13 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

13 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

- Roma (Baş tarafı 1 İnel sahifede) İngiliz - İtalyan müzakereleri, bil- fül bilmiştir. Yarın, malâm olduğu üzere, Vatikana tahsis edilmiş bu- Tunmaktadır. Her iki taraftan hiçbir taahhüd altına girilmediği sanılmak- tadır. Görüşmelerin hangi noktalar- da müsbet neticelere vardığı henüz malüm değildir, Akşam üzeri, İngiliz nazırları, Kra- Niyet operasında kendi şereflerine ve- rilen galaya gitmişler ve Verdinin «Talstaffs operasını seyretmişlerdir. Müteakiben kont Ciano, şereflerine büyük bir ziyafet vermiştir, P. Mussolini söylüyor, Chamberlain dinliyor Londra 12 (A.A.) — Gazetelerdeki umumi kanaate göre, B. Chamberlain ile B. Mussolini şimdiye kadar ancak mevcut mesaili umumi Ssurelie göz- den geçirmişlerdir. 3 Daily Mail gazetesi, Romadan aldı. ğı malümata atfen diyor ki: «B. Mussolini, İspanyol meselesi hakkında müzakerede bulunmak istes miyor, Çünkü Frankonun pek yakın- da muzaffer olacağına kahidir. Düçe- nin gerek İtalya ile Fransa arasında mutavassıt rolünü ifa etmek, gerek umumi surette Avrupâya müteallik meseleleri ve bilhassa İtâlyanın siya. si emelleri meselesini müzakere ede- cek bir Dörtler konferansının içtima- ını temin eylemek için B, Chamber- Iain'in nüfuzunu istimal etmesini ar- zu etmekte Iduğu aşikârdır. Maamafih, B. Chamberlainin dün- kü görüşme esnasında Duçeye İngil- terenin siyaseti hakkında malümat ve izahat vermiş olması muhtemel görül- memektedir. B. Chamberlain'in dün olduğu gibi bugün de #adece B. Mus- soliniyi dinlemekle iktifa etmesi çok muhtemeldir. Diğer taraftan şu ciheti teyid ede- biliriz ki İngiliz Başvekili, Romaya herhangi bir fedakârlıkta bulunmak için gelmiş değildir.» Sol cenahın naşiri efkârı olan gaze- teler, bir nebze endişe izhar etmekte- dirler. Daily Herald diyor ki: «Mussolininin oynamak istediği o- yun, meydandadır. Bu oyun, büyük Britanyayı Fransaya müzaheret et- memeğe imâle etmekten ibarettir. Mussolini, Fransayı münferit bir vazi- yete sokmak suretile ondan bir takım fedakârlıklar koparabileceğini tahmin ediyor. Mussolini, Avrupa sulhunun Cibuti deri ve bir paket Süveyş kanalı aksi. yonlarından daha kıymetli olduğunu ihsas etmek istiyor.» : Fransız mahafilinin aldığı malümat Paris 12 (A.A.) — Romanın iyi bir menbaından gelen haberlere göre, 'B. Mussolini, dün B, Chamberlain ile yaptığı ilk görüşme esnasında İtalya. nın Fransaya karşı serdettiği istekler meselesini ileri sürmüştür Maamafih B. Chamberlain, bu meseleyi etraflıca müzakere etmekten imtina eylemiş- tir. İngiliz Başvekili, İtalyan matbua- tının hücumlarına nihayet vererek doğrudan doğruya Fransa İle müza- kereye girişmesi lüzumundan bahset- miştir, Gene bu haberlere göre bu müza- kerelerin kâfi derecede terakki etmesi halinde büyük Britanya müsait bir anlaşma husulüne yardım edecektir, Ramadaki siyasi mahafil, İtalya. nin metalibatını terketmemeğe üzmet- miş ve bu hususta Almatyanın mü. » zaheretini temin eylemiş olduğuna işaret etmektedir. Bu mahafil, Duçe- - nin İtalyanın Cibuti ile Fransız So- mâlisindeki araziye ve cenubi Tunus hüdudunun tashihine müteallik mu- talebatına İngilterenin müzaheret etmesini temine uğraşacağını ilâve ey- Jemektedir. Parisin salâhiyettar mahafilinde B. konuşmalarında bir neticeye varılamadı İngilterede pars avı Hayvanat bahçesinden kaçan bir pars güçlükle yakalandı Londra 12 (A.A) — Paigton- Devonshire hayvanat bahçesinden Chamberiain'in B. Mussoliniye ve Pa- |kaçan bir pars, bir gün bir gece devam paya İspanyada eski kral Alfonsun | eden takipten sonra yakalanıp itlâf büyük oğlu Don Juan Jehine salta- | edilmiştir. natın iade edilmesini ve bu maksatla Bu hayvan, dün hayvanat bahçesi İspanya ihtilâfına müdahalede bulu- | civarında bir bahçe yakınında görül nulmasını teklif etmiş olduğu söylen- | müş ve bunun üzerine giyotinli kapı- inektedir. sı olan bir kafes tuzak olarak kurul- Ayni mahafi!, Fransız ve İngiliz | muştu, Fakat hayvan kafes içine ko- devlet adamlarının salı günü Fransa | nulmuş olan muazzam et parçasini Hariciye Nezaretinde görüştükleri sı- | hakir görmüştür. rada general Frankoya mühariplik Bu sabah kendisi Gaignton civarın- hakkının tanınmamasında ittifak et- | daki tepelerde görülmüş, etrafı sari- miş olduklarını ilâve etmektedir. miş ve itlâf edilmiştir. Fransızlarla İngilizler, İspanyada- Tre ki İtalyan muhariplerinin geri alın- Zonguldak ayn da ması takdirinde İngilizler tarafından yüzdürüldü Ereğli imanında tehlikeli surette karaya oturan Zonguldak vapuru dün yüzdürülmüş ve Atillâ şilebinin yede- ğinde limanımıza müteveccihen yola çıkarılmıştır. Bâtan Millet vapurile çarpışan Yu. nan bandırall Nomikos vapurunun fenni muayenesi ikmal edilinceye ka- dar bir tarafa hareket etmemesi dün Deniz ticareti müdürlüğü tarafından acentasına bildirilmiştir. İtalyaya ticar! krediler açılması ve iktisadi menfaatler temin edilmesi hususunu derpiş etmişlerdir. Maama- fih bu mahafil, B, Mussolininin şim- diki halde mevcut olan askeri kuv- vetler müvazenesinin İspanyol cüm- huriyetçileri lehine değişmesine müh. cer olacak herhangi bir teklifi redde- deceğini ilâve etmektedir. Bununla beraber Düçenin B. Chamberlsin'in Don Juan lehine saltanatın iadesi için bir tavassut yapılması teklifini kabul re ri Kya po ame İ ! | (Baş tarafi 1 inci sahifede) mişler ve merkezde-Eerida - Tarra- gone yolunu tutmağa uğraşan İtal- yan kılaatına kârşı anudane bir mu- kavemet göstermişlerdir. Cümhuri- Yetçi kıtaat, cenupta Bellpuiz ve Soli- vella istikametinde Frankist'ler tara- fından yapılan hücumları durdur- muşlardır. Frankocuların tebliği Burgos 12 (A.A) — Frankist kıta- at, dün Mantblaneh şehrini ve Tar- ragone eyaletinin dağlık mınlakasın- da kâin birçok mühim mevzileri isgal | etmiştir. Cümhüuriyetçilerin bu mn- takadaki bülün tahkimat hatları, muhacimlerin eline geçmiştir, Frankist'ler Katalonya cephesinde Saros'u hareket mebdei ittihaz ede- rek yapmış oldukları taarruzdanberi "70 kilometre ilerlemiğlerdir, Frankist'lerin hatları şimdi Tarra- gone'a 25 ve Barselona'ya 70 kilomef- re mesafede kâin Falest'e 8 kilomet- re mesafede bulunmaktadır. Yirmi günlük taarruz neticesinde Frankist'ler, 125 kasaba işgal etmiş- ! lerdir, Bu kasabaların nüfusu 250,000 İspanyada hükümetçiler Estramadure, Frankocular Katalonya'da ilerliyorlar zemesi Iğtinam etmişlerdir. Estramadure cephesinde Cümhuri- yetçiler, her taraftan püskürtülmüş- lerdir, Belçika ademi müdahale komitesinden çekiliyor Brüksel 12 (A.A) — İyi malâmat alan bir membadan öğrenildiğine gö- re, B. Spaak, Belçikanın ademi mü- dahale komitesinden çekilmek ve İki senedenberi ittihaz edilmiş olan bü- tün kararları iptal etmek için vermiş olduğu kararı İngiltere ve Fransa hükümetlerine bildirmiştir. Belçika. nın bu hareketine sebep, mezkür ko- mitenin işleri sürüncemede bırakan usulleridir. İspanyadan dönen Fransız mebusları Pâris I2 (AA) — B. Daladler, Barselon'da bir tedkik seyahati icra etmiş olan parlâmento âzalarını ka- bul etmiştir. Bu zevat, Başvekile Cümhuriyetçi İspanya'daki seyahat- lerine aid intibalarını bildirmişler ve memleketin siyasi vaziyeti hakkında izahat vermişlerdir. Bu görüşmeden sonra heyet, Hari- etmesi muhtemeldir. İlk konuşmanın bıraktığı intiba Roma 12 (A.A.) — Reuler ajansı muhabirinden: Dün İngilizlerle İtal- yanlar arasında cereyan eden müza- kereler hakkında pek az malümat top- lanabilmiştir. Maamafih umumi inti- ba, bu ilk görüşme neticesinde sulhun muhafazası için çok büyük bir itimat havası yaratmış olduğu merkezinde. dir. İtalyanın Fransaya karşi serdet- mekte olduğu mutalebat meselesi, mevzuubahs olmamıştır. Hiçbir müsbet neticeye varılmadı Roma 12 (A.A) — Havas muhabiri bildiriyor: İtalyan - İngiliz görüşmelerinin hiç. | bir müzbet neticeye varmamış bulun- duğu teyid edilmektedir. Bugün öğ- leden sonra vukua gelen görüşmenin havası, cereyan tarzı ile tesbit oluna- bilir: Çok iyi bir membadan verilen tafsilâta göre, görüşme esnasında B. Chamberlain ve B. Mussolini pek az Söz teati etmişlerdir. Mühim Avru- pa - Akdeniz meseleleri Karşısında kont Ciano İtlyanın tezini lord Hali- İ İzmirde iki otomobil kazası İzmir (Akşam) — Seferihisar ka- | zasından İzmire gelmekte olan iki oto- büs şoförünün yolda yarışa kalkmala- | ri yüzünden otobüsler çarpışmış, biri. | si devrilmiş, üç yolcu yaralanmıştır. | Karşıyakada Soğukkuyuda şoför | Abdürrahimin idaresindeki otomobil, | İkbal mağazası muhasebecisi B. Ke- male çarpmış; bir ayağını parçalamış. | tır. Suçlu şoför yakalanmıştır. Bir ölü bulundu Denizbânkın Hizmet römorkörün- de çalışan İnebolulu AM .oğlu İbra- him adında bir teyfa dün Kasımapa- şada hâvuz önünde buğlı . bulunan römorkörün boş kamarasında ölü ola- rak bulunmuştur. Vaka müddelumumiliğe bildiri | miş, Adliye doktoru B. Salih Haşim taralından yapılan muayenede ölüm şüpheli. görüldüğünden, İbrahimin cesedi. Morga kaldırılmıştır. Müddei- umumilik tahkikata devam ediyor. Beykoz kazasında yapılacak yollar Acele tamir edilecek cadde ve 80- kaklarla mecralardan bir kısmını dün yâzmıştık. Bugün de Beykoz ka- fax ta İngilterenin tezini bildirmiş- zasında yapılacak yollurla mecraları tir. Görüşmeler hakkında resmi tebliğ, en erken bu gece Orta Avrupa saati ile birde neşredilecektir. Yabancı mahfilleri ne diyor? Roma 12 — Bu akşam biten politik görüşmelerin bu neticesi, Romadaki İtalyan ve yabancı mahfillerinde kuv- vetli tesirler yapmış ve birçok tef. sirlere yol açmıştır. İtalyan hükümet mahfilleri, bu me- sele etrafında her türlü tefsirden iç- tinap etmektedir. İngiliz delegasyonu mahfilleri ise, daha ziyade, Akdeniz meselesinin ilerideki inkişafı hakkın- da düşünceler izharından çekinmek. tedir. Maamafih, B, Chamberlain, Roma- yı cumartesi günü öğle üzeri terkede- cektir. O zamana kadar B. Mussolini kaydediyoruz: Beykoz pazar yerinin kaldırım ta- miri, Pazarbaşı caddesinde yârım ka- lan kaldırımın ikmali, Ekmekçi bayı- rında yıkılan istinat duvarının yeni. den inşası, Kâvakdere caddesinin kal. dırım tamiratı, Yalıköyünde tepede açıkta akan mecraların künk içine alınması, Paşabahçede sel mecrasının tamiri, Kanlıca - Hisar caddesinde Çubuklu iskelesi yanında iki kemerin tamiri, Kanlıcada vapur iskelesi mey- danında yıkılmakta olan Şirketi Hay- riyeye ait binaların arasının meydan haline ifrağı ve kaldırım döşenmesi, Anadoluhisarında Kızık Lerçe soka. gının kaldırım tamiri, Bu sokak ve mecraların tahsisatı gönderlidiğinden bu hafta içinde he- men tamirlerine & başlanacaktır. ve B. Chamberlain, birkaç defa, ez. | Yeni Türk - Yunan anlaşma- cümle yarın akşam İngiltere büyük elçiliğinde verilecek ziyafette buluş- mak fırsatinı bulacaklardır. Tebliğ bugün neşredilecek Roma 12 (A.A.) — Sabahın saat sının metni alâkadarlara bildirildi 15 birincikânun 938 de Alinada im. zalanan Türk - Yunan ticaret anlaş- masının metni dün alâkadarlara teb- ikisinde - Türkiye saatile üçte - resmi liğ edilmiştir. Yeni anlaşmanın meri. tebliğ hâlâ neşredilmemişti. Tebliğin | yet tarihi 1 ikineikânun 939 dur. Ye- neşri herhalde yarına kalmıştır. ni anlaşma eski anlaşmanın devâmı Fransız Hariciye Nazırı Lord) mahiyetindedir. Halifaxla görüşmeğe gidiyor Paris 12 (A.A.) — Hariciye Nazırı B. Bonnet, cumartesi akşamı Paristen Cenevreye hareket edecek ve Romadan dönecek Lord Halifax ile pazar günü gerek öğleden sonra gerek gece ye. mekte görüşecektir. B, Bonnet salı günü öğleden sonra Parise dönecek. tir, | Üniversite Rektörlüğünden: Tıp fakültesi lâboratuvarlarında çalışmak üzere lâborant nazmetlerine “ihtiyaç vardır. Asgari ortamektep tahsili görmek ve garp dillerinden birini | mış olduğum gemici cüzdünmü kaybet- bilmek lâzımdır. İstiyenlerin Tıp fakültesi dekanlığına müracaatları. (256) Yalnız müddeti 1 senedir ve evvelki anlaşmaya nazaran küçük bazı deği- şiklikler vardır. e Bir hırsız yakalandı Karagümrükte Üftada adında bir kadının evinden eşya çalmaktan maz- nun Muttalip adında biri dün adiiye- ye verilmiştir. Sultanahmed birinci ceza mahke. mesinde Muttalip suçunu itiraf etmiş, hakkında tevkif kararı verilerek tev. kifhaneye gönderilmiştir. © — Bundan dört sne evvel çıkar- kişidir. Frankist"ler, | ? mışlar ve mühim miktarda harp maj- | 30,000 esir al- ! ciye Nezaretinde 'B, Bonnet'yi ziya- ret etmiştir. TURK HAVA KURUMU 26 NCI TERTİP BUYUK PIYANGOSU Dördüncü keşide: 11/Şubat/1939 dadır. Büyük ramiye: 50,000 liradır... Bundan başka: 15.000, 12,000, 10,000, liralık ikramiyelerle (20.000 ve 10.000) lirabk iki adet mükâfat vardır... Bu tertipten bir bilet alarak iştirak etmeyi ihmal etmeyiniz. Siz de piyangonun mes'ud ve hahtiyarları arasına girmiş olursunuz. NE 5 OSMANLI BANKASI TORK ANONİM ŞİRKETİ TESİS TARİHİ 1863 Statüleri ve Türkiye Cümhuriyeti ile münakit mukavelenamesi 2292 Numaralı 10611933 tarihli kanunla fasdik edilmiştir (241611933 tarihli 2435 Numaralı Resmi Gazete) ——— —— —— Sermayesi : 10.000.009 ingiliz Lirası ihtiyat akçesi : 1.250.000 Ingiliz Lirası m — —— —— — Türkiyenin başlıca Şehirlerinde PARİS, MARSILVA ve NİS'de LONDRA ve MANÇESTER'de MISIR, KIBRIS, YUNANİSTAN, İRAN, İRAK, FİLİSTİN ve MAVERAVI ERDÜN'de Merkez ve Şubeleri | VUGOSLAVVA, RUMANVA, VUNANİSTAN, SURİVE, LÜBNAN | ve HATAY'da ti Her nevi Banka Muameleleri yapar Hesabi cari ve mevduat hesapları küşadı. Ticari krediler ve vesaikli krediler küşadı. Türkiye ve Ecnebi memleketler üzerine keşide senedat iskonloğu. Borsa emirleri. Esham ve tahwilât, altın ve emiaa üzerine avans. Senedat tahsilât ve saire. En yüksek emniyet şartlarını haiz kiralık Kasalar Servisi vardır. Piyasanın en müsait şartlarile (kumbaralı veya kumbarasız ) tasarruf hesapları açılır. İnşaat mühendisi alınacaktır | Askeri Fabrikalar Umum Müdürlüğünden: Ahnacak inşaat müheridisinin her lürlü statik hesaplarda betonarme ve tim. Yenisini çıkaracağımdan eskisinin hükmü yoktur. Ali oğlu Memiş Riza 387 ii ilik hell a dask, İk mimaride mütehasas olması şarttır. İsteklilerin şimdiye kadar ne gibi işlerde çalıştıklarını gösterir vesikalarile Nafia Vekâletinin ruhsatnameletini birer is- tidaya bağlayarak Umum Müdürlüğe müracaatları lüzumu ilân olunur, (173). vk a eğe GM x