4 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAM 4 Mart 1938 eml AKŞAMDAN AKŞAMA “Yanan güveyden alınacak ibret dersi “Birkaç hafta evvel Bükreş'ten feci bir tegraf haberi geldi: Bir düğün Evinde yangın çıkmış; aralarında gü- Yey de bulunmak üzere birçok insan- lar yanmış. Iavadisin intihar üre- pimden silinmemişti ki, geçenlerde İstanbul itfaiyesinin müdürü bay İh- Bana rasladım ve hemen Bükreş ka- Hası aklıma geldi: | — Böyle bir felâket nasıl olabili- yor? - diye kendisinden sordum. - Her halde yangın ahşap bir evde vu- ku bulmuştur. Beton binalarda böyle bir facia mutasavver olmasa gerek- $ir.! - dedim. İ İtfaiyemizin müdürü başka fikir | — Malik arasında «beton bina yan- Bından müteessir olmaz'e kânaati Vardır. Bunu tashih etmi - dedik- fen sonra, meşhur yangınları saydı: İ 1013 senesinde Şikago'da İrokun tiyat- da çıkan bir yangında bina ile bera- 587 insan yanmıştır. İ 1831 senesinde Viyana'da Bing tiyatro- Wu yanmış ve içinde de 450 kişi yanıp öl- Müştür. İ Pariste Komedi Fransez yangınında 30 Mktör yanmıştır. * Hamburg dokları yangınında 60 kişi yanmıştır, ! 1920 da Amierika'da hastanelerden bi- Binde röntgen filim dairesinden çıkan bir Yangında 100 hasta yaralanmış ve 90 kişi Bimüştür. Amsterdam'da, 115 metre genişlik, 80 Metre derinlik, 49 metre irtifada ve he- Yeti umumiyesi cam, demir ve betondan İbaret bulunan Volksvlit sarayı 1929 sene- sinde mutfak kısmından çıkan bir yangın- la kümilen yanmıştır. 1931 senesinde Nevvyork.in Lingolen ti- Yatrosunda yangın çıkmış ve tiyatro kâ- ilen ve içinde de 132 kişi yanmıştır. 1986 senesinde Londra'daki Kristal Pa- las, içinden çıkan bir yangın neticesinde kâmilen yanmış; burada oturanlar ken- dilerini güç kurtarabilmişlerdir. Bay İhsan dedi ki; — Bütün bu binaların fena tarzda İnşa edildikleri, yahut ahşap olduk- Tarı akla getirilemez. Tutuşan birçok mobilye ve eşyanın harareti beton bir binayı yakmağa ve yıkmağa kâfi- dir. Kalın bir potrelin bile iki büklüm olduğunu yangınlarda görüyoruz. — Bu gibi yangınlarda bellibaşlı Amil nedir? - diye sordum. — Elektrik tenviralını kazasız san- mak, halkın ikinci bir batıl itikadı. dır. Halbuki bu tesisat fena yapıldı ğı takdirde her şeyden (tehlikelidir. Bir an içinde bütün binayı sarabilir. — Tesisatın fena yapılması ne de- mek? — Bazı binalarda elektrik tesisatı örümcek ağı gibi odadan odaya kor- donla yapılmıştır. Bazı borular var- dır ki içerisi kâmilen mukavvadır. Çıplak olan kordonların üzerinde ve Zamanla kırılmış olan buatlarda, toz, toprak ve örümcek hasıl olur. Evin- de elektrik sigortasının yandı! gö- Yenler bu sigortayı tebdile değil, he | men gelişigüzel tel sarmak suretile | Cereyan vererek karanlıkta kalma- mağı temine çalışırlar, İşte bu vazi- Yette kullamlan elektrik tesisatı her hangi bir tarafından bir kontak yap- tığı takdirde büyük yangın çıkması- Da ve binanın kâmilen yanmasına se- bep olur. Bu tehlikeyi her ferd bik Meli, tesisata katiyen el sürmeyip en fak bir tamiri dahi ehline terket- melidir, Bahsi kasdi yangınlara intikal et im: teşekkil heyete iştirak edecektir. He- Devamı 4 üncü sahitede) yetin ne vakit döneceği şimdiden tah- (VA - Nüj in edilemiyor. Çi tir, A ) mi iy gitmişti İ çocuğu kanlar Et satışı tabii vaziyette Belediye müfettişler vası- tasile sıkı kontrol yapıyor - Et satışı dün de tabii 'mecrasını takib etmiştir. Belediyenin üç gün- denberi müfettişleri vasıtasile yaptır- dığı teftişlerde fatlere riayet etmiyen hiç bir kasaba rastlanmamıştır. Son günlerde piyasaya nisbeten'az hayvan gelmektedir. Bunun sebebi mevsimin müsâid olmamasıdır. Şark vilâyetleririden, kış yüzünden, sevki- yat durmuş gibidir. İzmir havalisin- de de nehirlerin bir kaç defa taşması nellicösinde hayvanların dağlara çi- karılmasına mecburiyet hasıl olmuş- tur. Maamafih İstanbulda ihtiyacı kar- şılıyacak mikdarda hayvan vardır ve tedricen fazla mikdarda hayvan ge- leceği şüphesizdir. Her halde hükü- met ve belediye, halkın menfaati için | verilen kararın ciddiyetle tatbikine itina edecektir. Atılan adımın çok iyi semereler vereceği, mayıstan itibaren kuzular büyüdüğü zaman etin daha ziyade ucuzlıyacağı muhakkaktır. Süleymaniye cam'si Önünü kapıyan bazı binalar kaldırılacak Yenleaminin etrafı açılarak Eminö- nü meydani tanzim edildikten sonra Süleymaniye camisinin Halice bakan | cephesini kapayan bazı çirkin ve bi- çimsiz binaların da kaldırılarak ca- | minin önünün açılması temin edilecek ve bu sahada güzel bir yeşillik vücu- da getirilecektir. İ Bu suretle Yeramiden başka Süley- maniye gibi larihi bir âbidemizin de güzelliğini örten manialar ortadan kaldırılacaktır. Bir çocuk, ekmek bıçağile arkadaşını yaraladı Sultanahmedde oturan B. Cemalin oğlu Fevzi, mektepten döndükten son- ra; arkadaşı Mehsnedle oynamak Üze- re onun evine gitmiştir. İki çocuk oy- narken aralarında kavga çıkmıştır. Bir aralık fazla hiddetlenen Meh- med eline bir ekmek bıçağı geçir miş, ve bununla misafirinin üzerine hücum ederek gelişi güzel muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Fevzinin fej adına yölişen ev halkı inde bularak zabıta- yı haberdar etmişlerdir. Mehmed ya- kalanarak hakkında kanuni takibata girişilmiştir. Merkez başkanı umum mü- dürü Londraya gitti Merkez bankasi umum müdürü B. Salâhaddin Çam dün Ankaradan şeh- rimize gelmiş, akşam Londraya hare- ket etmiştir. B. Salâhaddin Çam, ted kik ve temaslar yapmak üzere Londra- ya evvelce gitmiş olan B. Muammer Eriş ile B. İlhami Nafiz Pamirden mü- ŞEHİR HABERLERİ | Ihtiyar bir kadın | Haklı şikâyetler Tramvayların açılmıyan kapıları Şişli veya Maçka te Beyand arasında işliyen muaddel şekilde- ki tramvay arabalarının kapıları bir larafa açıldığı için Harbiye ile Taksim arasındaki istasyonlarda durmuyorlar ve yolcuyu da bin- dirip indirmiyorlar. Buna diyecek yok. Ancak elekirik cereyanının kesilmesi veya hattaki her hangi bir arıza yüzünden tramvaylar uzun müddet durmağo mecbur oldukları zaman yolcular, bekle- mekten sinirlenerek arabadan in- mek istedikleri halde vatman, arabanın Taksim veya Harbiye istasyonlarına gelmediğini ileri sürerek kapıları açmamakta inad ediyor. Yalcuların hürriyetlerine bu derece hâkim olduğunu farzeden vatmanların bu tahokkümüne nihayet verilemez mi? sey Bir yanlışlık 22/2/938 larihli gazetemizin bu siltununda çıkan yazıda mek- tupla Emirgânda, Boyucucöyde berber Bay Hilmi Manavoğlunun bir alâkası olmadığı kendisi tara. fından bildirilmektedir. Eski metreslerini yaraladılar Kendilerile birlikte yaşa- | mamalarına kızmışlar | | Aksarayda oturan Ahmed adında bi- Ti.dün, evvelce beruber yaşadığı Lütfİ- | yeye ras gelmiştir. Ahmed Lütflyeye tekrar birlikte yaşamağı teklif etmiş, Lütfiye, bunu kabul etmemiştir. Ah- med, bunun üzerine Lütfiyeyi adam akıllı dövmüş ve eline geçirdiği büyük | bir demir parçasile yaralamıştır. İşe | el koyan polis Lülfiyeyi tedavi altına almış, Ahmedi de yakalamıştır. Dün buna benzer ikinci bir vaka da- ha olmuştur: Valde hanında oturan Muazzez; kaymakamlık sokağından geçerken eski dostu şoför Servet ile karşılaşmıştır. Servet, Muazzezi görün- ce, bıçağını çekerek üzerine atılmış ve yüzünün muhtelif yerlerinden yaralâ- | mıştır. Vakaya müdahale eden polis, | yaralı kadını Haseki hastanesine nak- lettirmiş, Servet hakkında da lâzım gelen kanuni takibata girişilmiştir. DB. Tahsin Uzere dün Pariste . ameliyat yapıldı Üçüncü Umumi Müfettiş B. Tahsin Uzer'e dün Pariste profesör Gosset | tarafından bir ülser ameliyalı yapıl- mıştır, Ameliyat muvaffakiyetle ne- | ticelenmiştir. Sayın Umumi Müfet- tişin çabuk iyileşmesini temenni ede- riz, Doktor B. İhsan Şükrü Aksel Sinir ve beyin hekimi B. .hsan Şük- rü Aksel tıbbi tedkikat için Berline Bay Amc aya göre — yandı Başı dönerek mangalın üstüne düştü Emirgânda mektep sokağında 3i numaralı evde oturan Kiryako kızı Ele- ni adında yetmiş yaşında bir kadın dün saat 12 sıralarında evde yatağın- dan kalkmış birdenbire başı dönerek yatağın yanındaki mangalın üzerine düşmüştür. İhtiyar kadın kendini kurtaramamış, etraftan duyuluncaya kadar vücudünün muhtelif yerleri ya- narak ölmüştür Müddetumumilik tahkikata el köy- muş, adliye doktoru B. Enver Karan tarafından yapılan muayene netice- sinde cesedin gömülmesine ruhsat ve- rilmiştir. İki zehirlenme vakası Kasımpaşada oturan Mehmed, bir aşcıdan yediği ispanakla zehirlenmiş, Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır. Te- pebaşında oturan bayan Fatma ile Pe- rTihan bakır tencerede kaynatarak İç- tikleri sütten zehirlenmişler ve zabi- ta tarafından Haseki hastanesine kal- dırılmışlardır. Palto çalan çocuk Suçlu muallim dövmediğini iddia ediyor Bir müddet evvel Samatya civarın- da ilkmektepte bir palto çalan Recep adındaki talebeyi döverek ölümüne sebebiyet vermekten maznun başmu- allim Pertevin muhakemesine dün ağır ceza mahkemesinde bakıldı. Pertev kendisine isnad olunan suçu redderek dedi ki: — Çocuğu ben dövmedim. Recep, palto vakasından on gün sonra ölmüş- tür, Palto çalındığının ertesi gün biz | Recebi mektepte İsticvab ettik. Suçunu itiraf etti. Bunu babasına, anasına da bildirdik. Babası Ali asabi bir adam- dır. Herhalde çocuğu evde kendisi döv- müştür. Çocuk ölünce de bu suçu be- nim üstüme atıyor, Okunan raporda da, ölen çöcuğun vücudünde dövme eseri görülmediği bildirlliyordu. Şahid olarak dinlenen mektep ha- demesi Ayşe şunları söyledi: — Palto çalındığı gün Recebin kol- tuğu şiş olarak mektepten çıktığını duyduk. Ertesi gün Recep mektebe gel- medi. Baş muallim beni gönderdi, ço- cuğu evinden alıp mektebe getirdim. Annesi de berâber geldi. Çocuğun mek- tepte dövüldüğünü görmedim. Diğer şahidlerin çağrılması için mu- hakeme başka güne bırakıldı. Yazın talebe kampları nâsıl açılacak Dün İstanbul Kız lisesinde maarif müdürü B. Tevfik'in reisliği altında bir toplantı yapılmış, bu toplantıya beden terbiyesi muallimleri de iştirak etmişlerdir. Toplantıda önümüzdeki yaz mevsiminde açılacak olan kamp- lar etrafında görüşülmüş ve geçen sene yapılan tecrübelerden alınan netlce- lere göre kampların tesis ve idaresin- de bazı yenilikler yapılacaktır. Sahife 3 İSTANBUL HAYATI Zorla bahçe merakı Dostluğumuz çok eskidir. Epey 2a- Tanesi on iki buçuk kuruşa geliyor. Bunun zevki yüzlerce lira değer» Diye tutturmaz mı? zim evde de bir merak uyandı, İki i ——— >— Meydana çıkarılan gizli yahudi — ktepleri bir derken iki oldu bay ©. Bir kaç ay evvel bir tane Bursa- da meydana çıkarılmıştı... .. Şimdi de Hasköyde ele geçiril. Mi— ıh ... Bu gizli mektepler, çocuklarına acaba ne öğretiyorlar, çok merak ediyorum... na aykırı gitmenin suç olduğunu öğ- rendikleri muhakkaki,