13 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika Mussolini, Chamberlainle hangi meseleleri konuştu Mussolini, Fransanın Akdenizde Italyanın emperyal vaziyetini tanımasını ve Gibutiyi istiyor “Roma 13 — İngiliz ve İtalyan na- turları arasında dün akşam bilkuvve biten konuşmalar esnasında, yeni bir itilâf o imzalanmadığı ve hiç bir taahhüd altına girilmediği teeyyüd etmektedir. B: Mussolini, iki gün “süren ke nuşmalar esnasında, bütün devletle- rin ve herkesten evvel Fransanın Akdenizde emperyal Yümüsini istemiş, DU cü endişe ölmemesi »i söylemiş, . İtalyanın İtalya Başvekili, İtalya saya karşı ileri sürdüğü talebleri de izah etmiş, İtalyanın Tunus üzerin- deki iddialarının dahr ziyade hu- İ arasında dün akşamki mülâkat bir kuki ve iktisadi mahiyette bulun- duğunu ve Tunusun cenubunda bazı hudud tashihlerile iktifa edeceğini, Cibuti limanının sahibinde vukubu- lacak tebeddülün Akdeniz statüko- sunu müteessir etmiyeceğini ilâve etmiştir. B. Mussolini ile B. Chamberlayı ü- at bir çeyrek sürmüştür. Bu mülğkat hakkında hiç bir malümat neşredil- memiştir. İtalya gazeteleri, İtalyan » İngiliz konuşmalarının neticesi hakkında çok ihtiyatkâr davranmakta, B. Mussolini- nin sulhün idamesi temennisinde bu- lunduğunu, B. Chamtberlainin de her zamandan ziyade uzlaşma ve sulhü idame politikasına devam etmek a7- mında olduğunu kaydetmekle iktifa eylemektedir. | başından 1935 mali yılı Reisicümhurun seyahatleri Yakinda İstanbul ve Trak- yayı ziyaret edecekler Ankara 12 — Reisicümhur İsmet İnönü, Büyük Millet Meclisinin kiş ta- tilinden sonra İstanbul ve Trakyayı ziyaret edeceklerdir. Reisicümhur, üç senedenberi Trakyada tatbik edilmek- te olan kalkınma programlarımn ne- ticelerini tedkik edeceklerdir. Vergi affı Ankara 12 (A.A) — 1340 mali yılı sonuna ka- darki senelere ait olarak tahakkuk ettirilmiş ve şimdiye kadar tahsil edi- İ lememiş olan erazi vergisi bakayası- nın, munzam kesir ve cezalariyle bir- likte, affına dair bir kanun lâyihası hükümetçe B, M, Meclisinin tasvibi- ne arzedilmistir. B. Naki Köstem Nafia Vekâleti müsteşarlığına tayin edildi Ankara 12 (Telefonla) Nafia müsteşarlığına vekâlelen tayin edi- len Devlet Demiryolları Ticaret ve Hasılât dairesi resi B. Naki Köstem'in mezkür vekâlet müsteşarlığına asa- İeten ve terfian tayini yüksek tasdike İ Aktiran etmiştir. Macaristan antikomintern $a hükümetinin pakta dahil oluyor Macar Hariciye Nazırı, Macar milli partisinin içtimaımda bu haberi teyid etti Budapeşte 13 — Macar Hariciye Nazırı Kont Csaky, Macar milli par- tisinin içtimamda, Başvekil B. İm- tedi ile beraber hâzır bulunmuştur. Kont Csaky içtima esnasında Söz alarak Macaristanın antikomintem pakta girmek üzere bulunduğunu tebliğ etmiştir. Bu haber, Macar, ec- nebi siyasi mahafilinde derin bir tesir yapmıştır. Hollandada iki Alman diplomatına karşı suikasd Amsterdam konsolosunun ve Lahey sefaret müsteşarının evine kursunlar atıldı Berlin 13 — Amesterdamda Alman başkonsolosuna ve Lâheyde Alman sefaret müsteşarına karşı yapılan #üikasdi Alman siyasi mahafilinde derin bir infial uyandırmıştır. Her iki sulkasd de akim kalmıştır. Buraya gelen mâlümata göre Ams- terdam Alman konsolosunun evine gece, Lâhey Alman sefâret müsteşa- rının ikametgâhına da gündüz uzak- | tan kurşun atılmıştır. Kurşunlar atıldığı zaman iki diplomat evlerinde Elektrik tehlikesi Nafia Vekâleti çocuklar için renkli afişler tabettiriyor Ankara 12 (A.A.) — Nafla Vekâleti halkımızın ve bilhassa çocuklarımızın €lektrik tehlikelerine karşı korun- malarını temin maksadiyle bir çok renkli afiş ve broşürler tabettirmek- tedir, Memleketin ber tarafına tevzi edilecek olan bu afişler elektrik teh- Mkelerinin muhtelif şekillerini göste- ren müteaddid levhalardan mürek- keptir. Broşürlerde tehlikelerden na- sıl korunulacağı ve tehlike anında alınacak acil tedbirler herkesin anlı- yacağı birifadeile izah edlimek- tedir, Bunlar halkın daima toplu bulun- duğu mahallerde ve bilhssa mektep- lerde çocuklarımızın ve halkın görüp istifade edebileceği yerlere konulacak- tar. Karaburunda dispanser İzmir 12 (Telefonla) — Sıhhiye Ve- kâleti Karaburun kazasında bir dis- ,panser açmak üzeredir, - iri bulunmuyordu Almân matbuatı, bu hadiseleri ya- hudi tahrikâtına atfetmekte ve Hol- Yândayı, yahudi tehriklerine pek müsamahakâr davranmlakla itham etmekte, Alman siyasi mümessilleri- nin hayatını koruyacak sıkı tedbir- ler almağa davet etmektedir. Berliner Tageblat gazetesi diyor ki: «Ecnebi memleketlerde bulunan siyasi mümessillerimizin hâyatı bi- #im için çök kıymetlidir.» Bir kaçakçılık Hatay menşeli eşyadan bir kısmı başka yerden geliyor Gümrük başmüdürlüğü oldukça mühim bir meselenin tahkikine baş- lamıştır: Son zamanlarda Halay menşeli mallar piyasamızda çoğalmağa bâş- lamıştır. Hataydan gelecek emtia yüzde doksan dokuz gibi âzami güm- Tük tenzilâtına tabi olduğu için mem- leketimize pek fazla mal gelmesi na- zarı dikkati celbetmiştir. Gelen malların ekserisi sıcak mem- leketlerde yetişen meyvalardır. Muz ile pamplmuz bu meyandadır. Mani- fatura eşyası da az değildir. Gümrük idaresi bir takım açıkgözlerin Suriye ve Hataya civar diğer yerlerden mal alıp Hatay menşeli şehadetname ile buraya göndermek yolunu bulduk- Yarını haber almıştır. Bu suretle Ha- taya civar yerlerden gelen mallar da, Halay için kabul! edilen âzami gün Tük resminden istifade etmektedir. Bu bir nevi gümrük kaçakçılığı hâ- disesi üzerinde tahbkikatını tamik eden Gümrük idaresi, mesulleri ya- kında meydana çıkaracaktır. nüfuzu kalmadı Vatani Kabimeninin .ietifasi ve milli Kabinenin teşkili bekleniyor Adana 12 (Akşam) — Suriyeden buraya gelen haberlere göre Şam hü- kümetinin şimali Suriyenin her ta- rafında nüfuzu kalmamıştır. Bu ta- raflarda Suriye bayrakları indiril- miştir. Dürzüler, Şam hükümetini tanımıyorlar, Vatani kabinesinin is tifası ve bunu milli bir kabinenin İs- tihlâf etmesi bekleniyor. Dahili hoş- nudsuzluk ve ayaklanmadan başka yeni Fransız komiserinin dün irad ettiği nutukta: «Frantanın Suriyede kalması elzemdir; * demesi, Suriye milliyetperver mabafilinde feng akis- ler" uyandırmıştır. Suriye güzeteleri, komiserin bu beyanatı aleyhinde bu- Yunüyorlar. Filistinde çok şiddetli çarpışmalar oldu Arif Abdürrezzak çetesile muhasara hattını yarıp kaçtı Kudüs 12 (A.A.) — İngiliz kıtaatı, çetesile şurada burada dolaşmakta olan asilerin reisi Arif Abdürrezzakın bulunduğu yeri ( keşfettikten sonra şiddetli bir taarruza geçmiştir. Bu hücum, saatlerce devam etmiş- tir. İngiliz kıtaatı, asileri ihata etmiş- derse de asiler kordonu yarıp kaçma- ğa muvaffak olmuşlardır. Her iki 1a- raf, mühim zayiat vermiştir. Hayfada gün battıktan sonra işık yakılması ve sokaklarda gezilmesi ya- sak edilmiştir, Asiler, Hayfada iki po- dise taarruz etmişler ve bunlardan birisini öldürmüşlerdir. Nablusta inzibat kuvvetleri artlı- rılmıştır, Bu şehirde gece tarassudu- nu temin için zabıta tarafından kuv- vetli projektörler istimaline başlanıl- mıştır. Hayfa 12 (A.A.) — First Royal Sco- to kıtası, Filistinde bir sene hizmet- ten sonra dün Southampton'a. gitmek üzere vapura bindirilmiştir. Bu bir sene içinde bu kıtadan 14 zabit ve nefer telef olmuş ve 43 kişi yaralan- mıştır. Bu kılanın yerine ikame edi- lecek olan Seccond Gucens Royal kı- tası gelmiştir, Filistin konferansı ay sonunda toplanacak Londra 12 — İngiltere hükü tarafından toplantıya çağrılan tin konferansı, ancak bu ayın niha. yetlerine doğru toplanabilecektir. Hükümet, müzakerelere başlanma tarihi olarak 31 kânunusani veyahut 7 şubat tarihlerini teklif etmiş bulun- Ukrayna Polonya meci Varşova 12 (A.A.) — Diet'in bütçe encümeninde Başvekil B. Skladkows- ki, Ukraynalı mebuslardan Celewaez'e cevap vererek Polonya hükümetinin Ukrayna milletinin (mevcudiyetini hakiki bir vakıâ telâkki etmekte ve hiçbir veçhile Ukraynalıların milliye. tini değiştirmeğe çalışmamakta oldu- ğunu söylemiştir. Polonyadaki Yahudi ekalliyetinin vaziyeti dolayısile bazı şikâyetlerde bu- Yunan Yâhudi mebuslardan Minc- miştir: «Hergün herne bahasına olursa ol gün, Polöfiya'ya girmek isteyefi Avus- turya, Almanya, Macaristan ve Çekos- ?oyakyalı yüzlerce Yahudinin “mürt- caatlarına Ted cevabi vermek mecbü- Tiyelinde kalıyorum. Bu müracaâtla- Tının sebeplerini izah etmeğe davet edilen bu Yahudiler, hiç olmazsa, bir kaç hafta kendilerini hiçbir tehlike- nin tehdid etmemekte olduğu bir sil kün ve asayiş muhitinde nefes almak istemekte olduklarını söylüyorlar. Bu Kurtla boğuşma Torbalı kazasında korkunç bir vaka İzmir (Akşam) — Torbalı kazası- nım Kayas köyünde bir sürek avı. ter. tip edilmiş, av esnasında korkunç bir hâdise olmuştur. Süreğe iştirak eden kır bekçisi B. Hasan, av beklerken bir kurdla karşılaşmış, silâhını ateş ede- rek azgın hayvani müteaddid yerle. rinden yaralamıştır. 'Kurt yaralı olduğu hülde”Husanin üzetine atilmış, onu altına; alarak muhtelif yerlerinden dişlemiştir. Bek- çinin feryadına yetişen arkadaşları, kurdu telef ederek arkadaşlarını ağır yaralı vaziyette kurtarmişlardır. ; Cenub demiryolları Üç hat üzerinde işletmeye ait yeniden inşaat yapılacak Ankara 12 (Telefonla) — Cenp De- miryolları işletmesine ait itilâfname- nin 19 uncu maddesinin tatbikini te- min için Nafia Vekâleti ile Cenup Demiryolları şirketi arasında hususi bir itilâfname akdedilmiştir. Bu iti- lâfnameye göre, şirket, Nafla Vekâ- letinin mürakabesi altında, bugün İş- Jetmekte olduğu Çobanbey - Nusey- bin, Derbesye - Mardin ve Karakr- mış - Liman hatları üzerinde normal işletmeğe ait yeniden inşaat yapacak, muharrik ve müteharrik edevat satın alabilecek, bunlar ilâve mahiyetinde sayılacaktır, Şirket, gene bu itilâfname muci- İ bince yapacağı inşaat masraflarını karşılamak üzere 934 senesinden iti- İ baren her sene için işlelme safi ha- İ sılâtından 3060 Türk lirası ayırmak İ suretile bir inşaat ihtiyat akçesi tesis | edecektir. Tramvay şirketi Mümessiller bir kaç güne kadar Ankaraya gidecekler Ankara 12 (A.A) — İstihbarımıza | nazaran hükümetimizce Satın alın- ması kararlaşlırdan İstanbul Tram- vay şirketinin mümessilleri müzake- rata başlamak üzere bir kaç güne ka- dar Ankaraya geleceklerini bidir- mişerdir. Beynelmilel avcılar cemiyeti reisi geldi Bu sabah limanımıza gelen Teofil Golye vapurile beynelmilel avcılar cemiyeti reisi Maxime Ducrocg gel- miştir, Dünyanın en maruf avcıların- dan olan bu zat, Galata rıhtımında şebrimiz avcılar cemiyetinden iki zat tarafından karşılanmıştır. B. Ducrocg Perapalas oteline mi- | safir edilmiştir. berg'e cevap veren Başvekil şöyle de- | meselesi isinde dikkate şayan bir münakaşa oldu İ Yahudiler, kısa bir müddet istirahat ettikten sonra, istedikleri yere muha- ceret edeceklerdir. Bu zavallı insan- lar, Polonya'ya âdeta sığınacak bir kâ be nazarile baktıktan sonra artık me- bus B. Mincberg'in şikâyetleri hiçbir i zaman hakikala tercüman olamaz.» Ukraynalı mebuslardan B, Celewicz, Ukrayna milleti ile Polonya arasında bir i beyan ettikten sonra mühim miktarda genç Ukraynalıların hükümet idaresi kadrolar idhal edilmesi temenni- sinde bulunmuştur. B. Celewlez'e cevap veren mebuslar- dan B. Vagner, Polonyalılar ile Ukruy- nalhlar-arusnda bir anlaşma vücude getirilmesinin mümkün - olduğunu söylemiştir. -Maamfih : Ukraynalılar, | birecnebi yardırmna güvenerek hare ket edece ir yola İ sapmış olurlar. Polonya, şarktan gel- sin, garpten gelsin, kendi dahili işle- rine yapılacak her türlü müdahaleyi defelmeğe kadir olacak derecede kuv- | vetli bir devlettir. | ... Afgan sefiri Sültan Ahmed Han cumartesi günü Ankaradan ayrılıyor Ankara 12 (Telefonla) —- Moskova- ya tayin dunan Afgan büyük ceiçisi cumatesi günü yeni vazifesine başla- mak üzere şehrimizden. ayrılacaktır. Sultan Ahmed Han bugün Başvekil B. Celâl Bayar ve Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlunu ziyaret ederek arzı veda etmiştir. Ahmed Han şerefine, gece Harici- ye Vekili B. Şükrü Saravoğlu tarafın- dan bir ziyafet verilmiştir. Ziyafette Sadâbad paktına dahil devlet sefir- leri ile Vekillerden ve mebuslardan bâzı zevat ve Hariciye Vekâleti erkânı hazır bulunmuşlardır. Barem kanunu Üç proje önümüzdeki mali seneden evvel kanunlaşacaktır Ankara 12 (Telefonla) — Bütçe encümeni bügün öğleden evvel ve sonra iki içtima akdederek devlet me- murlarına ait Barem kanununda yâ- pılacak değişikliklere ait projeyi mü- zakere etmiştir. Müzakerede bâzı Ve- killer de hazır bulunarak encümene izahat vermişlerdir. Devlet memurlarına elit Barem kâ- nunu projesinin müzakeresi bittikten sonra, sermayesi devlete alt banka” larla, müsseselerde çalışan memurlar hakkındaki Barem projesi görüşüle- cektir. Diğer taraftan askeri memürlar için hazırlanmakta olan yeni Barem İ projesi de yakında Meclise verilmiş Her üç projenin de önümüzdeki i seneden evvel kanunlaştırılaca- maktadır. e oi “ Şehir oteli İzmir Şehir meclisi otelin inşasına karar verdi İzmir 12 (Telefonla) — Şehir mec- lisi fevkalâde bir toplantı yaparak be- İ lediye tarafından Birinci kordonda 140 yataklı şehir otelinin inşasına karar vermiştir. Hükümetçe satın alınan İzmir telefon şirketindeki be- lediye hissesinin peşin alınarak İnsa- İ ata tahsisi muvafık görülmüştür. Otel 500,000 1 mal olacaktır. | Pazarlıksız satış kanununun Adanada tatbiki Adana 12 (Akşam) — Pazarlıksız satış kanununun şubatta burada tat- bikine başlanacağı söyleniyor. Millet Meclisinin kış tatili | Avkara 12 — Büyük Millet Meclisi. nin ayın yirmisine doğru kış tatiline İş başlaması muhtemeldir. 45.