24 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

24 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Insan nedenberi devam eden İspan- | Yadaki dahili harp esnasında tebabet | Ve cerrahi noktasından birçok tecrü- - beler yapılmış ve mühim neticeler el- | ğ de edilmiştir. Kan kaybeden ağır ya Kalılara vakit ve zamanile insan ka- nı verilememesinden dolayı birçok har | Yatların mahvolduğu görülmüştür. Bunun ileride önünü almsk için ge- Tek Frankocular gerek Barselene hü- kümeti taraftarları mühim tedbirler alımışlardır. İki taraf da evvelce kâfl derecede insan kanı tedarik edip sah- Ta hastanelerine o sevketmektedirler. Cepheden gelen ağır yaralılara bu ba- #ır kan derhal verilerek hayatları kur- tarılmaktadır, ! * İspanyada tatbik edilenbu usul Avrupanın diğer devletleri tarafından Mâzarı itibare alınmıştır, Fransa şim- Dünyanın en Dünyanın en büyük bayrağı Paris- te yapılmıştır. 500 metre murabba- mdadır ve İngiliz bayrağıdır. Bu bay- tük İngiltere kral ve kraliçesinin Pa- rise girdikleri gün Eyfel kulesine çe- kilecektir. Bu havadisi veren bir Fransız ga- zetesi, Eyfel kulesinin tarihinden de bahsetmektedir: 1889 senesi beynel milel sergisinde Eyfel kulesine hiç Beş tavuk için beş cinayet Macar köylülerinden Efieme Valo biribiri arkasına beş cinayet işlemiş- tir. İlk öldürdüğü bir jandarmadır. Jandarmayı öldürdükten sonra onun ©lbiselerini giymiş, ve silâhını almış diğer dört kişiyi de jandarmanın si- Mâhile öldürmüştür. Cani bu cinayet- İeri kendisini beş tavuğu çalımş ol- Maktan itham ettikleri için yapmış- tar. Cani kaçmıştır. Üç yüz jandarma onu her tarafta aramaktadırlar, Morgta kapalı kalan Vaka Lehistanda Pilsudski üniver. | #ilesinde vukua gelmiştir. Üniversite- mir teşrih salonunda çalışmakta olan genç bir kadın doktor, çalışırken s&- Glin ilerlediğinin farkına varma Muş, Ve her vukitki gibi üniversitenin kapıları saat altıda kapanmıştır. Bir- denbire elektrikler sönünce vaziyeti nlamış bulunduğu salondan dışarı çıkmıştır. Fakat buradan çıkınca ka- Edirne (Akşam) — Dört gündenbe- Yİ Edirnenin misafiri bulunmakta “lan İstanbul Üniversitesinin Edebi- Yat şubesine mensub 24 genç bu sa bah, trenle şehrimizden ayrılmıştır. İniversitelileri kültür mües- büyükleri, öğretmenler ve İniversiteliler Sarayi- ı, Meriç nehri kena- ni Meriç gazinosunu VE İariht Edirnenin diğer görülmeğe âyık yerlerini gezmişlerdir. r umumi müfet- iğ K Dirik tarafından © (Kendilerine tahsis edilen otomobil ve akıl i « Otobüslerle dün sabah Havsa, Hasköy j Ve İneceye giderek orada Trakya kal- samimi bir surette | kanı stoku büyük bayrajı Üniversiteliler Edirneden döndüler Misafirler vilâyet fidanlığında G eneral Kâzım Dirik'le bir arada diden ameli tedbirlere müracaat et- miştir, Pariste Sen Antuan baslanesinde kan ver nahsus araştırmalar ya» pılmasına aid bir merkez tesis edilmiş ve bunun küşad merasimi Fransa Sıh- hiye nazırı Rucort tarafından yapıl- mıştır. Bu müessesenin başlıca vazife» si bir harp vukuunda tayyare bomba» larına uğrıyan ağır yaralılara kâfi de- recede insan kanı vermek için bu kan- dan şimdiden depo yapmaktır, Fransa Harbiye nezareti de bu me JJ seleye ehemmiyet vermiş ve ayrıca a5, keri bir merkez vücude getirmeği kar rarlaştırmıştır. Binaenaleyh müstak- bel harp için yalnız silâh ve mühim- mat ve zehirli gaz değil, ayni zaman- da külliyetli miktarda insan kanı id- dihar edilecek demektir, ehemmiyet verilmemişti. 1900 sergi- sinde kule ışıkla süslenmiş göz alı- yordu. Bilâhare bir çok işe yaradı: Kulede bir rasathane, bir telsiz tele- fon merkezi ihdas edildi Şimdi de Fransanın büyük misafirleri şerefine yapılan büyük bayrağa direk olacak- tır. Eyfel kulesi bulunmamış olsaydı, böyle bir bayrağı Paris üzerinde dal galandırmak imkânsızdı. Pipo yapılan ağaçlar nereden gelir? Pipolar, Brüyer köklerinden yapi- lır, Bir senede dünyada bu köklerden pipo yapmak için on bin ton sarfedil- mekiedir, Bu mikdarın üçte birini ce- zayir verir. Cezayirde 450,000 hektar- lık bir sahada Brüyel bulunmakla dır. Fakat şimdiye kadar yalnız 200,000 hektarlık bir sahadan Brüyer çıkarıl- mıştır. kadın doktor çıldırdı ranlıkta müessesenin içinde eli ölü bulunan salonuna bilmiyerek girmiş. Ve orada sabaha kadar kalmıştır. Sar bah içeri girenler genç kadın dokto- | ru çıldırmış bir halde ölülerin arasın- da bulmuşlardır. Genç kadın tedavi edilmek üzere akıl hastalıkları hastanesine yatırıl- maştır. kınmasına ald bilgi edinmişler ve İne- ce köyünde öğle yemeğini yemişler- dir. Köycülük ve kalkınma hakkında epey malümat edinen genç Üniversi- teliler köylerimizle yaptıkları bu te- mastan son derece memnun ve mü. tehassis kalmışlardır. Akşam umumi müfettiş General Kâzım Dirik tarafından genç misafir- ker şi 16, Jisede bir ziyafet veril miştir. Ziyafette bir çok kimseler de hazır bulunmuştur. Bundan sonra talebe tarafından erkek öğretmen oku- lunda bir müsamere verilmiş ve umu- mi müfettişlik öğretici filimleri göste- rilmiştir, Şehrimizde 4 gün gibi az bir zaman kalan Üniversiteliler burada çok iyi intiba bırakmışlardır, Amerikada otomobil satışı yarıya düştü, Fransadada mühim azalış var Son seneler zar- fında otomobil sö nayli buhran ge- çiriyor, Dünyanın her tarafında oto- mobil satışları azalmıştır, Bunun neticesi (o olarak otomobil fabrikalarında faaliyet, €8- kisine nazaran, durmuştur. Bilhassa 938 senesi iptidasındanberi otomobil istihsalâtı pek azalmıştır. En giyade otomobil imâl eden memleket Ame. rikadır. Aşağıdaki rakamlar azalış nisbetini açıkça gösteriyor: 08 S1 Azalış İkincikânun 228000 399000 “43 Şubat 202000 383,000 47 Mart 233000 S19D00 Ş.54 Nisan 240,000 53,000 9458 Otomobil fabrikalarında işlerin azalması nisbetinde otomobil miles- seselerinin esham ve tahvilâtı da düş- müştür. Meselâ General Motörs'un aksiyonu geçen sene 70 dolarken bu sene 30 dolara düşmüştür. “Chrysler aksiyonu geçen sene 135 dolarken bu sene 40 dolara düşmüştür. Otomobil fabrikalarında işlerin azalması diğer sanayi üzerinde de tesirini göstermiştir, Meselâ çelik İs- tihsalâlı geçen seneye nisbetle azal- mıştır. Aşağıdaki rakamlar bu aza“ lış nisbetini gösteriyor: 88 gr İkincikânun 1792704 o 4718438 Şubat 1703/725 o 4414009 Mart 2012406 o 6218325 Nisan 1025.16 Oo S070AS Otomobil satışlarının azalması Üüze- Otomobil sanayii Amerikada büyük geçiriyor. Satışlar azaldığından fabrikalarda çalışma müddeti indirilmiştir. Otomobil fabrikalarında işlerin azalması çelik istihsalatı üzerinde de tesir yapmiştır. Amerikada bir sokakta otomobil akını rine otomobil fabrikalarında yevmi- yeler indirilmiş, çalışma saati azal tılmıştır. Yeni mo- del arabalar çıka» rılması da geri bi- rakılmıştır. Ameri- kada bir söz var- dır; «Otomobil sa- tışı iyi gitti miher şey iyi gidiyor de- mektir »derler. Filhakika Amerikada iktisadi vaziyet iyi olduğu zaman oto mobil satışları pek ziyade artar. Bu- nun neticesi olarak otomobil fabrika- ları gece gündüz çalışır. Otomobil sa- tışlarının azalması iktisadi vaziyetin iyi olmadığını göslermektedir. Satış ların daha fazla azalmasından ve buhranın şiddetlenmesinden korku- Juyor, Amerikada bir çok mahafli bu va- ziyete hükümetin tuttuğu mali ve ik- tisadi politikanın sebeb olduğunu iddia ederek bu politikanın değişti- rilmesini istiyor. Fransada Otomobil sanayli yalnız Amerika- da değil, Fransada da buhran geçiri- yor. Fransa, Amerikadan sonra, en çok otomobil fabrikası olan ve oto- mobil satılan memlekettir. Burada da otomobil satışlarında büyük aza- ış vardır. Geçen nisanda Fransada 13,050 ye- ni otomobil satılmıştır. 937 deki sa- tış bundan 2,622 fazla idi. 938 de Fransız otomobil sanayii 100 sayılır- sa bu nisbet 937 de 82ye, nisanda 67 ye düşmüştür. bir buhran Edirnede bir cinayet Kendisinden ayrılan metre- sini bıçakla yaraladı Edirne (Akşam) — Dün şehrimiz- de bir cerh vakası olmuş ve Hüseyin adında birisi evvelce bir kaç sene ya- nında bulundurduğu Fatmayı sol ka- ba etinden, bıçakla vurmuştur. Carih Hüseyin bir kaç senedenberi Fatma ile yaşamakta idi. Fakat bun- dan bir müddet evvel Fatmayı, Ahmet ve karısı Nazire kandırarak Arif adın- da birisine kaçırmışlardı. Bundan muğber olan Hüseyin, dün bir vesile ile Fatmanın Edimeye geli- şini haber alınca 20 kuruş mukabilin- de bir bıçak tedarik ederek eski met- resinin yolunu beklemiş ve geçerken Fatmanın üzerine hücum ederek sol kaba etinden yaralamıştır. Vakaya yetişen zabıta, carih Hüse- yini yakalamış ve Fatma da derhal hastaneye kaldırılmıştır. Fatmanın yarası tehlikeli değildir. Fil tinde bir şimendifer köprüsü uçuruldu Kudüs 23 (A.A.) — Tedhişçiler, Fi- istin - Mısır demiryolu üzerinde bir köprüyü berhava etmişler ve müna- kalâtı inkıtaa uğratmışlardır. Her akşam Dişlerinizi fırçalayacağınız macun. Şa Vİ, Nafia Vekili temmuzda İzmire gidecek Yanında bir fen heyeti olduğu halde mühim tedkiklerde bulunacak “Aydın'dan bir görünüş İzmir (Akşam) Nafia Vekili- miz B. Ali Çetinkayanın temmuz or- İalarında beraberlerinde bir fen he- yeti olduğu halde İzmire geleceği ve | mühim tedkikler yapacağı haber alınmıştır. Hükümet Ege mıntakası dahilin. deki vilâyetleri otomatik telefonla | süratle birbirine bağlamak kararın- dadır. Bu yapıldıktan sonra İzmir wilâyeti dahilindeki kazalar da İzmi- re otomatik telefonla bağlanacaktır. Sulama işleri: Ege mıntakasında Sulama işleri için Aydın, Manisa ve Bergamada üç fen grupu çalışmak- tadır. 939 senesi baharına kadar su- lama tesisatının inşasına başlanaca- ğından Büyük Menderes, Gediz ve Bakır çayı üzerinde fen heyetleri ta- rafından yapılmakta olan istikşafla- rın.süratle bitirilmesi Nafla Vekâletin- den fen gruplarına bildirilmiştir. He- yetler, kendi mıntakalarındaki faa- liyetlerini artımışlardır, Projeler sü- ratle hazı çtur, Nafi Büyük Menderes ve Gediz nehirleri üzerinde iki baraj inşa ettirecek, ci- vardaki arazinin sulanması bunlar vasılasile temin edilecektir. Büyük Menderes üzerindeki baraj, Nazilliye yakın bir yerde, Gediz nehri üzerin- deki de Salihli civarında inşa ettiri- lecektir. Ayrıca Büyük Menderes suların- dan istifade edilmek suretile birde büyük elektrik santralı vücuda geti- rilecektir. Gediz nehrinden de ayni şekilde istifade etmek mümkün olup olmadığı hakkında yaptınlan tedkik- ler müsbet netiçe vermiştir. Gedizin suları bol olduğundan orada da bir elektrik santralı inşa ettirilecek ve her iki mıntakada bulunan şehir, ka- saba ve köyler elektriğe kavuşacak- lardır, Barajların inşasından sonra Büyük Menderes ve Gediz ovaları, cedveller- le sulanacak ve o vakıt, şimdikine nazaran bol ve daha nefis mahsul el- i |