19 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASI İCMAL: Avusturyadaki değişiklik İngütere ile Pransa Berlin ve Viyana sefirleri vasıdasile siyasi te- gebbüslerde bulunarak B. Hitler ie Avusturya Başvekili ve diktatörü Dr. Şuşnig arasında karalaştırılan anlaş- ma hakkında bu iki devletin tenvir edilmelerini istemişlerdir. İngiltere ile Fransa teşebbüslerinde bu iki devletin Avusturyanın istiklâli Mahfuz kalmasına son derecede &hmmiyet verdiklerini bildirmişlerdir. | sanın bu teşebbüsü Geç kalmıştır. İhtimal sır zahiri kur- farmak #çin yapılmıştır. Şüpheden âzadedir ki Avusturya Başvekili AL Mmanyadaki son değişikliklerden son- fa evvelâ Avusluryanın sıkıştırılaca- Öimi ve iki Alman memleketindeki © hükümet idaresinin parti noktasın- dan ayni şekle konulacağını öğrenmiş be İngiltere ile Pransadan yürdim Ütemiştir. Ayni yardımı. B, Mussoliniden de Ütemiştir. “ B. Mussolini Avusturya İngiltere ile F Başvekilini B. Hitlerin taleblerini ka. | Dule teşvik etmek suretile cevap ver- Miştir. İngiltere ile Fransa Avusturya | Başvekilini teşci edecek bir harekette | cevap vereceklerdir. bulunmamışlardır. Neticede Avustur- yanın mukadderatını elinde bulun. duranlar Almanyanın talebleri ii sında boyun eğmeğe mecbur olmuş- lardır, Bu suretle yeni kabinede bütün Avusturyanın dahili idaresi ve ayr- ca zabıta ve umumi emniyet işleri Avusturyadaki Hitler partisi mü sosyalistlerin maruf liderlerinden Seiss'e tevdi edilmiştir. Bu zat nmeşrolunan umumi af ğe milli sosyalist propagandası yapmak ve siyasi faaliyette bulunmakla maz- nun bütün bu parti mensuplarını tahliye ettikten sonra talimat almak için Berline çağırılmış gibi doğruca B. Hitlerin nezdine gitmiştir. Kale içerden alındığı gibi Avusturyadaki | dahli idarenin B. Hitlerin partisi eline geçmesi ve bu partinin artık ta- mamile faaliyette serbest kalması üs Avusturya Almanya tle birleşmiş olu- yor, Lâkin sahirde Avusturyanın istik- Ili ve hududları mevcud kalacaktır. Almanya ile Avusturya bu noktaya işaret ederek İngiltere ile Fransaya Binaenaleyh bunların teşebbüsü vaziyeti değiştir- İ miyecektir. Feyzullah Kazan. Garip bir ölüm Norveçte çok meraklı bir dava sona erdi. Hauko şehrinin belediye reisi Lud- vig Dahl 15 ağustos 1934 de boğula- rak öldü. Bu ölüm hâdisesinin yegâ- ne şahidi kızı İngeborg'du. Kız: Ba- bam denizde yıkanırken ben plâjda yatıyordum, dedi. Otopsi yapıldı. Ciğerlerde boğuma #ebeb olacak kadar su bulunmadı. Ölüme sebebiyet veren ne olduğunu da tesbit edemediler, Bütün aile spiritizma meraklısıydı. Nihayet günlerden bir gün, İngeber- E'un arkadaşlarından birinde mü- hürlü bir zarf bulunduğu anlaşıldı. Zarfı açtılar. İçinden bir kâğıd çıktı. * Şöyle yazılıydı: «Ludvig Dahl 1934 ağustosunda kağa neticesi ölecek» bunu ruhlardan biri söylemişti, Dahi hayatını sigortaya koydu. 15 ağustostan evvel ölecek olursa. para- yı kazile karısı alacaktı. Hâkimler, Norveçin en tanınmış üç psihiyatri, ruh hastalıkları mütehas- Sısını davet etti. Dahl'in ruhi tesir altında kalıp intihar etmiş olmasının. imkânlarını inceledi. İngiliz radyosu Londra radyosu müdüriyeti televiz- yonla neşriyat gittikçe terakki ettirmektedir. Şimdiye kadar bir çok tiyatro ne imkân hasil olmuştur. Fakat Londra radyosu bununla ka- stermek için gayret sar- ri durmuyor. Bu müna- Skoçya şatolarında do- rı rivayet edilen hayalleri ve perileri araştırmağa başlamıştır. Şa- yed bu perilerden bir tanesi ele geçi- Muhakeme bu seneye kadar devam etti, nihayet bu sene nihayet buldu. İngeborg beraet etti ve avukatile ev- lendi. hayal peşinde rilecek veyahut şatolardan birisinde dolaştığı tesbit edilecek olursa o şato- da derhal televiziyon tesisatı kuru- lacak, gece olunca hayalin çıkması beklenecek ve çıkar çıkmaz onun na- sıl dolaştığı televiziyon seyircilerine gösterilecektir. Bu işin takibine bir çök radyo muhbirleri memur edilmiş- tir. Bunlar şimdi şatoları birer birer dolaşıyorlar. Fakat uzun zamandan- beri devam eden bu araştırmalardan bir netice çıkmamıştır. Hiç bir muh- bir «beyaz örtülere bürülü bir kadın hayali» görememiştir. Galiba periler fennin icadlarından korktukları için bucak bucak saklaniyorlar, Bir kahvede 9 esrarkeş yakalandı Galâtada Rasimin kahvesinde dün akşam bir cürmü meşhud yapılmış, dumanlı bir odada yüzleri sapsarı do- kuz esrarkeş yakalanmıştır, Kâzımın cebinde 24 parça esrar da bulunmuştur. CEMAL 'BÜRÜN mm HAKİKİ EĞLENCE NOVOTNİ'de her akşam BAKEA Yunan Opera tenoru AGNES BREE Meşhur Berlin müganniyesi ve sevimli tenor KANSIZLIK zafiyet ve Chlorose benlesizik ela eşine deya kanl Diya eden Grp DESCHIENS, PARIS Ea muntahip etibba taralıntan tertip. Vilâyetlerin gelirleri itibarile dört kısma ayrılması kararlaştırıldı Dahiliye vekâle- ti hususi idareler için bir proje har zırlamıştır. Proje hususi idare me- murlarının yur - dun het tarafın- da ayni maaş ve terfi esaslarına bağlı olmasını temin etmektedir. 938 bütçeleri bu esasa göre hazırlanacaktır. Projenin esası hakkında Ankara muhabirimizin vor- diği malümüli neşretmiştik. Bugün bu hususta daha etraflı malümat ve- riyorüz: İç bakanlığı vilâyetleri gelirleri iti- 'barile dört kısma ayırmıştır. Senelik geliri 500.000 liraya kadar olan vilâ- yetler birinci Tip addedilmiştir. Bu ti- pe giren vilâyetlerden en yüksek geli- Ti 500,000 lira olanlar, kadro cedvelin- de âzami olarak tesbit edilen memur adedile maaş nisbetini aşmıyacak ş0- kilde kadrolarını hazırlıyacaklardır. ların hazırlanmasında vilâyetin geliri, kaza adedi ve bugünkü fiili ha- Wi esas tutulacak ve, hiç bir zaman ih- tiyaç hududu aşılmıyacaktır. Bu kıs- ma giren vilâyetlerde idare ve hesap memurlarına verilecek senelik maş tutarı umumi gelirin en çok yüzde onunu geçmiyecektir, İkinci tipe giren vilâyetler gelirleri 500.001 den 1,000,000 liraya kadar olanlardır. Bu kısma dahil vilâyet kad. rolarının hazırlanmasında yukarıda- ki esaslar göz önünde bulundurulmak suretile senelik maaş yekünu umumi varidatın en çok yüzde altı buçuğunu tecavüz ettirilmiyecektir. Üçüncü tipe dahil vilâyetlerde,de ayni esaslar göz önünde bulundurul- mak suretile ir hazırlanacak ve bu vilâyetlerin verecekleri senelik ma- aş miktarı umumi varidatın en çok yüzde beşini geçmiyecektir. Bu tipe dahil vilâyetler gelirleri 1.000.001 den 1.500.000 liraya kâdar olanlardır. Dördüncü tipe giren vilâyetler gelir» leri 1.500.001 den yukarı olan vilâyet- lerdir. Bu vilâyetler de yukarıdaki esaslara göre kadrolarını hâzırlaya- caklar ve verecekleri maaş tutarları umumi varldatın yüzde 4 buçuğunu aşmıyacaktır. İdare ve hesab kadrolarında ücret- le kullanılanlara verilmekte olan s6 nelik ücret tutarları umumi varidatın. yüzde iki buçuğunu aşmıyacaktır. Yalnız bazı vilâyetler bu haddin üs- tünde ücretli memur kullanmakta ol- duklarından 937 kadroları aynen mu- hafaza edilecek, yalnız münhal vuku- unda bu münhallere yeniden ücretli memur alınmıyacaktır. Memurlar ne kadar maaş alacaklar Tip kadrolara göre tenadül cedvel- lerinin hazırlanması sırasında vilâye- tin geliri, kaza adedi, kazaların bü- yüklüğü ve hakiki ihtiyaç derecesi dima göz önünde bulundurulacaktır. Bakanlık, kazalar için hazırlanan kadro tiplerini nüfus esasına göre hazırlamıştır; Bu kadro tiplerine gö- re nüfusu 25 bine kadar olan kaza- larda hususi muhasebe memurları 17,5, varidat memurları 16, tahakkuk ve tahsil memurlari iderlira asli maaş alacaklardır, Nüfusu 25 binden 50 bine kadar olan kazalarda hususi muhasebe memurları 2, varidat me- murlari 17,55, tahakkuk ve tahsil me- murları 16 şar lira asl! maaş alacak- lardır. Nüfusu 50-binden yukarı olan kazalarda hususi muhasebe memur- ları 25, varidat memurları 20, tahak- kuk ve tahsil memurları da 175 lira asli maaş alacaklardır. Nüfusu 50 binden yukarı kazalar birinci, 50 binle 25 bin arasında olan- lar ikinei, 25 binden aşağı olanlar üçüncü tipe dahil edilecekler ve kaza memurlarının ; sınıf ve dereceleri bu esasa göre tesbit olunacaktır, Memurlar nasıl çalışacak? Bakanlık, tip kadroların hazırlan- masında, şimdiye kadar ayrı ayrı ad- lar altında kullanılan hususi muha- sebe memurlarının memurluk unvan- larını yaptıkları vazifeye göre tayin ve tesbit etmek noktasını göz önünde bulundurmuştur. Hususi muhasebe müdürleri, vilâ- yet hususi muhasebesine ald bütün işlerin tanzim ve idaresine memur olduklarından muhasebe kadrolarına dahil bütün memur ve müstahdemler müdürün mesuliyet ve murakabesi altında iş göreceklerdir. Varidatın tahakuk ve tahsil işleri varidat mü- Gürleri tarafından ald oldukları bü- rolara gördürülecektir, Bütçe, muka- veleler, hali mali cedvelleri, icmaller, ayniyat muhasebesi, mübayanlar, is- tatistik, zat, sicil ve maaş işlerile, hu- susi muhasebe emlâki muameleleri bir şefin idaresinde ayrı bir büro ta rafından idare olunacaktır. Vilâyet merkezinde köy ve belediye işlerine merci olan büro da keza bir çef tara- fından idare edilen müstakil bir büro olacaktır, Bakanlık, köy ve hususi idafe işle- rinin devamlı ve müessir şekilde kontrol altında bulundurulmasını te min maksadile mahalli işler müfet- tişlikleri kurulmasını kabul etmiştir. Bu müfettişler, altı ve gezici olacak- lar ve bunlara maaşlarından başka yem bedeli olrak ayda maktuan 15 lira verilecek ve ayrıca harcirah ve zaruri masraflar diye birşey verilmi- yecektir. Bu müfettişlerin vazife ve salâhiyetleri, istihdam şekilleri âyrı bir talimatname ile tesbit olunacak ve İç Bakanlık tarafından vilâyetlere tebliğ olunacaktır. Tip kadrolar idare ve hesap kısmi- na dahil memurların terfi ve terfihle- ri imkânlarını vilâyetlerin mali du- rumlarına göre âzami derecede der- piş eylediği gibi servislerin başında Hasan Nemikayı niçin aldı, pa- rası için değil mi? diye bana sor- mayınız. Bildiğim bir şey varsa Hasanın bu yakınlarda pek lüks yaşaması, har vurup harman savurmasıdır. Karısı kendisinden hiç bir şey esirgemiyor, her iste- diğini veriyormuş, Bir akşam her ikisini de kar. şımda bulunca «Hayırdır inşal- lah» dedim. Hele Hâsanın karısı- na muamelesini görünce büsbü- tün şüphelendim. İltifatın bini bir paraya. Bayanı en rahat kol- tuğa oturtmalar, sıkan şosonu- nu elceğizille çıkarmalar, velhğ- sil Hasan ideal bir koca nümu- nesi! Her ne ise uzatmıyalım, bay Hasan kemali ciddiyetle anlat- mıya başladı: Büyük bir ticaret işine o başlıyacakmış. Külliyetli bir para iktiza ediyormuş. Nemi- kanın apartımanlarından biri sa- tılsa bedeli kifayet edermiş am- ma yazıkmış çünkü, nasil olsa borç yapacağı işin bırakacağı mühim kârlarla bir kaç sene için- de ödenecekmiş. Zaten şimdi de gayrimenkullerin (fiatları çok düşükmüş. Benden rica ediyor. lardı, şöyle 15 bin liracık bulu- vereyim de Hasan hemen kârlı Kanun Bilcileri Kefil karısı o Birinci kısım vilâyetlerde memurlara verilecek senelik mâaş tutarı umumi gelirin yüzde onunu, ikinci kısım vilâyetlerde yüzde altı buçuğunu, üçüncü kısımda yüzde beşini, dördüncü kısımda dört buçuğunu aşmıyacak ya göre varldatı beş yüz bin bir lira- ya kadar olan vilâyetlerde hususi mu- hasebe müdürleri 40-45, mahalli ida- reler müfettişleri 30-35, varidat mü- dürleri ve birine mümeyyizler 35, ikinci mümeyyizler 30, birinci sınıf memurlar 25, ikinci sınıf memurlar 20, üçüncü sınıf memurlar 17,5, kâtip- ler de 16, 14, 12 ve 10 lira asli maaş alacaklardır. Varidatı beş yüz bin bir liradan bir milyon liraya kadar olan vilâyetler- de hususi muhasebe müdürleri 46-55, muavinleri 40, mahalli idareler mü- fettişleri ve varidat müdürleri 35-40, birinci mümeyyizler 35, ikinci mü- meyyizler 30, birinci sınıf memurlar 25, ikinci sınıf memurlar 20, üçüncü sınıf memurlar 17,5 ve kâtipler de 16, 14, 12, 10 lira asli maaş alacaklar- dır. Kadro vaziyetleri Viridatı bir milyon liradan bir bu- çuk milyon liraya kadar olan vilâyet- lerde hususi muhasebe müdürleri 55-70, musyinleri 45, mahalli idare- ler müfettişleri ve varidat müdürleri 40-45, şefler 40, birinci mümeyyizler 35, ikinci mümeyyizler 30, memurlar 25, 20, 17,5, kâtipler 16, 14, 12, 10 lira asli maaş alacaklardır. Varidatı bir milyon beş yüz bin bir Niradan yukarı olan vilâyetlerde hu- susi muhasebe müdürleri 70-80, mu- ayinleri 55, mahalli idareler müfet- tişleri've varidat müdürleri 45-50, şef. ler 40, birinci mümeyyizler 85, ikinci mümeyyizler 30, memurlar 25, 20 ve 17,5, kâtipler de 16, 14, 12 ve 10 lira asli maaş alacaklardır. Bakanlık hazırladığı tip kadroda dört kısma ayrılan vilâyet husus! ida» relerinde çalışacak memurların sayısı da ayrıca gösterilmektedir. işine başlasın diye, — Müsaade buyurunuz, dedim, parayı bulduk, meselâ bir ban- kadan aldık. Alacaklı banka, borçlu kim olacak? Hasan hemen atıldı; — Ne demek, dedi. Borçlu is- ter ben olurum, ister karım, bu- nun ne farkı var? Sözün burasında Nemikaya da tatlı tatlı baktı, — Kanunen fark vardır efen- dim, dedim. Eğer borçlu bayan olacaksa mesele yok, Parayı alır size verir, ne yaparsa yapar. Fa- kat şayet zâtlâliniz borçlu olacak da bayan da size kefil olacaksa iş değişir. Zira, kanunu medeni- nin 169 uncu maddesine göre ko- ca menfaatine olarak karı tara- fından şahsi salise karşı ilzam olunan vecibeler sulh hâkimi ta- rafından tasdik olunmakdıkça muteber olmaz. Yani bayan Ne- mikanın size kefil olması sulh para verirler mi? Bu hesapta yoktu galiba, «Biz yarın akşam yine geliriz» diye- rek çıkıp gittiler, Avukat Emcet Ağış