24 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

24 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Fehifle 4 “ Büyük bir hükümet adamı Yugoslavya Başvekili B. geçmesinin 3 üncü yıldönümünü kutluyor Bu üç sene zarfında Yugoslavya refaha kavuşmuş, her sahada çok ilerlemiştir Bugün, Yugoslavyanın kıymetli Başvekil ve Hariciye Nazırı Dr. Stoya- dinoviç'in iş başına geçmesinin üçün- cü yıldönümüdür. Dr. Stoyadinoyiç 24 haziran 935 te kabinesini teşkil et- mişti, O zamandanberi geçen kısa za- man zarfında çok mühim neticeler elde emiş, Yugosalavyada büyük bir refah teessüs eylemiştir. Dr. Stoyadinoviç'in harici politika sahasında elde ettiği muvaffakıyetler malümdur. Bu üç sene zarfında Avru- panın birçok ricali Begradı ziyaret et- miş, Dr. Stoyadinoviç te birçok mer- kezlere seyahat etmiştir. Seyahatler ve görüşmeler esnasında çok mühim görüşmeler olmuş ve neticeler elde edilmiştir. Bilhassa Yugoslavyanın komışularile münasebatı çok samimi bir şekil almıştır, Dr. Stoyadinoviç iş başına geçmez- den evvel Yugoslavyanın harici poli- tika bakımından mevkii pek müsaid değildi. İtalya ile münasebalı çok ger- gindi. Almanya, Macaristan ile de mü- nasebat pek iyi değildi. Bulgaristan Me anlaşma teşebbüsü ileri gideme- mişti. Bugün vaziyet tamamen değiş- miştir. Yugoslavya bütün komşularile dostluk muahedeleri yapmıştır. 'B. Sloyadinoviç iş başına geçtiği zaman dahili vaziyet te pek İyi değil- di. Siyasi ihtiraslar genişlemiş ve Mar- silya faclasının neticeleri hissedil- mekle bulunmuştu. B. Stoyadinoviç 3 sene içinde vaziyeti tamamen değiş- tirmistir. Siyasi ihtiraslar sükün bul- muş, yeni Radikal birliği bu hususta çok müessir olmuştur. Bu partinin | halk arasındaki prestiji âyan seçimin- de belli olmuştur. Birinci turda rey- lerin yüzde yetmiş beşi, ikincide sek- sen beşi bu parti nemzedlerine veril- miştir. Yugoslavya Radikal birliğine eski radikal partisi, Dr. Mehmed Spa- bo'nun Bosna Müslüman partisi ve Sloven halk partisi dahildir. Türk - Rumen ticari münasebatı Bükreş Ticaret odası ikinci reisinin beyanatı Türk - Rumen ticaret odası reisi ve Bükreş ticaret odası ikinci reisi B, Jorj Adem, Türkiye İle Romanya ara- sındaki ticaret münasebetinin inki- şafı imkânlarını bulmak üzere bun- dan bir müddet evvel Ankaraya git- miş ve hükümetimiz ricalile temasla bulunmuştur. B. Jorj Adem, Ankaradan sonra İz- mire uğrıyarak şehrimize gelmiştir. Ankaradaki temasları ve İzmirdeki tedkikatı etrafında kendisile görüşen bir muharririmize (B. Adem demiş- tir ki: Ankaradan çok müsaid ve Türk - Rumen ticaretinin inkişafına elveriş- li neticelerle memleketime avdet et- mek üzere şehrinize geldim. İki müttefik memleket, arasındaki ticaret münasebetinin bir müddetten- beri arzuya muvafık bir şekilde inki- şaf etmemesi, maalesef, karşılıklı te- diye müşkülâtından ileri geliyordu. | Romanyanın, Merkez bankasındaki ve Türkiyenin Romanya bankalarındaki bluke paraları, mal mübadele etmek suretile sarfedilecektir. Romanya, memleketinize kereste, benzin, petrol ve ziraat makineleri verir; buna mu- kabil kömür, bakır, pamuk gibi em- tiayı da memleketinizeden temin eder. İzmire vaki olan seyahatim, yakın- da açılacak olan fuarla alâkadaradır. İki memleket arasındaki döviz mess- lesi halledildiği takdirde, Romanya İzmir fuarına büyük mikyasta iştirak edecektir.» B. Adem, yarın memleketine avdet edecektir. e ———— CEMAL SAHİK OPERKETİ Bu gece Suadiye Şen yolda lik defa olarak AKŞAM 24 Hazıra Stoyadinoviç iş başına Daktor Stayadinoviç İtalyaya karşı tatbik edilen zecri tedbirler esnasında Yugoslavyanın ik- tisadi vaziyeti fenalaşmıştı. Çünkü İtalya, Yugöslavya ile en ziyade tica- ri münssebatta bulunan bir memle- | ketti. Bu sebeple vaziyet çok nazikti, | Dr. Stoyadinoviç bu meselede de bü- yük bir dirayet göstermiş ve memle- ketin iktisadi vaziyeti çok iyileşmiş- tir, Hükümetin varidatı masrafından fazladır. Bu sebeple birçok nafia, sa- nayileşme işlerine teşebbüs edilmiştir. Dr. Stoyadinoviç içtimai sahada da mühim muvaffakıyetler elde etmiştir. B. Stoyadinoviç bu üç sene zarfında birkaç defa memleketimizi ziyaret et | miş ve burada çok iyi hatıralar bırak- mıştır. Dost ve müttefik memleketin kıymetli Başvekilinin üçüncü senel devriyesini tebrik eder ve kendisins yeni muvaffakıyetler temenni eyle- riz. Yanolanın öldürüldüğü zannedilmiyor Adliye ve polis tahkikata devam ediyor Hacıosman bayırı ve İpsalada İşle- nen üçüzlü cinayetin esbab ve âmille- ri müddeltumumi muavinlerinden B. Hakkı Şükrü ile alâkadar zabıta âmir- leri tarafından tahkik ve tedkik edil- mektedir. Bu meyanda bâzı gazeteler tarafın- dan bir ihtimal olarak ortaya sürülen Ali Rizanın karısı Yanola, namı diğer Saadetin de öldürülmüş bulunduğu keyfiyeti alâkadarlarca varid görülme- mektedir. Çünkü, Ali Rizanın Muhid- | dini öldürmeden evvel, hâlâ ona Yano- ladan elini çekmesi hakkında ihtarda bulunmuş olması, Yanolanın sağ ol- duğu hükmünü verdirmektedir. Diğer taraftan, Ali Riza ile birkaç günlük bir hayat geçirdiği dolayısile adliyece malümatına müracaat edile- rek bilâhare serbes bırakılan Sabriye, diğer adile Sevim, dün Emniyet mü- dürlüğüne müracaat ederek, Eleninin pansiyonunda bulunarak alınmış olan eşyasının iadesini istemiştir, Eşyanın iadesi hakkında hâkim kararı alındık- “tan sonra. eşyası kendisine verilecek- tir, Sevim, Emniyet müdürlüğünden çi- karken kendisile konuşan muharriri- mize, müracaatın sebebini anlatmış, Eskişehire dönmek niyetinde olmadı- ğını, fazla rahatsız olması dolayısile bir hastaneye yatarak tedavi olacağını söylemiştir. Ali Rizanın, bir müddet tedavi altın- da bulunduğu Cerrahpaşa hastanesin- de İsmail isminde bir hastabakıcıya ka Sinemalarda halk matineleri Fiatler mühim surette Sinema, tiyatro, gazinolardâ ve bü- tün eğlence yerlerinde fiatlerin ucuz- latılmasına karar verildiğini yazmış- tık. Şimdiden birçok çalgılı ve çalgısız gazinolar ve barlar fiatlerinde yüzde 20 -25 tenzilât yapmışlardır. Diğer taraflan sinemalar temmuz iptidasından itibaren haftada iki gün halk matinesi, bir gün de çocuk mati- nesi yapmağa karar vermişlerdir. Halk matineleri cumartesi saat on üç ve on dört buçukta, pazar günleri de on bir ve on üçte olacaktır. Birinci sımi sinemalar 20-25, ikinci sınıf si- nemalar 15-20, üçüncü sınıf sinemalar 10-15 kuruş ücret alacaklardır. Çocuk matinesi için haftanın hangi günü tahsis edileceği henüz malüm olmamakla beraber, bu da pek yakın- da halledilecek ve umumi duhuliye olarak her çocuktan on kuruş alına» caktır. Beyoğlu kaymakamlığı yaptığı ted- kiklerin neticesini vilâyete bildirmiş- tir. Beyoğlu belediyesinden başka diğer Belediye şubeleri de gazino, lokanta ve diğer eğlence ve istirahat yerlerin- de yapılacak tenzilât etrafında ted- kiklerine devam ediyor. Gazino sahiplerinden çoğu, ucuz- Tuğu temin etmek için mezelerde ten- zilât yapılmasını ileri sürmüşlerdir. Fakat kaymakamlar, porsiyonların miktar itibarile azalacağını düşüne- rek bunu reddetmişler, tenzilâtın me- zeden ziyade İçkide yapılmasını iste- mişlerdir. Şimdilik kaymakamların tesbit et- tikleri tarifeler doğrudan doğruya Belediyeye gönderilecek ve Belediye İk- tisad müdürlüğü tarafından tasdik edilecektir. 'Maamafih bu tarifeler şimdilik mu- vakkat mahiyetle olacaktır. Belediye, bu gibi müesseselerin ücret tarifeleri- ni tayin etmek için ileride bir formül bulacaktır. Bu formül bulunduktan sonra tarifeler yeniden ve doğrudan doğruya İktisad müdürlüğü tarafın- dan tesbit ve tasdik edilecektir, Bu sene yerli mallar sergisin- de bir lünapark bulunacak Onuncu ve sonuncu Yerli mallar sergisinde büyük bir Lunapark bu- Tundurulması kararlaştırılmıştır. Bu münasebetle Mini sanayi birliği Bük- reşte bir müessese ile muhabereye gi- rişmiştir. Bir anlaşma temin edilirse bu seneki serginin Lunaparkı Bükreş- ten gelecek mütahassıslar tarafından hazırlanacaktır, Sergi bu sene de 15 gün müddetle açık kalacaktır. Fakat hazırlıklar çok geniş tutulduğu için serginin büyük rağbet göreceği şimdiden tahmin edil. mektedir. Bu itibarla 15 gü ü detin 20 güne çıkarılması mektedir... | Viyana temizlik kongresine iştirak etmiyeceğiz Yakında Viyanada toplanacak olan beynelmilel Temizlik kongresine İs- tanbul Belediyesi de davet edilmişti. Belediye, bu davete teşekkür etmekle beraber kongreye iştirak edemiyece- ğini bildirmiştir. Belediye, temizlik amelesine verilen ücrete zam yapacak Belediye temizlik amelesine ayda 15 lira ücret veriyordu. Çöpçülerden çoğu köylerindeki hasadda bulunmak üzere vazifelerinden ayrıldıklarından, Belediye amele bulmakta müşkülâta uğramıştır. Bu ilibarla temmuzdan itibaren amele ücretlerine beşer lira zammedilmesi kararlaştırılmıştır. Bir arabanın hayvanları ürktü, bir genç yaralandı Hayim isminde birinin idaresindeki yük arabası, Fenerde Yıldırım cadde- sinden geçerken, hayvanlar ürkmüş, bu sırada on altı yaşlarında Angelos rısı Yanolayı bir kayıkta öldüreceğini söylediği rivayeti üzerine zabıta İsmai- Yin de ifadesini almıştır, a mama a —— Bu akşam Bebek Bele- diye bahçesinde. isminde bir çocuğa çarparak yaralan- masına sebep olmuştur. Bir otomobille bir kamyon çarpıştı 'B. Şükrüye aid hususi otomobil ile şoför Talâtin idaresindeki kamyon, Mecidiyde şose yolu üzerinde biribir- lerile çarpışmışlar, her ikisi de hasa- Ta uğramış, İnsanca bir zayiat olma- maştar, İbrahim Hakkı, metresi Leman Emniyet direktörlüğü ikinci şubesi kaçakçılık memurlarının bir heroin imalâthanesi meydana çıkardıklarını dün yazmıştık. Gizli tmalâthane sahi- bi olarak yakalanan İbrahim Hakkı, şimdiye kadar zabıtaca kaçak içki âmi- Ji olarak tanınmış bir şahıstır. İbrahim Hakkının son birkaç ay zarfında, Ku- rTuçeşmedeki Kireçhane sokağında bir köşk tuttuğunu haber alan memurlar, kendini mütemadi bir takip ve taras- sud altında bulundurmuşlar ve netice- de İbrahim Hakkının esrar ve heroin imal işile uğraştığına kanaat getirmiş- lerdir, Memurlar, Hakkının evvelki gün gün- düz faaliyette bulunabileceği saati tah- min etmişler, mahkemeden aldıkları bir arama müzekkeresi ile köşkün bah- çe kısmından içeri girmişlerdir. Bu si- rada İbrahim Hakkının, birkaç günden- beri kazmakta olduğu bir tünel İşini tamamlamakla meşgul olduğu görül- müş ve evin içinde araştırmalara baş- lanmıştır. Kazılan tünelin mutfakla ©- lan telâki noktasında depo edilmiş bir çok alât, edevat heroin ve esrar bu- Tuhmuştur. Bu araştırmada ele geçenler, iki ki- lo baz morfin, beş kilo esrar, yirmi ki- 1o banzol, yedi tane lâstikli süzgeç, bir | çift siyah lâstik eldiven, on iki kilo asid, bir şişe zacyağı, on şişe tuzruhu, altı lâstik boru, sekiz kilo soda ve ya- pılacak işlerde kullanılmak üzere ema- ye malzemedir. Bunlardan başka hassas bir eczane terazisi, faaliyeti esnasında giyilmekte olan ve üzerinde bir takım ecza bula- şıkları bulunan ceket, pantalon da ele geçirilmiştir. Köşkte İbrahim Hak- Kim kimi Çubukluda bir kavga esnasında Hadiye adında bir kadını dövüp teh- did ederek çocuğunun düşmesine sebebiyet vermekten mâznun Mü- rüvvet ve Şefika adlarında iki kadı- nın muhakemelerine ağır ceza mah- | kemesinde devam edilmiştir. Mahke- | mede maznunlar suçu inkâr ederek: — Biz Hadiyeyi dövmedik, Hadiye ile hemşiresi Fatma bizi dövdüler. Hadiye çocuğunu kendi arzusile dü- şürmüştür. Çünkü evvelce de birkaç Dediler, Bundan sonra dinlenen şahidlerden doktor B. İrfan dedi ki: — 18/12/9397 günü Hadiye bana geldi ye: «Beni dövdüler, korkuttular. Şimdi karnımdaki çocuk hareket etmiyor. Ço- .cuğumun ölüp düşmesinden korkuyorum.» dedi. Kendisini muayene ettim ve birşey göremedim. Ondan yirmi gün kadar son- | ra Hadiye tekrar geldi. Hakikaten çocuk karnında hareket etmiyordu. Kendisine bir hastaneye gidip yatmasını tavsiye ete tim. Bir müddet sonra da bana habef göndererek Hadiyenin çocuk düşürdüğü- Kuruçeşmedeki heroin imalâthanesinde bir çok malzeme bulundu İmalâthane sahibi İbrahim Hakkı ve metresi hakkında takibata başlandı —— ve bulunan âletler kıdan başka kimse bulunmamış, yalnız başına bu işleri gördüğü de tesbit edik miştir. Zabıta, İbrahim Hakkının Şişlide Cümhuriyet caddesinde oturan Ayşe Nimet isminde bir de metresi bulun- duğunu bildiği cihetle, diğer taraftan bu kadının oturduğu evde de araştır- ma yapmıştır. Burada kaçakçılığa aid mevad bulamamışlarsa da Saadet, Le man, Gülüzar ve Fatma isimlerinde dört kadınla bazı erkeklerin bir arada bulunduklarını görerek randevu cür- mümeşhudu yapmışlardır. Bu şekilde diğer bir suç meydana çıkarılmış oldü- ğu cihetle, kadınlar emniyet direktör- lüğüne getirilmiş ve bu işten sorguları yapıldıktan sonra emrazi zühreviye muayenesine sevkedilmişlerdir. İbrahim Hakkı hakkında ikinci şu- bece yapılmakta olan tahkikat derin- Jeştirilmektedir. Hakkının hangi eller* le iş gördüğü meydana çıkarılacaktır. Heroin satan ve heroin kul- lanan iki çocuk Mehmed adında on beş yaşlarında bir çocuk heroin satmak suçundan, Abdullah adında on üç yaşlarında bir çocuk da heroin içmekten maznunen yakalanarak adliyeye verilmişlerdir. Bunlardan Abdullahın babası müddei- umumiliğe müracaatle oğlunun heroin müptelâsı olduğunu haber vermiş ve çocuk yakalanmıştır. Müddeiumumi- lik dün Abdullahın farıkı mümeyyiz olup olmadığının ve heroln kullanmak kendisinde iliyad haline gelip gelme- diğinin tesbili için, Mehmedin de ya- şının tayini için ikisini de adliye dok” toruna muayene ettirmiştir. Küçük maznunlar hakkında tahkikat devam ediliyor, övmüş ? Cinayet mahkemesinde -karışık bir davanın görülmesine başlandı çocuğun ölü olarak anasının “karnında bir buçuk ay kadar kaldığı anlaşılıyordu. F çocuğun düvülme neticesinde mi, yoksa bağ” ka bir.tesirle mi düşütüğünü anlamak ipi” kânsızdır. Hadiye bundan bir müddet €Y* vel gene bir çocuk düşürmüştü. O zaman da ben kendisini otomobille Zeynep Kümül İ hastanesine göndermiştim. Diğer şahid polis Fehmi de şunları anlatmıştır: — Bir gün iye ile hemşiresi Falm& Çubuklu karakoluna geldiler ve Mürüv” vetle Şefika tarafından dövüldüklerini, muayeneye gitmek istediklerini söylediler. Biz muamele ile meşgulken Mürüvveti€ Şefika da karakola geldiler. Bunlar ÖS Hadiye ve Fatına taraflarından dövüldük” lerini söylediler. Mürüvvetin ağzında X€ dudaklarında kani bulaşıkları vardı. O 8“ Tada her iki taraf davacıların kocaları 2 geldiler ve: «Arada bir komşu kavgası Oi” muştur. Biz barıştık, Biribirimizden davâ” a değiliz.» 3 Dediler, Kadınlar da barıştılar ve Kara: koldan çıkıp gittiler. Aradan bir but ay geçtikten sonra Hadiye tekrar karak0” la haber göndererek evvelce Mürü Şefikanın kendisini dövmeleri yü şimdi çocuğunu düşürdüğünü bik Tahkikat yaptık ve zabıt tanzim eği, mahkemeye gönderdik. nü bildirdiler. Gidip muayene ettim. Dü- sürdüğü, tahminen beş aylık big çocuktu. Oesed bozulmağı başlamıştı. Bundan da, Gelmiyen şahidlerin çağırılmalari| için muhakeme başka güne bır: İki Yada Ve ce EEPE SEEEE,E EELEEŞ La <8 Ew BER.EFEE g ER BEREESE İZEREAERER,