19 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Şubat 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA; Türk musikisi ve fennin ölçüleri Ankarada emekli kurmay albay bay Raşid Galib Dozar türk musiki #ine dair yazdığım bir kronikten (1) mütehassis olmuş, bana iltifatkâr, uzun bir mektub göndermiş. Yirmi beş sene, ataşemiliterlik. lerde vesair vazifelerde Avrupada bu- Tunduğunu, fakat türk musikisinin | #ihrinden asla kendini kurtarama- diğını anlatıyor: «Annelerimizin su- zihakten, hüzzamdan, omahurdan Söyledikleri ninniler, belki de Samia- mın mayasını teşkil etmiştir de bu eâzibenin dışına çıkamıyorum!» di yor, Bence, doğru... Fakat mütehassıslarca, yanlış” İliç unutmam, garb musikisile en İyi ülfet etmiş bir kompozitörümüzle | konuşuyordum. (Titiz ve çekingen | olduğunu bildiğim için ismini ver | miyorum. Fakat isterseniz, Siz, bu | evsaftaki en meşhur musikişinasımı- Haklmıza getirin: Ta kendisidir!) Bana dedi ki: İ — Alaturka dediğimiz musikinin | fennen hiç bir kıymeti yoktur. Çün- ! kü bu, sadece bir iptidai safhadır. | Her kavim bu safhayı geçirmiş, son- | Tâ seslerin ve usullerin fenni şekline / yükselmiştir. Ancak garb tekniğine | Uygun musiki muteber olabilir, Şüphesiz alafranga kırması şeklin. | de bestelenen acayip ve zevksiz şar. | kiları kastetmiyordum; fakat gene | de dedim ki: i — Nağmelerimizin elbette bir ori | İlnalliği vardır, Bunlar garb tekniği le bir gün izdivaç edemiyecek midir? — Oryantal denilen şekiller zaten Yâr ya... Fakat fasıllar filin asla bir | kalıp kıyafete girerek medeni bir mu! siki olamaz. Dostumun Kendi ihfisasındaki de- | rin bilgisine her ne kadar hürmet ediyorsam da, ona gene de İnanma» | dim, — Mesleki biz galatı - dedim. - Biz muharrirler de bazan yazı tekniği nin şu veya bu hususiyetlerine taki- hiz da hakiki kıymeti göremeyiz. Meselâ, bir nesil evvelki seleflerimiz | her hangi külüstür bir kasideyi ede- biyat sayardı da; bin bir gece ma- Sallarını hudud harici ederdi. Siz de Onların hatasına düşmüyor musu- nüz?.. Afrika ve Amerika Zencileri- min vahşi sayhalarından ve tamtam- larından bile bülün medeniyet file mini dansa kaldıracak bir musiki belirmişken, bunca mimari âbidele ribırakan eslâfımızın musikisinden müşterek medeniyet filemine bir ses, bir nağme, bir ibtizaz ksüdesi kal mamış olması kabil midir?.. Bunu hangi havsala alır?... Esasen realite de sizi tekzib etmiyor mu?.. Otomo- bilden inib kaloriferli ve elektrikli Öyle sanıyorum ki, ilim onun ma- > dayak reza ler sre bıçağını Çekerek üzerlerine atılmış Nesimi el- lerinden Baharı da başından yarala- Miştir, Vakayı haber alan polis, Aliyi Yakalamış, yaralı musevileri de tedavt itina aldırmıştır, Et komisyonu . Birkaç güne kadar kati karar verilecek Et komisyonundan ayrılan encü- men dünde toplanmış, etin 10 kuruş indirilmesi için komisyona verilen vesikalara göre icab eden he- saplaria meşgul olmuştur. Bu husus- ta kasapların ve celeplerin verdikleri raporlar da okunmuştur. Encümenin İ alacağı tedbir, komisyonca tedkik edilecektir, Et fiatlerinin ucuzlatılması için ve- rilecek kararların mahiyeti bir kaç güne kadar belli olacaktır. Komisyon Etin on kuruş ucuz satılabilmesi. için alınacak tedbirlerin şehrin her tara- fında tatbikini de temin edecek ve şehrin her tarafında, semt farkı göze- tilmeksizin, et ayni -fiatle satılacak- tar. Brüksel elçimiz Ankaradan geldi Brüksel elçimiz E. Cemal Hüsnü, mahalli memuriyetine gitmek üzere, dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. B. Cemal Hüsnü bir iki güne kâ- dar Brüksele hareket edecektir. Balkan şimendifer kongresi Dünden itibaren şehrimiz- de toplantılar başladı Balkan şimendifer kongresi şehri- lavya iştirik etmektedirler. Kongre- nin gayesi Balkan birliği müşterek mü- nâkalât nizamnamesi hazırlamaktır, Bu maksadla önce bagaj, canlı hayvan ve muhtelif eşya nakliyatı üzerinde mufassal bir rapor meydana getirile- cek ve müşterek münakalât nizamna- mesi bu rapora göre ihzar olunacak- tar, Balkan devletleri demiryolları işleri- ne ald anlaşmalara büyük ehemmi- yet veriyorlar, Sık sık toplanan kon- greler mukarreratı bu anlaşmaların meydana gelmesine çok yardım etmek, tedir. Yeni münakalât nizamnamesi- nin hazırlandıktan #onra müştereken tatbikine geçilmesi de Balkanlar ara- sında yeni bir demiryolu anlaşması sayılabilmektedir. Yeni münakalât nizamnamesinde eşya naklinin kolaylaştırılmasından başka mümkün olduğu kadar tenzilât icrası da gözönünde tutulacaktır, Bu maksadla yapılmakta olan müzakere- ler 10 gün kadar sürecektir. Kongre murahhasları fırsat buldukça şehri- mizin görülmeğe değer yerlerini ge- zeceklerdir. nakliyat işinde kullanılan vağonlar- da amelelik eden Süleyman, demir boruları indirmekte iken ayağına dü- şürmüş ve yaralanmıştır. Süleyman zabıta tarafından Cerahpaşa hasta- nesine kaldırılmıştır. Ayni fabrika amelesinden Nobar, iş başında çalışmakta iken dahili ba- Calardan birinden çıkan dumüân tesi- rile bayılmış işe el koyan zabıta tara- fından Cerrahpaşa hastanesine yati- rılmıştır. Kırılmaz cam sipariş eden otobüsler işliyor Piyasada tripleks camı bulunmadı- ği için cam sipariş eden otobüscülerin vesika ibraz etmek şartile bir müh- let verilmesi kararlaştığını yazmıştık, Evvelce plâkası istirdad edilen oto- büsçüler dün belediyeye müracaat © derek sipariş vesikası göstermişler ve bunlara iki ay mühletle seyrü sefer hakkı verilmiştir. Bu otobüsler bu- günden itibaren yeniden çalışmağa başlıyacaklardır, | Haklı şikâyetler Hamamların mahrukatı ve suyu buhran geçiriyor Halkan iyi yıkanamadığını gör getenizde yazıyorsunuz. Hamam ların Kullandığı #ki şey vardır: Bi- ri odun, öbürü su... Odun vazk yeti malüm/ Artık atisi meşkük bir hale gelmiştir. Su ise: Kırk- çeşme şimdiye kadar bedavaydı; Halbuki şimdi Terkos parayla olacak. Demek ki, mevcut hamamları. mızın hem mahrukatı, hem suyu buhran geçiriyor. Kömürle isnsp Terkos suyu kullanmasına rağ- İİ men müşleriden şimdikine nis- betle az para alacak şekilde mali- yeti ucuza gelecek bir umumi! hamam şekli Bulmak, bu tipi, memleketin her yerine teşmil et- #mek yollarını aramalıyız. Yoksa halk zaten şimdi bile kâfi derece yıkanamıyor, odun pahalılığı, Kırkçeşme sularının kesilmesi, bu pahalılığı teşdid edecektir. ME Adliye sarayı Hapishane bir kaç güne kadar tamamen boşaltılacak Yeni adliye sarayı inşaatı hazırlık- Jarı arasında hapishane binasının da biran evvel yıkılması lâzım geldiğin- den hapishanede bulunan mahküm- ların bir kısmı, terkifhanede hazır- lanan yere nakledilmişlerdi. Fakat burası mahkümların hepsini istiap edemiyeceği cihetle geriye kalan mah- kümların da muhtelif vilâyetler ha- e naklöğilmeleri için Ve- kâletten emir bekleniyordu. Mahkümların nakilleri için dün ad- liye vekâletinden İstanbul müddej- umumiliğine emir gelmiştir. Mahküm- lar Kocaeli, Tekirdağ ve Bursa hapls- hanelerine taksim edileceklerdir. Şu günlerde nakil işine başlanacak ve bir kaç gün için hapishane tamamile bo- galtılarak bina yıktırılacaktır. Kıdem zammı Muallimlerin terfii hakkın- da yeni bir usül bulunacak Sırası gelen muallimler bir derece terfi etmek suretile kıdem zammına hak kazanmaktadırlar. Her sene bir kaç yüz muallim bu haktan istifade etmek üzere terfi ediyorlar. Fakat bütçedeki tahsisat darlığı yüzünden bu müallimlerin istihkakları derhal tesviye edilemediğinden vilâyet mu- alimlere borçlu kalmaktadır. Bu vaziyet üzerine muallimlerin kr dem zammı usüllerinin değiştiritme- sine lüzum görülmüştür. Bunun için ber sene terfi edecek muallimlerin a- dedi ve terfi dereceleri muayyen ola- cak ve bu sayı dolduğu takdirde ter- fi sırası gelen muallim diğer sene ter- fi edecektir. Bu tedbir ile kıdem zam. mi istihkaklarının zamanında öden- mesi temin edilecektir. Maamafih bu tedbir, henüz bir karara bağlanma mıştır, suçlu iki kişi muhakeme ediliyor ne tertibat alarak. evde yaptıkları araştırmada Hikmet ve Şükrü adla rında iki erkekle, yatak yığınları # Tasına gizlenmiş Nihal adında bir kadın ve banyonun arkasına saklar nan Meri adında diğer bir kadın ya- kalandıklarını söylemiştir. Şahidlerin çağırılması için muha- keme başka gune birukumuşlu Maarif işi Bir baş müdür üç te müdür bulunacak Maarit Vekâleti, Istanbul maarif teşkilâtının daha elverişli bir şekilde idare edilebilmesi için tedkiklere baş- lamıştar. Yapılan tedkiklerin şimdiki safhasına göre önümüzdeki seneden itibaren şehrimizde İstanbul, Beyoğlu ve Üsküdar olmak Üzere Gç maarif mıntakası ihdas edilecek ve her mın- takanın başına birer maarif müdürü tayin edilecektir. Bu mâarif müdür lükleri İstanbulda yeniden tesis edi- lecek maarif başmüdürlüğüne mer but olacaklardır. » Başmüdürlüğün kâfi mikdarda muavinleri de olacak- tır. Türk borcu tahvillerinin'de- Ziştirilmesine başlandı Türk borcu tahvillerinin Sıvas - Erzurum tahvillerile tebdiline dün- den itibaren Merkez bankasında baş- lanmıştır, 'Türk borcu - tahvilleri 19 liradan muamele görmektedir. Beher Sıvas - Erzurum <tahvilinin kıymeti Ge 19 liradır. Annesini avluya gömen genç Tıbbı adiide müşa- hede altına alındı Rami civarın da oturan Ha Nd adında biri- Üzeri tahta ve toprakla örtülmüştür. Kadının ölümünün sebebi anlaşıla- madığından, adliye doktorunun gör- düğü lüzum üzerine cesedi morga kal- dırılmıştar. Annesinin ölümünü kimseye ha- ber vermeden evinin içinde kendi kat- dığı mazara gömen Hald de yaka lanmış ve dün adliyeye teslim edil- miştir, Halid adliyede isticvab edilir- ken demiştir ki: — Ben, halim, selim, hatadan sa- lim bir adamım. Annem Seyyide elli yaşlarında idi. Kendisi kısa boylu ol- duğundan komşular, boyunu umit mak için büyü yaptılar, İşte bu büyü ölürse böyle yapmam. Ben bir de kıs seviyordum. O kıza da büyü yaptılar. Halid bunları anlatırken arasıra bazı şürlerde söylüyordu. Müddelu- mumilik Halidi adliye doktoruna mu- ayene ettirdi. Doktor B. Salih Haşim tarafından yapılan muayenede ken- disinin tıbbı adilde müşahede altına alınmasına lüzum görülmüştür. Ha- lid tabbı adil müşahedehanesine gön- derilerek evrakı ikinci sorgu hâki- verilmiştir, —— ŞEHİR HABERLERİ SOHBET: Ömer Seyfeddin Ahmet Halit Yaşaroğlu (Muallim Ahmet Halit kitabevi sahibi), Ömer Seyfeddin'in bütün eserini yeniden lıktır, biz ise bir kaç kişiyiz. Bu azlıktan o çokluğa geçmek iste- dim ve İlk düşen ak'ın on altı hikâye- sini sevmek arzusu ile okudum, Gay- retim boşa çıktı demiyeceğim; çünkü Ömer Seyfeddin'in büyük, hem de İ |