17 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler 17 Ağustos 1937 Şanshayda harp davam ediyor Şehirde serseri kurşunlardan yüzden fazla insan öldü Japonya Nankindeki maslahatgüzarını çekiyor Çin hükümeti merkezini Nankinden başka yere naklediyor Londra 17 (Akşam) — Şanghaydan bildirildiğine göre Vang-Tu nehrinin sahilinde ve beynelmilel mıntakanm tam karşısında Japonlarla Çinliler Arasında şiddetli bir muharebe cere- yan ediyor. Tokyo 16 — Nankinde bulunan bü- tün Japonlar, sefaret memurları ve gazeteciler de dahil olduğu halde Nan- de.Nankinden ayrılmasına müsaade etmiştir. Tokyo 16 — Çin Başkumandanı Ma- reşal Şang Kay Şek siyasi liderlerle gö- rüştükten sonra hükümet merkezini hâşka bir yere nakletmeğe karar ver- mişlir. Bu karar Çinin kat'i bir harbe girişmek niyetinde olduğunu gösteri- yor. Mareşalın altı Çin fırkasının Şang- haya hareketi için emir verdiği söy- leniyor. Şanghaydaki Japon tebaasının acele şehirden çıkarılması emredilmiş- tir. Tokyo 16 — Fransızlar, Şanghayda Fransız mıntakası üzerinde uçacak tayyarelere ateş açacaklarını bildir. mişlerdir, Bundan sonra bu mıntaka üzerinde uçmak isteyen tayyarelere karşı ateş açmışlardır. Tayyareler yol- larını değiştirmeğe mecbur olmuşlar- dır. Japonya harbi zaruri görüyor Londra 17 (Akşam) — Tokyodan bildirildiğine göre hükümet 22 ve 23 ağustosta Japon bankerlerini içtimaa davet ederek harbin zaruri olduğunu ve milletin uzun ve çetin fedakârlık” lara katlanması lâzimgeldiğini izah edecektir, Şanghay harb sahası oldu Şanghay 16 — Şanghay harp saha- sı halini almıştır. Mütemadiyen top ve tüfek sesleri işitiliyor. Bu sabah er- kenden topçu düellosu başlamıştır. Ay- ni zamanda hava muharebeleri de olu- yor. Şanghay 16 — Japonlar bu sabah Nannas Çin mahallesindeki şimal is- tasyonunu bombardıman etmişlerdir. Birçok yangınlar çıkmıştır. Hankeu is- tikâmetinden mütemadiyen tüfek ses- leri geliyor. Japonlar şüpheli evlerden çıkanların ve Çin milislerinin gizlen- dikleri evlerin damlarına ateş ediyor- lar. Hava muharebeleri Şanghay 16 — Çinliler Japonların karaya asker çıkarmalarına mâni ol mak için çalışıyorlar. Bu sabah saat 11.30 da beş Çin bombardıman tayya- resi Japon amiral gemisi İzumo'nun üzerinde uçarak bombalar atmışlardır. Bombalardan biri karaya, biri bir mav- nanın üstüne, diğerleri suya düşmüş- tür. Japon topları şiddetli bir ateş aç- mıştır. Bunun üzerine Çin tayyareleri gözden kaybolmuştur. Biraz sonra Japor tayyareleri şehrin garbindeki Çin mevzilerini bombardı- man etmiştir. Atılan bombalardan Şanghayın ortasındaki iş mahallesin- de büyük bir yangın çıkmıştır. Japon tayyareleri Çin hatlarını bom- bardıman ederken Japon harb gemileri de Çin ilk hatlarına şiddetli ateş aç- mıştır. Japon tayyareleri Nankin - Şanghay ve Hangşuv - Şanghay şi- mendifer hatlarını bombardıman et- miştir. Japon tebliği Tokyo 16 (A.A.) — Amirallık daire- sinin tebliğine göre, Çin hava üslerine dün yapılan Japon hücumları esnasın- da 17 hangar ve 52 Çin tayyaresi tah- rip edilmiş ve 20 tayyare de düşürül- müştür. Japon hava kuvvetlerinin ka- yıbı 8 tayyaredir. Tren saatleri Halkın ihtiyaçlarına göre değiştirildi Devlet demiryolları, halkın ihli- yaçlarına göre trenlerin hareket saat- lerinde şu değişiklikleri yapmıştır: Sabahları saat 10 da kalkan Ada- na muhteliti sekizde, 14,50 de kalkan Ankara muhteliti 15,14 de, her gün saat 19 da kalkan Ankara ekspresi 19,10 da, Toros ekspresi eskisi gibi 9 da kalkacaktır. Yeni tarife mucibince Adana tre- Bi 19,40 da, Toros sürat katarı 20 de, Ankara muhteliti 1138 de, Ankara ekspresi 8,35 de Haydarpaşaya gele- cektir. Sıvastan Malatya ve Diyarı- bekire tren işlemeğe başladı Sıvas 16 (Akşam) — Sıvastan, Ma- latya ve Diyarıbekire ilk tren bugün İşlemeğe başlamıştır. Halk sevinç İçindedir. Amerikan tayyareci yola çıkıyor Fairbanks 16 (A.A) — Tayyareci Mattem Sovyet tayyarecilerini şimal kutbu civarında aramak hususunda pilot Crossen ile mutabık kalmıştır. Tayyareciler bügün kutup istikame- inde hareket edeceklerdir. Haliçte bir kişi boğuldu Bahırinin idaresindeki Ticareti bah- riye motörü dün akşam, Balat önle- rinde; kontrplâk fabrikasına alt ve içinde üç kişi bulunan bir bota çarp- ulmuş, diğer İki arkadaşı kurtulmuş» tur, Irak kabinesi istifa etti Eski başvekil Cemil Midfai yeni kabineyi teşkile memur Bağdad 16 — Irak başvekili B. Hik- met Süleyman kabinenin istifasını krala vermiştir. Kral istifayı kabul etmiş ve eski başvekil Cemil Midfalyi yeni kabineyi teşkile memur etmiştir. Cemil Midfat Şamda bulunduğu cihetle, kral tarafından kabineyi teş- kil etmek için derhal Bağdada dön- meğe davet edilmiştir. , Yeni kabineye “Terakkiperver fr- kası relsi Said paşanın da 7 kuvvetle muhtemeldir. General Bekir Sıdkı ile binbaşı Cevadın cenazeleri merasimle kaldırıldı 'Temps gazetesi yazıyor: Musulda bir asker tarafından öldürülen İrak Erkânıharbiyel umumiye reisi gene- ral Bekir Sıtkı ile hava kuvvetleri ku- mandanı binbaşı B. Cevadın cenaze merasimi, sulkasddan birkaç saat son- ra Bağdadda yapılmıştır. Cenaze merasiminde kralı, yaveri temsil ediyor, kabine âzaları, sefirler, ve İrakta bulunan İngiliz Hava kuv- wetleri kumandanı hava komodoru B, Mallery, İngiliz Heyeti askeriyesi erkânile beraber hazır bulunuyor. lardı, Cenazeler defnedilirken 19 pare top endaht etmek suretile selâmlanmış- lardır. Bağdadda ve Musulda tam bir sü- kün hüküm sürüyor. Iktisad Vekili Çeşmeye döndü, fuar Cuma günü açılacak İzmir 16 (Telefon) — İktisad Ve- kili B. Celâl Bayar bugün İpar kot- rasile Çeşmeye döndü. B, Celâl Bayar perşembe günü İzmire gelecek, cuma günü de merasimle fuarı açacaktır. İktisad Vekilinin refakatindeki 2€- vat ve İş Bankası umum müdürü luammer Eriş Karadeniz vapurile bugün İstanbula hareket ettiler. Hamidiye İzmirde İzmir 16 (Telefon) — Hamidiye mektep gemisi limanımıza geldi. İki gün sonra İstanbula hareket edecek- tir. Nazillide iki amele zehirlendi İzmir 16 (Telefon) — Nazillide bir kuyu temizlenirken, iki amele intişar eden gazdan zehirlenerek ölmüşlerdir. Yugoslavyada bir hadise Nümâyiş yapmağa kalkışan muhaliflerle jandarmalar çarpıştılar Belgrad 18 (A.A) — Opladenovatz- da vukua gelen kanlı hâdiseler üzeri- ne resmi bir tebliğ neşredilmiştir. Bu tebliğde ezcümle şöyle denilmekte- dir: «Bazı haberlere göre muhalefet un- surları ve hassaten sol cenah unsur- ları, dün Varnava'nın hatırasını teb- cil için yapılan âyinden sonra bir mi- ting akdetmek istemişlerdir. Dini âyinden sonra, mahalli muhalefet rü- esasının idaresinde bulunan nümayiş- yola koyulmı ır. mümanaat etmek İstiyen jandarma- lara baston, bıçak ve taşla hücum edil- miştir. İki jandarma ile bir zabit ya- ralanmıştır. Bunun üzerine jandar- malar âteş açmağa mecbur olmuştur. .Nümayişçilerden iki kişi ölmüş ve 10 kişi yaralanmıştır. Nihayet halk dağılmış sükün ve intizam iade edilmiştir. Diğer bazı yerlerde muhalefet un- surları mitingler aktine ve nümayiş- ler icrasına teşebbüs etmişlerse de hiç bir muvaffakıyet elde edememişlerdir. Filistinde vaziyet Yahudi mahafili endişe içinde bulunuyor Kudüs 16 (A.A.) — Haftanın s0- nunda şehirde huzursuzluk artmıştır. Bombalar atılmış ve bir sanatoryom alılan kurşunlardan delik deşik ok muştur. Arap köyleri, biribirlerile işaretle muhabere etmektedirler. Tedhişçiler tarafından çıkarılan hâ- diselerin artması, Yahudi mahfille- rinde endişe uyandırmıştır. Doktor ve eczacıların tekaüd maaşları Ankara 17 (Akşam) — Doktor, Baytar, Eczacı ve kondüktörlerin te- emi mein niza eğ rilmesi kararlaştırılmıştır. Tamir edilecek yollar Son Şeklini aldığını yazdığımız yeni yol proğramı üzerine bazı şehir yol- larının asfalt olarak inşa edileceğini yazmıştık. Yenicamiden İş bankasının önüne kadar giden meydan proğram kabul edilir edilmez derhal asfalta tahvil Profesör B. Tahir döndü Paristeki ceza kongresinde bulun- mak üzere oraya gitmiş olan profesör B. Tahir bu sabahki Avrupa ekspre- sile şehrimize dönmüş ve istasyonda hukukçular tarafından karşılanmış- tır, Suriye isyanı gün geçtikçe alevleniyor Son müsademelerde Süryanilerden 300 kişi yaralandı 100 kişi de öldü Adana (Akşam) — Cezire isyanı Vataniler tarafından Kürtlerle hıris- tiyanlar arasında bir ihtilâf olarak gösteriliyorsa da, hakikatte bu doğ- Tudan doğruya Şam hükümetine kar- Şi çöl anasırının ayaklanmasıdır. Bu isyanla alâkadar 100 kişi tevkif edil- miş ve Haleb divanıharbine sevkolun- muşlardır. Bir kısım Halebliler bunu iyi karşılamamışlar, mevkufların tah- liyeleri için teşebbüsata girişmişler- dir. Son çarpışmalarda Süryanilerden 300 kadar yaralı ve 100 kadar ölü ol- duğu tahakkuk etmiştir. Suriye kabinesi, bu işe lâzımgelen &hemmiyeti vermiş ve evvelki akşam fevkalâde bir toplantı yaparak bu işi uzun uzadıya müzakere etmiştir. Bu müzakerat neticesi ciddi ted ler ittihazı kararlaşmıştır. Toplan müteakıp dahiliye veziri B. Sadullah beraberinde âli komiser muav Starng olduğu halde tayyare ile hü se mahalline hareket etmiştir. Şem hükümeti isyanı bastıracak bir Amil olmak üzere Cezire muhafızlığı- na Sultan Etraş paşanın tayinini mu- vafık görmektedir. Kabine, Etraş paşaya bu vazi resmen teklif edeceklir. İsyan g geçtikçe alevlendiği için Şam hül meti buraya bin kadar demir gömlek- Hi göndermiştir. i Hatayda, şimdiye kadar 30 Tür öldürüldü Türklere gönderilen mektuplarda Hatayı terketmezlerse öldürülmekle tehdid ediliyorlar Ankara 17 (Telefonla) — bütün çarşılar kapalıdır. Arap gazeteleri, halkı birbirine kat- mak için entrikalı türlü, türlü neş- riyatta bulunmaktadırlar. Fet - El - Arap güzetesi Hataydaki türklerle aleviler arasını açmak için neşriyatta bulunmaktadır, Antakya- da yeni bir tehdit usulü çıkmıştır. Mektupla bildirilen bu gibi tehdit- lerde deniliyor ki: — Beş güne kadar Antakyayı terk | etmeniz menfaatiniz iktizasındandır. Beylan ve Antakya yolunda katle- dilmiş iki türkün cesedi bulunmuş- tur. Katilleri aranmaktadır. Şimdiye kadar katledilen türklerin Hatayda mikdarı otuzu bulmuştur. Süveydi- ye'de bütün çarşılar kapalıdır. Adana 17 (Akşam) — Antakyada bilâsebep tevkifler başladı. Şimdiye kadar tevkif edilen türkler kırka vardı. Türklere sulkasdler devam edi- yor. Dün Beylandan Antakyaya ge- Mrken bir türk köylü kadını meçhul iki erkek tarafından öldürüldü. An- | takyada türkler gizli ellerin mektup- İ Jarile tehdit edilmekledir. Bu mek» tuplarda ezecümle asığıntı olarak otur- duğun memlekette mevklini bil. Ak- si hal hayatına mal olacaktır» de- nilmektedir. Türk düşmanı bazı gazeteler hâlâ hezeyanda devam ediyorlar. Santander yakınında muharebe başladı Nasyonalistler şiddetli hucümlarda bulunuyorlar. Bir mikdar arazi kazandılar Salamank 16 — Hükümet hatları bir çok yerlerde zorlanmışlardır. Asi- ler, Santander mıntakasına girmişler, cenuptâ Burgos - Santander yoluna varmışlardır. Santander cephesi 16 (A.A.) — Ha- vas muhabirinden: Nasyonalistlerin ileri hareketleri, dün bütün gün mu- vaffakiyetle devam etmiştir. Çetin muharebeler olmuştur. Akşam nasyonalistler 8 kilometre ilerlemiş bulunuyorlardı. e Nasyona Mstlerin pişdarları, Santandere 63 ki- lometre mesafede kâin Corconte ya- kininde bulunuyorlardı. Salamank 17 — Asilerin Santan- der üzerine Laarruzları muvaflakı- yetle devam ediyor. Mühim silâh fab- rikaları merkezi olan Reinoza şehri asiler tarafından zaptedilmiştir. Akdenizde seyrüsefer güçleşti Paris 16 (A.A) — Akdenizde vukua gelen son hadiseler üzerine Bizerte bahriye makamları hareket edecek olan tiçaret gemilerine harp gemileri veyahut tayyareler tefrikini kararlaş- tarmıştır. Şüpheli bir ölüm Beyazıt civarında bir evde oturan Ahmed oğlu Arif adında bir adam iki gün odasından çıkmamış, komşu- ları şüphelenerek Adliyeye malümat vermişlerdir. Dün memurlar eve gittikleri zaman Arifi odasında ölü bulmuşlardır. Ad- liye doktoru B. Enver Karan tarafın- dan yapılan muayenede Arifin ölü- mü şüpheli görüldüğünden ölümün hakiki sebebini tesbit etmek üzere cesed Morga kaldırılmış, tahkikata: girişilmiştir.