13 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

13 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Yeni bir filim: Adrienne Lecouvreur Berlinde fransızca olarak çevrilen bu filimde başlıca Fransız artistleri rol almışlardır Fransız artistleri vakit vakit Ber- Mnde fransızca filimler çevirirler, Son zamanlarda bü tarzda bir filim yapılmıştır. Berlinde Ufa stüdyoların- da çevrilen bu filimde Fransanın çok tanınmış artistleri rol almışlardır. Bun” ların arasında Yvonne Printemps, Pierre Fresnay, Andr& Lefaur, Marcel Andrö, Larguey, Jacgues Catelain, Thommy Burdelle rol almışlardır. Filim çok iyi hazırlarımış ve beğenii- miştir. Mevzu şudur: 1722 senesinde bir akşam... Komedi Fransezde bir piyes oynanıyor, Piyes te başlıca rolü matmazel Adrlenne Leocuvreur yapmaktadır, Genç facia artistinin şöhreti bütün Pransayi kaplamıştır. Tiyatro odopdoludur. Seyirciler arasında prens Maurice de Saxe da vardır. Aktrisin güzelliği, tatlı sesi, tabii oyunu prensi teshir etmiştir. «Fransa nın en güzel âşıkı; diye tanınmış ve bir çok maceralar geçirmiş olan genç prens âdeta resmi metresi olan Du- şes de Bounillonu bırakarak artiste Dammartin şatosuna çekilmiş, orada bir kaç gün birlikte yaşamıştır. Hadise büyük bir skandala sebep olmuştur. Fakat bu sırada mühim bir hâdise olmuştur, Courlande'da bir hükümet değişikliği olmuş, Maurik ce'in senelerdenberi ele geçirmek İs tediği Courlande tahtı münhal kai mıştır, Maurice küçük bir seyahatla tahtı ve tacı ele geçirebilir. Maurice de Saxe bu seyahati yapr yor ve bir kaç hafta sonra Courlande Dükü oluyor. Fakat genç Dükün kuv- vetli düşmanları vardır. Bunların tabrikâtı neticesinde intihaba itiraz- Jar başlamış ve Maurice silâhla tacir nı müdafaaya mecbur kalmıştır. Duc de Boulllon, en büyük rakibi ni Fransadan uzak bulundurmak için Maurice'e yardımı etmek istemiş, bir kaç play asker göndermiştir. Fakaf Aâşıkının sadakatsizliğini unutmıyan Düşes bu askerlerin vaktinde gitme sine meydan vermemiştir. Bu vaziyet karşısında müşkil mev- kie düşen Maurice Fransaya dönme ge mecbur olmuştur. Fakat Fransa ya gelir gelmez tevkif edilerek Vin- cenne şatosunda hapsedilmiştir. Bir sırada Adrlenne sevdiğine yar- dım için bütün elmaslarını, tablola- rmu, kıymetli her şeyini satarak altı bin kişilik bir alay teşkil etmiş, bunu yardıma göndermiştir. Giden kuvvet tekrar vaziyeti wlah etmiştir. Fakat Düşes bundan büyük bir cüretle kendi lehinde istifade ot- miş, yardımcı kuvveti kendisinin gönderdiğini ve Mauwrice'in TİE tine döneceğini bildirmiştir. Adrlenne kendisinin aranıp soruk mamasından çok müteessirdir. Biz gece Phedre piyesini oynarken Düşe. 4e kârşı olan husumetini izhar etmiş ve sahnede düşüp bayılmıştır. Derhal odasma götürülen artist kendine ge Ri Blzladaşi ii — Yrm 'Prliheliği Fizabay'ie 32. Yöne Printemps Jacgues Catelain ile | nce büyük bir sürgelle kargaşa tır. Maurice de Saxo kendisine büyük bir çiçek demeti göndermişti. Artist başını bu çiçeklerin içine sokarak güzel gülleri doya doya koklamıştır. Fakat aradan biraz zaman geçince artist bir fenalık duymuş, şezlong Üzerine düşmüştür, Meğer gönderilen güller zehirliymiş ve Düşes tarafından gönderilmiş... Bu sırada Parise gelen ve tiyatroya giren Maurice artistin yanına koşuyor. Fakat artık İş işten geçmiştir. Artist başını, sevdiğinin göğsüne dayıyarak ölüyor, Pola Negri Fransada Artist: “Fırsat düşerse burada filim çevireceğim,, diyor Sinema yıldızı Pola Negri Alman- yadan Parise gitmiştir. Artistin AL manyada tevkif edildiği, Daschau tahaşşüd karargâhına gönderildiği rivayet edilmişti. Pola bu rivayetleri tekzip etmiş, Almanyada tevkif edil- mediğini bir müddettenberi seyahat ettiğini söylemiştir, Artist demiştir ki: «— Son zamanlarda Tarablusa git- | tim. Bir müddet Tarablusu gezdim. Oradan Parise geliyorum, Buradan Fransanın cenubuna gideceğim, bir müddet İstirahat edeceğim, Saint Tean Cap Ferratta bir villâm var, Orada Oturacağım. Fransada filim çevirmekliğim muli- temeldir. Fakat şimdilik verilmiş bir karar yoktur. Fransız filimlerini çok beğeniyorum, Maamafih tekrar ede- yim; «Burada angajman aramıyorum. İ Sadece istirahat edeceğim. Fakat fır- sat düşerse Fransada da filim çevir mek isterim. Pola Negri fransızcayı çok İyi ko- nuşmaktadır. Pola Negri Pariste İken bir kürk mağazası ile arasında ihti- Jâf çıkmıştır. Pola Negri tamir edil mek üzere mağazaya mantosunu bi- rakmıştı. Ticarethane, mantonun pa rası verilmediğinden kürkü iade et mek istememiştir. Artist ise parayı verdiğini iddin etmektedir. Bu yüz- den çıkan davs alâka uyandırmıştır. Sofya mektupları Bulgaristan milli müdafaa tahsisatını artırdı Sofyada hava taarruzlarına karşı tedbir alınacak, bir hükümet partisi kurulması düşünülüyor Sofya (Akşam) — Bulgaristanın 1999 yılı bütçesi 7,732,754,000 leva olup geçen seneninkinden 405 milyon leva fazladır. 1939 yılı bütçesinde, mili müdafaa bütçesi geçen senenin- kinden 80 milyon, hava kurumu büt- çesi 92 milyon, sahili müdafaası büt- çesi 4 milyon leva fazladır, Ve mili müdafaaya ayrılan mikdar, yekünu itibarile başta gelmektedir. 1939 bütçesinde hariciye nezareti bütçesi de arttırılarak 95,625,000 le- ya olarak tesbit edilmiştir. Bu artma 'Tahranda yeni bir elçilik, bazı Bul gar konsolosluklarında ikinci ve üçün- cü kâtiplikler ihdası, Bulgaristanın Madrid elçiliğinin muhafaza edilme- si ile beraber Burgosda da bir Bulgar mümessiliği bulundurulmasına ka rar verilmesinden ileri gelmektedir. Adliye nezaretinin bütçesinde de fazlalık vardır, Bu fazlalık Bulgaris- tanda yeni hapishaneler İnşa edile- cek, yeni kaza mahkemeleri açıla- cak, mahkemelerde âza adedi çoğalar cak ye mahpusların iaşesi ıslah edile- cektir. Yeni bütçeye Köstendil, Bur. gaz, İslimiye, Lom ve Pazarcık ha pishanelerinin inşası için 7 milyon 800 bin levalık tahsisat konmuştur. Sofyada gaz harbine karşı tedbirler Solya Belediyesi yeni bütçesinin »de ikisini Sofyanın hava müdafaa- ma tahsis etmiştir. Yeni bütçenin tanzimi münasebetile Sofya Beledi yesi erkânının yaptığı toplantıda, Belediye müsteşarı Kratunkov, Sof- yada yeni inşa edilen 3 - 4 bina müs tesna diğerlerinde hava taarruzları. İ na karşı sığınak yerleri ve halkın gaz maskeleri olmadığını, Sofyanın ilk fır- sâtla kolayca bombalanabileceğini söylemiştir. Belediye âzasından Dr. Bir senelik çimento ihtiyacı tesbit edilecek Geçen sene İnşaat mevsiminde mev» zil bir çimento buhranı olduğu için memleketimize çimento ithali hakkı bir kanunla Sümerbanka verilmişti. Vekâletten vilâyete gelen bir tebliğ- de memleketin çimento ihtiyacınm tesbit edileceği bildirilmiştir. Bu mak» İ satla vilâyet gerek hususi inşaatta, ge- rek resmi ve umumi yapı ve yol işle- rinde senelik ne kadar çimentoya ih- tiyaç olduğunu tahkik ederek neticeyi bildirecektir. Vilâyetlerden gelecek ce- vaba göre önümüzdeki yıl çimento ih. tiyacı tesbit edilecektir. Şirketi Hayriye a bir araba! vapuru yaptıracak Şirketi Hayriye hissedarlar umumi heyeti dün fevkalâde olarak toplan» mıştır. Umumi Heyet bir araba vapu. ru yaptırılması hususunda şirkete salâhiyet vermiştir. Şirketi Hayriye kendi tezgâhlarında 50 otomobili istiap edecek büyük bir araba vapuru yaptıracaktır. Yeni va» pun için 150 bin lira sarfedilecektir, İnşaat bir senede ikmal edilecektir. N. Çipev Sofyanın imar plânını yapan profesör Musman'ın plânında Rww kovska sokağının altında hava tasr- ruzlarına karşı sığınmak için bir tü- nel kazılması projesinin mev duğunu, kredi ile gaz maskesi ması da icab ettiğini kaydetmiştir. Bulgaristanda gaz ve kimya harbi- ne karşı müdafaa hazırlığı için teşki- litlandırılmış bir teşekkül de mer- cuddur. Bu teşkilâtın mekteplerde Şubeleri vardır. Teşkilât, halkı hava ve gaz müdafaasına hazırlamak mak- sadile ayrıca bir gazete çıkarır, halka konferanslar verir ve gaz müdafaası tecrübeleri yaptırır. Yeni bütçe ile Bulgaristanda «Pro- paganda direktörlüğü, ve «Gençliği teşkilâtlandırma müdürlüğü, isimleri altında Başvekâlete bağlı iki yeni di- rektörlük ihdas edilmiştir, Bu iki ye ni dâire için bütçede 40 milyon leva tahsisat ayrılmıştır. Bulgaristanda bir hükümet partisi kurulacak Belgradda çıkan Vreme gazetesinin yazdığına göre, Bulgaristanda halen mevcud olan partisiz parlâmento re- Jimine nihayet verilecek ve tek hü- kümet partisi kurulacaktır. 1994 yılında kapatılan eski parti- lerin yeniden faaliyete geçmesine in- kân verilmiyecektir, Fakat parlâmen- toda hükümetin istinad ettiği me busların bir siyasi teşekkül etrafın- da toplanması zarüri görülmüştür. Bu maksadia meclisteki ekseriyet grupu bir merkez bürosu teşkil et- miştir. Üç kişiden mürekkeb olan bu idare heyetinin başkanlığına, eski nazır Slaveyko Vasilev, âzalıklara da Yosif Robev ve Omarçevski . intihap edilmişlerdir, Bu heyet tek partinin nüvesini teşkil edecektir. Kuru meyva ihracatımız arttı Son zamanlarda kuru meyva ihra- catımız mühim miktarda artmıştır. Yılbaşı münasebetile yapılan satışlar henüz devam etmekte, alıcıların ba- şında Almanya gelmektedir. Son bir ay zarfında Almanyaya iki buçuk mik yon liralık erik kurusu, pestil kurusu, murabba ve elma kurusu ihraç eğil. miştir. Köylerde bu maddelerden pek az kalmıştır. Almanyaya toprak mahsulleri ofisi de iki milyon kilo buğday ihraç etmiş- tir. Bu satış eski mukaveleye göre ya- Pılmıştır. Samsun İzmir ve Mersinden Almanyaya arpa ihraç edilmekiedir. Yol kazaları Vatman :Remzinin idaresindeki tramvay, Şişlide ürken bir sütçü bey- girine çarpmış, üzerinde bulunan Muhiddin ismindeki sütçü düşerek yaralanmıştır. 3 'Vahan isminde birinin idaresindeki hususi otamobil Cümhuriyet cadde sinde Hall isminde birine çarparak yaralamıştır. Polis suçluları yakalamış, yaralıla. rı tedavi altına aldırmıştır. Uşak Halkevinde sık sık toplantılar tertip edilmektedir. Halkevinde ge çen gece bir balo verilmiştir. Yukarıdaki resim balodan bir köşeyi gösteriyor.