24 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

24 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

MESELE Gg Bahife 10 # “İskenderun Türkiye ile bozuşmağa değmez,, “Baş tarafı 1 inci sahifede) ortasında açıkça Fransaya hakaret et- mek suretile müküâfatlandıran Suriye için mi? Hangi gayeye vasıl olmak için? Suriye sömürge toprağı değildir. Fransız mandası, Fransa için sıfırla neticelenmiştir. Ve Fransa da hiç ki se bu hususta yeni bir tetrübeye gir- mek niyetinde değildir. Bir müttefik mi? Bizim için dalma menfi neticeler vermekten başka fay- .dası olmıyacak bir iş, dalma müdafaa edilecek, yardım edilecek fakat muka- bilinde hiç bir şey beklenilemiyocek bir müttefik... Fransanın şarklaki nüfuzu için mi? Fakat bu nüfuz Fransız «müdahalesi ne kadar direkt ve açik olursa kendi kendine ve biraz daha ortadan kaybo- Juyor. Bu nüfuz ancak Fransanın, Şark İ memleketlerinde ve Şarka aid hâdise- lerde kulis arkasına geçtiği gün ge nişliyebileceklir, Fransız işgalinden evvel olduğu gibi, ““Eihasıl İskenderun, körezi ve hin- terlandı ile beraber Türkiye ile sitâh- Mı bir ihtilâfa düşmeğe değer mi? Türkiye ve onun sahip olduğu Bo- Bazlar, bir harp vukuuhdâ çok değer- Ji bir müttetiktir. Vukuu gayri kabili izale olduğu anlaşılan önümüzdeki umumi fırtınada, bir harpte zaferi el- de ettirecek bütün elemafilar ârasın- da bu kadar kıymetli bir koz, İsken- derun ve Antakya gibi mânasız bir mesele için, gönül rahatlığı ile terke- dilemez. Ve sonra Türkiye ile çıkacak mev- zii bir ihtilâfla umumi bir ihtilâf ara- sında ancak bir adım vardır «Fransa ise, asırlarca beraber yaşadıkları kom- Şularile nasıl olsa bir yeni yaşama şekli (Modus Vivendi) bulacaklarına şüphe olmayan buradaki küçük millet- ler ve mahalli menfaatleriçin hafiflik- le böyle bir ihtilâfa giremez. Fransa, beynelmilel sulh için Ren'i ve İki sahilini feda etti. Sar'ı terketti. Almanyanın yeniden silâhlanmasına, bir çok defalar Versay muahedesinin çiğnenmesine razı oldu. Almanyaya on milyon nüfus ve bir milyon yeni asker kazandıran Avusturya - Anşlu- sunu seyretti. Pirene hudutlarının üzerinde Alman toplarının yerleştiğini gördü. Bütün bunların karşısında ve her biri daha bir müddet evvel birer harp vesilesi teşkii edebilecek! daha diğer bir çok beynelmilel hâdiseler karşısında Fransa, kollektif emniyet uğrunda büyük bir sabır gösterdi. Hay- siyetini, menfaatlerini feda etti. Bü- tün bunlardan sonra arzu ediliyor mu ki, Fransa, âdi ve mahalli küçük bir mesele, Atlas üzerinde ancak göze çarpabilen coğrafi bir nokta için harp- lerin en müthişine atılsın. Çünkü mu- hakkaktır ki, bugün Akdeniz havza- sında zuhur edecek bir harpte büyük devletlerin hiç birisi lâkayt kalamıya» caklır, Kuruşluk pul göndermek anes. Rebiülâhir 24 — Hizar 50 & İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatı 525 843 431 8321200 203 D 4,28 12,16 16,17 1945 2148 Filhakika, Fransanın kendisini mü- dafaada şampiyon kesildiği Çekoslo- vakya meselesi vardır, Çekoslovakyaya dökunmak demek, karşısında derhal Fransayı bulmak demektir. Fakat bu mesele bambaşkadır. Çün- kü, evselâ, bir harp zuhurunda iki milyon asker silâh altında bulundu- rabilen dünyanın en mükemmel top- çusuna mali kolan Çekoslovakya de- gerli bir müttefiktir. Çekoslovakya Av- rupada birçok yolların karşılaştığı yerdedir ve bir maniadır, Çekoslovak- yayı kaybelmek demek, eşarkıın ka- Pılarını ağzına kadar Almanyaya açık ve Fransız - İngiliz ittifakına orta ve şark Avrupasını tamamen kay- bettirmek demektir. Bununla beraber, bütün bunlara rağmen kollektif emniyet uğrunda bi- rinci derecede ehemmiyetli bir mütte- fik, feda edilmesi guyri kabil bir koz olan bu Çekoslovakyanın bile feda & dilmesi ne kadar istendi, Prag'a feda- kârlıkların âzamisini yapması tavsiyo olunmadı mı? Hattâ milli hükümran- lığının hudutlarına kadar!, B. Hodza'ya Herr Henlein ile baş- başa veretek konuşmayı ve isledikle- rini iddialarını dinlemeyi, aksilikleri- ne tahammül etmeyi tavsiye etmekle İngiltere ve Fransa Çekoslovakyadan | milli haysiyetinden ve ana yasasın- dan fedakârlık yapmayı istemiş demek değil midir? İşte, böylece, Fransa bizzat Çekos- lovak meselesinde bile ancak şarta | muallak, mutedil ve beynelmilel Jü- zumlara uygun bir yardım ve alâka gösterebildi. Suriyedeki mandater Fransa da- ha fazla birşey yapamazdı. Fransa yine kendisine Suriye man- dasını veren Milletler Cemiyeti kara- riyledir ki, hareket ve onun kararları- nı tatbik etmektedir. Fransanın İskenderun için Türkiye die bu kadar uzak bir maceranın ken- disini sürükliyeceği büyük fedakârlık ve tehlikeleri göze alarak mahalli bir | ihtilâfa düşeceğini düşünmek çok güç ve akıl almıyacak bir seydir. Bu böyle olunca, Fransanın dünya sulhünu tehlikeye düşürecek ve umu- mi bir ihtilâfa sebep olacak böyle bir | ihtilâfı göze alması ise büsbütün güç ve imkânsızdır. Suriye de, Fransa gibi, Çekoslovakya gibi, elhasıl kollektif emniyeti düşü- nen bütün hükümetler gibi bu emni- | yetin muhafazasına iştirâk etmelidir. | Suriyede mandater ve yakında bu | memleketin müttefiki olacak Fransa ise, yalnız bizzat fedakârlık yapmayı göze almağa değli, ayni zamanda genç müttefikinin üzerinde, umumi ve bizzat kendi emniyeti için böyle bir fedakâr- * lığı çok surat ekşitmeden kabul hu- susunda mânevi bir tazyik yapmağa mecburdur. 23/6/038 Perşembe günü İstanbul Hâlinde toptan satılan yaş meyva - ve sebze fialleri: Cinsi Emsal! En aşağı Bn yüksek tiati fat Er.8. KE. & Bamye w—35— Domalık biber 4—21— Sivri. biber » B— s— Bakız kabağı 4— 5— Çak fasulyesi 1— 2— Ayşe kadın fasulyesi 3— 4— Kır domatesi n— u— 350 4— 1— 189 Mp Kilo AKŞAM 24 Haziran 1938 BULMACAMIZ 1 — Bir meyva, 3 — Kabileler - Parlak. 3 — Bir nevi reçel, 4 — Bir kış sebzesi, 5 — Zaman - Yemekten sonra içilir. & — İnsan - Bedeli icar 7 — Büyük balıkçı kayığı 8 — Menfi odatı - Beygir - Basit. 9 — İtiraf etmek. 10 — Fenalık. Yukardan aşağı: 1 — Adalarda bir mesire mahalli, 2 — Yayma - İlgi, Çorbası güzel olur. 4 — Gemilerin istirahat mevkii » Ayhk! — Yetişen - Dame. 8 — Fakat - Genişlik. 7 — Çarşının bir esnafa Mahsus kısmı. 8 — Son - Kör. 9 — Sonuna «Le konursa başında aş yok - Sayı, 10 — Merasim - Yama, Geçen bulmacamızın halli: Soldan sağa: K 1 — Zuhurikolu, 2 — İlâmat, Raf, $ — Luvr, Hak, 4 — Kozalak, 5 — Aranılmak, 6 — İt, Apse, 7 — Dama, Aksak, 8 — Eşik, Et, 9 — Eş, Kasak, 10 — Ameliyat, Yukarıdan aşağı: 1 — Zilkalde, 2 — Uluorta, Em, 3— Havza, Meşe, 4 — Umran, Aş, 6 — Ka, Lık, İki, 6 — İthal, Akay, 7 — Ahmak, Sa, 8 — Orak, Apsent, 9 — La, Aksata, 10 — Ufak, EK, KI, Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Asım, Taksim: Kürkeüyan, Fırızağada, Ertuğrul, Kalyancukulluk-| ta Zafiropulos, Beyoğlu; İstiklâl cad- desinde Galatasaray, Tünelde Matko- viç, Fatih: Saraçhanede Karagümrük: Ali Kemal," Bakırköy: Hilâl, Sarıyer: Asaf, Aksaray: Cer- rahpaşada Şeref, Beşiktaş: Halid, Fener; Balatla Hüsameddin, Kumka- Dı; Asıduryan, Küçükpazar: Bensa- son, Sumatya: Kocamustafapaşadı Rıdvan, Alemdar: Cağaloğlunda Ab- dülkadir. Şehremini: Topkapıda Nâ- ım, Kadıköy; Söğüdlüşeşmede Hü- Tüsi Ostsan, Üsküdar: İmrahor, Hej- beliada: Tomas, Büyükada: Halk. 1933 Türk borcu I tvadeli) 1933 Türk borcu I (peşin) 1933 ikramiyeli Ergani GC. Merkez bankası Çekler (Kapanış fiatleri) Londra 1 İngiliz Jirası 823 Nevzork 100 Dolar Paris 100 Fransıx Frangı Milâno 100 Liret Cenevre 100 İsviçre P. Amsterdam 100 Florin Berlin 100 Raylşmark Brüksel 100 Bega Atina 100 Drahmi Sofya 100 Leva Prag 100 Çekoslovak K£, Madrid 100 Peseta Varşova 100 Zloti Budapeşte 100 Pengo Bükreş 100 Lay Belgrad 100 Dinar Yokohama 109 Yen Stokholm 100 İsveç Kronu Moskova 10) Ruble Galatasaraylılar yurdundan: Yurdumuzun 5 haziran 898 pazar günü Romanyada Demir muhafız şeflerinden ikisi trenden kaçti Bilkreş 23 (A.A.Y — Eski demir mu- hafızlar rüesâsından prens Aleksandr | Kantaküzen ile B. Kristesku kendi- | lerini Bütsares'e götürmekte olan tren-| den atlıyarak kaçmışlardır. Kendile- rini bulmak için yapılan araştırmalar boşa: gitmiştir. Demir muhafız şeflerinden 20 ilâ 30 unun davası cumartesi günü divanı harbde başlıyacaktır. Bir Yunan vapuru Fransa sularında battı Brest 23 (A.A.) — 3.000 ton demir yüklü olduğu halde Belçikaya gitmek- te olan Agya Varvara adındaki Yunan | vapuru Uessan kayalıklarında batmış- | tar. 30 kişiden ibaret ol kurtarılmış ve Brendi: tir, Eski bir Alman nazırı Alman tabiiyetinden çıkarıldı Berlin 23 (A.A) — Bir kararname, Brüning kabinesinde nazırlıkta bulun- muş olan B, Treyiranus ile karısının, | iki kızının ve bir oğlunnu artık Alman | Labiiyelinde olmadıklarını ilân etmek- tedir. i Bir hırsız iki ay hapse mahküm oldu Tahtakale civarında Yorginin dük- | kânına müşteri sıfatile girerek, dük- | kâncı meşgul bulunduğu sırada bir | teneke yağ çalıp kaçarken cürmümeş- İ hud halinde yakalanan Mustafa dün Sultanahmed ikinci sulh ceza mahke- mesinde muhakeme edilmiştir. Muh*- keme neticesinde Mustafanın iki ay hapsine karar verilmiştir. İstanbul - İzmir - Pire postası 20 hazirandan itibaren tatbik edil- mek üzere İstanbul - İzmir - Pire pos- tası ihdas edilmiştir. Denizbankın bu İ kararı yaz mevsiminde turistik bir ha- reket uyanmasına yardım edecektir. 21 haziran günü saat 16 da hare- ket edecek olan vapur ertesi günün Akşamı İzmire vasıl olacak ye oradan da Pireye gidecektir. Vapur ayni ta- rikle İstanbula dönecektir. n mürettebatı | 'ye sevkedilmiş- Bucayı güzelleştirme cemiyeti İzmir (Akşam) — İzmirin Buca na- hiyesi, bir sayfiye yeridir. Veli B. Faz- | lı Gülec'in emrile Buca münevverleri tarafından (Bucayı güzelleştirme ce- miyeti) kurulmuştur. İzmirin muhtelif meydân ve cad- delerinde Hoparlör tesisatı vücude getirilecek, milli bayram ve toplantı- Jarda söylenen nutuklar ve konferans- Jar, bu tesisat sayesinde halk tarafın- dan kolayca dinlenebilecektir. Hopar- dör tesisatı 15 ağustosa kadar bitiril- miş olacaktır. BUYUX Pi deriz. 43498» Hatayda tescil mu- amelesi tatil edildi (Baş tarafı 1 inci sahifede) vukua gelen son hâdiselerden ve Tür“ kiyenin Milletler cemiyeti genel sek- relerliğine tevdi eylediği notada bahseden Marsel Rays, Ekselsiyor gar zetesinde diyor ki: Paris ile Ankara arasında anlaşma elzemdir. Milletler cemiyeti komisyo- nu ile veyahut bu komisyonsuz, bu anlaşmanın vukuu mümkündür ve bu anlaşma vuku bulmalıdır, Zira, Türkiyeyi Milletler cemiyetinden çe kilmeye icbar etmemekte birinci alâ” kadar bizzat Cenevredir, Repüblik diyor ki: İyiki Fransa hâlâ oradadır ve mü- hakkak Türkler ile Suriyelileri uzlaş. tıracaktır. Bu elzemdir, zira,. bir Fransız - 'Türk ihtilâfı ihtimalini nar zarı dikkate almak istemiyoruz. Fakat nasyonalist Suriye, bu işte baxı zararlar etmiştir ve edecektir. « Pariste muahededen mesul olanların mukavemetine ve Maneyralarına rağ» men, İngilizlerin Mısırda yaptıkları gibi bir hareket etmek hakkımız ve vazifemiz olub olmadığını bilmek bi- xe düşer. Sancağı muhtemel olarak kurtaracak usul budur, Suriye ve Fransa birşey kaybetmiyecektir. Övr gazetesinde Bayan Tabuis di- yor ki: Türkler, her şeyden evvel, Sancak müzakereleri dolayısile Fransızlar ve İngilizler, üzerinde tesir icra etmek maksadile Milletler cemiyetinden çe kilmek istemektedir. Fakat, vaktile bütün dünya hariciyelerinde fırtına» lar koparabilecek olan bu sembolü jeste karşı protesto eylemek için bu- gün insan artık fazla cesaret göremi- yor, Çekoslovakyada milliyetler meselesi k Prag 23 (A.A.) — Nazırlar meclisi, dün muhtelif milliyetlerin statüsü hakkındaki mesaisine devam etmiş” tir. Bu mesai, hayli ilerlemiştir, çünkü * B. Hodza, bugün Südetlerle nazırları karşı karşıya gelirecek olan bir içti- İ ma tertib etmiştir. İlk defa olarak B, Henlâyn'ın mu- rahhasları hüküme koalisyonunun erkânı İle karşı karşıya geleceklerdir. İzmir civarında iki cinayet İzmir (Akşam) — Tire - Ödemiş ş0- sesi üzerinde sabıkalılardan Ahmedin cesedi bulunmuştur, Cesedin başında ve sırtında iki kurşun yarası vardır. Katilin, Nuri adında biri olduğu an- laşılmış, Nuri Polad tabancasile bir- likte yakalanmıştır. Tirenin Alacalı köyünde Yaşar, kıs- kançlık ve geçimsizlik yüzünden ka- patması 35 yaşında Ayşe Taylan'ı bi- cak ve sopa ile öldürmüş. yakalana- rak adliyeye verilmiştir, TURK HAVA KURUMU YANGOSU Üçüncü keşide 11/ Temmuz/938 dedir. Büyük ikramiye: 50,000 liradır. Bundan başka: 15.000, 12.000, 10.000 liralık ikramiyelerle (10.000 ve 20.000) liralık iki adet mükâfat vardır... Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin eden bu piyangoya iştirak et- mek suretile siz de taliinizi deneyiniz... T. C. Ziraat Bankası İstanbul Şubesinden: Istanbul semtindeki müşterilerimize kolaylık İş yerleri İstanbul cihetinde olan sayın müşterilerimizin Galataya kadar yorulmamaları için tahsile verecekleri senetlerden başka bütün şube ve ajans- larımız üzerine verecekleri havaleleri de 20 Haziran 938 tarihinden itibaren, Mısırçarşısı civarında Tahmis sokağındaki emten depomuz bürosunda âdi günlerde saat dokuz buçuktan oan beş buçuğa, cumartesi günleri dokuz buçuk- tan on bir buçuğa kadar kabul ederek emirlerini süratle yapacağımızı ar70- — ————— Kadıköy ikinci sulh hukukhâkimliğinden Ölen ve terekesine hâkimliğimizce el konuln Gazi Osman Paşa karısı Faf- ma Zatigülün mücevherleri 30/Haziran/938 perşembe günü saat 14 de İstan- bulda müzayede salonunda «Sandal bedesteninde, satılacağı ilân olunur, (3861) MOBiLYACILARA Ankarada Havuz başında yapılmakta olan sinemanın bin kişilik mobilys- lül iptidasında teslim-etmek üzere yapmağa talip olanlar Şe Evin oauna kadar Ankarada Havuz başında Eirlay karşısında Ragıb resimleriyle İsses. İ2888E..