19 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 — AEŞAM 19 Şubat 1938 Son dakika Avusturyadareyiâma . müracaat edilecek Almanya, Avusturya işine kimseyi karıştırmıyacak B. Ribbentrop Romaya gidiyor Berlin 19 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Bugün Berlinden toplanan melü- mat, Avusturyaya hazırlanan âkibe- tin bugünkü Avusturya - Almanya münasebetlerinden ziyade müfrit nas- yonal sosyalist mahfillerinin arzu ve menfaatlerine uygun olduğu merke- caat edileceğini ve bu suretle nazi hu- Jülüne mukavemet eden son nüvele- rin de ortadan kalkması mümkün ola- cağını ihsas etmektedirler. Keza; cumhur başkanı B. Miklasın kanunu esasi vaziyetine de açıktan açığa telmih ediliyor. Bununla bera- ber Almanyada fikirlerin halihazırda- ki vaziyeti ve son Avusturya - Alman- ya görüşmelerinin uyandırdığı her türlü ümidier dolayısile, bazı mahfil- lerde büyük bir sevinçle yayılan bu a a 1 Berlin 19 (A.A) — Dün akşamki Alman gazetelerine göre, yabancı ef- kârı umumiye Avusturya hâdiseleri- ni sükünetle mütalea etmektedir. Bu gazeteler, Avusturya ile Almanya arasındaki > münasebetlere müdaha- Jeye matuf her türlü demarşın katiyen kabul edilemiyeceğini kaydediyorlar. Yarı resmi Poli- tigue et Diplomatigue gazetesi, İtal- yanın çok dürüst hattı hareketini medhü sena ile kaydellikten sonra diyor ki: «Herhangi bir vesile ile Alman mil- letl üzerinde vasilik tesis edilebileceği idâla olunan zamanlar katiyen geç- miştir.» B. Ribbentrop Romaya gidiyor Londra 19 (Akşam) — Berlindeki Deyli Telgraf muhabirinin iş'aratına göre B. Ribbentrop haftaya Romaya giderek Hitler - Şüşnig mülâkatının neticeleri hakında B. Musoliniye iza- hat verecektir, Nafia Vekâletile Elektrik şirketi arasında müzakere Şirket, şebekenin ıslahını, fazla aldığı paraların iadesini kabul ediyor Vekâlet, bütün ihtilâf meselelerin halli için, Şirketten Ankaraya murahhaslarını göndermesini istedi Nafia Vekâletile İstanbu! elektrik şirketi arasında cereyan etmekte olan müzakereler, nihai bir safhaya gir- mişi Şirket, Vekâletin talebi veçhile bo- Zük şebekeleri ıslah etmeği, kendisi- le Vekâlet arasında mühim ihtilâf mevzularından birini teşkil eden 926 tarihli munzam mukaveleyi bir ta- rafa birakmağı, şirket sermaye ve tesisatı iptidaiye Kıymltelerinin Türk Mrasına tehvilini, tesisatın hükümet- çe istenilen: her hangi zamanda sa- tın alınmasını, imtiyaz sonunun 1960 senesine iade olunmasını, fazla aldığı paraları geri vermeği kabul et- mektedir. Vekâlet, şirketin bu ce vabina karşı mukabil tekliflerini bil- dirmiştir. Vekâlet bu mukabil tekliflerinde gebeke tesisatının ıslahı için şirketçe gösterilen altı senelik müddeti çok i gördüğünü, gerek bu müddet ve ge- rek mesai programı hakkında Vekâ- letin nihai noktal nazarı Ankarada cereyan edecek müzakerelerde tesbit olunacağını, şirketin kati teminat vermesi lâzımgeldiğini okaydetmek- tedir. Nafla Vekâleti halktan alınan faz- la paraların iadesi için şirketçe veri- len cevabi tatminkâr görmemekle be- raber bü paraların nihal tesbiti ve ödeme tarzı üzerinde bir anlaşma- ya varılacağı ümidini izhar ediyor, Vekâlet ile şirket arasındaki ih- tilâfı mevzuların yalnız tesisatın 15- Jahile, fazla alınan paraların iadesin- den ibaret olmadığını da tasrih edi. yor, Sonunda da müzakerelere de- vam edilmek üzere şirket murahhas- larının Ankaraya gönderilmesini ta- lep ediyor. Ispanyadaki gönüllüler İtalya İngiltereye cevabını bildirdi Londra 18 (A.A) — İtalya sefiri Grandi, B. Chamberlain İle görüşmek üzere bu sabah Başvekâlet dairesine gitmiştir. Mumaileyhten bir kaç da- kika evvel B. Eden de Başvekâlet dai- resine gitmiş bulunuyordu. Toplantı #aat 17 ye kadar sürmüştür. Londra 18 (A A.) — Öğrenildiğine göre Başvekâlet dairesini ziyareti €s- nasında Grandi İspanyadaki ecnebi gönüllülerinin geri alınması meselesi hakkında ademi müdahale “komitesi tarafından yapılan tekliflere İtalya- nın cevabını Mir. Mezbaha resmi kilo başına 5 kuruş İstanbul belediyesinin ülmakta ol- duğu mezbaha resmi kilo başına do- 'kuz kuruştan beş Kuruşa indirilecek- ! İ Balkan antantı ekonomik konseyi Önümüzdeki nisanda İstanbulda toplanacak Ankara 19 (Telefonla) — Balkan antantı ekonomik konseyi önümüz- deki nisan ayında İstanbulda top- Tanâcaktır. Konsey ile “alâkalı ve- kâletler şimdiden hazırlıklara başla- Mmişlardır. Geçen defa Belgradda top- lanan konseyde kabul olunan Bak kan antantı memleketleri turist an- GÜNÜN HADİSELERİ İlânsız ilhak Hitler, Sehusehnigg'e nazırlarını dikte «— İlhaks doğru bir adım mu?. diye İ alkadarlar biribirlerine sordular, Simdi de yeni haberler, dolu gibi Avusturya müşterek leri kaldıracaklarmış ek bir nafin programma tatbik iş sturyah (işsizler, iş bulmak için niş, anya ve Avus- iin viyanaya seyahat, edecekmiş. jik. Bunun adı nedir? İngilia İmparator çaları bu sağlam bağlarla mu birihirlerine o merbutturlar?.. Avusturya, daha bugünden Almanyanın bir vilâyeti haline gelmiş demektir. sİlâm harbsiz harbe usulünden sonra, anlaşılan, bir de «flânsız ilhak» tarzı z0- bur etti. n muhtelif par- EE Atatürk ile Yugoslavya kral naibi arasında Ankara 19 (Akşam) — Prens Ni kolanın vefatı münasebetile Atatürk, Yugoslavya kral nâibi prens Pola sa- mimi taziye telgrofı çekmiş, prens Pol da Atatürke hararetli teşekkür- lerini bildirmiştir... Başvekil ve vekil ve Dahiliye Vekili geliyor Ankara 18 (Telefonla) — Başvekil B. Celâl Bayar ile Hariciye Vekili B. Rüştü Aras bu akşamki ekspresle İstaribula hareket etmişlerdir. (Tahkikatımıza göre Başvekil ile Dahiliye Vekili bü sabah saat on bir otuz sekizde Haydarpaşaya muvâasâ Yat edecek muhtelit ketarla İstanbu- la geleceklerdir.1 Maliye Vekili geldi Maliye Vekili B. Fuad Ağralı bu sa- bahki ekspresle İstanbula gelmiştir. ilk iş davası Bursada bir fal rikatör 5 işçi- leri fazla çalıştırdığından mahkemeye verildi Bursa 18 (Telefonla) — İş kanu- nunun tatbikinde kanun hükümleri- ne aykırı hareket eden fabrikatör Çukürel Levi aleyhine iş dairesinin müracaati üzerine bir hukuku umu- miye davası açılmıştır. İkinci ceza mahkemesinde bakılan dava iki saat sürmüştür. İş dairesi şefi şahid sıfatile dinlenmiştir. Bu dava ilk iş davası olduğu için mahkeme çök kalabalıktı, Fabrika- törün suçu küçük işçileri fazla ça- Mıştırmaktır. Muhakeme evrakın ted- kiki için başka güne bırakıldı. , Kutuptaki seyyahlar Bir tayyare yiyecek vesaire götürdü Moskova 18 (AAY — 16 şubatta Papânin kampını ziyaret etmeğe mu- vaffak olan tayyareci Vlasov anlatı- yor: «Papanin kampı büyük buz par- çaları terâkümünden mürekkeb dağ- lık ortasında küçük bir bankiz üstün- dedir, Kamptaki arkadaşlar bizi ellerile selâmlamakta idi. Yere indik. Ben derhal Papanin'e doğru koşmağa başladım. Büyük bir sevinç nefes al- mama mâni oluyor ve gözlerim he- yecandan yaşlarla doluyordu. Bu bu- Tuşma esnasında hissettiğim şeyleri tarif edemem, Papanin'le bir çok de- laşmasına, ait kararlar ve hazırlanan | fa sarıldık ve öpüştük. Papaninin yü- projeler İstanbulda toplanacak olan konsey tarafından tedkik olunarak | bir neticeye bağlanacaktır. Yapı ve yollar kanunu Ankara 18 (Telefonla) -— Dahiliye Vekâletinde toplanan bir komisyon tarafından hazırlardığı yazılan yeni yapı ve yollar kanunu projesi Vekâ- let makamınca son defa olarak ted- kik edilmektedir. Öğrendiğime görü; Komisyonun ha- arladığı projede birçok değişiklik ya- pılmıştır. Proje önümüzdeki hafta içinde kati şeklini alseşktır. zü arktik rüzgârlarının tesirile yan“ | miş ve yağızlaşmıştır. Çenesi ufak bir sakalla örtülüdür. Papanin © gurupu im adamlarına, akrabalarından ge- len mektuplarını ve Taymir buzkıra- nı mürettebatının hediyesi oln Mos- kova biralatile bir çok portakal ver- dik. Papanin heyecanla bize teşekkür etti ve heyetimize selâmlar yolladi. Bu esnada kar yağmağa başlamış- tı. Bunun üzerine hemen derhal ha- valanmak mecburiyetinde kaldık. UHeyet reisi Pi Yüin bir fransız gaetesine telsizle verdiği malümat sel Bükreşten Romaya giden Butenko gene kayboldu!. Sovyetler birliği bu adamın bir beyaz Rus olduğuna kani bulunuyorlar Roma 18 (A.A.) — italyaya iltica etmiş olan Sovyetlerin eski Bükreş maslahatgüzari Butenko, Romaya ge- lelidenberi oturmakta olduğu oteli bu $abah terketmiştir. Nereye gittiği bilinmiyor, Moskova 18 (A.A) — Tasajansı bildiriyor: Romanya maslahatgüzarı B. Popesco, dün Hariciye Halk komik seri B, Litvinof'un nezdine giderek hükümeti namına şu beyanattâ bu- Tunmuştur: #*Romanya obükümeti, Butenko'nun elçilikten kend! htiya- rile ayrılarak yabancı memleketlere hareket eylemiş olduğunu tesbit edil- miş telâkki etmektedir. Bu keyfiyet, | hattâ işkence ile kendisine bu mektu- İ bu yazdırmış olduğundan ve mektu- Butenko'nun Romanya Hariciye ne- zaretine Budapeşte,den gönderdiği mektupla da müeyyet bulunmakta dır.» Bu beyanata cevaben, B. Litvinof, Popesco'dan aşağıdaki beyanatını Ro- manya hükümetine bildirmesini rica etmiştir: «Butenko'nun mektubunun Roman- ya Hariciye Nezareti tarafından alın- masindan evvel, daha ilk dakikalar- dan itibaren Romanya gazeteleri ve faşist memleketler matbuatı tarafın- dan Butenko'nun kendi ihtiyarile ha- reket etmiş olduğu hususunda çıkarı- lan şalalara İnanmıyoruz, Butenko- nun Romanya Hariciye Nezaretine yazdığı mektup sahte değildir ve ha- kikaten bizzat Butenko tarafından ya- zılmıştır. Biz, bu dakikaya kadar Butenko- nun kendisini kaçıranların elinde bu- lunduğundan, bunların tehdit ve Türkkuşunda yeni teşkilât Bayan Sabiha Gökçenin projesi tasvib edildi Ankara 19 (Telefonla) -—'Türk ha- va kurumunda kurum başkan vekili B. Şükrü Koçak ile başöğretmen bâ- yan Sabiha Gökçen ve kurum müdür- leri arasında bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda Türkkuşunun daha “| verimli ve daha ileri bir şekilde çalış- ması için müzakereler yapılmış ve kurum reisinin direktifleri üzerine teşkilât mevzuunu incelemiş bulunan bayan Sabiha Gökçen Türkkuşuna verilmesi lâzımgelen yeni şekli izah ederek bunun için yeni bir teşkilât töklifinde bulunmuştur. Atatürk kızı askeri havacılığımızda gösterdiği fe- dakârlığı bu defa fikir sahasında da Türkkuşu teşkilâtının alacağı şekli temin suretile tamamlamış bulunu- yor. O teşkilâtta Türkkuşu, hava kuru- mu başkanlığına bağlı müstakil bit idare vaziyetine geçecek ve bir umumi müdür tarafından idare edilecektir. Bayan Sabiha Gökçen tezini izah ederken müstakbel teşkilâtın vesaiti Üzerinde de durmuş, bu teşkilâtın ta- lim ve terbiyede takib edeceği usulleri etraflıca izah etmiştir. Bu izahat, he- yet tarafından tamamen tasvib ve takdir edilmiştir. Radyolarını satanlar Ankara 18 (Telefonla) — Posta ve telgraf umum müdürlüğü tarafından alâkadarlara yapılan bir tamime gö- Te ruhsatnamesi alınmış radyoları satanlar yeni radyo aldıkları takdirde ayrıca ücret vermeden ruhsatiye ala- bileceklerdir. Ancak, radyolarını sat- tıklarını bir beyanname ile posta ve telgraf idaresine bildirmeleri lâzım» dır, 4 İzmirde işliyecek vapurlar- dan biri daha denize indirildi Berlin 18 (A-A.) — İzmir limanı iş- letmesi için Almanyada inşa edilen gemilerden Efes gemisi 17 Şubatta Bremende muvaffakiyetle denize in- ipi i hvislurya meselesi bun da bilâhara caniler tarafından Budapeşteye ve oradan da” Bi şe gönderildiğinden şübhe etmiyoruz Bir İlalyan gazetesinin sözde Bu- tenko'nun bazı beyanatını ve bir Kalesini neşrettiği, hattâ Bute nun Româda bulunduğu ve her hangi bir beyanatta bulunmak üzere yabanet memleketler gazetelerini davet eyle- diği haber veriliyor. Eğer bu doğru 4se, yine katiyen şüphemiz yoktur ki Butenko, bu beyanat ile bu makale- leri yazmağa meebür edilmiş, Bu- tenkonun evrakı, kendisini kaçıranlar tarafından her hangi bir beyaz Rusa Yerilmiş ve bu beyaz Rus da kendisi- ni Romada Bulenko olarak tanıtmış” tır. Bu beyaz Rus, bittabi faşist makam» larınm kendisini ele vermiyeceğinden emindir. Bütenko hür bir memlekette kendisini göstermedikçe ve kendisini şahsan tanıyanların karşısına çıkma- dıkça, kendisinin, eğer öldürülmemiş ise, halka kendisini kaçılanların elin- de ve Romanyada bulunmakta ölduğüu hakkındaki, kangatimizi hiç bir şey değiştiremez. Sovyet hükümeti, bü sebebden dolayı. Bükreş elçiliğinin 10 şubat tarihli notasındaki bütün te- leblerini tam olarak muhafaza ötmek- te ve bü taleblerin tam olarak is'afı üzerinde ısrar eylemektedir.» B. Litvinof, ayni zamanda hâdis olan vaziyette ciddi mahiyeti sebebi- le, Sovyetler birliğinin Prag büyük elçisi Aleksandrevski'nin tahkikat takib eylemek lüzumu takdirinde bu mesele etrafında Romanya hükümetil€ reşe gönderilmiş olduğundan Roman» ya hükümetini İri eylemesini Avam kamarasında B. Eden, sorulan suallere sarih cevaplar vermedi Londra 18 -— Avam kams- rasında Avusturyanın “vaziyeti hak- kında B. Attiee tarafından sorulan bir süale cevab veren B. Eden, şöyle demiştir: Dün kamarada vermiş olduğum cevaba ilâve edebileceğim hiç bir ha- ber yoktur. Maamafih kamara, hü- kümetin Avusturya meselesine yal Miz kendi hesabına değil, belki bü meselenin heyeti mecmuası itibarile Merkezi Avrupsya tanllüku itibarile dalma alâka göstermiş olduğunu ve bundan böyle de göstereceğini görüp anlıyacaktır, B. Altlee'nin diğer bir sualine c€* vab veren B. Eden önümüzdeki ps“ zartesi günü daha vasi mikyasta b€- yanatta bulunabileceğini ümid ct- mekte olduğunu süylemiştir, Müteakiben muhalif amele fr 'kasından B. Bellenger, B. Eden'in g€ rek İngilterede, gerek ecnebi memle“ ketlerde Husulü mümkün her türlü Suitefehhüme mani olmak maksadile yakın bir tarihte Avusturyadaki İngi* liz menafiinin neden ibaret olduğunu mi surette tarif etmek teşebbüsünde bulunup - bulunmuyacağını sormuş” tur. B. Eden bu suali cevabsız bazal mıştır. B. Eden halen Almanyanın Avus* turya istiklâline «temellük etmiş» oi? masına binaen çok acil bazı işler yA* pılmasının zaruri olup olmadığı sU* Tetinde komünistlerden B. Gallachek tarafından sorulan suale de cevab ver” memiştir. Suni ipek fabrikası mütehassıs getiriliyor Akara 18 (Telefonla) — Sümer Bank umum müdüftüğü, Gemlikts kurulan sun'i ipek fabrikasında mü” tehssıs olarak çalışmak üzere Çeko” lovakyadan bir mütehassıs getirmeği karar vermiştir. Getirilecek müteha$”. sışın adı Vilhelndir.