26 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

26 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASİ İCMAL: Irlanda meselesi yonu ise yeni kanunuesasi üzerine İngiltere kralile her türlü alâkasını kestikten sonra şimdi İngiltereye ta- bi şimali Irlandanın müstakil Irlan- da ile birleşmesini istiyor. Londrada kabine buhranı bertaraf edildikten sonra Irlanda Başvekili De Valerâ le İngiltere Başvekili Neville Cham- berlain aradaki iktisadi, mali ve as- kert bütün meseleleri halletmek için müzakereye başlamışlardı. Bütün müzakereler yolunda gider- İngiltere yalnız Avrupa ve dünya politikasında değil kendi İmparator- luğu içinde de büyük zorluklar kar- gısında bulunuyor. . İngiliz ırkından olan dominyonlarda daha ziyade &mele partileri hâkim bulunduğun- dan bunlar İmparatorluğun fevkalâ- de kuvvetli olmasına imperyalizm en- dişesile pek çalışmıyorlar. Meselâ Avustralyada amele partisi İş başına geldiğindenberi bu mem'cket Singa- Purun tahkimi için bir para yardı munda bulunmamıştır. İngiliz ırkından olmıyan dominyon- larda ise mahalli milliyetçilik son de- recede o kuvvetlenmektedir. Meselâ eylemesi üzerine tekrar b Tuklar mejdana çıkmıştı! lenin halledilip edilmem, İngilterenin siyast ve askeri emniyeti değil bütün İmparatorluğun mukad- deratı bağlı bulunuyor. F cenubi Afrika ittihad dominyonu &hiren İngiliz kralı marş: yerine Pe- lemenkçe olan cenubi Afrika marşı- nı kabul etmişiir. ullah Kazan Gürmümeşhud kanununun diğer suçlara da teşmili düşünülüyor Noter ve avukatlar kanunu meclise verildi icra islahatı için mütehassıs bekleniyor tine verdiği istatistikte gösteriyor ki, cürnü meşhud kanununun tatbikin- deki muvaffakiyet hakikaten çok iyi neticeler vermiştir. Ahkâmı umumi- yeye tabi davalarda mahkemler 5€- neden seneye binlerce evrak devre- derlerken, sekiz yüz bini mütecaviz nüfusu olan İstanbul ve mülhakatında cürmümeşhud mahkemelerinin elinde ancak otuz dava 933 senesine devre- dilmiştir. Bu devir de senenin son günü gelmek ve yaş tahkiki gibi zaru- ri sebebler altında olmuştur. Cürmümeşhut kanununun diğer suç- lara da teşmili etrafında Adliye ve- kâletinin hazırlıklara başlaması şa- yanı memnuniyettir. Bu sayede cür- mü meşhud suçlarında olduğu şekil- Bir kaç gündenberi Ankarada bu- lunan İstanbul Müddelumumisi B. Hikmet Onat dün şehrimize dön- müştür, B. Hikmet Onat dün kendi- sile görüşen muharririmize, Ankara- daki temasları ve muhtelif meseleler etrafında şunları söylemiştir: — Adliye vekâleti tarafından yapı- lan davel üzerine Ankaraya gittim. İstanbul Adliyesine aid muhtelif iş ler etrafında vekâlete lâzım gelen izahatı verdim. İstanbulda 937 senesi zarfındaki cürmü meşhud suçları etrafında muharririmizin sorduğu suale B. Hikmet Onat şu cevabı vermiştir: — 937 senesi zarfında İstanbul ve mülhakatı dahil olmak şartile şeh- rimiz . Müddeftumumliliklerine . 6845 meşhud «suç gelmiştir. , Bunlardan 4425 i mahkemelere verilmiş ve 2383 iş hakkinda da ademi “takib kararı verilmiştir.. 37 cürmü . meşhud işi hakkındâ ahkâmı -umumyie tatbik edilmistir. Şu hesaba nazaran geçen sene zarfında e Müddejumumilikler elinde meşhud suç evrakı namile bir şey kalmamıştır. Mahkemelere verilen 4425 cürmü meşhud: işinden, merkez ve mülha- kat mahkemeleri dahil olduğu halde 4305 i o sene içinde intaç edilmiş, yalnız senenin gününde gelen ve bir kak bülunduğu gibi mahkemelerde uzayıp yığılan işlerin süratle bitiril- mesi temin edilecektir... “Onniği in katili hakkında tah- kikat devam ediyor Üsküdarda Onnik isminde birini parasına tamaan öldürmek suçile mev- kut bulunduğu sırada Üsküdar ter- kifhanesinden kaçan İhsan hakkın- daki tahkikat devam ediyor. İhsanın fransız zabıtası tarafından Marsilya- da yakalandığı hakkındaki haberler henüz teeyyüd etmemiş ve İstan- bul zabıtasına da bu hususta bir ma- de diğer suçların da azalması muhak- | de, suçluların yaşlarının tahkikine lü- zum görülen 30 iş mahkemelerin elinde kalarak 938 senesine devredil- miştir. Muvaffakiyetle tatbikinden iyi ne- ticeler alınan cürmü meşhud kanu- nunun diğer suçlara da teşmilinin ihtimalden müstebad görül düşünülüp düşünülmediği hakında | gir. görülmemekie müuharririzin sünline karşı müddeiu- MA il demiştir ki: Kar topundan çıkan vaka — Kanunun muvaffakiyetle tatbi. | | Kumkapı ortamektebi talebesinden kalı tezahür etmektedir. Bunun, di- o ve hermeğ rg Kumkapıdan tre- ğer suçlara da teşmilinin iy! netice Hüner. sahanlıklarındaki vereceği kanaatine varan Adliye Vekâ- | Karları 6 yaparak istasyonda duran iletinin bu hususta yeni bir hazırlıkta | Todori ve Bedros isimlerinde iki ço- bulunduğunu haber aldım, cuğun üzerlerine fırlatıp atmışlardır. B- Hikmet Onat “diğer meseleler | Todori ile Bedros da buna kızarak hakkında da şunları söylemiştir: ellerine geçen taşları Cemal ve Hüse- — Noter ve avukatlar kanununun | YİDİN bulunduğu sahanlığa fırlatmış- bu sene meclise verildiğini Ankarada |18'dır. Cemili babasından, Hüseyini de haber aldım. İcra ıslahatı etrafında El e RR eği henüz tesbit edimiş - birşe; oktur, enikapu Bunun için Avrupadan velecik mu. | 14 çocuğu trenden indirerek zabita- tahassis bekleniyor. Mutahastıs gel. | a teslim etinişler, her ikisi tedavi a tına alınmış, diğer tarafdan Todori diğinde Icra işlerinin alacağı yeni yekli ilkti ile Bedros da Kumkapıda yakalan- lümat gelmemiştir. Şimdiye kadar yapılan sıkı araş- tırmalara göre bulunamayışından ve İhsan evvelce gemilerde dümencilik etmiş olmasından; Fransaya veya di- ğer bir memlekete kaçmış olması da İstanbul Adliye sarayının inşaatı, | “flardır..- 0 na başlanmak üzere hazırlıkların ta- | Valde bağındabir sanator- Mamlanmasına çalışılıyor. Hâpishane- yapılıyor hin bir sn evvel boşaltılması için | & Walde bağındaki Maarife ait prevan- mahkümların Bursa, Tekirdağ ve Kocaeli hapishanelerine gönderilme- lerine devam ediyoruz. Yakında bu iş bitirilecek ve müteahhide ihale edi- lerek hapishane binası yıktırılacaktır, toryomun yanında bir sanatoryom in- şasına başlanmıştır. Sanatoryom da sırf muallim ve talebeye münhasir ola- cak ve haziranda açılacaktır. Her iki müessese bir idare altında birleştirile- Müddeiumuminin “Adliye Vekâle- | cektir. Nörasteni, zaliyet ve Cblorose benlasizlik icin ye; En mali elti alından tep elinişin SIROP DESCHLENS, PARIS Romalıların parlak devrini göstermek için Romada büyük bir sergi açılacak Gelecek eylülün Romalılığı temeli plesk Romanın birinci imparatoru Augustos'ın. 2000 inci | “ed... ninci yıldönümü | yıl dönümü münasebetile gelecek eylülde Romada | gustos mabedinin g y münasebetile Ro- mada- büyük bir sergi açılacaktır. Bu sergi Romalı- ların parlak devri- ni canlandıracak tır. 1932 senesiridenberi birçok mü“ tehassıslar ve Mühendisler bu sergi için çalışıyorlar, Sergi kralın. sarayı civarındaki Via Nüzlönale sarayında açılacaktır. Burada umumi müzeler- den ve hususi koleksiyonlardan getir tilen eşya teşhir edilecektir. Nakli ka- bil olmıyan; muhteşem ve muazzam abidelerin - modelleri, senelerce çalış- ma neticesinde meydana getirilmiş ve müzeye konulmuştur. Bu suretle abideleri, mimari eseri ve kabartmaları taklid etmek üzere 3000 alçı döküm ve 300 model yapılmıştır. Bunların arasında birçok mabed, am- fiteatr, hamam, saray, takızafer, köp- rü, heykel, kürsü, kurban mahalli ve kitabe vardır. Romalıların zamanındaki muhare- be meydanları, kaleler, harp gemile- ri, alelâde merâkip, zafer arabaları, mobilye, ev eşyası, musiki aletleri mü- zede mücessem olarak teşhir edilmiş- tir. Eski Romanin coğrafi mevkilerini göstermek üzerç muazzam bir atlas vücude getirilmiştir. Müze tarihi, mimari, husus! hayat İKTİSADİ MESELELER Kolonya ucuzlıyacak Kolonya, levanta gibi kokulu maâ- delerin de flatleri ucuzlıyacaktır, Şim- diye kadar bu gibi eşyanın pahalı sa- tılmasındaki sebeplerden biri ispirto flatlerinin inhisar resminden dolayı yüksek olmasıydı. Son verilen bir ka- rara göre, kolonyacılar ispirtoya 140 kuruş yerine 90 kuruş vereceklerdir. Aradaki farkın kolonya fistleri üzeri ne tesir yapacağına şüphe yoktur. Kolonya her evde bulunması zaruri olan bir maddedir. Zannedildiği gibi Tüks birşey değildir. Bu itibarla ihti- yaç eşyası arasına giren kolonyanın ucuzlaması da hayat pahalılığı sava- şında bir safha diye kabul edebiliriz. Son ispirto fiat düşkünlüğü karşı- sında kolonyanın ucuzlamasını temin edecek bir sebep de ortadaki rekabet- tir. Çünkü büyük müesseselerden baş“ ka berber dükkânları, hattâ bazı tu- hafiye mağazaları, kırtasiye dükkân- ları, eczahaneler de kolonya yapmak- tadır. Bu itibarle piyasaya çeşld çeşid kolonya arzolunmaktadır. Fakat bun- ların ekserisi adi ispirtodan yapılmak» tadır. Halbuki kolonya için, üzüm İs- pirtosuna ihtiyaç vardır. Büyük ko- lonyacıların fikrine göre, hükümet piyasaya çıkarılacak kolonyaların ev- safmı tayin etmelidir, bu bir fikirdir. Fakat et, ekmek meselelerinin henüz pratik olarak halledilemediği bir sıra- da, kolonyaların ıslahı düşünülecek bir mesele değildir. Eğer bu meselele- bir rujun maliyet flati 17 buçuk ku- , Bu hesaba göre ruj İhtikâin da vardır. Fakat yiyecek ve ihtiyaç maddeleri etrafındaki ihtikârla mü- cadele bitmeden ruj hakkındaki şikâ- yetler nazarı dikkate alınamaz. H.A, a a a Musevi çocuklarına gizli ders veren biri yakalandı Hasköyde Kalaycıbahçede bir Mu- sevi sinagonunda; Nesim adında biri- nin Musevi çocuklarına gizli olarak ders verdiği polisce haber alınmış ve dün Nesim suç üzerinde yakalanmış- tır. Ruhsatsız tedrisatta bulunan Ne- sim Beyoğlu müddelumumiliğine ve- rilmiştir, bir sergi açılması kararlaştırılmıştı.' Senelerdenberi yapılan hazırlıklar bitmiştir. Bütün Roma tarihi bu sergiye sığdırılmıştır ve umumi hayat diye başlıca dört şu- beye ayrılmıştır. Tarihi şube hepisin- den zengin ve geniştir. Romanın ilk müessisleri çobanlar ve köylü muhariplerden başlıyarak Galleri, Kartatelileri ve Yunanlılari mağlüp eden Romanın cümhuriyet devri, bunun sonundaki devletin mev« Cudiyetini tehlikeye koyan dahili harp- ler Jül Sezarın diktatörlüğüne kadar Sıra ile birçok salonlarda teşhir edil- miştir. Jül Sezarın Gal yani şimdiki Fran- sadaki yaptığı muzafferane harplerin modelleri, istihkâmcılığa mahsus ta- rihi enstitü erkânı tarafından gene- ral Clausetti'nin riyaseti altında imal edilmiştir. Tarih sahifelerinde tarif edilen Ro- malıların meşhur köprü ve kaleleri müzede mücessem olarak gösterilmiş tir. Zamanının tarafından Romanın altın devri diye tavsif edi- len Augustos'un ve ailesinin devrine sekiz büyük salon tahsis edilmiştir. Tabii cesametten daha büyük kıtada yapılan heykeli yalnız bir insanı değil harabelerinde bir İtalyan ilim heyeti 1910 senesinde ta- harriyat yapmıştı, Burada meydana çıkan sarayın ön avlısı müzede teşhir edilmiştir. Duvarlar rındaki mahkük olarak yazılan Av- gustos vasiyetnamesi)de burada gö- Tülmektedir. Hem de tabii cesamette Rmanın ordu techizatına müstakil bir salon tahsis edilmiştir. Bu salonda Jejyonlar, harp remizleri, muhasara mancınıkları, hücum usulleri, asker- lerin kıyafetleri ve silâhları, ağırlığı, nakliyat ve sıhhiye teşkilâtı ve hattâ askerlerin mezarları teşhir edilmiştir. Son salan Roma fikir ve idealine tah- Hülâsa bütün Roma tarihi bir mü- zeye sığdırılmıştır. — P, Kime kalacak? Birinci derecede mirasçılar mü- teveffanın evlâtları, yani kanun tabirile furuudur. Kız olsun erkek olsun evlâtlar müsavi pay alırlar, 'Evlâtlardan biri şayet müteveffa- dan evvel ölmüş ise hissesini hale- fiyet tarikile evlâtları alır, yani kendi yoksa evlâd oda yoksa onun evlâdı ilâ... Müteveffanm sağ.kalan karı veya kocası da bir nisbet dahilinde mirasa işti- rak eder. Evlâtları olmayan müteveffa. nın mirasçısı baba ve anadır. Bunlar müsavat üzere mirasçı olup bunlardan sağ olmayana dü- şecek hisse evlâtlarına geçer. Me- selâ kardeşlere veya kardeş çocuk- larına, Sağ kalan karı veya koca bu halde de mirasa iştirak eder, fa- kat payı daha fazladır. Müteveffanın ne furuu ne de ba- bası ve anası ve bunların furuu yoksa miras müteveffanın büyük Güzel musiki sevenlere müjde! Münir Nureddin Salı akşamı müstesna bir konser veriyor Bir kaç günden beri © gazetelerde ilân edildiği üzere çok sevimli ve kıy- metli sanatkârımız Münir Nureddin konserlerini uzun medhetmes uzadıya Ee hiç Tüzum yok- tur, Hakiki güzel Türk musikisini se- venlerin bu konserleri dört gözle bekle- diklerini ve hoş bir gece geçirmek için bu fırsatı kaçırmak istemedikleri malümdur. Ancak Salı günü akşamı verilecek olan konser için çok zengin ve müntahap bir program tanzim edildiğini müjdelemek Mtiyoruz. Programda Zekâi efendi merhumun, Şakir ağanın, Dedenin ve Hacı Arif beyin baba ve büyük anasına kalır. temsil olunurlar, Yalnız burada dikkat edilecek bir nokta vardır: baba veya ana tarafından olan büyük baba veya büyük ana furuu olmadan vefat etmiş ise hissesi ayni taraftaki mirasçılara geçer, Şayet bir tarafta her ikisinin de furuu mevcut değilse o zaman bütün miras diğer taraftaki mi- rasçılara intikal eder. Mütevef- fanın sağ kalan karı veya kocası ! Zonguldak açıklarında bir mayin görüldü İ — Zonguldağa 7 mil mesafede bir ma- İ yin görülmüştür. Bunun birkaç gün evvel Ereğli açıklarında tesadüf edilen mayin olduğu zannedilmektedir. Key- fiyet denizcilere tamim edilmiştir. NAKİKİ EĞLENCE NOVOTNi'de BAKEA AGNES BREE çok nefis eserleri mevcud olduğu gibi di- Ber kısımlarda da bazı yeni bestekârlârn bira, yeni paryaları be Beieide ME fa okunacaktır. Son kısımda, Derli balk türküleri vardır. m