6 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

6 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

-leğiizce Beşiktaş için-en küvveti hafta F. Bahçe, Beşiktaş karşısında seyredeceğiz Milli küme maçları artıken hâ röretli devresine girdi. Bu hafta İz 44 mürin Doğansporunu, gırssile Be- Doğanspor, yabancı sahağa yalnız Ankaralılarla çarpıştı ve büyük fark- larla mağlüp oldu. Ondai'sonra İz- mirde yaptığı maçlarının bir çoğu- nu kazandı. Yalnız Ankaragücüne ve Galatasaraya mağlüp oldu. Galatasaray karşılaşması bir çok ihtilâlara ve dedikodulara yol açtı ve hadiselerle geçti. İşte Doğanspo- | & ru bu hafta burada göreceğiz. İlk karşılaşma cumartesi günü Beşiktaş - Doğanspor arasında Oola- şiklaş İzmirde bü takım- e kalmıştı. Geçen hafta, “ ıkara Gençlerbirliğine kar- $ı yaptığı maçta da berabere kaldı. Siyah beyazlılar şimdiye kadar nltı fena puvan alarak Fenerbahçeden üç 1 e bulunuyorla; Eğer bu haftada Doğanspor kar- şısında fena bir netice ile Karşılaşa- cak olurlarsa milli küme şampiyo- * vie * naşında müşkül vaziyete düşecekler- dir. Bunun içindir ki Beşiktaşlıların hem İzmirdeki muvafakıyesizlikleris nin acısını çıkarmak ve hel de mile Ni kümede vaziyetlerini düzeltmek üzere maçı kazanmak için çok çalı- şacaklarını tahmin ediyoruz. Siyah beyazlılar geçen hafta ta- | kımlarının teşkilinde büyük bir ha- taya düştüler. Hücum hatlarında ta- | dilât yaparak Rıdvanı sağaçığa 8l- dilar. Bu büyük bir hata idi. Ridvan şimdiki halde Beşiktaş hücum hat- tında en çok iş görecek oyuncudur; Ve nitekim maçlarda takımını gö- Hbiyete sürüklemekte büyük hissesi olmuştur “Gençlerbirliği maçında bu hatayı Rıdvanı ikinci devrede ge- e aldılar. Ve ondan'sonradır ki takım bir parça tutundu. Oyun- dü da hâkimiyet tesisine . muvaffak dldular, mağlübiyetten beraberliğe, be- Taberlikten de galibiyete çıktılar. Fa- kat son dakikada müdafaanın hata» $iıdan bir gol yiyerek berabere ol- ar. Öyle zannediyoruz ki Beşik- tâşlılar bu hataya tekrar düşmez. şekil'bu olabilir. Metmed Ali - Faruk, Hüsnü - Fey- zi, Enver, Fuad - Hayati, Rıdvan, Hakki, Şeref, Eşref. Bi Hayali tiyileşmemiş ve oyni- yamıyacak vaziyette İse sağaçıkta Güneşe karşı oynatılan gencin oyna- tılması ön doğru hareket olür. Siyah beyazlılar bu kadro İle çı- Karlar bir parçada canlı öynıyacak olurlarsa bu maçı kazatımamalarına hiç bir sebep yoktur. Pazar günü de Doğansporla Fe nerbahçe karşılaşacaktır. Fenerbah- çeliler son zamanlarda fena helice- lerle o karşılaşıyorlar, taraftarlarını tatmin edecök eski oyunlarını çıkara müiyorlardı. Buna rağinen yalnız Be- şiktaşa ilk hafta yenildiler ve Ga- latasarayla da berabere kaldılar. * şiktaş ve Fenerbahçe Kalişısında sey- © » redeceğiz. ” & Yerinin en iyi Sakatlığı dola; oyuncusu olduğu (İç oynıyamıyan anlaşılan Ali Ri Şaban Lüzumsuz çalım- larla takımına za- rarlı olan Naci Şunu da kaydedelim ki milli kü- me maçları başlamadan evvel bu hatta iş görecek oyuncu olarak Fik- ret ve Naci vardı, Fakat son maçlar» da maalesef Naci en fena oyunları» nı oynamaktadır. Bu oyuncu bir has- talık haline geliniş lüzumsuz çalım- larile iş görmek şöyle dursun, diğer arkadaşlarını bozmakta ve takımına zararlı olmaktadır. Ali Rıza çok zamandanberi Oy- namamasına rağmen Gençlerbirliği- ne karşı hiç te fena değildi ve çok çalıştı. Şimdilik o yerin en kuv- vetli oyuncusu olduğunu herkese ka- bul ettirdi. Fenerbahçeliler, geçen hafta bir daha gördük ki, hücum hatlarını 1s- lah mecburiyetindedirler, Eğer bu- nu yapmamakla devam edecek olur- larsa bir gün çok fena neticeler kar- şısında kalmaları ihtimalini hatır. Jatırız. Doğanspor takımını görmedik, yal- nız duykuk. Ankarada uğradıkları ağır mağlübiyetlerle bize hafif bir takım hissini verdi. Fakat.sonra İz- mirde aldıkları neticeler herkesi epice düşündürdü. Fenerbahçelilerin bu maçı kazan» maları tabii görülürse de takımlarını düzeltmezlerse fena bir netice ile karşılaşmaları da pek uzak bir ihti- mal değildir. Kk Sedad Riza ile mülâkat Futbol federasyonu reisi, İzmirdeki saha işi, Türkiye - Yunanistan maçı, Gençlerbirliği - Doğanspor meselesi hakkında ne diyor? Dün sabah gazetelerinden birinde bir İzmir mektubu vardı. Bu mektu- bun sonunda milli küme maçlarında *saha idaresine taallük eden kısmı aşağıya alıyoruz: «Bütün bu işler arasında bir de sa- ha meselesi vardır. Daha doğrusu sa- ha hasılatı meselesi... Sön maçta ha- sılat dört yüz liraya düşmüş vebu vaziyet, federasyonca hoş görülmemiş- tir. Bunun üzerine federasyon relsi Sedad Riza İzmire gelerek işi bizzat idareye başlamıştır. Ve ilk ağızda, ser- bes duhuliyeleri yarı yarıya indirmiş, Bazı gazetelere hiç vermemiş, bazı İstanbul omuhabirlerini de hesaba katmamıştır. Bunu, mesleki bir haysi- yet meselesi yapan İzmir gazetecileri, derhal bu yarı yarıya indirilmiş dü- huliyeleri lade edip para ile girmekle berabör, maçları gayet kısa yazılarla geçiştirmiş, hattâ ikinci maç olacağı gün «bugün, Ankaragücü Doğanspor- Ja oynıyacaktır» cümlesini bile koyma- mışlardır. » «Diğer taraftan mıntaka heyeti de, federasyonun hareketini, kendisine tevcih edilen bir itimatsızlık telâkki etmiş ve asabileşmiştir, Mıntakanın başında, doktor Hüseyin Hulki gibi İzmirin çok sevdiği, temiz, faziletli; bu işe bütün varlığını harcıyanı bir güzi- de arkadaş vardır, Bu itibarladır ki, İstanbul takımlarına en kuvvetli rakip olarak görülen Ankaralıları kendi stadlarında da yendiler. Bu maçlây atlatmış olması Fenerbah- Çe lehine büyük bir ârantaj olarak sayılabilir. Geçen hafta Günçlerbir- liğine karşı ilk devrenin on'beşıdaki- kası müstesna, gene fena oynadılar, Ve eğer karşi tâkimin bir parça şansı - hattâ şansı demiyelim de gay- retsizliği - olmasa idi oyun bera- berlikle neticelenecekti, Bunun için- dir ki sarı lâcivert takıma pek dü- zelmiş nazarile bakamayız. Bilhassa hücum hatları arkalarında bugün en kuvvetli denecek bir muavin hattı Olmasına rağmen bir türlü müessir bir oyun çıkaramıyorlar. Üç orta âde- ta fena oynamakta birbirlerile yarış ediyorlar, — m “eli lğMMN Mİ v mıı # ada federasyonun hareketi, hakikaten doğ- ru olmamıştır. Meselenin bilâhare mü- nakaşası da muhtemledir.» Bu satırları okuduktan sonra, İz- mirden henüz gelmiş olan federas- yon reisi Sedad Rizayı bulduk, kendi- sile görüştük, bu mektubu göstererek düşüncesini sorduk. Federasyon reisi bize şunları söyledi: — Milli küme şehirler arası maçla- rının organizasyon işi federasyonu. muza aittir, Bunu bölgelere yaptıra- cağımız gibi lüzum görürsek ve diler- sek kendimizde yapabiliriz. Şimdiye kadar İzmir bölgesi bu işi federasyo- na niyabeten yapıyordu. Bölge yaplı- ğı müddetçe nasıl daimi kontrola hak- kımız varsa organizasyonu kendimiz yapmak da hakkımızdır. Bundan hiç bir kimseye itimadsızlık çıkarılamaz. Böyle olsaydı herhangi bir işte ve her- hangi bir müessesede kontrol bir usul olmazdı. İşte bu sefer, İzmirdeki son maçla- rı biz idare ettik. Çünkü İzmiz maçla- rından beklediğmiz hasılatı bulamı- yor ve yahudda beklenmedik zarar karşısında kalıyorduk. Bunu yerinde görmeğe karar verrek kalktım, İzmi- re gittim. Bölge relsi doktor Hüseyin Hulkinin hüsnüniyetinden, faziletin- den şüphe etmek aklımızdan bile geç- mez. Fakat kendisinin organizasyon işlerinin yabancısı olduğu da maçlar- da altı yüz serbes duhuliye varakası verilmiş olmasından bellidir. Listeyi tedkik ederek bu serbaş dubuliyelerin sayısını makul hadde indirdim. Görüs Tüyor ki, kontrolu ve hattâ idaresi fe- derasyonumuza aid olan bir işten do- layı mıntaka heyetinin söylendiği gi- bi asabileşmesi Ve hareketimizi * iti- mnatsızlık telâkki etmesi yanlıştır ve lüzumsuzdur. — Hasılatta bir fark oldu mu?, — Bu sefer, syircilerin sayısı Güneş maçlarındakinin belki yarısı olduğu halde iki yüz lira fazla hasılat oldu. — Gazetelerin davetiye meselesi?, — Listede, İzmir gazetlerine onar davetiye verildiğini gördüm. Teşkilâtı daha geniş olan İstanbul gazetelerine beşer davetiye verdiğimiz halde İzmir gazetelerine onar davetiye verilmesini haklı olarak fazla buldum ve beşe in- dirdim. Esasen bir maç yazısı ve re- simleri çin bir gazetenin on kişi se- ferber elmiyeceğini ve buna lüzum da olmadığını, gazeteci olmak itibarile, siz de takdir edersiniz, Mesleki hay. siyetin davetiye adedile artıp eksil- miyecğini de gene takdirinize bırakı- yorum. Bu vesileden istifade ederek başka meseleler hakkında da federasyon re. isinden malümat istedik; — Yunanistanla milli maç işi ne ol- du?, — Bildiğiniz gibi Yunan federasyo- nunun bizimle temas müracaatını ka- bul ellik ve dermiyan ettikleri mall İzmirin Doğansporu Istanbula geliyor Büyük Britanya dünya Kendi sahasında iyi neticeler alan bu takımı bu i kupasına girecek mi ? Kayıdların kapanmış olmasına rağmen beynelmilel federasyon bu hususta müsamahaya hazır! Büyük Britanya kupası maçında kral şampiyon takımı tebrik ederken ve maçtan heyecanlı bir sahne Fransada yapılacak olan 1938 dün- ya kupası maçlarının organizasyon işi sessiz sadasız, fakat emniyetle ile- | rilemektedir. Malümdur ki, beynelmi- lel futbol fedraseyonunun tayin etti. ği komisyon kayıdları 15 şubatla ka- pamış ve ilk tasfiye karşılaşmalarının programını tesbit etmşitir. 15 şubattarı sonra, maçlara girmek istiyeceklerin kabul edilmiyecekleri» ve edilmedikleri anlaşılmaktadır. Bu- nunla beraber, beynelmilel futbol fe- derasyonu Britanya milletleri için mü- samaha elmeğe hazırdır. Beynelmilel | federasyonu Büyük Britanyanın dört | milletinden herhangi birisnin dünya kupası maçlarına iştirakini o kadar is- temektedir ki, onların müracaatını hattâ iki aya kadar kabul edecek gi- bidir. Hattâ fazla olarak Britanya fe- derasyonları nezdinde bu hususta to- şebbüzlerde bulunulduğu bile zanne- âilmektedir. İ Bununla beraber, bu teşebbüslerin | müsbet netice vereceği ümidi zayıf | tır. Hattâ bu sefer de Büyük Britan- yalıların dünya kupası maçlarından uzak kalacakları söylenebilir. Büyük Britanyalılar ve bilhassa İngilizler bel. ki daha ilerideki dünya kupası maç- larına girmeğe razı olacaklardır. Çün- rü bugün İngiltere federasyonunda Avrupa futbolüne ehemmiyet veren ve alâkadar olan bir genel sekreter bulunmaktadır, a ra şerait üzerine teklifte bulunduk, Tek- Wifimize muvafık cevap verdikleri tak- dirde milli küme fikstürüne halel ge- tirmeden 13 haziranda Arkarada Tür- kiye - Yunanistan ve 16 haziranda İs- tanbul - Atina maçlarını yapacağız. — Gençlerbirliği Doğansporun bir oyuncusuna itiraz etmiş. Bu hususta ne düşünüyorsunuz?. — Bu hususla federasyonumuz he- nüz kati bir karar vermemiş olmakla beraber eskiden olduğu gibi.masa ba- $1 davalarının aleyhindeyim. Mevzuu bahis oyuncu için önce Doğanspor, sonra da Gençlerbirliği lisansı almiş- lardır. İlk lisansı Doğanspora aid ol- duğu için bu takımın sahadaki gali- biyetinin bozulamıyacağı kannatinde- yim. Sadun Galip Büyük Britanyalıları şimdilik dün- ya kupası maçlarından uzak tutan epleri tahlile çalışalım: İlk sebep: Büyük Britanyalılar, tem» gili takımlarının Avrupada resmi ve bü kadar geniş beynelmilel mahiyeti haiz müsabukalara girmelerine ta rTaftar değildiler. Büyük Britanyalılar, Avrupalılar kadar milli takım maçlarına ehen- miyet verinezler, Hattâ bazı milletle- r hasında kazanılmış zafer- erden böbürlenmelerinden çekinirler, Eğer müsabaklardan galip çıkacakla- rına emin olsalar belki de daha az te- reddüd ederlerdi. Fakat tecrübe bize göstermiştir ki, onlar da bir yarı, son ve hattâ bir çeyrek son müsabaka- £ında pekâlâ mağlüp olabilirler. Bu düşünce onlar için tahammül edilmez bir şeydir. Onlar, takımlarının Avru- Pada maruz bulunduğu tehlikeyi bi- lirler, Eğer müsabaka büyük Britari- ya topraklarında (yapılmış olsaydı dünya kupasına girmeğe belki razı 0 lurlardı: İkinci bir nokia da, dünya kupası maçlarına Lahsis edilen tarihlerin bü- yük Britanyalıların spor hayatına pek uygun olmamasıdır. Avrupalılar, bil- hassa ortadakiler ve şimaldekiler hazi- tanın ilk on beşini muvafık buluyor” lar, Fransada bu, biraz geç görülüyor. Fakat nihayet bu tarihler aşağı yu- karı ittifakla kabul edilmiş gibidir. Halbuki, Büyük Britanyalılar sen© nin 6 zamanında formünde bulunan ve binaenaleyh ora profesiyonel ful” bolünün tam bir nümunesini vet licek futbolcülerden mürekkep mi takımlar çıkaramamaktadırlar, Onl rın i mayısta futböl' mevsimini kapi” dıkarını tekrara lüzum var mı? BU tarihten sonra, Büyük Britanya fvİ” bolcülerinden ve takımlarından hayır yoktur. İngilizlerin bu ananeyi bozmaları için çok zaman > Üçüncü ve belki de en ehemmiyet verdikleri bir noktada. futbol sihniye- tinin bütün Avrupa memleketlerinde ve bilhassa cenub Amerikast milletle. rinde ayni olmadığıdır. Bu sebeplerdendir ki, İngilizlerin ve İskoçların 1938 dünya kupası maç- larına girecekleri pek ümid edilemez;