6 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

gn AEŞAM A Sahte $ Paraatıncaişliyen telefon makineleri Umumi yerlerde görüşme ücretinin beş kuruşa indirilmesi muhtemel Telefori şirketi satın almdktan sonra telefon şebekesinin ıslahı için fasliyete geçilmişti. Bu arada para etınca işliyen otomatik telefon mer- kezi tesisi de düşünülmüştü. Ankara, İstanbul, İzmir gibi telefonun çok kullanıldığı şehirlerde bu gibi mer- bezlere çok ihtiyaç vardır. Fakat bizde olomatik telefon mer- kezleri tesisinin zannedildiği kadar kolay bir iş olmadığı yapılan tetkik- lerden anlaşılmıştır. Mükâleme ücre- tinin 7,5 kuruş olması bu meyanda» âır 7,5 kuruş iki parça paradan mü- rekkeptir. Dolayısile otomatiği işlet- mek için alete mutlaka bir beş ku- ruşluk bir yüzparalık atmak lâzımdır. Beş kuruşluklar şimdilik iki cins- tir. yüz parâlıklar ise tamamen kal- dırılacaktır. otomatik (telefonlara dünyanın her tarafında bir cins para atılmakta ve aletler ona göre yapıl- maktadır. Bunun için bizde de yal riz bir cins para atilmasi daha mu- vafık görülmüştür. Bu ciheti temini içinde 7,5 kuruş mükâleme ücretinin beşe indirilmesi icabetmekledir, İslihbaraftımıza göre bu cihet te düşünülmektedir. Çünkü zaten abo- nelerin mükâlemeleri beş kuruştur. Halkın da istifadesi için otomatiklere bir nikel beşkuruşluk atmak suretile Yolayes konuşma temini faydalı ola» Caktır. Kanunda buna göre dadilât yapılması için teklifte bulunulmak su- retile istenilen yerine gelebilecektir. Esasen hükümet halka kolaylık için herşeyde imkân nisbetinde ucuslu- ğu prensip olarak kabul etmiş bulu- nuyor. Alâkedarlar yukarıdaki neticelere varırlarken Ankarada telefon mükâ- melesinin 7,5 kuruştan beş kuruşa in- dirilmesi hususunda kuvvetli bir ce- royan olduğu söylenmekte ve bu ci- hetin pek yakında tahakkuk edeceği haber verlimektedir, Bütün bunlardan sonra hanği cins otomatik telefonlar kullandmasının dahn elverişli olacağı meselesi tetkik sırasında yer almaktadır. Avrupada” ki otomatik telefon höcreleri muhte- Lif şekillerdedir. Her tarafı cam ve gö celeri elektrikle tenvir edilen şık höc- relerin konulması birçok bakımlar- dan doğru görülmüyor. Ahşap höcre- ler daha elverişli bulunmaktadır. Bi a aşağı kısıraları açık olan bu ne- nin meşgul olduğu, kapıyı açıp Ta hatsız etmeğe lüzum kalmadan anla şılabilmektedir. Üçüncü mesele otomatik telefonlar rın şehir içinde konacakları semtler- dir, İlk önce işlek cadöelerin münasip köşelerine ve bilhassa polis noktaları civarma konması muvafık görülüyor. İhtiyaç nisbetinde ve elde edilecek tecrübelerle bir müddet sonra bunla- rın adedi artfırılabilecektir, Mükâleme ücreti beş kuruşa indik- ten sonra derhal faaliyete geçilecek ve ihtiyaç nisbetinde ilk olarak birkaç yüz olamatik telefon sipariş edilecek tir. — İstanbulda da gürültü ile müca- dele etmek için Ankara belediyesinin yaptığını yapmalı bay Amca... Sıra beklenecek 15 sene 2 ay hapis Tramvaylarda kalabalığa karşı yeni bir tedbir Emniyet müdürlüğü, tramvaylar- da izdihamın önünü almak için bazı tedbirler düşünmüş, bu arada yoleu- ların tramvaylara sıra ile binmeleri- ni temin etmek üzere istasyonlarda sıra bileti verilmesini belediye reisli- ğine teklif etmişti. Belediye reisliği esas itibarile bu fik- ri kabul etmekle beraber bu usu- dün bir aksaklık yapmadan nasıl tat- biki mümkün olduğunu tetkik etme- ğe başlamıştır. Bu hususta tramvay şirketile de temasa girişmiştir. Ameli bir tedbir bulunduğu tak- dirde yolcuların $r& İle tramvaya binmeleri için alınacak tedbirler ilân edilecektir, Tramvaylara sıra ile binmek gü- nün kalabalık saatlerinde ve büyük istasyonlarda mümkün olacaktır, Bu tedbir yalnız tramvaylara deği, va- purlara ve kalabalık sinemalara da teşmil edilecektir. Ardiye ücreti Meyva ve sebze hâli için yeni bir tarife yapıldı Meyva ve sebze hâlinde ardiye Üc- retleri evvelce yapılan bir tarifeye gö- re tahsli edilmekte idi. Belediye, bu tarifeyi değiştirmeğe lüzum görmüş ve değişikliği (şehir meclisine tasdik ettirmiştir. Yeni tar rife bütün esnafı, tacirleri yakından alâkadar edecek mahiyettedir, 1 hazirandan itibaren tatbik edile- cek olan bu tarifenin bazı mühim noktalarını kaydediyoruz: Küçük sandıklardan 2 kuruş, şeker sandıklarından 4 kuruş, diğer büyük sandıklardan 6-10 kuruş, küçük yu- murtâ sandıklarından 6 kuruş, bü- yük yumurta sandıklarından 10 ku- Tuş, çilek sepetlerinden 1-4 kuruş, di- ğer sepetlerden 6-8 kuruş, kuruyemiş torbalarından 20 para ile 3 kuruş & rasında, çuvallar 5-10 kuruş, yoğurt tenekeleri 10 paradan 50 puraya ka» dar, fıçılardan 8- 25 kuruş, kavun, karpuz ve bal kabaklarının tonundan 70 kuruş. Bu mallar bir ayi geçmemek İ şartile kaç gün kalırlarsa kalsınlar ayni ücrete tabi olacaklardır, B, Proste hafta sonunda asıl plânını hazırlamağa başlıyacak Şehircilik mütehassıs B. “Proste dün imar müdürlüğündeki bürosun* da çalışmıştır. Mütehassıs, Avrupaya gitmeden evvel şehrin muhtelif semt lerinin tanzimine aid tedkiklerde bu- lunmak üzere imar müdürlüğündeki mühendis ve mimarlara talimat ver mişti, Bu talimat dairesinde yapılan işleri dünden beri tedkike başlamış- tır. Bu işler, mütehassısın hazırlıya” cağı imar plâna esas teşkil edecek- tir, B. Proste bu tedkikatını bitirdik- ten sonra bu hafta sonunda asıl plâ- nını hazırlamağa başlıyacaktır. cezası Kararın temyiz edileceğini işiden hırsız dualar etti Fatih, Şehremini ve Mecidiye köyü civarında on beşten fazla dükkün ve ev soyan Celâl adında biri dün üçün- cü ceza mahkemesinde muhakeme ©- dilmiştir. Muhakeme neticesinde Ce- lâlin bütün suçları sabit olduğundan Celğlin on beş sene iki ay hapsine ka- zar verilmiştir. Celâl, kararı soğuk kanlılıkla dinle- miş, rels bay Netip Nadir kendisine: — Oğlum, senin suçların sabit ol- du. Mahkeme, on beş gene iki ay hap- #ine karar verdi. Fakat bu kârar tem- yiz edilecektir. İstersen sen de temyiz edebilirsin.. Diyerek anlatmış, Celâl buna karşı: — Bayım, benim temyiz işlerile uğ- raşacak kimsem yok ki, temyiz ede- yim.. cevabını vermiş, reis; — Sen temyiz etmezsen de karar e- sasen temyiz mehkemesine gönderi- lecektir. «Kendim temyiz ettirmiyo- rum; diye merak etme, | Denince Celâl gülerek #memnuni- yet irhar etmiş ve: — Allah ömürler versin. Alah hü- kümetimize kuvvet versin, Türk mah- kemesinde kimsenin hakkı zayi olmaz. Diye dua ederek jandarmalar ara» sında mahkemeden çıkmıştır, Yolcu salonu Mayıs sonlarında inşaata başlanacağı umuluyor Fransız profesörü bay Deb müstak- | bel Galata yolcu salonunun inşaat projesini bir haftaya kadar hazırlayıp | bitirecektir. Profesör bu iş için her- gün çalışıyor. Liman işletme idaresi 112 belediye arasında gerek yolcu salo- nuna ve gerek Galatada açılacak mey- dana ald anlaşma bitmek üzeredir. Belediye fen heyeti bu husustaki ew- Takı tedkik ediyor, Liman umum müdürü bay Rauf Manyasi dün sabah Vali ile temas ede- | rek yapılmakta olan hazırlıkları an- latanış ve bazı izahat vermiştir. Bay Raufi şehir planını yapıcak olan mütehassıs bay Proste ile de görüş- müştür, Proje hazırlandıktan sonrâ sondaj ameliyesi kısa zamanda ikmal edilecek ve mayıs sonlarında salonun inşasına başlanacaktır, İnşaatın yapı- lacağı Merkez Rıhtım hanı ile Çinili Rıhtım han arasındaki binaların yı- kılması bitmiş gibidir. Son kalan bir tsk küçük binanın yıkılması da iki güne kadar bitecektir. Yolcu salonunun inşasına başlanır- ken Metkez Rıhtım han ile Deniz ti- caret müdürlüğü arasındaki kahve- hane ve diğer binaların yıkılmasına başlanacaktır. Burada bir meydan açılacaktır. Meydanın açılması slon İnşaatile ayni zamanda bitirilecektir. İnşaatın gelecek kışa kadar bitirilece- Zİ zannolunuyor. Her mektepte terkos tesisati yapılacak Terkos tesisatı olmıyan omektep- lere behemehal terkos tesisatı yapıl- ması kararlaştırılmıştır. Eski eserler Sultanahmedde yeniden hafriyata başlandı Bizans eserlerini meydana çıkarmak üzere Sultanahmedde Arasta soka- riyat, geçen sene yapılan hafriyatta meydana çıkan mozayiklerin bulun- duğu yer esas ittihaz edilerek muay- yen bir istikamette yapılacaktır. Bu seneki kazıda tarihin meçbul kaldığı noktaları aydınlatacak pek mühim eserler meydana çıkacağı mü- hakkak görülüyor. Hafriyata üç muh- telif noktadan devam edilmektedir. Otomobil kazası Mustafa adında bir şoför dün oto- mobilile Tophane caddesinden geçer- ken Gülten adında bir kız çocuğuna çarparak ağır yaralamıştır. Yaralı çocuk ifade veremiyecek bir halde has- taneye kaldırılmış, haza etrafında tah- kikata başlanmıştır. Bozuk ekmekler Halitaya uygun olmıyan unlar müsadere edilecek Son zamanlarda İstanbulda sarfe- dilen ekmeklerden şikâyet (o etmiyen kalmadı. Bir çok fırınlar bozuk ekmek çıkarıyorlar. Son günlerde yapılan tetkikler neticesinde fırınlar- da halitaya uygun un bulundurul- madığı anlaşılmıştır. Halbuki beledi- ye evvelce tayin ettiği evsafta ve bu evsafa göre ekmeklerin satış flatini tayin etmiştir. Halitaya mugayir ola- rak kullanılan unlarla yapılan ek- meklerin daha ucuza mal olduğu ve halkın zarar ettiği anlaşılmıştar. Bu vaziyet karşısında belediye bir tamim yapmış, fırınlarda halitaya uygun olmıyarak un bulundurulduğu takdirde bu unların derhal müsadere edileceği bildirilmiştir. Küçük bir kıza bisiklet çarptı, kız ağır yaralandı Bakırköyünde Osman adında bir çocuk bisikletle eşddede dolaşırken Melene adında küçük bir çocuğa çar- porak yuvarlamıştır. Taşlar üzerine yuvarlanan Melene başından ve vü- cudünün muhtelif yerlerinden ağır ya- ralanmıştır, Melene hastaneye kaldı- rılmış, Osman yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Benzinler ateş aldı, bir işçi yaralandı Beşiktaş civarında bir benzin depo- sunda çalışan Lütfi adında biri dün depoda bensin içinde kauçuk eritir. ken birdenbire benzinler ateş alarak parlamış ve Lütfinin elindeki kap parçalanmıştır. Parlıyan benzinler Lütfinin yüzünü, kollarını ve vücü- dünü yakarak ağır yaralamıştır. Lüt- fi hastaneye kaldırılmış, kazada kim- senin ilişiği olmadığı anlaşılmıştır. Iyiki milyoner değin milyoner, milyarder olmadığıma bir yiyip, bin şükrettim... Oh me iyi ok Gazete yazıyor: Dünyanın çek te nımuş bir milyarderi haydutların korkusundan kendi kendisini Nev- yorktaki muazzam evinde âdeta bapselmiş.. kapının önünde altı nö- betçi, muhafız bekliyormuş... Bu mii yoner iki seneden beri sokağa çıkma» miş... Başka bil milyoner seyahat eden gazinolarda otururken bile belki para isterler, belki şantaj yaparlar, belki kendisini tehdit eder ler diye tanımamazlığa geliyormuş. Büyük bir milyarder sokağa kenar larında hiç penceresi olmıyan biz zırhlı otomobille çıkabiliyormuş.. Bir milyener de sokağa ancak göz- lerine kocaman gözlük ve dudakları- nm üstüme takma bir bıyık oturtan rak çıkabiliyormuş. Bir milyarder de haydutlardan her gün aldığı tehdit mektuplarından deli olacak bir hale gelmiş. Her gün > bin bir tehdit “Genç bir my bir milyoner de aşk zevkini kaybetmiş. çünkü etrafında dolaşan yüzlerce kadının kendisine para için ehemmiyet verdiklerini biliyor. muş. Başka bir milyarder kendisine ya- pılan tehditlerden zehirlenmek kor- kusile hariçten gelmiş hiç bir yemek yemiyor, yalmız kendi malikânesinde yetişen tavukları, koyunları kesip ke- sip yiyormuş. başka şeylere biçare milyonereik Thasretmiş. Şimdi ben bunları okuduktan son- ra milyoner olmadığıma nasıl şük- retmiyeyim? Evimde hapis değilim, şimdi her istediğim zaman sokağa elimi kolumu sallıyarak çıktıkça: — Oh.. diyorum, iyi ki milyarder değilim... o Her istediğim şeyi zehir lenmek korkusu aklıma gelmeden ye- dikçe şükrediyorum: — O0h... Ne saadet milyarder de- Zilim!... Ne tehdit mektubu geliyor, ne sokağa çıkmak için gözlüğe, takma bıyığa hacet var. Her tarafı zırhlı otomobille değil, fakat bir tramvay arabasına pencere kenarına oturup etrafı seyrede ede giderken kendi kendime mırıldanıyorum: — Ne âlâ.. İyi ki milyarder de gilim.. görüyorsun ya.. Milyarder olmadığımıza ne kadar sevinsek ye — H.F. saasasasanasır sanan aaaaAAAANAN AAA ANDA NAM Bir hırsız 6 ay hapse mahküm oldu Şükrü adında bir hırsız geceleyin Galatada Ömerin dükkânına girerek çekmeceyi kırmış ve içinden kıymetli bir saat, bilezikler ve iki yüz elli lira alıp savuşmuştur. Dün sabah dük- kâna gelen Ömer hırsızlığın farkına varmca zabıtaya haber vermiş ve bi- raz sonra Şükrü yakalanmıştır. Dük-