17 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

17 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 -“Silâhları galiba henüz getirmediniz,, dedik, “Bugün şafakla | Bozdağda ve Aliağa plâjında beraber Trakyada | harekât başlıyor | kurulan çocuk kampları 037 İ Mehmedcikler gülümsedi. Çorlu 16 (Manevraları takip eden | ten sonra yolumuza devam ettik. muhabirimizden) — Son yirmi dört *... #aatten beri kıtaat vaziyetlerini al- makla meşgul olmuştur. Manevra- lar yarin sabahleyin erkenden baş- Yyacaktır. Dün Çorluya müfekaid General Saylavlarla yüksek askeri buradaki askerlerimizin (başlarında mavi şeritler olduğunu gördüm. Biraz ötede iki mavili erin başı siperin için- de dikkatimizi celbetti, İnerek selâm- Ümera misafir gelmişlerdir. Aralarında | laştık. Burası ağır bir makineli tüfe- gördüklerim: Ali Fuad Cebesoy, Kâ- | gin gizlenmesine mahsus bir çukur- sım İnanç, Kâzım Sebüktekin, Fuad | dur. Bulca, Cevdet, Kerim İncedayı, İhsan ,.. Bökmen, Şükrü Kocak, Naci Eldeniz... — Silâhları daha getirmediniz de- Fakat evvelce de bildirdiğim gibi mi- | mek? safirlerin heyeti umumiyesi 100 ka- Mehmedcikler gülümsediler. Dikkat- dardır. li bakınca gördük ki tam ayaklarımı- Dün kırmızı taraf mevzilerinden ba- | zın altında ağır bir makineli tüfek giz- sılarını hazırlık halinde gördüğümüz | li imiş. Fakat üstünü bir çadır bezile için bugün günümüzü mavi taraf kuv-| ve kuru otlarla öyle güzel örtmüşler yetlerinden bazılarını ziyaretle geçir- | ki, tâ yanından bile belli olmuyor. dik, Evvelce de mubtelif | fırsatlarla Dün bir askerimize: yazıldığı gibi Kasketlerin üzerine kır- — Hangi taraf yenecek diye sormuş- mızı bir şerit bağlamış olan küvvetler |, tum. Çorluyu kendilerine merkez ittihaz et- | o — Biz yeneceğiz... cevabını vermişti. mişler, mavi kurdelâ taşıyanlar meç- — Neden biliyorsunuz?.. diye sor- hul mutaarrızı temsil o ediyorlar ve | muştum. merkezleri Saray kasabasıdır. — İmanımız var... demişti, Bu iki nokta arasında mesafe 50 Buradaki ere sordum. kilometre kadardır. Küçük cepheler, — Kim yenecek?. az ağaç, memleketin diğer yerlerine na-| o — Onlar da yenseler ne zarar; hep saran ayni çorak bir toprak.. Galiba | bir değil miyiz? Sonunda geçld res- Çorlu isminin ilk hecesile çorak sözü | mini beraber yapacağız. arasında da bir münasebet var. Bir İkisi de ayrı ayrı noktai nazar, fa- çok yerler çıplak. Bazı tarlalarda ay | kat ikisi de kahramanca cevaplar. çiçeği mısır, kavun ve karpuz ekilmiş... Yarın sabah manevranın nasıl baş- Otomobille Çorludan çıktıktan son- | İıyacağına dair kat'i malümat yok. Zi- enin sağında solunda kırmızı | ra emirler ancak harekâtın başlangı- n bazı cüzler gördük. Fa- | cında kapalı zarfla verilecek. Fakat kat haylı gizlenmişler, etraflarını nö- | tahminlere nazaran mavi kuvvetler betçiler çevirmiş. Kimi çardaklar al- | Çerkesköyü istikametinde taarruz ede- tında istirahat ediyor. Bir yerde ye- | cekler. Vaziyet onu gösteriyormuş. Ma- mek hazırlanmakta, arazinin çuku- | vilerin hattından Çerkesköy istikame- rurısu yerleri bilhassa şüphe uyandı- | tine doğru baktım. Tepeler bomboş gi- yor, L&kin değil bir sivilin gözü, hat- | bi görünüyor. Sanki ellerini kolları- tâ sanmam ki mütehassıs gözleri bu | nı sallıyarak yürüyüp girebilirsin. Fa- saklanmalardan vazih bir mana çı. | Katdeminki makineli tüfek aklıma kara bilsin. geldi... Veli Nuri ... Kırmızı kuvvetleri gözden kaybet- tikten sonra güneş altında yanarak ve bunalarak 20 kilometre kadar mesâ- fe katettik, Ufukta iki muazzam ça- dır gördük. İçerisine bakmak müsaa- desini istedik. Muntazam mobilye ko- nulmuş. Küçük küçük masalar etraf- larında dörder maroken, modem İs- kemleler. Çadırların başlarında beyaz şeritli muhafızlar vardı. Beyaz şerit bitaraf- Kızılay balosu 28 Ağustos cumartesi akşamı Anadolu klübü Büyükada verilecek Biletler: Bir çift için 3 lira, bir kişi için 2 lim Bilet satış yeri Anadolu klübü Büyük- ada gubesldir. Manika köyüne geldiğimiz zaman | (Baş tarafı 1 inci sahifede) prötokol müdür muavini Kudret, İran elçisi ve konsolosu tarafından karşılan- miştar. Rıhtımda muzika ve bir piyade bö- Tüğü vardı. Misafirlerimiz vapurdan inince muzika İran ve Türk marşları- mı çalmıştır. General Riza Kulu Kerim askeri teftiş ederken türkçe olarak — Merhaba asker! demiştir Heyet azası şiddetli alkışlar arasın- da otomobillere binmiş ve Perapalas oteline gitmiştir. Öğle yemeğini otel- de yedikten sonra saat on dörtte Dol mabahçe sarayına giderek defteri mah- susu imza etmiştir. Bundan sonra İs- tanbul kumandanlığına giderek genel kurmay ikinci başkanı general Asım Gündüzü ziyaret etmişler, saat 17 de Taksimde Cumhuriyet âbidesine çe- lenk koymuşlardır. Heyet reisinin beyanatı Heyetin relsi general Rıza Kulu Ke- rim dün bir muharrimizi kabul ederek $u beyanatta bulunmuştur: «— Huğudunuza girdiğimiz dakika- dan itibaren bize karşı gösterilen alâ- ka ve misafirperyerliğe ne kadar te- şekkür etsek azdır. Seyahatimiz çok güzel ve çok rahat geçti. Türk askeri manevralarının bütün dünyada alâ- ka ile takip edileceği muhakkaktır, Biz. bunu yakından görmek fırsatını elde ettiğimiz için çok metnünuz.» Afgan heyeti reisinin beyanatı Afgan heyeti reisi general Esedul- lâh da bir muharririmize şu beyanat- ta bulunmuştur: «— Büyük Türk manevralarında bu- İ tunmak üzere geldiğime çok memnu- num. Hususi surette Pariste bulunu- yordum. Hükümetten aldığım emir üzerine İstanbula geldim. Bunu ken- dim için bir şans telâkki ediyorum. | Çünkü dost ve kardeş Türkiyeyi ziya- ret etmeği uzun zamandanberi istiyor- dum. Manevralar bu arzumun tahak- kuku iğin iyi bir vesile oldu. Biz, bütün Afganlılâr Türk oidusu- nu kendi ordumuz kadar severiz. Af- gan ordusunu yetiştiren de gene çok kıymetli Türk zabitleridir. Manevra- ların bizim için çok istifadeli olacağı- na eminiz.» General Esedullah Şark paktı hak- kında şunları söylemiştir: — Bu pakt yapılmadan evvel de dört dost ve kardeş memleket çok samimi münasebetlerle biribirlerine bağlı idi- ler. Şark paktı bu kardeşlik bağını bir kat daha kuvvetlendirdi. Kahveleri ne yapmalı? Gübre, yahut mukavva yapılması düşünülüyor! Daily Telegraph yaziyor: Dünya kahve mahsulünün yüzde otuzunu temin eden Brezilya 1937-1938 kahve mahsulünün yüzde otuzunu yakma- ğa karar vermiştir. Bundan gaye kahve fiatlerini düşürmemektir. Dİ- ğer bir rivayete göre bu yüzde otuzu yakmayıp tuğla yapacaklardır. Piyasaya çıkarılmıyacak bu kah- veyi hükümet satın almaktadır. Bu- nun parasını ihraç edilen kahvelerden vergi almak suretile temin ediyor. Ge- çen ay Brezliya hükümeti kimyager- lere teklifte bulunarak kahveden baş- ka kimyevi maddeler yapmak için araştırmalarda bulunmalarını İste- miştir. Kahveden asit, gübre veya mukavva yapılması dü;ünülmektedir. , İstanbul Avcılar kurumundan: Kurumumuzda kayıtı avcılardan An- pazartesi, çarşamba ve cuma günleri saat 15 ten 18 e kadar Eminönünde Hüseyin efendi hanı 9 sayıda kurumun merkez bü- Tosuna müracaat etmeleri bildirilir. TEŞEKKÜR Hastalığım esnasında gerek sayın mat- buat ve gerek sevgi! dostlarını tarafından bendenize karşı gösterilen sevgi ve alâka- dan dolayı alenen teşekkür etmeği bir borç bilirim. Afyon Gaylavı BERÇ TÜRKER, İ Bu akşam Beylerbeyi İskele Tiyatrosunda ŞİRİN TEYZE 18 Ağustos Çarşamba akşamı Büyükdere âlle bahçesinde ENAİLER i Bu iki kampa i gönderilen cılız * çocuklar çok fayda gördüler İzmir (Akşam) — Bu sene biri Boz- | dağda, diğeri Menemenin Aliağa plâ- iğ Jında iki çocuk yurdu açılmıştır. Yaz mevsiminde zayıf ve cılız talebeleri si- nesinde toplyan bu iki yurd hakikaten çok faydalı neticeler vermiştir. Boz- dağ çocuk yurdunda çok iyi bakılan yavrular, üç hafta içinde gürbüzleş- miş ve sağlamlaşmışlardır. Aliağa kampındaki çocuklar ise da- ha ziyade deniz banyosundan istifa- de etmektedirler. Vali B. Fazlı Güleç, her iki kampı teftiş etmiş. çocukların vaziyetlerinde görülen iyilikten mem- Dun kalmıştır. Doktor nezaretinde bükılanı ve muntazam bir hayat geçi- ren yavrülarımız, kamplârın devam edeceği bir buçuk ay içinde pek çok istifade edeceklerdir. Bozdağı kampındaki çocuklar yemekte | Müsabaka imtihanı tehir edilmiştir. Türkiye cümhuriyeti ziraat bankasından: (İstanbul Yüksek İktisad ve Ticaret mektebi mezunlarının askerlik kamp- larının Ağustos 1937 sonundan evvel bitmiyeceği vuku bulan müracaatlardan anlaşıldığından müsabaka imtihanının başlangıcı 8 Eylüle tehir edilmiştir.) 1 — Bankamıza müsabaka İle ve müsabakada gösterilecek muvaffakıyet | derecesine göre mecmuu (12) den az olmamak üzere lüzumu kadar müfettiş namzedi ve şef namzedi alınacaktır. | 2 — Bu müsabakaya girebilmek için Siyasal Bilgiler veya Yüksek İktisad ve ticaret okulundan ve yahut Hukuk Fakültesinden veya bunların - yabancı memleketlerdeki benzerlerinden diplomalı olmak gerektir. e 10 Eylül 1937 de Ankara ve İstanbul Ziraat Banka- larında, yazı ile yapılacak ve kazananlar, yol paraları verilerek Ankaraya geti- rilip, Eylül zarfında sözlü bir imithana tabi tutulacaktır. 4 — Yeni kanunumuz mucibince ekaütlük haklarını da haiz olmak şartiy- le müfettiş namzetlerine (140) ve şef namzetlerine (130) ar lira aylık verilecek» tir, Müfettiş namzetleri iki senelik bir stajlan sonra müfettişlik imtihanına girecekler ve kazanırlarsa (175) lira aylıkla müfettişliğe terfi edeceklerdir. Ankarada Umüm Müdürlük servislerinde çalıştırılacak olan şef namzetleri ise bir sönelik #tajtan sonra yapılacak ehliyet imtihanında muvaffak olurlar ise şefliğe terfi edileceklerdir. 5 — İmtihan programı ile s&ir şartları gösteren matbualar Ankara, İstan- bul, ve İzmir Ziraat Bankalarından elde edilebilir. 6 — İstekliler, aranılan belgeleri bir mektupla Ankara Türkiye Cümhuri- yeti Ziraat Bankası teftiş heyeti relsliğine vermek veya göndermek suretiyle müracaat etmiş bulunmalıdırlar. Bu müracaat mektubunun en geç 25/Ağustos/1937 tarihinde ele değmiş olması şarttır. (2593) (5011) ö Bayramiç Jandarma 2 nci Alay Satınalma Komisyonundan : Erzakın Kilo Tahmin Muvekkat İhalegün- cinsi bedeli teminatı lemeci Lira Kr, Lira Er. Ekmeklik un 439000 52680 00 3884 00 19/8/937 perşembe 15 Kapalı zarf Sığır eti 102300 23575 00 1918 13 20/8/937Cuma (15 Kapalızarf 1 — Bayramıçta 1, 2, 3 nücü Jandarma taburlarının 1/9/937 günlemecin- den 938 Nisan sonuna kadar ihtiyaçları olan yukarıda yazılı 2 kalem erzakın bizalarında gösterilen günlemeç ve saatlerinde 2 inci Jandarma Alay ordu evinde lâhiyettar komisyonca eksiltmesi yapılacaktır. 2 — Teminat mektupları ihale günü saat 14 de kadar komisyona teslim edilmiş olacaktır. 3 — Şartnameler Bayramıçta Jandarma Satınalma Komisyonunda para- sz verilebilir. (4640) Askeri Liseler Müfettişliğinden : Askeri liselere girmek için müracaat edenlerin seçme imtihanları 16/Ağus- t0s/937 pazartesi günü saat 9 dan ilibaren başlıyacaktır. Namzetlerin mektep- lere müracaatları. (270) (5190) Günü Saati Nasıl olacağı Kiralık konforlu küçük apartımanlar Taksim tramvay caddesi üzerin- de, güneşli ve havadar, kalorifer, sıcak su ve asansörlü bir binada üç ve dört odalı apartımanlar 1 eylülden itibaren kiralıktır. Tak- sim Topçu caddesi 2? numaralı UYGUN apartımanı kapıcısına müracaat, GAYLIK (750 SAYLIK 40 1AYLE 150 Adres tebdili için yirmi beş Kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Cemaziyelâhir 19 — Ruzıhizır 104 & İmsak Güze Öğle İkindi Akşam Yan E. 812100 512 01 1200 141 Va, 3.18 6,12 1216167 105 96 Selâmi İzzet TİYATRO KONUŞMALARI Her kitapçıda bulunur, Fiati; 50 kuruştur.