiyaziye kitablarından bazılarını tercüme ettirmektedir. Bu Kitabiar önümüzdeki ders senesinden itibaren lise ve orta mekteblerimizde ökutturulmak üzere bastırılacıktır, Döviz kaçakçılığına karşı Ankara 10 (Telefonla) — Döviz ka- önüne geçmek için yeni tedbirler almacaktır, Bu maksadla ms- liye, iklisad, hariciye vekâletleri ile Merkez bankası mümessiilerinden mü- Tekkeb bir komisyon teşkil edilmiştir. Bu komisyon bügün ilk toplantısını âkdederek alınacak tedbirleri görüş“ sizi Maarif vekilinin çok mühim beyanatı Liselerde ders seneleri arttırılmıyacak, mekteb kitapları gayet açık bir tarzda yazdırılacak, talebe ve muallimler için 100 yataklı sanatoryom açılacak Şehrimizde bulunan Maarif vekili B. Saffet Arıkan dün öğleye kadar Park otelde Talim terbiye relsi bay İhsan- la beraber çalışmış, öğle Üzeri şehri- mizdeki maarif erkânının da iştirak ettiği bir toplantı yapılmıştır. Vekil öğleden sonra muhtelif sual- ler soran gazetecilere İstanbulda Üni- versite işlerile meşgul olacağını söy- ledikten sonra demiştir ki; N — Üniversitede yapılacak yeni bi- nalar ve ilâve edilecek 450 yatak için icab eden tahsisat geçen sene veril- mişti. Yakında bunların ihaleleri ya- pılacaktır. Talebe yurdu meselesi de Gene değer bir vaziyet alnmş- İm 12 seneye çıkanlacağı ha- beri doğru değildir. Yapılan tetkik- lerden sonra liselerin 11 sene kalması muvafık görülmüştür. ORTA MEKTEP KİTAPLARI Orta mekteplerde tek kitap sistemi kabul edilmiş, bilhassa müsbet ilimler kısmına yani Tiyaziye, fizik, kimya, tabiat şubelerine lüzumlu olan kitap da çok derin ve esaslı çalışmalar ya- pılmaktadır. Orta mektep ihtiyacını karşılamak için icab eden tahsisat bütçenin mü- saadesi nisbetinde alınmak üzeredir. İnşaat imkânları gözününde tutula- Bayan Simpson Fransada bir şatoda oturacağı söyleniyor Tours 9 (A.A.) — Bayan Simpsonun çok yakında, bir kaç zaman kalmak Üzere buradaki Cande şatosuna gelece- ği teeyyüd eder gibidir. Dün şatoda çok mühim Hazırlıklarda bulunulmuş ve hizmetçilerin miktarı yirmi beş kişi fazlalaştırılmıştır. İsimleri gizli tutu- lan birçok Fransız ve yabancı yüksek zevatın da şatoya geleceği bildirilmek- tedir, Nihayet dük dö Windsorun bayan Simpson ile nikâhı merasiminin Can- de şatosundaki ufak kilisede cereyan edeceği söylenmektedir. Romada infial İtalyan gazeteleri Kran- borne'un beyanatına şiddetle hücum ediyorlar Koma & (A.A) — Mareşal Oreslani- ye karşı yapılan sulkasdden ve bu 8ui- kas dolayısile alınan mukabelibilmisil tedbirlerirden sonra Adis-Ababada bir takım hâdiseler çıkmış olduğuna dair Lord Cranbome'un Avam kamarı sında vaki beyanafını Roma gazetele- rinin Londra muhabirleri, «Hainane tesvilâtı diye tavsif etmektedirler, Piccolo gazetesi, İngiliz Hariciye müsteşarının bü beyanatınm İtalyaya karşı yapılmış tavsifi gayri kabil bir tecavüz olduğunu yazmaktadır. Ankara 9 (A-A.) — İspanyaya gönül Tü gönderilmesine mâni olmak üzere İspanya işlerine ademi müdahale tâli komisyonunca ittihaz edilen karara iş- tiraken hükümetimizce de bu husus- ta alman tedbirlere dair İcra vekilleri “ heyetince 20 şubat 937 tarihinde verii- miş olan kararın o gündenberi tatbik edilmesine başlanıldığı habex alınmış” tir, ie rak beş senelik bir plân hazmiunmış* karadaki Gazi terbiye enstitüsünde ykacaklar. ye ik mekiüp, mmiikmli arasından muvatfakıyet” gösterenlef bir sene kurstan sonra orta mektep muallimi olacaklardır. Bu sene 170 kadar muallim, Gazi terbiye enstitü" sünde ders görmektedir. 4 Yüksek muallimden 37 ve Avrup# da, tahsil görenlerden 32 arkadaş b sene lise muallimi olarak kadroya gi receklerdir. ği ALMAN SİSTEMİ Alman mektebi mualiimlerinden bi rinin Alman terbiye sistemi hakkı da bir rapor hazırlıyarak vekâletf göndermek üzere olduğunu gazetedö okudum. Böyle bir şey gelmiş dir. Ve geleceğini de zannetmem. KÜK tür işi mili bir iştir. "Türkiyede is€ Büyük Şefimiz Atatürkün bütüm mik ete aşıladığı yüksek kültür heyec# nında Atatürk sisteminden başka y9” bancı bir sistem asla düşünülemez. İlk tedrisat müfettişlerinin umum! bütçeye alınması için bir tasavvuf vardır. İlk tedrisat programının d©“ için yüz kişilik bir sanateryom yap” lacâktır. Bu sanatoryomun temeli önümüzdeki cumartesi günü atılacı” tır, Vistülde feyezan Yükselen suların seviyesi 10 tüztreyi baldü Danzig 9 (AA) — Vistül üzerindi yüzen buzların teşkil ettiği manialaf dolayısile sular, korku verici bir bızl& yükselmektedir. Bu yükseliş, asırla” danberi Vistülde görülmiyen bir der& ceyi bulmuş ve bu sabah Brahanl mansıbırnda #ularm on mete 20 Siz tim yükseldiği tesbit olunmuştur. Bi | seviye, 1924 feyezam seviyesinden YÖK” sektir, ği #ından korkulmaktadır. Güreşçilerimiz Berlinde Berlin 9 — Türk güreş takımı, veçten buraya gelmiştir. Türk gür” çileri Finlandiya ve İsveçte yaptı” rı 74 güreşten kırk iksini kazanmifi Jardır, —— pe Ankarada milli küme maçlari Ankara 10 (Telefonla) — Mini fikstürü mucibince 14 martta göcü gençler birliği arasmda yani cak maçın aynı zamanda Ankara bol birinciliği maçı sayılması mad ajanlığınca kararlaşmıştır. Her iki takım da ajanlığın bu yar rışık bir bronşitten hastadır. Gok tıraplı bir gece geçirmiştir, V85İ endişe veriyor. Amerikada zelzeleler Nev - York 9 (A.A) - mem Detroit, Houisville, Dayton ve © m ve Kentuckynin bazı şehirlerinde mz rısı zelzele olmuştur. Uykudan V halk, panik halinde kaçmağa yaşla tar, Hasarat, mühim değildir.