24 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1938 Dün Geceki ve Bu Sabhahki Eaberler Ispanya sularında İngiliz vapurlarına tecavüzler Avam kamurasında şiddetli münakaşalar oldu, B. Gemberlayn tenkitlere cevap verdi Londra 24 — Dün akşam Avam Kamarasında İspanya sularında İngi- Jiz vapurlarının uğradıkları tecavüz- ler hakkında şiddetli münakaşalar olmuştur. Sorulan suailere cevab veren B. Çemberlayn, Valensiya lima- nında son İngiliz vapurunun nasil batırıldığını anlattıktan sonra İngil- terenin Franko hükümetinden izahat islediğini söylemiştir. Bir mebus müdahale ederek bu te- cavüzlerin dünyada karışıklık çıkar- mak istiyenleri teşci edecek bir mahi- yette bulunduğunu söyleyince başve- kil B. Çemberlayn müdahale ederek: — Bu hususta evvelce söyledikleri me ilâve edecek bir sözüm yoktur, de- miştir, İşçi partisi lideri B. Atli bu tecavüz- Yer, başvekilin ahiren ired ettiği Mutkun bir neticesidir mütaleasını ileri sürmüş, B. Çamberlayn de: — Vaterlo vapuru benim nutkum- dan evvel batırılmıştır mukabelesin- de bulunmuştur. Loyd Core İngiliz vapurlarına hü- cum eden tayyarelerin Alman ve İtal yan tayyareleri olduğu mütaleasında 40 yaşına kadar herkes beden terbiyesi yapacak ve kaza ve nahiyelerde Spor işleri umum müdürlü- güne bağlı teşkilât vücude j tirilecek Ankara 23 (Telefonla) — Spor iş- leri umum müdürlüğü teşkili hak- kında hazırlanan kanun lâyihası Bü- yük Millet Meclisine verilmiştir. U- mum müdürlük Başvekâlete bağlı , olacaktır. Lâyihanın bir maddesine göre, resmi daireler de dahil olmak üzere bütün müesseselerde çalışanlardan 40 yaşıma kadar olanların beden ter- biyesi yapmaları mecburi tutulmak- tadır. Vilâyetlerde valiler, kazalarda kay- makamlar, hahiyelerde de müdürle- rin idarelerinde spor işleri umum müdürlüğüne bağlı birer teşkilât vücude getirilecektir. Bu husustaki lâyiha Maarif, Dahi- Jiye ve Bütçe encümenlerine havale edilmiştir. Çirkin bir h hâdise Sınıfta kalan bir talebe bıçak- la hocasının üzel üzerine saldırdı İzmir 23 (Telefonla) - — Cüretkâr bir talebe daha bugün hocasını ölüm- Je tehdid etti ve üzerine bıçakla sai- dırdı. Karşıyaka ortamektep talebs- #inden Mehmed sımfta kaldığından dolayı müğber olarak hocası bayan Edibenin yolunu beklemiştir. Bayan Edibe evine giderken sokağın köşe- sinden çıkan Mehmedle karşılaşmış- tır. Mehmed, hocasına yaklaşarak: — Sen beni sınıfta bıraktın. Demiş ve bıçakla üzerine saldırmış- tır. Bayan Edbe gayet atik bir hare- ket yaparak Mehmedin bıçak sapla- masına mani olmuş ve kendisinden Uzaklaşarak feryada başlamıştır. Bu sırada oradan geçen ayni mektep Muallimlerinden B. Osman, arkada- ının imdadına koşmuş, Mehmed bu deler de B. Osmana saldırarak; — Çekil, yoksa seni de vurmak mecburiyetinde kalacağım, Demiş ve biçağını birkaç defa B. doğru sallamış ise de tuttu- ır. Etraftan yetişenler gerek bulunmuştur. Bunun üzerine B. Çam- berlayn tekrar söz alarak demiştir ki: - Harekete geçersek nereye kadar sürükleneceğimizi bilmiyorum. Yal- nız ileri sürülen bazı mütalealarm indi olduğu ve akıl mantığa dayan- madığını söylemek isterim. Burgosta- ki mümessilimiz, Frankodan izahat istemeğe memur edilmiştir. Mümessi- Mimiz, bu izahatı aldıktan sonra Lon- draya dönerek bize bildirecektir. Biz de tedkik ettikten sonra hattı hareke- timizi tesbit edeceğiz. İngiltere, ade- mi müdahale siyaselini değiştirmek niyetinde değildir. Neticede hüküme- te ademi itimad takriri 144 reye kar- a 215 reyle reddedilmiştir. Öğleden sonra B, Çamberlayn son günlerde İspanya sularında batırılan iki vapurun kaptanlarını kabul ede- rek görüşmüştür. İki kaptan sonra 'B. Atli ve Loyd Core ile görüşmüşler- dir. Kaptanlar, kendilerine hücum eden tayyarelerin Franko hükümeti- ne aid olduklarını, fakat Alman veya İtalyan olup olmadığını bilmedikleri- ni, maamafih tipleri İtalyan tayyare- lerine benzediğini söylemişlerdir. Gayrimübadiller lâyihası Pazartesi günü görüşülmesi muhtemel Ankara 23 (Telefonla) — Maliye Vekili B, Fuad Ağralının teklifi üze- rine gayrimübadi! istihkakları hak- kındâki kanun lâyihasını tedkik için teşkil edilecek muhtelit encümen bugün toplanarak projeyi müzükere etmiştir. Encümen bu toplantıya iştirak eden Maliye Vekili B, Fuad Ağralının izahatını dinlediği ve pro- jeyi esaslı bir tadil yapmadan kabul ettiği söylenmektedir. Diğer taraftar projenin Meclisin Pazartesi günkü toplantısında Mec- liste görüşüleceğine muhakkak na- zarile bakılmaktadır. Öğrendiğime göre proje müstaceli- yet kaydile umumi heyete sevkedile- cektir. Toprak mahsulleri ofisi Ankara 23 (Telefonla) — Toprak mahsulleri ofisi kurulmasına dair olan lâyiha Büyük Millet Meclisinin cuma günkü ruznamesine alınmıştır. Almanya İle müzakere Heyet bu akşam Ankaradan hareket edecek Ankara 23 (Telefonla) — Berline gidecek ticaret, heyetimizin dün bu- radan hareket etmesi mukarrerdi. Fakat heyete riyaset edecek B, Nu- man Menemeneloğlunun bazı mühim siyasi meşguliyetlerinden dolayı he- yelin hareketi yarın teehhür etmiştir. Yarın akşam buradan İstanbula hareket edecek olan heyet, Pazar gü- nü Berline gidecektir. Merkez Bankası İstanbul şubesi ikinci müdürü de heyete müşavir âza olarak iştirak edecektir. Sinema ve tiyatrolar Ankara 23 (Telefonla) — Tiyatro ve sinemalardan alınan Damga, Bele- diye, Darülâceze ve Tayyare resimle- rinin yüzde ona indirilmesi hakkında- ki kanun Iâyihasırı tedkik edecek olan muhtelit encümen yarın (bugün) top- Tanacaktır. Kudüs müftüsü ortadan kaybolmadı Beyrut 23 Salâhiyettar bir membam beyanına göre Lübnanda ikamete memur olân Kudüs müftüsü esrarengiz bir surette kaybolmamış- yar. bimer çal bir Şe- ve anci rard Londra kredi anlaşması Encümende değişiklik yapıl- madan kabul edildi Ankara 23 (Telefonla) — İktisad encümeni bugün öğleden evvel top- lanarak Londra kredi ve ticaret an- laşmalarına sid kanun Jâyihalarını müzakere etmiştir. Dün hariciye encümenince müza- kere edilerek aynen kabul edilen bu lâyihalar iktismd encümenince de hiç bir değişiklik yapılmadan kabul edilmiştir. Lâyihalar, Cumartesi gününe ka- dar âzaya dağılacak ve galib bir ihti- mal ile Meclisin Pazartesi günkü ruznamesine alınacaktır. Af kanunu Meclisin pazartesi toplan- tısında görüşülecek Ankara 23 (Telefonla) — Adliye en- cümeni Af kanunu lâyihası üzerin- deki tedkiklerini bitirmiş ve Jâyiha Meclis heyeti umumiyesinde müzake- re edilmek üzere riyasete tevdi Köne muştur. Lâyiha, Meclisin pazartesi ii sında müzakere edilecektir. Vekiller Heyeti dün de toplandı Ankara 23 (A.A) — Bugün İcra Vekilleri Heyeti, Başvekil B. Celâl Bayar'ın reisliği altında toplanmış, muhtelif işler üzerinde görüşmelerde bulunmuş ve bu hususlara eid karar- lar MEDİ a İtalya sefiri tekaüd oluyor Haber aldığı- mıza göre İtalya- SEİİ nın Ankara sefi- © ri Sinyor Karlo © Galli 60 yaşını doldurduğundan tekaüde sevkedil. © miştir. Sinyor ği Galli yakında memleketimiz - den ayrılacaktır. İtalyanın -An- kara U sefirliğine Hâriciye mazrı Kont Cianonun Hususi o kalem müdürü Sinyor Sinyor Karlo Galli Peponun tayini muhtemeldir B. Muhiddin Üstündağın Katimerini'ye beyanatı İstanbul Valisi B. Muhiddin Üstün- dağ, Katimerini gazetesine aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: «Sizin vasıtanızla Atinalılara hitab | etmekten çok mesudum. Her gün bana | karşı gösterilen bu derece samimi kar- deşlik tezahürleri karşısında heyecanım-! dan hissiyatımı bildirmek için kelime | bulamıyorum. Atinayı nasıl sevmem? | Atina, yüksek ve haşmetli mazisi ile | bugünün zamanını biribirine çok iyi | adapte, etmiştir. Bu keyfiyet, daimi mü-| şahedelerimin ve tedkiklerimin mev- | zuunu teşkil eylemektedir. Her görüş- İ tüğüm insanda Atinalıların asaleti ve | güzel etvarı göze çarpıyor. İstanbula döndüğüm zaman, şahsıma karşı gös- terilen bu nezsketin İstanbul halkını istihdaf eylediğinden İstanbul halkını haberdar edeceğim.» Vali Üstündağ, Delfi ve Mistrayı gez- dikten sonra, pazartesi günü İstanbula dönmek üzere Atinadan hareket ede- cektir. Vali ve Belediye reisinin Atinada tedkikleri Atina 23 — İstanbul Vali ve Bele- diye reisi B. Muhiddin Üstündağ ile arkadaşları bugün Ejions bir tenez- sün yapmışlardır. Yarın Mistrasa gi- derek oradaki aseri atikayı ziyaret edeceklerdir. B. Stoyadinoviç İtalyadan döndü Belgrad 23 (A.A) — B. Stoyadino- yeri pe bosu an müdü- Ademi müdahale plânı yine suya ı düşüyor Maamafih Italya, Ispanyadaki gönüllülerden 10,000ini geri çekebilecek Londra 24 — Ademi müdahale ko- | sokmuıyacağı kanaatini hasıl etmiştir. mitesinin son içtimaında kabul etti- ği plânın tatbik edilebileceği şüpheli görülüyor. Zira bir çok hükümetler, kabul edilen plânın bir çok noktaları Üzerinde ihtrazi kayıdlar, ileri sürü- yorlar. Bu hususta Almanya zikredi- lebilir. Zira Sovyet Rusyanın kontrol ve gönüllülerin geri çekilmesi masraf- Jarına iştirak etmekten istinkâf etme- si üzerine Almanya da munzam mas- rafları kabul edemiyecektir. İngiltere plânın ademi muvaffakı- yete uğraması ihtimali üzerine İtal- yayı münferiden İspanyadan gönüllü- lerinden mühim bir kısmını geri çek- meğe iknaa çalışacaktır. Londra 23 (A.A.) — Gazetelerin Ro- madan İstihbarına göre B. Mussolini, askeri mütehassısların oİspanyadaki vaziyet hakkındaki raporlarını tedkik citikten sonra İspanyadan derhal 10.000 askerin geri çekilebileceği ve bu- nun Frankonun vaziyetini tehlikeye Ingiltere kralının Parisi ziyareti Ziyaret 19 temmuza tehir edildi Londra 23 (A.A.) — Kraliçe Eliza- bet'in annesi Kontes dö Stratmor, bu sabah Londrada Portman $kuar'daki ikamtegâhında bir kalb seklesinderi vefat etmiştir. Kendisi, birkaç gün- denberi bü hastalıktan muztarip bu- lunmakta idi, Kontes, 76 yaşında idi. Kral ve kraliçe, kontesin son daki- kalarında hazır bulunmuşlardır. Kral ve kraliçe, saat ikiyi biraz geçe Bü- kingham sarayına dönmüşlerdir. Bu matemin kral ve kraliçenin Pa- rise yapacakları ziyaret üzerinde ne gibi bir tesiri olacağı hakkında henüz resmi bir tebliğ neşredilmemiştir. Ziyaret 19 temmuza kaldı Londra 23 (A.A.) — Eraliçenin va- idesinin vefatı sebebile kral ve krali- çenin Paris ziyaretlerinin 19 temmuza tehir eğilmiş olduğu resmen bildiril- mekteğir. e Atinada şiddetli sıcaklar Atina 23 — Atinada tahammül | dersa bir sıcak dalgası hüküm sürmek- tedir. Halk akın akın plâjlars ve say- fiyelere gitmiştir. Plâjlarda bulunan i Filvaki, mütehassısların verdikleri ra- por, geçen mart ayında mühim bir rol oynamış olan İtalyanların halihazırda harbin sevk ve idaresi hususunda kati bir unsur teşkil elmetnekte olduklarını göstermektedir. Franko, İtalyanların yerine kaim 0- labilecek talim görmüş askerlere malik bulunmaktadır, Bu sebepten dolayı B. Mussolini, B. Çemberlâyn'i İngiliz - İtalyan itilâfını meriyet mevkiine koymak kararın vers meğe sevkedebilecek bir hareket icra- sına muktedir bulunmaktadır. Frankocuların etbliği Salamanka 23 (A.A.) — Büyük umu mi karargâh tebliğ ediyor: Kastellon cephesinde Onda kasaba- sma kadar Sonella nehrine vardık ve Onda kasabasını işgal ederek ilerisine geçtik. Teruel cephesinde Valbona nehrinin sağ sahilinde birçok kasabaları işgal ettik. Bulgaristan ve komşuları Atatürk ile Kral Karol ara- sındaki görüşmeye dair Bükreşten gelen bir haber Bükreş 23 (Fransızca İstanbul) — Kral Karol'un Atatürk ile vuku bulan mülâkatı üzerine Bulgaristanın kom- şularile münasebetleri bugünün me selesi olmuşlur. Balkan yarım adasın- da, Balkan paktına dahil olmıyan ye- gâne memleket Bulgaristândır, Bul- garistan, bir ademi tecavüz muahede- sine iştirake hazır bulunduğunu, fa- kat haksız addettiği hududları silâh kuvvetile kendisini icabında müdafa- aya sevkedecek bir taahhüd altına gi- remiyeceğini dalma beyan etmiştir. Ahiren Türkiye ile Yunanistan ara- sırida imzalanmış olan itilâf, iki mem- Ieketin statükoya riayet ettirmek hü- susundaki kati azımlarını gösteriyor. Diğer taraftan Romanya katiyyen arazi terketmek niyetinde olmayıp, Bulgar ekalliyetine kendi toprakların da diğer ekalliyetlere olan müsaadati vermek niyetindedir, İyi malâmat alan mahafilin fikrine Kimihaç dispanserleri yıkanırlarken | göre Atatürk ile kral Karol Balkan plâjlarda kazaya uğrıyan 80 kişiyi te- dari etmişlerdir. Iki feci kaza Bir kapıcı taracadan dü- şerek öldü, bir çocuk da yaralandı Bu sabah; Beyoğlunda feci ölüm hadisesi olmuştur. Sakızağacında (Deva apartımanı kapıcısı yetmiş beş yaşlarında Artin bir İ sabahleyin çamaşır asmak üzere, apartımanın en Üst katındaki tara- çaya çıkarak çamaşır asarken boşlu- ga yuvarlanmış ve ağır surette ya- ralanmışlar. “ Artin, zabıta tarafından derhal Beyoğlu hastanesine kaldırılmış ise rine 3163 hanı de az sonra ölmüştür. Bir çocuk ağır yaralandı Samatyada Hacı Evhad mahalle- sinde oturan sekiz yaşlarında Nüz- het ismindeki çocuk bu sabah evi- nin bahçesindeki dut ağacına çika- rak dut toplamakla iken yüksek bir dal üzerinden düşmüş, boynundan tehlikeli surette « yaralandığından tar. yarımadasında vaziyetin.daha ziyade ıslahı çarelerini görüşmüşlerdir. Yeni köyler yapılıyor Kızılay 3163 haneli 32 köy inşa ettirecek Ankara 23 — Kızılay cemiyeti kış” tan evvel zelzele mıntakasında yıki- Jan köylerin yerine yenilerini inşa ef- mek için mahalline memurlar göl” dermiştir. Köşker mıntakasında 1616 haneli 12 köy, Çiçekdağ mıntakasında 868 haneli 11 köy, Yerköy mıntakasında 145 haneli bir köy, Keskinde 514 hâ- neli sekiz köy, yani yıkılan 64 köy y€ 32 köy yapılacaktır. Çengelköy ispirto fabrikasında yangın Dün akşam, Çengelköydeki ispirto fabrikasında bir yangın olmuştur. Fabrikanın tecrübe dairesinde is“ pirto kaynatılmakta iken, fazla pom- palanan gaz ocağı patlamış, vuku& gelen infilâkla duvarların sıvaları Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmış” | dökülmüş, duvar içindeki borulardan geçen elektriğin kontakt etmesile, Manisada bir itfaiye otomobili| tasfiye borularına giden ispirto tutu devrildi, bir nefer öldü 23 (Akşam) — B bir | yandıktan sonra alman m İmani d rl, sil i büyük bir yangının önüne geçin muş ve bu şekilde bir mikdar ispiri9 tedbirleri8