22 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

22 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

il Beden terbiyesi istişare heyetinin dü Başvekil kısa bir nkü içtimaı nutuk söyliyerek “İşlerin yoluna girmekte olduğunu görüyorum,, dedi Ankara 21 (A.A) — Yeni içtima devresine başlamış olan Başvekâlet Beden terbiyesi genel direktörlüğü merkez istişare heyeti, bu sabah saat dokuz buçukta Türk Hava Kurumu merkezi salonunda Başvekil Dr. Refik Saydamın reisliğinde toplanmışlır. İçtimada, genel direktör general Cemil 'Taner'le merkez istişare heye- tinin tabil ve müntehap âzası, fede- rasyonlar ve daire reisleri bulunmuş- lardır. Celseyi Başvekil açmış ve Beden terbiyesi kanununun talbikine dair hazırlanan nizamnamenin ana hat- Tarı üzerinde genel direktör tarafın. dan verilen izahat dinlenmiştir. Bir saat kadar devam eden bu iza- hatı dikkatle dinliyen Başvekil Dr. Refik Saydam, bundan sonra heyete şu beyanatta bulunmuştur: «Bendeniz her vakit spor işlerinin böyle güzel, bilhassa sıhhat mesele- sile müvazi yürümesini ve böyle bir çerçeve İçerisine almmasını isterdim. Sıhhiye Vekâletinde bulunduğum Zâ- man. bu İşle çok meşgul olmuştum. Hattâ spor hekimliğini alâkalandi- ran birkaç kitabın da tercümesine başlatmıştım. Öyle zannediyorum ki bunlar bitmiş olacaktır. Benim en büyük derdim, 12-17 yaş arasındaki gençliğin neşvü nemasın- da muzır olan sporla meşgul olmaları 4di. Görüyorum ki, bunlar yoluna gir- mektedir. Bu hususta sayın generali tebrik ederim. Ve mesaisi sebkeden arkadaşları muvaffakıyet dilerim. İş- te benim senelerdenberi istediğim bu idi. Memnuniyetle görüyorum ki, bu işler yoluna girmektedir. Yardımıma ihtiyaç olan hususlar- da emrinize âmadeyim. Beklediğiniz yardımların başında bütçenin gelece- ğini tahmin ediyorum. Bu hususta da yardımlarımı yapmakta hiçbir zaman tereddüd etmiyeceğim. Çünkü mem- leketin istikbalini tevdi edeceğimiz gençliğin sıhhat ve kuvveti ve yurd müdafaasına hazırlanması için âza- mi yardımı yâpmak vüzifemizdir. Çalışmalarınızda muvaffakiyetler dileyerek yerimi generale terkediyor ! ve işime gidiyorum: Bundan #onra celse tatil edilmiş ve heyet âzası Başvekili uğurladıktan sonra saat 14 te toplanmak üzere Ha- ya Kurumurdan ayrılmışlardır. Ankara 21 (AA.) — Saat 14te Beden terbiyesi genel direktörlüğü iç- tima salonunda toplanan İstişare he- yeti Beden terbiyesi kanununun 4 ün- cü maddesi mucibince yapılması icab eden Beden terbiyesi mükellefiyeti hakkındaki nizamname projesinin heyeti umumiyesi ve birkaç maddesi üzerinde müzâkere yaparak saat 16,30 da içtimâa bugünlük nihayet vermiştir. Fransa -Iran Siyasi münasebetler yeniden başladı Paris 21 (A.A.) — Bazı Fransız ga- zetelerinin neşriyatı üzerine, inkıtaa uğrayan Fransız - İran diplomatik münasebetleri tekrar başlamıştır. Paris 21 (A.A.) — Gazeteler, Fran- sa İle İran arasında diplbmasi müna- sebetlerinin yeniden teessüs etmesi dolayısile memnuniyet göstermekte- dir. Le Jurnal diyor ki: «Fransa hükü- meti, mukarenet tesisine müessir su- rette çalışmış olan orta elçisi, B. Bodardı Tahranda ibka etmek süre- tile göstermiş olduğu itidalin mükâ. fatını görmüştür.» Excelsior yazıyor: uFransız efkârı- umumiyesi, iki memleket arasındaki iktisadi ve kültürel mübâdelelerin fa- aliyeti sebebile Fransız-İran diploma» si münasebatının yeniden tesis edil mesinden müttefikan memnun ola- caktır.» Lord Halifax Sovyet sefa- retinde verilen ziyafette bulundu Londra 21 (A.A.) — Lord Halifax, dün akşam Sovyet sefarethanesinde 'B, Maiski tarafından verilen ziyatet- te hazir bulunmuştur. Bu ziyafette B, Churchill ile İngüterenin eski Moskova sefiri Lord Çhllston da bu- Yunmuştur. “ Belediyenin Avrupadan getireceği otobüsler Avrupadan sipariş edilecek oto- büsler için Belediyenin bir şartna- Me hazırlamağa başladığını yazmış- İak, Bu şartnameye konacak hüküm- lerin tayininden evvel alınacak oto- mâzot veya benzin ile müte- olan veyahut elektrikli haval tel üzerinde ve raysız harekt eden Mlebüslerden birinin tercihi için | Belediyede bir komisyon teşkil edil miştir. Komisyon, içtimalarına baş- mıştır. Belediyeye şimdiye kadar 20 mü- müracaat €tmiştir. Alınacak Tike lerin hangi nevi kuvvel muhar- İle İşliyeceğin! tayin edecek ko- mesaisini bitirdikten sonra şartname ikmal edilecektir, Italya - Polonya | Varşova gazeteleri hararetli makaleler yazıyorlar Varşova 21 (A.A) — Gazetelerin | gece nüshalarında çıkan ve mülhem | olduğu anlaşılan bir makale, İtalya Hariciye Nazırı Kont Clanonun yö pacağı bildirilen ziyaretini selimlş- makta ve bu ziyaretin Polonya efkârı umumiyesine İtalyaya kurşı beslediği samimi ve değişmez dostluk hislerini izhar etmek fırsatını bâhşedeceğini ilâve eylemektedir. Gazeteler, İtalya ile yeniden: doğ- muş ve teceddüde Kavuşmus olan Polonya arasındaki münasebetlerin mebuslarından Mentresole'ni müs- takil ve müttehid bir Polonya vücuda getirilmesini taleb eden takriri ile başlamış olduğunu yazmaktadır. İsviçre ecnebilerin çalışması- na müsaade etmiyecek Berne 21 (A.A.) — İsviçre polis er- kânı bugün toplanarak İsviçreye gi- ren bütün ecnebilerin kontrolü me- selesini tedkik etmiş ve İsviçrenin ecnebiler için ancak bir geçid olabi- leceğine karar vermiştir. Hiç bir ec- nebi İsviçrede bayatını kazanmak için bundan böyle çalışamıyacaktır. B. Roosevelt'in seyahati Miami - Florida - 21 (AA) Houston kruvazörünün gönderdiği bir mesaja göre, Roosevcit, Guantau- mo Bay'ı ziyaret edecek, fakat ka- raya çıkmıyacaklır. Houston kruva- İ zörü manevra yapmakta olan fi- o ile teması muhafaza ederek şarka İ doğru sefer edecektir. Roosevelt, dünkü günü Caimane- Ta'da geçirmiş, fakat karaya çıkma- muştur. | Ankaraya çağrılan spor hocaları Almanya yüksek beden terbiyesi mektebinden mezun ve askeri Jisele- rimizin kıymetli spor hocaları Hüsa- İ meddin Göreli, Zeki Kökışık” Nefi Kalman beden terbiyesi müdürlüğü- nün istişare heyetinin içtimalarında bulunmak üzere Ankaraya davet edil- mişlerdir. Bu ayın 23, 24 ve 26 sında B. Beck'in Londra seyahati Alman mahafili bu. haberi hoşnudsuzlukla karşıladı Londra 21 — Lehistan Hariciye Nazırı B. Beck'in Şubât sonunda ve- yahud Mart başlangıcında Londrayı ziyaret etmesi muhtemel görülmek- tedir. İngiliz siyasi mahafili, Leh Hariciye Nazırına henüz resmi bir davet yapılmadığını beyan ediyorlar. Berlin 21 — Alman siyasi mahaflli, miralay Beck'in yakında Londrayi siyaret edeceği haberini hoşmudsuz- lukla karşılıyorlar. Havada çarpışma 12 tayyareden yedisi düştü, bir kişi öldü Pensacola -Florida- 21 (A.A.) — Sisli bir havada uçuş talimleri yap- makta olan ceman 12 tayyareden mü- rekkep filolar arasında şiddetli bir çarpışma olmuştur. Tayyarelerden yedisi düşmüştür. Pilotlardan biri ölmüş, biri kaybol. muş, birkaçı da paraşütle hayatları- nı kurtarmağa muvaffak olmuştur. Polonya Başvekili Paristen Varşovaya döndü Varşova 21 (A.A.) — Bazı ailevi işleri dolayısile birkaç gündenberi Pariste bulunan Başvekil Skladkovs- ki'nin Varşovaya döndüğü güzeteler- de bildirilmektedir... Yugoslav Başvekili Münihten Belgrada döndü Belgrad 21 (A.A) — Başvekil ve Hariciye Namrı B. Çvetkoviç, dün Münih'ten Belgrad'a âvdet etmiştir. Mısırda tayyare fabrikaları kurulacak Kahire 21 (A.A.) — Birçok Polon- yalı tayyare fabrikatörleri, Mısır hü- kümetinin daveti üzerine Harbiye Ne. zaretile müzakerelerde bulunmak üze- re buraya gelmişlerdir. i Bundan bir müddet evvel İngiliz firmaları da Mısırda büyük bir tayya- re fabrikası kurmak için tekliflerde bulunmuşlardı. Almanyanın Finlândiya kör- fezinde bir ada satın aldığı doğru değil Berlin 21 (A.A) mahafll, Almanyanın, Pinlândiya körfezinde Kotka yakınında Finlân- diyaya aid ufak bir adayı salın al- miş olduğu suretindeki haberleri tek- Eğer verilen nasihatleri dinleyip te . . GRiPiN Kaşelerini tecrübe etseydi bu ıstıraplar çoktan dinmiş olacaktı. GRiPiN En şiddetli baş ve diş ağrilerile üşüt- mekten mütevellid bütün ıstırapları kesef, Nezleye, kırıklığa, romatizma- ya çok faydalıdır. Aldanmayınız. Rağbet gören her şeyin taklidi ve benzeri vardır, GRİPİN yerine başka bir marka ve- vukubulacak Loplantıya iştirak ede- rirlerse şiddetle reddediniz. | ceklerdir. Salâhiyettar | Sıvas mektupları Gemerekde yeni bir köy kuruluyor Göçmenler yerleştirildikten sonra bu sahada Sivas (Akşam), i zin yerleştirilme. leri nahiyede göze çarpacak Okadar büyük inkişafı sebep (o olmuştur. Nahiye Sivas-Kay- seri demiryolu yas kınındadır. Sahası 7” 225 bin kilometre murabbâıdır. Üç ova üzerindedir, süratle bir Inkişaf başladı Nahiyeyi kasa * Oo Göçmen evlerinin açılış merasiminden bir görünüş baya ve köylere bağlıyan yollar tanzim edilmiştir. Na- hiye civarında bulunan köylerde ağaç mefhumu tamamen yerleşmiş, köylü ağaç yetiştirmek hususunda fazla gayret göstermeğe başlamıştır. Geçen yıllar içerisinde 80 bin ağaç diktiril. miştir, Nahiyenin 22 köyü yardır. Bu çev- rede de köy kanununun esasları dahi- linde yürünerek köy kalkınmasına fazla çalışılmaktadır. Nahiyenin içme suları da iyidir. Nahiye ve köylerde at sporlarına karşı büyük bir alâka mevcuttur, r Nahiye ve köylerde yapılan işleri şu şekilde sıralıyabiliriz: 145 kilometre köy yolu yapılmıştır. Eğerli köy odala- rr örnek dahilinde inşa edilmiş, diğer köylerde de bu nevi odaların çoğaltı)- ması köy mektepleri yapmak, nümü- ne bahçeleri vücude getirilmek işleri kısmen başarılmıştır. Köylerin tele- fon şebekesini uzatmak ve bu suretle nahiyeyi köylere ve kasabaya bağla- mak işine de ehemmiyet verilmekte. dir. Köy evlerini beyaz badana ile ba- danalamak işleri de sona ermiştir. Halk bilhassa ziraatle meşguldür. Davarcılık ve ayrıca pastırmacılık ile de uğraşırlar, Gemerekde kültüre kar. şı da çok büyük bir alâka vardır. Bu- gün okuma çağında 1000 e yakın ço. cuk mekteplerdedir. Ayrıca Gemerek gençlerinden orta, lise ve yüksek tah- #illerini yapan gençler de vardır. Nahiye civarında zaman, zaman Bi- zanslılardan ve Romalılardan kalma €ski eserlere de Yaslanmaktadır. Göçmen evleri Nahiyeye hükümetimiz tarafından iskân edilen göçmenler için yapılan bir plân dahilinde yaptırılan 452 ev Sivas - Kayseri demriyolu yakınında ve nahiyeye 25 kilometre mesafede kus Tulmuştur. Zengin kömür hazineleri. nin eteğine yaslanan bu saha modern bir köy haline gelmiştir. Buraya yer- leştirilen göçmen kardeşlerimiz müs. tahsil bir hale getirilmiştir. Hüküme- timizin kendilerine karşı gösterdiği büyük yardim ve derin alâkadan do- Jayı sevinç ve memnuniyetlerini izhar ediyorlar. Diktatörlüklere şiddetli bir hücum (Baş tarafı İ inci sahifede) | Tayyare satışı hakkında B. Hitlerin Mein Kampf kitabını oku- maları kâfidir.» B, Pittman bundan sonra Japon- yadan bahsederek demiştir ki: «Japonya bütün Asya ve Okyanus adalarına hâkim olmak istiyor. Üç diktatör devlet, Almanya, İtalya ve Japonya bundan başka çenubi Ame- rikaya da hâkim olmağa hazırlanıyor. | Fakat bu, üç devlet Avrupa ve As. | yaya kâfi derecede hâkim olduktan | sonra yapılacaktır. Makul düşünen her insan bunun mümkün oldüğunu kabul eder ve yine makıl düşünen her insan böyle bir ihtiamle karşı .tedbir almamız lâzım geldiğini söylemek mecburiye- tindedir.» Âyan hariciye encümeni reisi Ame- rikanın dünya işlerine karışmaması fikrinde bulunanları tenkid etmiş, B. Rooseveltin politikasına itiraz eden- lere cevap vermiş ve demiştir ki: «B. Rooseveltin politikasi şudur:. İttifak yapmamak, tazyik edilen devletlere harbe girmeden yardım etmek, B. Ro- osevelt bizi harbe sürüklemek niye- tinde değildir ve biz kabul etmedikçe böyle birşey yapamaz.» Amerikanın silâhlanması isteniyor Vaşington 21 — Hava ordusu şefi general Arnold bir nutuk söylemiş ve Amerikanın derhal silâhlanması Yâzımgelirken bu işi yapmakta gecik- tiğinden bahsetmiştir. General, skuv- yetli bir hava ordusu Amerikanın harbe sürüklenmesine mâni olacak bir garantidir; demiştir, Vaşington 21 — Âyan meclisi ordu encümeni celselerine aid mazbata müsveddelerinin neşri üzerine mu- kalefet harici politika hakkında mü- zakereye yol açmaktan vazgeçmiştir. Bu müzakere hava silâhlarının arttı- rılması hakkındaki kanun Jâyihasi i müzakere edilirken yapılacaklır, Bu müzakerelerin ge'ecek bafta içinde başlaması muhtemeldir. Fransaya tayyar satışlarına kimse itiraz etmemektedir, İtiraz yalnız tu- tulan usule dairdir. Meselâ muhalif âyandan Nye sadece (Cümhurreisi- nin #uttuğu usule hücum etmiştir. Harici politika hakkında muhalif cümhuriyetçi parti erkânı arasında ihtilâf vardır. Bu ihtilâf, cümhuriyet- çilerin kâfi liderleri olmaması yüzün- den muhalifler B. Rooseveltin harici politikasını tehlikeye düşüremiyecek- lerdir, Âyandan Nye'nin beyanatı Vaşington 21 (A.A.) — Âyandan Nya Amerikan tayyare ihracatının tahdidine, ordunun gizli tutmak is- tediği modellerin ihracının meneğil mesine ve istikbalde ecnebi memie- ketlerince sipariş edilmesi muhtemel olan tayyarelerin Amerikan arazisinde ecnebiler tarafından tecrübesine mü- saade edilmemesine dair bir kanun lâ» yihası tevdi etmiştir. Nye, matbuafa beyanatta buluna- Tak bu kanunun Fransaya tayyare ihraç edilmesine mâni olmadığını, çünkü bu tayyare modellerine ald gizli telerruatın şimdi Fransada ma- Tüm olduğunu ve bu kanunun artık bu vaziyeti değiştirmiyeceğini söyle- miştir,