13 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

13 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Spor muallimliği Amerikada ve Avrupada ehemmiyetli surette taam- müm etmiş, bir sanat haline gelmiş ve muhtelif ihtisas şubelerine ayrıl mıştır. Bu sanat gün geçtikçe tekâ- mül etmektedir. Bizde de son zaman» larda muhtelif isimler altında kurs- lar açılarak bazı gençlerin yetiştirilk. diği ve spor mıntakalara gönderildi imkân olmadığı gibi bu hareketi de» vam etlirmek için bu sanatın tek» mülüne ciddi surette ihtiyaç vardır. Hocasız her hangi bir spor şubesin» de ilerilemeğe imkân yoktur, Kabili. yetleri pek fazla olan müstesna isti. dadlar tabil bahsimizin haricindedir. Mütehassıs ve muallimler tarafından, her bir hareketi ayrı ayrı tedkik edi. len ve muayyen kaldeler vazedilereği tatbiki kolaylaştıran muayyen bil gilerden istifade etmek lâzımdır. Şimdiye kadar memleketimize mü- tenddid futbol, atletizm, güreş, deniz cilik antrenörleri gelmiş ve hiç şüp- hesiz sporcularımız bunlardan İstifge de etmişlerdir. Avrupada, büyük şöhret sahibi ol- muş sporcular, çalıştıkları spor şubele. Tini küçük yaşlarından itibaren mes- lek haline getirdikleri için, müsaba- ka yapamıyacak vaziyete gelince ay« ni spor şubesinde, bu defâ muallim olarak faaliyetlerine devam etmekte» dirler, Uzun seneler uğraşliğı bir sporda bihakkın mütehassıs olmüş bir kim- senin bilgisi ve tecrübesinden istifa- dp etmek çok yerinde bir harekettir, Kendilerine şöhret yapmış olan bu gibi sporcuların gençler üzerindeki itimad ve otoriteleri de Tilç şüphesiz yüksek olur. Burada gördüğünüz resimlerden kayaklı sporcu dünya şampiyonu Fransız Emile Allâisdir. Henüz 28 yaşında iken müsabakaları terkeden bu şampiyon Fransız milli takımım çalıştırmağa başlamıştır. Senelerce Fransiz tenis ekipini dünyanın en kuvvetli takımı olarak tanıtan ve Davis kupasının Fransada muhafazasını temin eden Henri Cochet de amatörlükten profesyoneli. © ğe geçmiş, şimdi de tenis hocalığma başlamıştır, Pek yakmlarda dünya şampiyon- luğu ünvanını kaybetmiş ve ihtiyar- tamış olan Maresl Thil de halen boks muallimliği yapmaktadır. Çalıştıkları sporlarda beynelmilel şöhret temin etmiş böyle büyük spor“ cuların talebeleri, hocalarının her dersini ve sözünü büyük bir dikkat ve itina ile dinlerler ve istifade eder- ler. Sporu memleketimizde yaymak için spor hocalanma büyük bir ihtiyaç vardır, Eski sporcuların nazari mal matlarını, kurslarda arttırarak teo- rübe ve bilgilerinden istifade etmek mümkündür, Bilhassa mekteb talebelerini yetiş- tirmek için, spor hocalığı sanatını meydana getirmek elzem ve hattâ bir emrivakidir, U.Y. Eski şöhretleri bu vazifelerde kullanmak faydalı olur Takımlarında mektepli oynatan klüpler hakkında verilecek Coza Beden terbiyesi umum müdürlüğü tarafından verilen bir karar üzerine Kiüblerdeki talebe, subay ve asker kayıdlarının ibtal edildiği ve bu ka- bil sporcuların lig maçlarında klüb takımlarında oynatılmadığı malüm- dur. Beden terbiyesi (müdürlüğünün gönderdiği bir tamime uyularak tat- bikat sahasına konan bu karar üze rine iki haftadanberi muhtelif stad- larda maçları olan klübler oyundan evvel hakemlere, karşı takım oyun- Cuları hakkında muhtelif şekilde iti- razlarda bulunmakta ve listelerin ted- kiki yüzünden müsabakalar vaktin- den on, on beş dakika sonra başlıya- bilmektedir. İstanbul mıntakası he müsabakadan evvel yapılan bu gibi iti- razları önlemek gayesile takımların- da mektebli, subay ve asker oynatan klübler olduğu tahakkuk ederse hak- larında ne gibi bir karar alınacağını v8 bu kabil klübler hakkında tecziye şeklinin ne olacağını beden terbiyesi umum müdürlüğünden sormuştur. Beden terbiyesi umum müğdürlü- günün verdiği cevapta, takımlarında ve her hangi bir spor hareketinde sivil klüplerde bulunması menedi- len şahıslar bulunduran klüblerin yaptıkları müsabakanın neticesi ne olursa, olsun hükmen mağlüp sayıla- cakları ve bu klüblerle sporcu hak- kında kanuna aykırı hareket edenler misillü cezai hükümler verileceği spor teşekküllerine tamim edilmiştir, | nur, emeli sat Beden terbiyesi İstanbul bölgesi başkanlığından: 1 — Bazı klüblerimizin son tebli- gata rağmen takımlarında futbol vi- zesi olmıyan hüviyet cüzdanlı idman- cıları oynattıkları ve hakemlerin de bunlara müsamaha ettikleri görül mektedir. Badema bu gibi hüviyet cüzdanla- Tile müsabakalara iştirâk edilemiye- ceğine klüblerimizin ve hakemlerimi. xin dikkat nazarlarını çekeriz, 2 — Bölgemiz çervresi içinde bulu- nan bilcümle gayri federe ktüplerin galâhiyetki birer murahhaslarını der- hal bölye merkezine göndermeleri İ önemle tebliğ olnur. İ emme amasassussssasasesesessseser | bildirilmiştir. Beden terbiyesi müdür- Jüğünün bu husustaki düşünceleri bölgemizde kayıdı bulunan bütün (Baş tarafı 1 inci sahifede) B. M. Zekeriya Sertel, yazı işleri mü- dür muavini B. Müni, Haber gazetesi sâhibi B. Hasan Rasim ve muhârrir B, Nizameddin Nazif, Son Telgraf ga- zetesi sahibi B, Etem İzzet, Bu zevat dün müddelumumi B. Hikmet Onat tarafından bizzat din- lenmişlerdir. Yeni Sabah gazetesine do davelname gönderilmiş, fakat ga- zetenin neşriyat müdürü hasta oldu- Bunu ve bugün gelebileceğini bildir- miştir. Bugün de bu gazetenin alâ- kadarları dinlendikten sonra istiçvap evrakı Ankaraya gönderilecektir. Ekrem König nerede? Ankara 12 (Telefonla) — Bazı gar zeteler, Ekrem König'in Fransa hu- dudları dahilinde bulunmadığının Fransa hükümeti tarafından hükü- metimize bildirdiğini yazmakiağdırlar. Hariciye Vekâletine buna dair resmi hiç bir malümat gelmemiştir. Havasın bir haberi Ankara 12 (A.A.) — Havas ajansı tarafmdan neşredilen bir haberde: Ankarada tayyare kaçakçılığından maznun Ekrem König namında bis Türk vatandaşının otomobil kazası neticesinde yattığı Nimes hastane- sinde hakiki hüviyetinin meydana çikması Üzerine uzun zamandanberi ikamet etmekte olduğu Fransada tev« kif edildiği, Haber gazetesindeki bir yazıya atfen, bildirilerek Fransa mill? emniyetinin bu havadisi tekzib ettiği beyan olunmakta ve bu mesele hak- kında Türk zabıtasının Fransa zabı- tasına katiyen bir talebde bulunma» mış olduğu da ilâve edilmektedir. Havas ajansı tarafından verilen bu haber üzerine, tavzihi keyfiyet için beyan etmeğe mazunuz ki, Türkiye Cümhuriyeti adli makamatı Ekrem König'in tutulup Türk adliyesine tes- mi için Fransa makamatı aidesine, Paristeki büyük elçiliği vasıtasiyle, müteaddid müracaatlarda bulunmuş ve bu mürecaatlara karşılık olarak Fransa hariciyesi 17/12/1938 tarihli bir nota ile Fransız polisinin bu şahsı takib etmekte olduğunu bildirmekle beraber Fransa zabıtasının merkum hakkında elde ettiği bazı malümetı da vermiştir, : Silivri cinayeti #3 o Deği, Şahldlerin celbi için muha- me başka güne bırakıldı, Belediyenin otobüs işletmek hazırlığı Vali ve Belediye reisi tarafından İş- Jetilecek otobüslerin en modem tipte olmasına karar vermiştir. Doktor Lüt- di Kırdar, bu maksatla tetkiklerine başlamıştır. Bu arada en son sistem otobüs ti- pinin tayini için Avrupadaki sefaret- lerimize müracaat edilmiştir. Belediye icap eden malümatı aldık tan sonra şartnameyi tanzim edecek» İki sarhoş yakalandı İbrahim ve Hayati isimlerinde iki kişi Beyoğlunda sarhoş olarak dalaş- tıklarından polisçe yadkalanmış Ye mahkemeye verilmişletdir. Klüp reislerini davet Böden terbiyesi İstanbul bölgesi başkanlığından: Bölgemize bağlı bütün klüb baş- kanlarının, 13/1/1939 cuma günü saat 18 de sayın bölge başkanının ri- yaseti altında yapılacak toplantıda hazır bulunmaları lüzumu tebliğ olu- İ Mekteplerde ecnebi dil Müfettişler tedrisattan iyi netice alınmadığını | bildirdiler Geçen ders senesi sonunda maarif müfettişlerinin liselerle ortamektep- lerde yaptıkları teftişlere ait raporlar Vekâlet tarafından tedkik edilmiştir. Bunlar arasında bilhassa ecnebi dil lerine ald raporlarda liselerle orta- mekteplerdö okutulan ecnebi lisan derslerinde ekseriyetle muvaffak netion almamadığı bildirilmiştir. Bu muvaf- Yakiyetsizlik, Anadoludaki mektepler- de daha geniş mikyastadır. Maarif müfettişleri, iki gündenberi bu muvaffakiyetsizliğin sebeplerini araştırmaktadırlar, Bu araştırmalar. da bir kaç sene evvel ecnebi lisan muallimi yetiştirmek için açılan kurs- ların: müsbet netice vermediği ve ecnebi dili tedrisi hususundaki usu- lün de iyi olmadığı görülmüştür. Ve- kâlet, ecnebi dil tedrisatına büyük ehemmiyet verdiğinden tedris tarzını lah için kati bir karar almak az mindedir. Maarif müfettişlerinin ve- recekleri müşterek raporlar, bu hu- susta alınacak karara müessir ola- caktır, Bir tayfa vapurun bacasını boyarken güverteye i düşerek yaralandı Limanda şamandırada bağlı bulu. nan İsveç bandıralı Barblon vapuru bacasını boyamakta olan Jozef iş minde biri, müvâzenesini kaybederek baca üzerinden güverteye düşmüş muhtelif yerlerinden yaralandığı ci- hetle Amerikan hastanesine yatırı mıştır. Geçmiş zamanlar (Baş tarafı 6 mc sahifede) iki hükümdarın eleyhinde kullanaca- ğımızı ve daima dostlarımıza dost ve dostlarımızın dostlarına muAâvenette bulunacağımızı temin eyleriz. Sizler Fransa padişahı ile dost oldukça mem» leketlerinize karadan ve denizden â5- la zarar görülmesine meydan verilme- mesini ümeramıza emreyliyoruz. Fran sa padişahile onun dostlarına dostluk. > miyerek imhaya tevessül ediniz, Böy« lece bilesiniz ve bu fermanımıza fti- mad edesiniz.» Dördüncü Hanrinin siyasi bir mü vazenet tertibi hakkındaki tasavvuru na gelince bunun esası Avrupayı on beş büyük devlete mütesaviyen tak- sim etmek ve aralarında çıkan ihtilâf. ları bir divanı âli teşkilile sulhen tes- viye etmek ve muharebelerin önünü almak ve bu taksimat iktizasınca im. paratorluk memalikini küçültüp Avusı turyanın istitaatını azaltmak ve ta- hakkümü tehlikesini bertaraf eylemek ti. Hanri bu tasavvurunu hemen değil | müsaid bir zamanda ve vakti merhu- nunda Icra eylemeği niyet eylemişti. Mütekald büyük elçi