7 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ear. Sahlfe 2 Topraksızlık davasını halledecek kanun projesi Alâkalı makamlar Atatürkün direktifleri dahilinde hazırlayıcı tedkiklere başladılar Ankara 7 (Telefonla) — Alâkalı makamlar, topraksızlık davasını Atatürkün büyük direktifleri dahilinde halledecek olan kanunu hazırlamak için tedkiklere başlamışlardır. Her şeyden önce bütün memleket içindeki dev- lete ait eraziler terbit edilecektir. Bu tesbitten sonra müstahsil her nüfusa ve aileye verilmesi kararlaştırılacak olan vahide göre devletin elindeki toprak mikdarının kaç topraksız müstahsili yer sahibi edeceği taayyün etmiş olacaktır. Eğer devletin elindeki mikdar, kâfi gelmezse o zaman İşlenmemekte olan büyük erazilerin satın alınmazı meselesi mevzuu bahsolacaktır. Geçen sene hazırlanmış olan kanun projesi yerine yeni bir proje hazırlanacaktır. Hazır- anacak projede evvelkine göre daha vazıh ve kati hükümler bulunacaktır. İlk tedkikler bittikten ve lüzümlu rakamlarla malümat toplandıktan sonra bü İş için yeni bir komisyon kurulmasi muhtemeldir. Japonya, Amerikanın isteğini kabul edecek Deniz inşaatı hakkında 20 şubattan evvel malümat vermesi muhtemel cimden büyük zırhlı inşa elmek ve aırhllara gene muahedede kabul edilen hacimden büyük çapta toplar koymak için hazırlandığı, hattâ in- şaala başladığı hakkında bir takım haberler alınmıştır. . Amerika Hükümeti, Japonya tara- fından icab eden teminat verilmediği ve Japonya evvelce Amerika hükü- metine haber vermeden mevzuubahs tahdidâta muvafık olmıyan gemileri inşaat tezgâhlarına koymıyacağını, bir takım gemileri bu vaziyete getire- cek surette ikmal veya bu kabil ge- mileri iştira etmiyeceğini beyan ey- lemediği takdirde serbes kalmak hak- kını istimal etmesi icab edeceğine ka rTar vermiştir. Amerika hükümeti, 20 şubat 1938- den evvel bu babda . Japonyadan bir cevab alacak olursa çok memnun olacaktır. Şayed bu cevabı almıyacak olursa, bundan Japonya hükümeti- nin derpiş edilmiş olan tahdidat ha- ricinde inşaat yapmakta olduğu ne- ticesini istihrac etmek mecburiyetin- de kalacaktır. Amerika hükümeti, hareket ser- bestisini tamamile istirdad etmek için muahedenâmeye imza etmiş olan diğer deniz devletlerile istişareye mecbur olacaktır. Japonya muahedeye muvafık ol Tokyo 6 (A.A.) — Domei ajansı bil- diriyor: Bugün Harbiye Nezaretinde Akde- dilen konferansta, Japonyanın deniz inşaatı projelerinin ifşa edilmesine karar verilmiştir. Bahriye Nezareti- nin Japon hükümetine Amerikan ve İngiliz notalarına, 20 şubattan evvel, bu vadide cevab vermesini tevsiye edeceği Uâve olunmaktadır. Bahriye Nazırı visamiral Yamamoto ile deniz işleri bürosu şefi kontrami- ral İnouye ve erkâmıharbiye erkânın» 'dân birinin iştirak etmiş olduğu kon- ferans, iki saat devam etmiştir. * Amerikanın son notası Vaşiigton 6 — Amerikanın Tokyo #efiri B, Grew, Japon hükümetine bir mola vererek 1936 deniz muahedesi- nin müddetinin biteceği zamana ka- dar bu muahededeki tahdidata ria- yet edip etmiyeceğini ve riayet etme- ğe niyeti olduğu takdirde bunun de- Milerini irae edip edemiyeceğini sor- muştur. Amerika hükümeti, Japon- yanın cevabını 20 şubat tarihine ka- dar bekliyecek, bu tarihten sonra ken- disini Londra (o muahedenamesinin tahdidatından tamamile âzade telâk- ki edecektir. Notada deniliyor ki: «Japonya 936 deniz muahedesini kabul etmemiştir. Fakat muahedede imzası olmıyan bir | mıyan gemiler inşa etmekte olduğu- devlet dahi olsa, her hangi bir hükü- | nu kabul ettiği ve 1 mayıs 1938de met konulan inşaat hadlerini aştcak | tönâj ve Şap meseleleri hakkında mü- zakereye girişmeği kabul ettiği tak- dirde Amerika, Japonya ile bu babda müzakeratta bulunmağa hazırdır. Kömürcü dükkânında iki kişi gece boğazlandı (Baş tarafı birinci sahifede) ta göz koymuşlar ve kendileri uyur- ken öldürerek almak istemişlerdir. Gece yarısından sonra, güya Hü- seyin ile arkadaşı Ali ellerindeki bü- yük berber usturalarile Emin ve Ab- dürrahmanın Üzerlerine atılmışlar, bu sırada ikisi de uyanarak feci veazi- yeti görünce, mütecavizlerin üzerine çullanmışlardır. Bu çullanış uzun bir mücadeleyi icab ettirmiş, bu sirada Emin ile Ab- dürrahman, Hüseyinin ve Alinin elin- deki usturaları alarak ikisini de ye- re yatırmışlar ve gırtlaklarından kes- mişlerdir, İki bedbahtın kesik boğazlarından fışkıran kanlarla yüz ve gözleri “ka- na bulanan Emin ile Abdürrahman, üstleri kanlar içinde olduğu halde bir taraf kaçamıyacaklarını analmış- lar ve bir çare düşünmeğe başlamış- kını haizdir. Son zamanlarda Japon- yanın mushedöde kabul edilen ha- İşte bu sırada boğazlanmış bir ko- yuna dönen Çatalcalı Hüseyin dep- rene deprene can vermiştir. Alinin de son dakikalarını yaşadı- Eını hisseden iki katil, dükkânın ka- Pısını açarak kaçmak istedikleri sr rada etraftan boğuşmayı ve Hüseyin ile Alinin feryatlarını duymuş olan Polis ve bekçilerle karşılaşmışlardır. Emin ile Abdürrahman sorguya çekilince faciayı -yazdığımız şekilde anlatmışlardır. Zabıta memurları, Hüseyinin ce- sedini muhafâz altına almışlar, Aliyi de ümitsiz bir halde Beyoğlu hasta- nesine kaldırmışlardır, Vakadan müddelumumilik te ha- berdar edilmiş, ayrıca polisin, eyil- dırım grupu: da tahkikata ei koy- muştur. Âleti cürüm olan usturular ş p E AKŞAM 7 Şubat 1938 ia GÜNÜN HADİSELERİ “İbrahim - Abraham, u İsmail » Samoel,, gibi isimler Almanyada yeni bir cereyan: Protestanlığın intişarı sıralarında mu Kaddes kitapdaki (İsrael, Joseph &ibi isimler cermenler arasında taammüm et- mişti. O zamân bu zamandır almanlar bunları kullanıp duruyorlardı. Şimdi, ye- hudilerle karışıklık olmasın diye «ari» le- rin böyle «sami. adlar almaması, alanla- rin da terketmesi mevzuubahis. Diğer taraftan, Otto, Hermann, Siegtried gibi cermen isimleri almiş yahudilerin bunları bırakmaları büsbütün mecburi... & Düşündüm ki, birşeye şahsiyetini meden öynen almanın cezasi, Bizde asla böyle karışıklık olmamıştır. İsrallin Abram'ını ve Samoel'ini crab gibi «hes ve caymız yumuşak damı t Mâffuz etmeksizin, rek «İbrahim», «İsmail yapmışız; Hatti halka sorarsanız daha ileri git- miş 7 eİbraams, içinden! Temessül etmiş gibi göründüğü bir harsa ver. «fön değiş çıkmış işin kendi kalıbını Türkler kadar basan mület, nadirdir: Memleketimizde eri'çok kullanı Jan «Mehmed» ismine verdiğimiz şekil bu- nun en bariz delilidir. Hariciye Vekili Macar Başvekilini ziyaret etti Budapeşte 6 (A.A.) — Türkiye Ha- riciye Vekili Rüştü Aras, dün öğleden sonra Başvekil Darâny'i ziyaret et- Başvekil, bu ziyareti Hariciye Na- zırının daimi vekili baron Gabriel Apar ile birlikte kabul etmiştir. Macar kralnaibi Lehistanda Cracoviede mareşal Pilsudskynin mezarına çelenk koydu Cracovie 6 (A.A) — Macar nai- bi hükümeti amiral Horthy, mareşal Pilsudsky'nin mezarına bir çelenk koyduktan sonra Cracovle baş pes- koposu tarafından kabul edilmiş ve sonra Leh Hariciye nazırı B. Bek ile birlikte şehri ziyaret etmiştir. Matbuat mümessilleri . tarafından şerefine tertip edilmiş olan bir kabul resmini müteakip amiral, şu beya- natta, bulunmuştur: «Polonyanın isiklâline kavuşmuş olduğu anda Macaristan, uğramış ol- duğu haksızlıklara, felâketlere rağ- men, kendisini Polonyaya daimi su- rette bağlıyan menfaatleri unutma» muştir. Macaristan istikbalde de her zâ- man olduğu gibi hareket edeceğine kati surette kani bulunmaktayım.» Son dakika Ispanyadaki gönüllüler Yine alâkadar devletler arasında müzakere başlıyacak Londra 7 (Akşam) — B. Eden ile. İtalyan sefiri B. Grandi arasındaki mülâkatta, İspanyadaki ecnebi gö- nüllüler meselesi mevzuu bahsolmuş- tur. B. Eden İspanyadaki ecnebi gönüllülerinin çekilmesi, İtalya ile İngilter arasındaki dostane münse- betlerinin teessüsüne yardım. ede- ceğini söylemişti B, Grandi, gönüllülerin yarı mik- darının çekilmesini teklif etmiş, B. Eden de bu teklifin kabul edilebile- ceği cevabını vermiştir, İngiltere, İtal- yanın bu teklifini müzakere için alâkadar devletlere bildirecektir. Yugoslavyada âyan intiha- batında hükümet kazandı Belgrad 7 (Akşam) — Hükümet Ayan intihabatında tam bir muvaf- fekiyet kazanmıştır. Yeni intihap edilen 23 âyandan 17 si hükümet partisine o mensuptur. Üç nazır da Moskava 6 (A.A.) — Merkezi me- teoroloji enstitüsünün son bültenle- rinden biri, Groenland denizi mın- takasında yeni bir fırtına ihtimali mevcut olmadığını ve bu sebepten dolayı şimdilik Papanin grupunun Ani tehlikelere maruz bulunmadığını bildirmektedir. Bununla beraber dört Sovyet âli minin üzerinde bulunduğu buz par- çası, Danimarka boğazına kadar Groenland'ın şark kıyılarını takip eden Kutub suları cereyanınm tesirile ve huzli bir seyir ile cenubu garbi- ye doğru inmektedir. Grupu hamil buz, bu su cereyan- ları tesiri altında gillikçe Groenland kıyılarına yaklaşmaktadır. Ankara 7 (Akşam) — Burada kıs- 'kançlık ve paraya tama yüzünden çok feci bir cinayet işlenmiştir. Zabı- tanın tahkikatına göre cinayet şu şekilde yapılmıştır: Keskinin Avşar köyünden İbrahim oğlu Ali, Keziban namında bir kadın İle evlidir. Fakat Ayşe namında genç bir metresi de vardır. Ayşe, rakibesi Kezibanı kıskanmakta ve boynunda taşıdığı “beşibirlikler bu kıskançlığı 'körüklemektedir. Bu sebep yüzün- den dostu Aliyi, karısı Kezibanı or- tadan kaldırmağa ve paralarını alk mağa teşvik ediyor. Nihayet geçen pazar günü Ali, Ayşenin de yardımile Kezibanın üze- rine çullanarak kendisini elektrik telile boğmuş, sonra da cesedini par- çalıyarak evin altı katında yere göm- müş, gömdüğü yerine üzerine de ko- caman Dir sandık yerleştirmiştir. Ali bu cinayeti işledikten sonra karakola giderek zevcesi Kezibanın Kutub denizindeki Sovyet . heyetinin son vaziyeti Kâşiflerin maneviyatı iyi, yakında avdet edeceklerini bildiriyorlar Papanın grupu, hâlen Groenland'ın en yakın kıyısı olan Kleverind ada- sına 90 kilometre ve diğer taraftan Norveçin Jan Moayen adasına da 450 kilometre mesafededir, Kâşifler, otur- ma çadırını, yataklarını ve mülcad- dit tilki derisi kürklerini de kurtar- mağa muvaffak olduklarından, sıfır- dan aşağı 10 ile 20 arasında tahav- vül eden soğuktan, rüzgürlardan ve kardan oldukça iyi bir surette ken- dilerini koruyabilmektedirler, Radyo istesyonlarıile gönderdik- ileri haberler, Kâşiflerin rhaneviyatla- rının çok iyi bir halde bulunduğunu göstermektedir. o Fedoror, karısına çektiği telgrafta diyor ki: «Merak etme, iyiyim, yakında ge- leceğim, gözlerinden öperim, » Bir koca, metresinin yardımile karısını boğarak bodruma gömdü Cinayet, kıskançlık ve paraya tama yüzünden yapıldı, iki katil yakalandı ortadan kabyolduğunu, başına bir felâket gelmesinden (o korktuğunu söylemiştir. Zabta bu müracaat Üüze- rine işe el koymuş, Alinin şüpheli hareketleri, metresi bulunması, bu işte kendisinin parmağı bulunduğu kanaatini uyandırmıştır. Zata memurları ansızın Alinin Yanıklar sokağındaki evine giderek araştırma yapmışlar, büyük sandı- ğın içinde Kezibanın kanlı elbiseleri- ni bulmuşlar, sandığı da kaldırınca altındaki toprağın yeni kazılmış ol- duğunu görmüşler ve bir-kaç kaz- madan sonra zavallı Kezibanın par- çalanmış cesedini meydana çıkarmış- lardır. Katil koca, bütün bu dellilere rağ- Men cinayeti inkâr (etm$i, metresi Ayso ise; Kezibanı Alinin öldürdüğü- nü, öldürürken de kendisine yar- dım ettiğini itiraf etmiştir. İki katil tevkif edilmiştir. Halyadaki Sovyet alacağı Sovyet hükümeti haciz kararını protesto edecek Moskova 6 (AA) — Tass ajansı bildiriyor: Öğrenildiğine göre Sov- yetler Birliği hükümeti İtalyadaki s6- firini, Milân mahkemesi tarafından 20/1 tarihinde verilen kararu itiraz etmeğe memur etmiştir. Bu karar mucibince Banco di Ro- mann Milâno şubesindeki bütün Sovyet mevdüalı haciz altına alın- mıştır. Bu hüküm Ansalde isminde- ki İlalyan firması taralından oSov- yet ticaret mümessilliği aleyhinde yapılan takibat için bir garanti teş kil etmek üzere verilmiştir. Sovyet sefiri, Sovyet - İtalyan mu- âhedesine ve hukuku düvele muga- yir olan bu kararın iptalini istiye- cek ve gayri kanuni olan bu hareket dolayısile Sovyetler Birliğinin uğra- dığı zararın mesuliyetini İtalyan hü- kümetine yükletecektir. lokanta ve gazino açılıyor Adana 6 (Hususi muhabirimiz. den) — Adanada şimdiye kadar, me- murları bir arada toplıyacak bir klüp, bir teşekkül mevcud değildi. Bunu nazarı dikkate alan vilâyet, münev- verleri bir arada her gün toplamak için büyük bir gazino ve lokanta aç- mağa karar pe Adanada münevverler için bir Japon kuvvetleri ilerliyor Çinliler perişan bir halde çekiliyorlar Şanghay 6 — Japonlar Pengpou garbine doğru ileri hareketine devam ediyorlar. Çinliler perişan bir halde çekilmekte ve hiç mukavemet göster- 'memektedir, Çin askerleri mühim za“ yiata, uğramışlardır. Japonlar Fanz Cha mınlakasında büyük muvaffa- kıyet kazanmışlardır. * Akdenizde kor korsanlık Baleares adaları tamamen abloka edilecek Londra & (A.A.) — Sunday Times güzetesi, Akdenizin garb havzasında Fransız - İngiliz devriyelerinin takvi- yesi neticesinin Baleares adalarının tahtelbahirlere karşı hakiki surette abloka edilmiş olacağını yazınaktar dır. Bu adaların tamamen abloka edil- mesi, korsanlığa nihayet vermek için en müessir bir tedbir olacaktır. Fakat birçok nazik hukukudüvel meselele- rini ortaya atacaktır, Londra 6 (A-A.) — Reuterin öğren diğine göre nazırlar heyeti toplantı sında Almanyadaki vaziyet tedkik edilmemiş, müzakereler Akdenizdeki korsanlık meselesine inhisar etmiş tir,