26 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Avusturya Başvekili, B. Hitlerle yapılan! son anlaşma hakkında izahat verdi “B. Hitler Avusturyanın tam hükümranlığını tanımıştır, sözüne itimadımız vardır, dedi B. Schuschnig: “Vatanımızın istiklâlini müdaffaa hususundaki sarsılmaz azmimizi bütün dünya huzurunda teyid ederiz, diyor Viyana 25 — Avusturya Başvekili Avusturya meclisinin mühim bir nutuk söylemiştir. Başve- kil demiştir ki: Avusluryayı Almanyaya bağlıyan bütün rabıtalara rağmen, beş sene süren kanlı ve feci karde; mücadele 8, hepimizin hatırmdadı". Bu kardeş mücadelesi, umumi sulhü tehlikeye koyuyordu. Avusturya, kendi Alman karakte- rini daima muhafaza etmek istemiş ve daima Alman olduğunu söylemiş- tir. Berchtesgaden görüşmelerinin he- defi, 1i temmuz 1936 anlaşmasından sonraki süitefehhümleri ortadan kal- dırmaktı, Bu görüşme esnasında, B. Hitler, Alman hükümetinin Avusturya fe- deral devletinin tam hükümranlığını tanımakta olduğunu bildirmiştir. Her Iki hükümetin, dehili inkişafı yalnız alâkadar memleketleri igileyen bir , mesele telâkki etmeleri kabul olun- muştur. Bu deklarasyon aynı za- manda sosyalizmi de istih- daf eylemekte bulunmuştur. Bu dek- Jarasyon üzerine Alman hükümeti- nin Avusturya dahili işlerine ademi müdahalesini garanti eden bir seri Yeni Rumen kanunuesasisi Halk ittifaka yakın ekseriyetle tasvib etti Bükreş 24 — Rador ajansı bik diriyor: Bu sabah saat sekizde baş- yan ve 17 de nihayete eren plebisit, bütün memlekette büyük bir heyecan havası içinde cereyan etmiştir. Reye iştirak nisbeti, bütün tahmin- leri geçmiştir. Köylüler, muzika ve bayraklarla, her zamankinden daha çok bir halde rey vermeğe gelmişler- dir. Yeni kanunu esasi aleyhine verilen reğler, tamamile ehemmiyetsiz bir miktardadır. Reylerin tasnifine başlanmıştır. İlk alman muvakkat neticelere göre reye 4,100,000 kişi iştirak etmiştir. Bu ra- kam, listelerde yazılı seçicilerin yüzde 88 ini teşkil eylemek'edir. Bütün mem- deket, bugün bayram yapmaktadır. 24 şubata bundan böyle, milli bay- Tam olacaktır, Bütün gazeteler hâdi- senin tarihi ehemmiyetini tebarüz et- tiren yazılar alar yazmaktadır... Müstemleke isteği - B. Hitler son nutkunda da bundân bahsetti Münih 25 — Naz Nasyonal sosyalist; partisinin kurulmasının yıl dönümü münasebetile dün B. Hitler mühim bir nutuk söylemiştir. B. Hitler eski Alman müstemlekelerinin iadesiği iş- temiş, bazı ecnebi gazetelerinin ya Janilarına hücum etmiş ve Almanya da Yahudi tahrikçiler aleyhinde ted- bir alacağını söylemişti Amerika ile ticari münasebet- iklimi Ankara 25 (Telefon )— Son za- manlarda Amerika İle olan ticari mü- nasebetlerimizde Amerika lehine in- kişaf görülmektedir. Bu vaziyet tze- rine Amerika ile aramızdaki ticari münasebetlere yeni bir veche Yerile- cektir. İktisad Vekâleti bu husüsta tedkikzt yapmaktedır. Diğer taraftan Amerika ile akde deceğimiz yeni ticaret anlaşması mü- zakerelerinde bulunmak üzere Anka- raya gelecek heyetin mart ibtidaların- da Amerikadan hareket edeceği haber verilmektedir. tedbirler alınmıştır. Anlaşmanın esasında şu aşağıdaki kati cümle mevcuddur: Buraya kadar, bundan ileriye de- ğil Dinleyiciler, B. Sebuchmigin bu son sözlerini büyük alkışlarla karşı- Tamışlardır. Biz, bu anlaşmayı yapmaktan kork- madık ve çekinmedik. Zira, Alman milletinin mukadderatın: muvaffa- kıyetle idare eden B. Hitierin sözüne itimadımız vardır vebu anlaşma, Avusturya halkının lehinedir, Vatanımızın hürriyet ve istiklâlini müdafaa hususundaki sarsılınaz a mimizi bütün dünya huzurunda küv- vetle teyit ederiz. «— Bu saatte aramızda yeni uçu- rumlar açmaklan sakınalım, artık partizan sıfatile düşünmeğe hakki- nuz yoktur. Bundan sonra ancak Avusturyalı ve insan sıfatile düşü- nebi Her hangi bir teşekkiülün iktidarı elde etmek için yapacağı mü- cadele, benin tarafımdan ezilecektir. Bu benim vazifemdir.» Avusturya için ölenleri ve bilhassa, büyük Şansöliye Dolfusu anmış, Tan- nya iymanmı teyit etmiş ve sözlerini «Yaşasın Avusturya» diye bağırarak bitirmiştir. | * . — : » . Çin üniversitesi —.. ze : rektörü diyor ki: “Atatürk Türkiyesi Çinde bir nümune addediliyor,, Ankara 25 (Telefon) — Avrupa ve Amerikada tedkik seyahatine çıkan Çin üniversitesi rektörü Süming-Li-U İki günden beri şehrimizde bulunmak-| tadır. Rektör Çinin bugünkü vaziye- ti hakkında şunları söylemiştir. Şang - Kay - Şek Çinlilere, Japonya ile sulh yapmanın bir cinayet olaca- Kını ilân etmiştir. Japonlar (Oşimali Çinde bir hükümet kurmuşlarsa da bunun hiç bir nüfuzu yoktur. Çin milleti müttehid ve mütesanld ve ne- ticeden emindir. Zaman bize yardım -ediyor. Japonyanın mezarı Çin ola- caktır.. Çinin gayesi ve hedefi Türki. yeninkinden ayrı değildir. Biz de Tür- kiye gibi bir istiklâl mücadelesine gi- riştik ve muvaffak olacağız. Ankara, Atatürk Türkiyesi, Çin- de bir nümune addediliyor. Genç Çin- iler Türkiyeye bakarlar, Ankarayı gördükten sonra düşüncelerimizin ne kadar yerinde olduğunu gözümle gör- düm; — — Meclis çarşamba .. günü açılıyor İntihap dairelerine giden mebuslar Ankaraya dönüyorlar Ankara 25 (Telefon) — Büyük Mil let Meclisi 2 martta açılacaktır. İnti- hap dairelerinde bulunan mebuslar şimdiden o gelmeğe (başlamışlardır. Meclis ruznamesinde geçen devreden kalmış ve müzakeresi yapılamamış bir kaç hesabı kati Jâyihesı ile zeytin ağaçlarının korunması hakkındaki lâyiha vardır. Ankara 25 (Telefon) — Üsküdar - Kadıköy Türk anonim su şirketi imti- yazile techizâtının satın alınmasına dair mükavelenin tasdiki hakkında- ki kanun lâyihası Büyük Millet mee- Jisine verilmiştir. İran Hariciye nazırı bir ame- liyat neticesinde öldü Tahran 25 (A.A. İran Hariciye Nazırı Samiyl bir ameliyat neticesin- vefat çimişi v GÜNÜN HADİSELERİ Fransız demokrasisi mucize gösterebilecek mi? Franaz kabinesi ne büy! ne büyük bir iümad reyi almıştı, hatırlardadır. Bütün mebus- Jar - yalnız hir muhalif reyie « Chautemps taraflısı olmuşlardı. Fransızlar, müşterek tehlikeler önünde şmesin olduklarını, harp esnasinda termiş- erdi. Chawtemps, İtalya ve Almanya'nın -da- hillerindeki tezadları sindirerek- metke- siyetci idareler sitinde alıp yörüdüllerini görünce milli muhafaru karşısında Fran- sazların birleşme hislerine müracaat et- miştir. Dahili nifakların, firka rekebetlerinin, her kafadan bir ses çıkmaların, hulüsa de- mokrat rejimde zuhuru tabil olan bu ar- saların önüne geçmek için, bütün fırka H- derlerini toplamış — İsterseniz benim yerime başkası gel- sin! Fakat ber halde Fransanın başında- meni tam bir müzaherette bulunun! - de- kli yalnız harpte değil eği siyasi buhranlar esnasında, sulhte de ayni şuuru göstererek milli bir blok teşkil edip edemiyecekleri cidden merak uyandırıcı bir mevzudur. Bğer bunda muvaffak lela 'demok- , büyük termeğe, muhtaç, bulunuyor. Bö Atinaya seri Bir Yunan gazetesine göre seyahat Mayısta yapıla; Atina 25 — Elefteron Vima gazete- sinin Ankaraya giden muharriri; mev- suk bir menbadan aldığı malümata atfen Türkiye Başvekik B. Celâl Ba- yarın önümüzdeki mayısta Atinayı ziyaret edeceğini haber vermektedir. Kar ve soğuk devam ediyor Termometre sıfırdan aşağı 6 dereceye kadar düştü Kar ve soğuk devam ediyor. Dün de şehrimize vakit vakit kar yağmış tır. Sıcaklık s'fırın altında 6,1 santi- grâda kadar düşmüştür. Bu suretle mevsimin en soğuk günü dündü, Ye- şiköy rasad merkezinden aldığımız malümata göre, rüzgâr garb istikame- tinden saatte 2-4 metre hizla esmiştir. Saat 14 de hava tazyiki 772.5, en yük- #ek sıcaklık 3 ve en düşük de sıfırın altında 8,1 santigrad olarak kayde- dilmiştir. Memleketin Ege, cenubi Anadolu ve Kocaeli mıntakalarında hava az bulutlu, Trakya ve Orta Anadolunun garb kısımlarında bulutlu ve yağışlı, diğer mıntakalarda kapalı ve yağış- kı geçmiş; rüzgârlar doğuda cenubi, diğer mıntakalarda umumiyetle şimal istikametinden orta kuvvette esmiştir. Karadenizde fırtına Zonguldakdan dün âkşam gelen telgraf Karadenizde karayel firtına- $ının başladığını bildirmektedir. Bu- nun üzerine dün âkşam küçük vapur- lar Karadenize açılmıya cesaret ede- miyörek Büyükdere önlerinde demir- lemişlerdir. Büyük vapurlar yolları- na devam etmişlerdir. Karamanda kar Karaman (Akşam) — Kış şiddetle devam etmektedir. Bazı köy yolları kardan: kapandığından kaza İle irti- batları kesilmiştir. Karaman - Hadım postası 4 gün geç kalmıştır. Koyuncular sürülerinin yem ihti- yacını temin etmek için çalışmakta dırlar, Hatamış köyüne ald bir çoban donmuştur. Çobansız kalan sürü kurt ların hücumuna uğramışsa da ko- yunlar kaçmağa ve kurtulmağa mu- vaffak olmuşlardır. Samsunda soğuk Samsun 25 (Akşam) ——iç gün- dür şiddetli soğuklar hüküm sürüyor. Dünden beri fasılarla kar yağıyor. Denizde fırtına ve tipi vardır, Vapur- lar güçlükle sefer yapıyorlar. B. Avni Ankara 25 (Telefon) — Ziraat Ve- kâleti hukuk müşavirliğine mezkür Vekâlet hukuk müşavir muavini Av- minin tayini yüksek tasdika iktiran et- bildiklerini, şuurlu bir mület | 46 Şubat Balkan antantı bütün Avrupa için bir kuvvettir Balkan devletleri, aralarındaki tesanüt sebebile Avrupa sulhü için kuvvetli bir unsur olmuşlardır Belgrad 25 — Avala ajansı bil diriyor: Yugoslavya gazeteleri, Bal- kan antantı konseyinin Ankara top- lantısını bugün harici siyasetin en mühim hadisesi olarak nazarı dikkate almaktadır. Yarı resmi Samuprava gazetesi, başmakaleşinde diyor ki: «Bütün dünyayı halen sarsmakte olan he- yecanlar bugün Balkanlara tesir et- memektedir. Cenubu şarki Avrupası devletlerinin bir gentlemen agrı Mmenti olan Balkan antantı paktı Milletleriri arzuları dahilinde sulh eseri yolunda devlet adamlarının sa- mimi ve dürüst bir surette işbirliği yap- maları ile alınabilecek nelicelerin en mükemmel bir mislini teşkil etmekte- dir, Daha bir kaç sene evvel, yarım adâ- miz, bir çok endişelere sebeb olmak- ta idi. Zira, Balkan devletleri ara- sında 0 zaman, lüzumu kadar anlaş- ma, ve ahenk meycut değildi. Yantış telâkkiler, asırların verdiği fena dü- şünceler ve yabancı tesirler, emniyet- sizliği artırmakta ve birbiri üzerine sevkedilmekte olan komşular arasın- da gittikçe daha kalın ve yüksek, duvarlar örülmekte idi.» Samuprava, bundan sonra, Bal- kan milletleri arasındaki anlaşmazlık: ları kaldırarak yeni bir işbirliği dev- resi açmak hususunda Kral Aleksan- drın gayelerini “tebarüz “ettidikten sonra, yazısına söyle devam ediyor: « B, Stoyadinoviç de iktidar mevki- ine geldiğindenberi Kral Aleksandınn bu siyasetin! takib eylemekte ve Ba!- kan antantını, dünyanın bu kısmmın- da, kur e sağlam bir enlernas- yonal teşekkül ve ayni zamanda Sul- hün mühim bir mesnedi yapmakta- dır. Bu suretle, bugün, Balkan mille!- leri ikinci derecede milletler değildir- ler, Onlar, bütün devletlerin k yinde müsâvi hukuka sahip -âz dır. Sözlerine hürmet edilir. Balkan antantı, bugün yalnız Bar kanlarda oturan bizler için değil, fakat ayni zamanda bütün Avrupa için de'bir hakikattır. Bu seferki Ankara Konferansı, Bal- kan antantı devleri arasında hiçbir mühim siyasi meselede ihtilâf mev- cut bulunmadığını diğer konferans- lardan daha kuvvetli bir surette tes- bit eyliyecektir. Bu konferans, ayni zamanda şunu da tesbit eyliyecektir ki, Balkan devletleri, aralarındaki tesaniit ve ahenk sebebile, Avrupada sulhün idamesi bahsinde kuvvetli ve mühim unsurlar haline gelmişlerdir. Ankara konferansı, 'Türkiye, Roman- ya, Yunanistan ve Yugoslavyanın harici siyaset şefleri için, enternas- yonal siyasi vaziyeti birlikte tedkik etmek ve «Balkanlar Balkanlıların- dır» müşterek prensibi zihniyeti dahi- linde müşterek hattı harekelini tesbit eylemek için -debir fırsat teskil ede- cekti: ri Lordlar kamarasında kabineye hücum edildi Messagero, Italyanın istedikleri hakkında verilen haberin doğru olmadığını söylüyor İondra 25 (A.A.) — Lordlar kamâ- rası dün Edenin istifası meselesini müzakere etmiştir. Amele partisi mensuplarından Lord Addisson (Oile muhafazakârlardan Lord Cecil, Eden'i takdir ettiklerini söyliyerek muhalif partilere karşı bazı deliller serdetmişler, Mussolini Aflâsın arifesinde bulunduğu şu sırada İtalya ile müzakereye girişmenin mü- nasip olmadığını, bu müzakereer için kâfi miktarda hazırlık yapılmamış olduğunu, ve taahhütlerini bir çok kereler ifa etmemiş olan İtalyaya em- > caiz olmadığını ileri gürmüşler- Heli Cecil demiştir ki: «Korkudan mülhem olan bu siyasetin ufak bir muvsffakiyet kazanabileceğini zan- netmiyorum > 'Hükümet hamına cevâp veren Lord Halifax ezcümle şöyle söylemiştir: — İtalyadan ve dünyadaki devlet- lerin hiç birinden zerre kadar kor- kum yoktur. Harpten de ürkmüyo- rum. Yani bir memleketin ne kadar metin olduğunu iyice bildiğim için bir hezimetten korkmadığımı söyle- mek istiyorum. Fakat aklı selim sa» hibi her adam gibi harpten nefret Chamberlain aleyhinde yapıla neşri- yattan bahsederek Echo de Paris ve Ouvre gibi gazetelerin İtalyanın in- giltere ile başlıyacak olan müzakere- de neler istiyeceğine dair verdiklefi haberlerin aslı olmadığnı söylüyor. Lord Halifaks hariciye nazırı oldu Londra 26 (Akşam) —lLord Ha- lifaks, Hariciye Nezaretine tayin edil- miş,Hariciye Nezareti müsteşarlığına Mesai Nezareti müsteşarı B, Buttler getirilmiştir. Mısır da müzakerelere ei etmek istiyor bildirildiğine göre Mısır hükümeti, İtalyanın Süveyş kanalının müdafa- asına İştirik etmek ve kanalın ida- resini değiştirmek arzusunu izhar ettiği rivayetleri üzerine Kahire hü- kümeti kendisine taallük eden mese- lelerde İngiliz - İtalyan müzakere- lerine iştirâk etmek arzusunu izhar etmiştir. İngilterenin Mısırın bu ta- Jebini kabul edip etmiyeceği meç- huldür. B. Edenin nutku Londra 26 (Akşam) — B. Eden in- tihap dairesinde mühim bir nutuk irad etmiş, harici siyasette ve bilhas- sa İtalya ile müzakereye girişilmek meselesinde Başvekil ile kendisi ara- sında esaslı bir ihtilâf bulunduğu- nu, istifasına ait vesaikin neşrini ar- zu etmediğini, bu hususta bir kârar yermeği tarihe bıraklığını söylemiş ve şiddetle alkışlanmıştır. Müntehip- Jeri “B. Edene tam itimadları bulun- duğunu Mutazammın bir karar ver- mişlerdir. Italya Trablustaki askerlerini çekmiyor Ankara 25 (Telefon) —, Balkan ik- tisad konsöyinin Türk seksiyonu ya- rin (bugün) toplanarak nisanda İs- tanbulda akdedilecek Konsey içtima- ımda görüşülecek mevzuları tesbit €- decektir.. > Ç— Deniz Bank idare meclis reisi ve âzaları Ankara 25 (Telefon) — Deniz Bank idare meclisi reisliğine B, Ziya Tane- rin, idare meclisi âzalıklarına da B. Cemal Şahingiray ile Deniz subaylı- fından mütekald B. Sedad Orolun tâ» yinleri yüksek tasdika iktiran etmiş-