7 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

7 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASI İCMAL: Almanyadaki değişiklik Almanyada B. Hitlerin iş başına | geldiğinden ve partisi milli sosyalistle- 16 aid program ve esasların tatbik mevkiine konulduğundanberi beş 86- | ne oldu. Bu müddet zarfında Alman- | yanın baz dahili ve harici büyük dü- şünce ve gayeleri tahakkuk elti. Dev letin bütçesini her sene yüz milyön- larca İngiliz Uralık bir yük olarak İ ezmekte olan yedi milyon işsiz, ken- di mesaisi ile geçinebilecek bir hale Detirilmiştir. İ Ahiren İngiliz Hariciye Nazırının beyan eylediği veçhile Almanya, dün- yanın en büyük askeri devleti olmuş- | tur. Bu muvaffakıyetler sabık Kayse- | rin bile takdirini celbettiğinden, AL manyanın bu eski taoldari, bir daha tahta oturmasına müsaade edilmiye- | Ceğint pek iyi bildiği halde, B, Hiğ- | leri tebrik etmiştir. Almanya Versailles muahedesinin. Kaydlarından halâs alup, şimdi müs- temlekelerinin istindadım ciddi ola- | yak düşündüğü bir sırada, nagihant Gökeri, iktisadi ve harici polilika ve diplomasi | teşkilâtında ve bunların daşında bulunanlar arasında gayet Çeniş mikyasta değişiklik yapıldı. * Bu tebeddülün en mühim ciheti, memleketin müdafaa işlerine alddir. Müdafaa Ni; | vetleri kumandanı eneral Pritsch çekildiler. Müdafaa relini B. Hitler doğrudan doğru- ya kendi elina aldı. Umumi erkân harbiye reisi aynı zamanda bütün müdafaa işlerine bakacak ve B, Hif- lere tâbi olacaktır. Bu vazifeye gene- ral von Keitel getirildi. Ordu işleri başıma gene general Keitel ve daha yüksek mertebede B. Hitlere lâbi ola- rak şarkt Prusya kumandanı general Brauhitseh getirilmiştir. Hava kuv- olarak mareşal Georing ve deniz kuvvetleri kuman- dan: olarak amiral Raeder yerlerin de kalmıştır. Harici politika başında bulunan- lar yani nazırı von Neureth, Roma sefiri von Hassel, Tokyo sefiri ve es- ki Moskova sefiri Dirksen ve Viyana sefiri ve sabik Başvekil von Papen mevkilerinden ayrılmışlardır. Harici- ye Nezaretine Japonya ve İtalya ila bolşeviklere karşı ittifak yapan Lon- dra sefiri Ribbenirop getirilmiştir. Harici politikaya bakmak üzere eski nazrın riyaseti altında bütün miüda- faa şeflerinin tştirakile bir kabine meclisi teşkil edilmiştir. Almanyada müdafaa ve harici politika ve iktisadi işleri doğrudan doğruya B. Hitlerin elinde temerküz etmiş oluyor ki Al manyanım çok mühim harekellerin arifesinde bulunduğunu göstermek- tedir. ne: k hastalığı Uykusuzlu Uyku hastalığı var; amma uykusuz- huk hastalığı da var. Bugüne kadar görülmemiş, duyul- Mâmış bir uykusuzluk vakası karşı- Sındayız. Budapeştede, bay Kern, 1915 yılın- dahberi gözlerini yummamış!, 1915 de yaralanan bay Kem tedavi *dimek üzere hastaneye götürülmüş Ha granit ha kâğıd 1914 harbinin arifesinde Betmann - Koliweg: «Sulh mushedeleri kâğıt par- Çalarından ibarettir» demişti, Almanyanın siyasal adamı yanıl- e Sulh muahedeleri granit parça- Nezopotamya'da, Umma' larla Lo- Batlarm arasında harbe nihayet ve- Haceri semavi 1886 da Arizona'da, bir kilometre bir çukur bulundu. Bu Yukuru, düşen bir shaseri semavbnin tesbit edildi. O günden itibaren izinden düşen ateş arandı. 480 Kiloluk bie taş parçası bulundu, Mint rika Müzesine götürüldü. mevfüne kadar gökyüzü taşını bul- ak İçin 500,000 dolar sarfedildi, fa- bin taşın tekmilini bulamadılar, 380 tonl k iy, onluk bir taş olduğu tahmin ed ca günlerde, 225 metre derinlik- ta, > Külçenin gökyüzünden düyen Olması ihtimali vardır. Mütehas- ei göre, saniyede 30 kilometre huz- üşen meteoriti daha daha derin- saplanmıştır, ve o gün bugündür uyuyamamıştır. Yirmi üç senedenberi uyku nedir bilmeyen buy Kem dört yabancı dil öğ- renmiş, incili ezberlemiştir. Bay Kem günde sekiz öğün yemek yemektedir, Bu zatı uykusuzluktan muztariptir sanmayınız, bay Kern hayatından memnun, hem de çok memnundur! Ağzi süt kokanlar Almanyada nüfusun artmasi için kuvvetli propaganda yapılıyor. Ber- linde bir de büyük otel yapıldı, Bu otelsAğzı süt kokan çocuklar» öteli- dir. N Günün veya gecenin her hangi bir saatinde, serbest kalmak istiyen ana baba, kundaktaki çocuklarını bu ote- le bırakıyorlar, işlerini veya gezinti- lerini bitirdikten sonra yine gelip ço- cuklarını alıyorlar. Bu otel öyle rağbet görmüş ki, bir tane daha yapmağa karar verilmiş. Harpte hayvanlar Büyük herpte, cephelerde 18 mi yon at ve köpek çalıştı. Harbeden çoktur. Hin- distanda filler, Arabistanda develör harbe girmiştir. Harpte kullamlacak zehiili gazların tecrübesi de maymunlarda yapılmış ve harp uğruna binlerce maymun öl- müştür. Denizaltı gemilerindeki teneffüs tecrübeleri farelerde tatbik edilmek- tedir. Güvercinlerin hizmetini yazmağa lüzum yoktur. Bir zamanlar da, de- nizaltı gemilerinin geldiğini anlamak için fok balıklarından istifadeyi dü- şündüler amma, muvaffak olamadı- lar, foklar bu yolda terbiye edilemedi. Salamonun telâşı kaş amor. teliş İçinde bir evden çe- ? Gm İmdik baktığın hasta, bizim | vindim doktor. Kadmhani güzel bir suya kavuştu ecir e (Akşam) — Yıllardan. Vek türlü wlah ve isale edilemi- Ka İlçemiz içme suyu, son zaman. İp hamiyetli tüccarlarımızdan Ün 89 ve Mustafa Uğur vesair yurd- sinin binlerce liralık nakdi ia fenni bir şekilde kasaba- | Büştır, İş ve resmen kabulu yapıl- komşu İbrahim, — Korkma, korkma, atlattı. Salamon derin bir nefes aldı; — Çok sevindim doktor, çok sevin- dim; yeçen yün elli lira ödünç ver- miştim de sened almamıştım, çok 86- Bolu umumi meclisi toplandı Bolu (Akşam) — Bolu umumi mec- Msi 3 şubat perşembe günü vali B, Sa- lim Gündoğanın başkanlığı altında toplanmıştır. Dalmi. encümenin ra- poru okunarak ittifakla kabul edik miştir. Bundan sonra bir ikinci yeis ve kâtipler, bütçe, nafla, muhtelif işler encümenleri seçilip, cuma, Salı umu- mi meclisin toplanmasına Sair gün- ler de encümenlerde çalışılmasına ka- Tar verilmiştir, Seyyarelere gitmek icin iyi yapılan tecrübelerden neticeler alınıyor Âlimler ve mütefenninler birçok se- nelerdenberi, insanları aya götürecek bir çare bulmağa çalışıyorlar. Bu hü- susta birçok nazariyeler İleri sürül- müş; insanları birkaç dakika içinde aya ulaştıracak seri bir güllenin veya roketin keşfinden bahsedilmişti. Bir nevi hava fişeği demek olan 10- , ket içinde âya gitmek fikrini fik defa olarak 1903 senesinde Ziolkowski na- mında bir Rus âlimi ortaya atmış, fa- kat herkes kendisini deli zannederek bu iddlasına ehemmiyet vermemişti. Son senelerde yapılan bazı tecrübeler, uzun mesafeleri birroketin içinde katetmek fikrinin yabana atılmıyacas ğını meydana çıkarmıştır. 1931 senesinde Avusturya &limle. rinden Smidel roketle posta naklina, hattâ roketin içinde canlı kuşlar bi- le nakletmeğe başlamıştır. Bu tecrü- be tam bir muvaffakiyet vermiştir. 1984 senesinde Amerikada bir ro- ket tecrübesi yapılmış ve röketle sü atte 700 millik bir mesafe katedile- bileceği anlaşılmıştır. 1933 senesinde İngillertde <Seyyas reler arası şirketi» kurulmuş, bu şir ketin reisi Klaitor, patlayıcı madde memnuiyetinin: fenni roketlerin iige linden kaldırılmasını taleb etmiş, ya- kın bir zamanda yapılacak bir rokbtin saatte 25,000 millik bir mesafe kate- deceğini söylemiştir. Saatte (25,000 millik bir süratle seyretmek, seyyüre» lerin süratine muadildir. Bir cismin dakikada 8, yanl saatta 480 mil süratle hareket ederse arzın cazibesinden kurtulabileceği fennen sabit olmuştur. Bu fenni hakiketten çıkan netice şudur: Saatte 480 mil bir süratle yükselebilecek olan bir ro- ket, arzın cazibesinden kurtulacak va artık arza dönmiyecektir, T Şimdi akla şu süai geliyor: Bir in. San böyle bir sürate dayanabilir mi? Mütohassıslar bu Suale: eEveti Hatt daha büyük süraflerr dayanabilir. cevabını veriyorlar, Roketin diğer bir hassası da sürati. ni tedricen arttırmasıdır. Yani bida yette az bir süratle hareket eden ro- ket, süratini tedricen arttirarak ta- Yapılan hesaplara göre aya dört günde, Avru- padan Amerikaya bir dakikada gitmek kabil olacaktır. Fakat âlimler ay yerine Afrodit yıl- dızına gidilmesini daha münasib buluyorlar yl 1 i rülebilecek ikinci itiraz da şü ola- savvur edilemiyecek bir süratli4 Söy- Pille; Tesisatın devralınmasına başlanıyor - İzmir 5 (Akşam) — İzmir otomatik telefon şirketi, hükümet tarafından 1,200,000 liraya satın alınmış ve bu müessese de 1 şubattan itibaren fiilen devlet tarafından idare edilmeğe baş- lanmıştır. Otomatik telefon şirketinin bedeli yirmi yılda İzmir belediyesine ve şirkette alâkası bulunan Erikson şirketine ödenecektir. Şirket tesisatını devir ve teslim almak üzere buraya ge- len İstanbul telefon müdürü B. Niya- inin releliğinde İzmir posta ve telg- raf müdürü B. Tevfik ve Nafia komi. seri B, Halid Altan'dan mübeşekkii bir komisyon işe başlamıştır. Tesisat birer birer gözden geçirilerek devir alın. maktadır. İzmir belediyesi, İzmir su ve elektrik şirketlerini satın almak için teşebbüs- te bulunmuştu. Şehir meclisi, bu iş için Nafa vekâletine müracaat edilmesine karar vermiştir. Hükümet muvafakat etmeden tabiatile birşey yapılamıya, * caktır. Koyluhisarda fındık yetiştirilecek Sivas (Akşam) — Koyluhisarda yapılan teğkikler neticesinde bu ha- valide fındık ziraatinin kabil olabile- ceği nazarı dikate alınarak ilk tecrfi- be olmak üzere Giresondan getirtilen yağlı fındık cinsinden 5000 fidan Kel. Kit vadisinin muhtelif yerlerine diki- miştir, le seyredecek olan bu roket, bir yere çarpıp paramparça olmadan ayda na» Sil yere inecek? Bu müşkül, fen ve ilim adamlarını çoktan işgal etmiştir. Kamere gidişte ve arza dönüşte böyle bir müsademe tehlikesinin önüne geçmek için ini. lecek yerden itibaren otuz kilometre yükseklikte otomatik bir şekilde fa- aliyete geçecek bir paraşüt buluna- caktır. Roketin kuvvei muharrikesi mese- Jesi halledilmiştir. Tahrik kuvveti ola- rak benzin yerine mayi müvellidül- humuza halitası kullanılacaktır. Ma- amafih daha münasip bir kuvvel mu- ve Avrupadan Amerikaya bir dakika- da gitmek işten bile olmıyacaktır. Fa- kat seyyar bir vaziyette bulunan aya ve diğer seyyarelere gidecek olan ro- ketin istikametini şaşırması, hedefini bulmaması ihtimali yok mudur? Bu mesele de halli güç bir iş olarak telâkki edilmemektedir. Astronomi o kadar ilerlemiştir ki filân saatte filân Seyyarenin nerede bulunacağını kat- iyetle tesbit edebiliyor. seyahati lüzumsuz görüyorlar. Zira asırlardanberi ayda hiçbir hayat ve hsva mevcud olmadığı fennen sabit olmuştur. Buna mükabil, üzerlerinde hayat mevcud olduğu tahmin edilen diğer seyyarelere ve ezcümle yâkıni- çok kayrulmuştur. Fakat bu iki mın- taka arasında canlı mahlükların mutavassıt ve mutedil İyi amma! Oshennemi bir sürat £ yerler mevcuddur. yaşadıkları redebilir. yi zmir telefonu İlzmir Halkevinde kostümlü balo İemir (Akşam) — Halkevinde bir kostümlü balo verilmiştir. Balo büyük bir alâikâ u; lerinden getirilen milli kıyafetli zey- bekler Harmandalı ve Bengi oyunları oynamışlar, çok takdir edilmişlerdir. Halkevinde birçok kurslar vardır. Otomobil kullanmağı öğretmek için de bir kurs açılmıştır. İzmir hapisha- nesindeki okuyup yazma bilmiyenle- Fİ okutmak için de bir kurs açılmıştır. “Menemen köy-| <ımlar Mühendis ihtiyacı Balıkesir belediyesi mühen- a Balıkesir (Akşam) — İmar hususun- ös büyük bir kabiliyet gösteren Ba- hıkesir belediyesinin iki seneye yakın bir zamandır mühendisi yoktur. Ya- doğu- racağı şüphesizdir. Bu meyanda -10 bin lira gibi mühim bir para ile ya Ppümakta olan Çay deresi kanalizas- apartımanının fırınının bacaları tutuşmuş derhal söndürülmüştür. Divanyolunda Küçük sokakta mül- kiye müfettişi B. Servetin oturmakta olduğu evin bacasından çıkan kıvıl- kaplamayı tutuşturmuş, der- hal yetişen itfalye bu yangını da bir kaç metre murabbal yer yandıktan sonra söndürülmüştür. Abanozda Delsaz adında bir kadir mın evinde bir merdiven altına atılan sigara ile yangın çıkmış ise de Anide yetişen itfaiye ateşi olduğu yerde