13 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 — AEŞAM 13 Mavıs 1938 Reyhaniyede Türk mümessilleri İskenderun 11 (AA) — Anadolu ajansının hususi muhabizi bildiriyor: Hükümet memurları arasında yâ püacağını bildirdiğim değişikliklerin tatbikine başlanıp başlarımadığını öğ- | renmek bugün mümkün olamadı. Rey-! haniyeden başka mıntakalarda tescil | muamelesi normal bir şekilde en elmektedir. haniye seçim işlerine müdahale ede- rek Türkleri rey vermekten mene çar lıştıklarından, Türk mümessilleri tes- çil bürosunu terketmişlerdir. Bunun üzerin delege Garo ile bir kısım ko- misyon âzaları Reyhaniyeye gittiler. Bu mıntakada bütün karışıklıklardan mesul olanların bertaraf edilmesi bek- leniyor. o Başkonsolosluk omeseleyi ehemmiyetle takib etmektedir. Beynelmilel komisyon genel sekre- | teri, Türklerin şimdiye kadar göster- miş oldukları soğukkanlılık, sükün vekar ve inzibatın hayranı olduğunu ve bundan dolayı Türklerin tebrike konsey azayı istediği gibi Cenevre 12 (A.A.) — Milletler Ce- | miyeti konseyi, bu sabah saat 10,30 | da açılmıştır. Necaşi, konferans ma- sasında yer almağa davet edilmişti. İlk olarak İngiliz Hariciye Nazırı Jord Halifaks söz almıştır. Lord Ha- Mfaks demiştir ki: <İngütere, İtalya- nın Habeşistandaki vaziyeti hak- kında Milletler Cemiyeti Azasından her birinin kendi vaziyetine ve ta- ahhüdlerine göre bir karar verebil- mesi İğzimgeldiği o mütalâasındadır. Diğer devletlerin de bu kanaatine İş- tirâk edeceklerini ümid eder, İtalya- nın Habeşistandaki vaziyetine karşı koymak için bir tek çare vardır, oda müşterek bir askeri harekettir, yani harptir. Halbüki böyle bir şeyin tasav- vuru bile mümkün değildir ve hiç bir memleketin hiç bir mesül adamı bu kabil bir teklifte bulunamaz. t Fühakika Milletler Cemiyeti asam- N biesinin 4 Temmuz 936 tarihli kararı bu tedbiri tamamile bertaraf etmiş- : tir..Her kes gündelik tecrübeler saye- sinde öğrenmiştir ki ideal bakımdan doğru olan şey ile ameli bakımdan i kabili tatbik oaln şey arasında fark LA gözetmek son derece zaruridir. Bu i sebebden dolayı kemale ermemiş olan bu dünyada beynelmilel nizamın mu- hâfazası için tanzim edilmiş olan prensiplerin ilâ gayri nihaye muha- fazası neticesi, sadece beynelmilel ihtilâf ve tefrikaları . arttırmak ola- maâz. Binaenaleyh İngiltere hükü- meti Habeşistanda vukua gelmiş olan tebeddü! müvacehesinde ahval ve şe- raltin âmir olduğu hattı hareketi ka- ". fescil bürosunu terkettiler Suriyeden gelen tahrikâtçılar Türk- leri rey vermekten men'e çalışıyorlar Delege B. Garo ile bir kısım komisyon âzaları karışık- lıkları bertaraf etmek üzere reyhaniyeye gittiler Suriyeden gelen tahrikâtçılar Rey- f bul etmek ihtiyacını hissetmektedir. Milletler Cemiyeti ne kadar yüksek olursa olsun mevcudiyet ve bakasının esbabı cemiyetin kendisinden yüksek ve sulh ise bu esbablan bir kat daha yüksektir. Şu halde dünyayı korku- lan harp felâketine tekrar sürüklen- mekten vikaye etmek için malik ol- duğumuz bütün enerjiyi sarfetme- miz icab eder.» Lord Hailfaks'tan sonra Necaşi, konseyden tevdi etmek arzusunda olduğu uzun muhturayı okumak kül. di kendisini vareste tutmasını şayan olduklarını söylemiştir. çi Bir cesed bulundu Antakya 11 (A.A) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Sarıseki mıntakasında kafası vücu- dünden ayrılmış bir.cesed bulunmuş- tur. Maktulün hüviyeti henüz teşhis edilemediğinden, âdi bir zabıta vaka- sı mı, yoksa intihapla alâkadar bir ci- nayetin mi mevzuubahis olduğu an- Jaşılamamaktadır. İskenderunda Türkler fazla rey aldılar İskenderun 11 (A.A) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Bugüne kadar yapılan kayıtta Türkler bütün gayri müsaid şartlara rağmen diğer cemaatlerin aldıkları Teylerin yekünundan fazla rey kazan- mışlardır. Henüz tesçil sırası daha büyük ekseriyeti Türklerle meskün olan mıntakalara gelmemiş olduğuna göre, nihal ve umumi netice huzur ile derpiş edilmektedir. — © Milletler Cemiyeti dün Habeş işini görüştü Negüs meselenin asambleye sevkedilmesini istedi, harekette serbes bıraktı taleb etmiştir. Bunun üzerine kâtibi, bu muhtırayı okumuştur. Bu mühti- rada büyük bir kısmı İtalyan kon- #rolü altında bulunmıyan Habeşis- tandaki fili vaziyet ileri sürülmek- tedir. Necaşi, bu muhtırasında Habe- şistan meslesinin asambleye sevkedil- mesini taleb etmiştir. Delegelerin mütaleaları Cenevre 12 — Fransız Hariciye Na- zırı B. Bone, İngiliz teklitine müza- heret etmiştir. B. Litvinof, Milletler Cemiyetinin hakik! bir taarruz kar. şısında plâtonik karar vermekle ikti- fa etmesine teessüf etmiş, şu veya bu devleti memnun etmek için misak hilâfındaki hareketlere meşruiyet sü- sü verilmemesi lâzımgeldiğini söy- lemiştir. Öğleden sonra Romanya Hariciye Nazırı B. Komnen söz almış, bugünkü şerait altında Habeşistanı tanıyıp tanımamak hakkında Milletler Ce- miyeti âzasına serbesti vermek 18- zımgeldiğini söylemiştir. Leh murah- bası bundan sonra daha realist bir siyaset takib edilmesini istemiştir. Belçika, İsveç, İngiliz teklifine mü- zaheret etmiştir. Peru, Cenubi Ame- rika devletlerinin cebri ilhak aley- hinde olduklarını söylemiştir. Yeni Zelanda ve Çin de İngiliz teklifi aley- hinde bulunmuşlardır. Netice itibarile reis: “Konseyin ek- geriyeti serbestii harekete taraflar bulunuyor. Bu sebeble müzakereyi kâfi addediyor ve celseyi kapatiyo- rum.> demiştir. Bu suretle konsey bir karar vermeden Habeş meseleşi- nin müzakeresini bitirmiştir. Meclis karar vermemekle beraber âzanın İs- tedikleri gibi harekette serbes bıra- kıldıkları arlaşılmaktadır. Fransada iskonto fiati indirildi Paris 12 (A.A) — Bank dö Frans, iskonto fiatini yüzde üçten iki buçu- ğa, esham üzerine avanslar iskontosu flatini yüzde dörtten üç buçuğa ve günlük avanslarınkini yüzde Men iki buçuğa indirmiştr. ig yeniden ilerlemeğe başladı Son dakika Japonya cenubi Çini işgale hazırlanıyor Japon kuvvetleri Çinde Londra 13 — Japon kuvvetleri Çin- de yeniden taarruza geçmişlerdir, Ja- ponlar burasını çember içine almak İstedikleri anlaşılıyor, Suvey'in şlmali garbisinde ve Şantung'un cenubu garbisinde de ilerliyorlar. Plonghay'a 48 kilometre kadar yaklaşmışlardır. İngiliz ve ecnebi askeri mahkafil cenubi Çinin işgali yakın olduğu ka- maatindedir. Japonlar Formuz adasın- da 60 bin kişi topladılar. Bu kuvvet. ler Çine gönderilecektir. Sua Teu ve Kanton yakinindeki Makao limanla- rında bir çok Japon harb gemisi top- Hankeu 12 (A.A) — Çantung'un cenubunda muharebe şiddetli bir su- rette devam etmektedir. Buna rağmen iki haftadanberi vaziyette hiç bir deği-. şiklik zmn Henlayn Loni Londrada Bu seyahat her tarafta ehemmiyetle karşılandı Londra 13 — Çeköslovak Alman- ları relsi Henlayn Londraya gelmiş- tir, İngiliz menabii bu seyahatin şah- sl bir dostluğun daveti üzerine yapıl- dığını ve Henlayn'in - pazarı Londra- da geçireceğini söylüyor, Londradaki faaliyeti hakkında bir şey söylenmi- yor. Seyahat şahsi mahiyette oldu- undan Çekoslovakyanın Londra se- fareti haberdar edilmemiştir. Prag 13 — Çekosloyakyadaki Alman sosyal demokratlar şefi, parlâmentoya bir muhtıra göndererek Südetler ara- sında nazi terorizmine nihayet veril- mesini istemiştir. Muhtırada nazilerin demokrat Almanları tehdid ettiklerin- den bahsediliyor. Genubi Amerikada Nazi propagandası çok şiddetlenmiş Paris 13 ransada en mühiri ka- tolik gazetesi olan Croix, Brezilyanın merkezi Rio de Jeneyrodan aldığı bir mektubu neşrediyor. Bu mektupta Alman teşkilâtının cenubi Amerikayı tehdid ettiğinden, burada müthiş bir propaganda yapıldığından, cenubi Amerikadaki Almanların nazi disipli- ni ile hareket ettiklerinden bahsedil- mektedir, Mektupta, Avrupa milletle- Tinin bu tehlikeyi henüz anlıyamadık- ları, tehlikenin büyük olduğu yazılı Amerikada Habeş işi Vaşington 18 — Amerika, Habeş işi hakkında Cenevrede yapılan müzake- re ile alâkadar olmamaktadır. Ameri- ka politikasını değ değiştirmiyecektir. Mevsimsiz soğuklar (Mevyorkta büyük ve kuraklık — * Garbi ve Orta Avrupada mühim zararlara sebep oldu Paris 12 — Garbi ve Orta Avrupa- da donlar, mevsimsiz soğuklar ve kuraklık hüküm sürmektedir. Bu yüzden zarar ve ziyan çok büyüktür. Fransada zarar milyarlara baliğ olu- yor. Bağair, sebzeler, mahsul çok zarar görmüştür. İngilterede de zarar ve ziyan 10 milyon İngiliz lirası tahmin ediliyor. Burada kuraklık mühim zararlara sebeb olmuştur. Yugoslavyada mey- va ağaçları dondan çok müteessir ol- muştur. Zarar 1 milyon İngiliz Jira- sı kadardır. Macaristan, Bulgaristan, İtalya ve İsviçrede de zarar mühim- dir, İtalyada kuraklıktan ot buluna- madığı için hayvanları kesmek lâ- imişti ii | Fransa ile İtalya arasında şimdilik sadece bir prensip anlaşması yapılacak Bir İtalyan gazetesi, konuşması hakkında fransız gazetelerinde çıkan haberlere şiddetle hücum ediyor Romg 12 (A.A.)— Salâhiyettar ma- | hafil, İtalyanlarla Fransızlar ârasın- | daki müzakerelerin sadece bir pren- sip itilâfı ile neticeleneceğini ve bu müzakereleri Romaya bir Fransız s€- firi gönderildikten sonra diğer bir | takım müzakerelerin takib edeceğini | tahmin etmektedir. Bundan başka Akdeniz meselesinin halli hakkında bir prensip ititâfı ha- sıl olduğu söylenmektedir. Erazi sta- tükosu muhafaza edilecek ve Libya 4le Tunus arasında bir mukavele ak- | dolunacaktır. Paris 17 Fransız gazeteleri, dünkü mütalâaları hilâfma olarak Fran sız - İtalyan müzakerelerinin bu haf- ta içinde bitemiyeceğini © yazıyorlar. Kont Ciano, B. Mussolini ile birlikte Cenovaya gideceğinden müzakere gecikecektir. Giornale d'İtalia'nın makalesi Roma 11 Gioranle d'İtaliz, başma- kalesinde İtalya ile Almanya arasım- daki müzakereleri, bu iki hükümetin biribirine karşı emniyeti azaldığı şek- inde göstermeğe çalışan Fransız ga- Elektrik şirketi satın alınacak Şirket murahhaslarile bu husustaki müzakere ilerliyor. Ankara 12 — Nafıa Vekâletile İs- tanbul Elektrik şirketi murahhaslari arasında konuşmalar devam ediyor. Bugün yapılan konuşmalarda şirke- tin satın alınması işi görüşülmüştür. Şirket murahhasları bu husustaki dü- şüncelerini anlatmışlardır. Müzakere- de murâhhaslar bundan evvelkilerden farklı bir vaziyet almışlar ve hüsnü niyetle hareket ettikleri bissini ver- mişlerdir. Bugünlerde kati bir netice alınaca- ğı ümid ediliyor. Şirketin satın alın- ması için teferruata aid meseleler süratle görüşülerek bir neticeye ikti- ran ettirilecektir. On denizciye mükâfat verildi Ankara 12 — Yusuf reisin idaresin- deki Selâmet motörü geçenlerde Vo- nadan Samsuna giderken yolda müt- hiş bir fırtınaya tutulmuş ve suların cereyanına tâbi olarak sürüklenmeğe başlamıştı.. Bunu haber alan Tirebo- Juda on denizci bir motörle yardıma koşarak Selâmet motöründeki tayfa- ları kurtarmışlardı. Vekiller heyeti bu on fedakâr denizciyi takdir etmiş, ken- dilerine yüzer lira da mükâfat ver- miştir. bir dedikodu Zengin bir ie; ki VE bir Zenci delikanlısile evlenmiş Nevyork 12 (A.A) — Boston şehri- nin en zengin âilelerinden birinin kı- zı olan mis Bradley Daves bir zenci ile evlenmiştir. Zencinin adı Jullen- dir. Harvard üniversitesinde okurken biribirlerini sevmişlerdir. Bu aşk ni- hayet izdivaçla neticelenmiştir. 'Yüksek sosyetede herkes bu izdivaç- tan bahsetmektedir. Karı koca bal ayı- nı geçirmek üzere Nevyorka geliyorlar. İngiliz kabine Londra 12 (A.A) — Salâhiyettar mahafil, yeni bir nazırın intihabı do- layısile kabinede icrası zaruret kes- betmiş olan tadilin ehemmiyeti üze- Hitler - Mussolini zeteli Bu gazete iyor ki: «Yapılan neşriyattan maksad, İtal- ya ile Almanyayı biribirinden ayır, maktır. Fakat bu gayret beyhudedir. Fransız gazeteleri, Fransa ile İtalya arasında müzâkereye girişileceği 5i* rada yaptıkları neşriyat İle beklenen neticenin elde edilmesini güçleştire- bilirler, Fransa ile İtalya arasında sa- mimi münasebatın tecssüsü İtalyan * Alman dostluğunun kuvvetini azalta MAZ... » i B. Hitler ve Mussolininin Orta Avrü- panın ve Balkanların Alman ve İtal- yan nüfuz mıntakalarına taksimini görüştüklerinden bahsediliyor. Al- manya ve İtalya arasında müthiş bir rekabet mevcudmuş ve sanki Orta Avrupa ile Balkanlarda bu iki hükö metin çok hürmet ettikleri hükümet» ler değil de Afrika kabileleri veya As- yanın keşfedilmemiş hâvalisi varmış gibi ortaya atılan bu haberler şaşıla- cak uydurma şeylerdir.» Giornale d'İtalia, Fransız gâzetelö- rini bu neşriyata nihayet vermeğe dâ vet ediyor. o hücum ediyor. Hamidiye Kara- denize gidiyor Burgaz, Köstence ve Sulina limanlarına uğrıyacak Sofya 12 Burgazdan Zora gazetesi” ne bildirildiğine göre, Hamidiye mek- tep gemisi, ayın on yedisinde Burgaz& gelecektir. Hamidiye, Bulgar sula- rında misafir olarak üç gün kalacak- tar, Hamidiye, Burgazdan Romanyaya gidecektir. Ayın yirmi dördüne kadar Köstencede bulunacak ve oradan dâ Sulina limanına gidecektir. Ayın yir- mi yedisinde Rumen sularından ayri" lacak ve yirmi sekizinde Haydarpaşa önünde demirliyecektir. Bundan son ra Hamidiye Akdeniz seyahatine çi kacaktır. Bu haberi bildiren Zora gazetesi, Hamidiyenin 1903 yılında tezgâhtan denize indirildiğini ve hacmi 3,350 ton olduğunu, 929 da tamir edilerek mektep gemisine çevrildiğini yazıyor. Son yağmurlar Alaşehir bağlarında yüzde 10 zarar yaptı İzmir (Akşam) — Son yağmur ve dolu yüzünden Alaşehir havalisi bağ- lan yüzde 10 nisbetinde zarar gür- müşlür. İzmirde bağcıların aldanma ması için kükürt ve göztaşı satışları sıkı kontrol altına alınmıştır. Brezilya İsyanı tamamen bastırıldı Memleketin her tarafında sü“ kün hüküm sürüyor Paris 12 (AA) — Brezilya sefareti Riyo dö Janeyrodeki fesad hareketi- nin tamamile tenkil edilmiş olduğu" nu bildirmektedir. Memleketin her tâ rafında tem bir sükün hüküm sür“ mektedir. Orman fakültesi talebesinin seyahati Antalya 12 (Akşam) — Orman fa kültesi üçüncü sınıf talebesinden 28 genç, profesör Cimicen, Muhlis Esad, asistan Abdülgafur ve Fikretle bir“ Ukte Antalyaya geldiler. Üç gün Antalya ormanlarında tedkiklerdf bulunduktan sonra Konya ovasr nın ağaçlandırılmağa müsald olup j olmadığını tedkik etmek üzere Kom ia hareket edeceklerdir. p> Taği SAH 3 KEBİR EEAREER SEEE EETSERSERESEEE. HARE ÜBSEZRERNRAEEBE EFEİİEEEEĞEZ ; İpiyse sw